Урок на тему:"Вулканізм. Гарячі джерела та гейзери".

Про матеріал

Поглиблення та систематизація знань про внутрішні процеси Землі; формування знань про вулкани та райони їх поширення; розвиток уміння працювати з картами та схемами, прийомам роботи з комп'ютером; розвивати творчий потенціал учнів за допомогою прикладів творчості російських художників; виховування повагу до роботи вулканологів.

Перегляд файлу

Урок № 5

 

Тема уроку:  Вулканізм. Гарячі джерела та гейзери.

 

                   Мета: поглиблення та систематизація знань про внутрішні процеси Землі; формування знань про вулкани та райони їх поширення; розвиток уміння працювати з картами та схемами, прийомам роботи з комп’ютером; розвивати творчий потенціал учнів за допомогою прикладів творчості російських художників; виховування повагу до роботи вулканологів.                    Основні засоби навчання: карти та схеми атласу, репродукція картини К. Брюллова «Останній день Помпеї»,  підручники, зошити,  мультимедійне обладнання.

    Тип уроку:  комбінований

              Хід уроку:

І. Організаційно – мотиваційний  етап:

Проектна діяльність:

 Очікувані результати діяльності на уроці – уявлення про магматизм, розуміння відмінностей між гарячим джерелом і гейзером, позначення і надписування на контурній карті вулканів.

Основні питання теми:

  1. Утворення вулкана, його будова.
  2.  Діючі і згаслі вулкани.
  3. Гарячі джерела, їх використання.

Актуалізація опорних знань і досвіду учнів:

Прийом «Географічна розминка»

Учитель показує на карті певні місця на літосферних плитах у центрі і на окраїнах. Учні по ланцюжку доводять чи можливий землетрус у зазначеному районі.

Прийом «Проблемне запитання»

Чи можливі землетруси на території України? Доведіть свою думку.

Чому здригається Земля?

Чим осередок землетрусу відрізняється від його епіцентру?

Як вимірюється сила землетрусу?

Чим небезпечні моретруси?

Хто слідкує за землетрусами?

Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності:

Багато явищ природи можуть видатися незвичайними й загадковими: з вершин гори вириваються хмари чорного диму і стовпи вогню, викидається розжарене каміння; з-під землі б’є фонтан гарячої води з температурою близько 100 градусів; земля раптом починає рухатися, руйнуючи все, що знаходиться на поверхні. Однак ці інші та інші природні явища пояснення, потрібно лише вивчити процеси, що відбуваються всередині Землі. Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з внутрішніми процесами, які впливають на зміну земної поверхні.

Прийом «Дивую всіх»

Історія про загибель Помпеї…

   Розповідь про картину К. Брюлова «Останній день Помпеї» (1833), в основу якої покладено трагедію  римського міста, яке загинуло через виверження  вулкана Везувій (І ст. н. е.). Брюлов працював над цим полотном понад шість років. І справді, картина відповідає дійсності та яскраво демонструє трагедію і жах людей, що панує під час катастроф такого масштабу. Багато міст і селищ було зруйновано та поховано під попелом, лавою, грязьовими потоками.

 

роороооррио       Виверження Везувію    220px-Виверження_Везувію_1979

ІІ. Етап забезпечення виконання основних  завдань уроку

Робота над етапом – запис  основного в зошити

 Вулканізм – процес переміщення магми до поверхні Землі.

У глибинних шарах Землі утворюється магма – розплавлена речовина, насичена газами. Під тиском магма  піднімається нагору по тріщинам земної кори. Це явище називається магматизмом.

Як ви вважаєте, чому розрізняють внутрішній і зовнішній магматизм?

   При внутрішньому магматизмі формуються глибинні гірські породи. Вони складаються з кристалів різної величини залежно від глибини залягання (чим ближче до поверхні застигла магма, тим кристали дрібніші). До цих порід належать, наприклад, граніти й лабрадорити.

Під дією зовнішнього магматизму утворюються гірські породи, шо виливаються із надр Землі на поверхню. На відміну від глибинних ці гірські породи не мають кристалів, їм властива пористість. Складаються із застиглої лави або пресованого вулканічного попелу (туфи, пемза).

Прийом «Мандрівка до вулкану» (Перегляд слайдів , картини та фільму).

 

200px-Dds40-097_large добре будова 1 вул шо

 

 

 

Прийом «Хімічний практикум»

Демонстрація моделі вулкану ( міжпредметний зв'язок з хімією)

 

Прийом «Творча лабораторія»

Будова вулкану:

          300px-Схема_вулканічного_конусу

 

 

Які бувають вулкани?

 

220px-Vulcano_bransfield-strait_hg  (Діючі та згаслі)

 

 

Що вивергають вулкани?

       250px-Pāhoehoe_and_Aa_flows_at_Hawaii   250px-Aa_large 1236326443edf0 дол

 

     жоь       лоб       220px-Volcano

   Учені, які займаються вивченням вулканів, називаються вулканологами. Один з видатних вулканологів світу – Гарун Тазієв, побував на десятках вулканів усіх континентів. Завдяки   йому величезна кількість людей ознайомилися х фільмами, знятими в жерлах вулканів, і великою кількістю фотографій.

Прийом «Подорож по Вулканічному кільцю»

  З вулканічною діяльністю пов’язані виникнення та існування гарячих джерел та гейзерів.

Робота в парах «Узнай нове» - один учень знаходить інформацію про гейзери, інший про гарячі джерела, потім обмінюються інформацією.

  гей default апап горпо паып

 

120px-GeysirEruptionNear   роп  пррррра  250px-Pahoeoe_fountain_original   имитм

 

 

ІІІ. Етап осмислення матеріалу і корекції знань

 

Прийом «Чомучка»

Чому в земній корі утворюються глибинні тріщини?

Чому вивергаються вулкани?

Чому утворюється кратер?

Чому більша частина вулканів зустрічається на окраїнах Тихого океану?

Чому в районах вулканізму зустрічаються гарячі джерела?

Чому фонтанують гейзери?

 

ІV. Підсумок уроку та оцінювання досягнень учнів

Прийом «Прес – конференція»

Обговорення результатів роботи на уроці. Що маємо в результаті? Що не вдалося? В якому напрямі слід працювати вулканологам?

 

V. Домашнє завдання

Опрацювати текст параграфа.

Продовження  роботи над практичною роботою № 7 (завдання 6)

Випереджувальні завдання «Зовнішні сили Землі»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Туровець Олександр Антонович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
393
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку