Встановити вік Землі; ознайомити учнів з геохронологічною таблицею, сформувати уявлення про різноманітні способи залягання порід і мінералів,первинні знанняпро літосферні плити та види руху літосферних плит; ознайомлення з гіпотезами про походження материків і океанів; навчити встановлювати причино - наслідкові зв'язки на основі вивчення наслідків руху земної кори, розвивати та удосконалювати практичні навички роботи з тематичними картами та схемами атласу і підручника, навчати найпростішим прийомам роботи з комп'ютером.
Урок № 3
Тема уроку: Геологічний час. Літосферні плити, їхні рухи.
Мета: встановити вік Землі; ознайомити учнів з геохронологічною таблицею, сформувати уявлення про різноманітні способи залягання порід і мінералів, первинні знання про літосферні плити та види руху літосферних плит; ознайомлення з гіпотезами про походження материків і океанів; навчити встановлювати причино - наслідкові зв’язки на основі вивчення наслідків руху земної кори, розвивати та удосконалювати практичні навички роботи з тематичними картами та схемами атласу і підручника, навчати найпростішим прийомам роботи з комп’ютером.
Основні засоби навчання: карти та схеми атласу, підручники, зошити, мультимедійне обладнання.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку:
І. Організаційно – мотиваційний етап:
Проектна діяльність:
Очікувані результати діяльності на уроці –поглиблення знань учнів про вік Землі та розвиток її в часі, сили, які рухають літосферні плити.
Основні питання теми:
1. Вік Землі
2. Геологічний час
3. Гіпотези про утворення Землі
4. Вертикальні та горизонтальні рухи земної кори.
Актуалізація опорних знань і досвіду учнів:
Робота в парах: Взаємоопитування «Задай запитання»…
Прийом «Інтелектуальна розминка»:
- Наука про мінерали (Мінералогія)
Відшукай у цих клітинках назви 8 гірських порід і мінералів
З |
О |
Р |
Т |
У |
Т |
Л |
Ь |
В |
Л |
О |
Т |
О |
Ь |
А |
Т |
У |
Г |
Г |
А |
Б |
А |
З |
Г |
Н |
І |
Л |
З |
Т |
Н |
И |
Л |
А |
Я |
Л |
Р |
О |
А |
Л |
І |
Ф |
Т |
А |
Ф |
К |
А |
О |
Н |
(Золото, ртуть, вугілля, нафта, базальт, глина, каолін, торф)
ЗАПИТАННЯ:
У чому полягають відмінності в будові материкової та океанічної земної кори?
Як ви вважаєте, чи завжди поверхня землі була такою,якою бачать її сучасні люди?
Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності:
Учитель: Чи знаєте ви, який вік Землі? А про те, що існують «кам’яні літописи Землі»? Що є місця в Європі, де жителі постійно «воюють» з морем, адже значна частина території лежить нижче рівня моря ? І люди захищають землі, будуючи дамби. Чи бачили сліди прибою, коли відпочивали на березі Чорного моря? Сьогодні у нас цікава тема. Цікава і складна. Чому? Тому що те, про що ми будемо говорити, не побачиш одразу. Бо відбувається начебто видимо і невидимо. Видимо – тому що бачимо гори, рівнини,западини і підняття, материки і океани. А невидиме – тому що не бачили, як вони з’явилися. Сьогодні на уроці вас чекає багато самостійних відкриттів, за допомогою, яких ви зможете пояснити, чому одні ділянки земної кори піднімаються, а інші опускаються, чому рухаються материки та як змінюються океани, які процеси відбувалися на нашій планеті десятки мільйонів років тому.
ІІ. Етап забезпечення виконання основних завдань уроку
Презентація нових знань
Розглянемо схему (стр.82)
Проблемне питання: Ваша думка який вік Землі? А коли з’явилися люди?
А як залягають породи?
Прийом «Дивую всіх» : Розповідь про методи дослідження Землі та їх результати.
Прийом «Геологічний практикум»
Поняття про геологічний час ( Робота учнів з геохронологічною таблицею) (стр. 84 -85)
Поняття про літосферні плити
Згідно з теорією літосферних плит, земна кора складається з величезних блоків, що пересуваються один відносно одного. Джерелом будь – якого руху є енергія. Звідки ж береться енергія що «примушує» літосферні плити рухатися? Де знаходиться джерело цієї енергії? Вчені вважають, що основна причина – внутрішнє тепло Землі. Яке приводить у рух речовину мантії, яка в свою чергу приводить в рух частини земної кори.
Прийом «Творча лабораторія» (робота в групах)
Завдання: Виріжте материки і складіть їх блоками( слід підготувати контурні карти). Які висновки ви можете зробити? Які процеси свідчать про те, що зовнішній вигляд нашої планети продовжує змінюватися і в наш час?
Прийом «Відстрочена відгадка»
Гіпотеза дрейфу материків А. Вегенера (1912 р) та теорія руху літосферних плит (мал. 72,73)
Прийом «Проблемне питання»: Які сили рухають літосферні плити?
Прийом «Творча лабораторія»
Горизонтальні рухи:
Якщо плити зближуються…( продовж думку, проаналізуй схему, знайди відповідь у підручнику)
Якщо плити розсуваються…( продовж думку, проаналізуй схему, знайди відповідь у підручнику)
Прийом «Дивую всіх»
Червоне море утворилося приблизно 80 млн. років. По його дну проходить тріщина між Африканською та Індо – Австралійською плитами. Аравійський півострів відсувається на пн – сх і тому Перська затока має зникнути, а Червоне море стане ширшим. Тут проходить зона землетрусів.
А півострів Каліфорнія віддаляється від Пн. Америки зі швидкістю 1,5 см/ рік. Через 50 млн. років він може бути окремим островом у Тихому океані.
Озеро Байкал збільшується на 2 см/рік, через 50 млн. років воно збільшиться на 1000 км і повинно перетворитися на океан.
Вертикальні рухи. Чи можливі вони?.. (Виступ учня з випереджувальним завданням)
Прийом «Географічний словник»
Платформа – це…?
Сейсмічний пояс – це…
ІІІ. Етап осмислення матеріалу і корекції знань
Прийом «Географічний практикум»
Назвіть і покажіть на карті літосферні плити.
Яким картографічним способом зображено об’єкти на карті
літосферних плит?
Що відбувається внаслідок «зустрічі» літосферних плит?
Що відбувається в місцях розходження літосферних плит?
Які зміни може спричинити опускання земної кори?
ІV. Підсумок уроку та оцінювання досягнень учнів
Заключне слово вчителя
V. Домашнє завдання
Опрацювати текст параграфа.
Початок роботи над практичною роботою № 7 (завдання 1)
Підготувати повідомлення про землетруси ( за бажанням).
Скласти проблемне запитання по темі.