Поглиблення та систематизація знань про рухи літосферних плит та їх наслідки; формування знань про внутрішні процеси Землі; навчити встановлювати причинно – наслідкові зв'язкина основі вивчення наслідків руху земної кори; формування навичок розпізнавання землетрусів та дій під час землетрусів; розвивати та удосконалювати практичні навички роботи з тематичними картами та схемами атласу і підручника, навчати прийомам роботи з комп'ютером.
Урок № 4
Внутрішні процеси Землі. Рухи земної кори.
Мета: поглиблення та систематизація знань про рухи літосферних плит та їх наслідки; формування знань про внутрішні процеси Землі; навчити встановлювати причинно – наслідкові зв’язки на основі вивчення наслідків руху земної кори; формування навичок розпізнавання землетрусів та дій під час землетрусів; розвивати та удосконалювати практичні навички роботи з тематичними картами та схемами атласу і підручника, навчати прийомам роботи з комп’ютером.
Основні засоби навчання: карти та схеми атласу, підручники, зошити, мультимедійне обладнання.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
І. Організаційно – мотиваційний етап:
Проектна діяльність:
Очікувані результати діяльності на уроці – уявлення про основні види руху земної кори при землетрусах, знання правил безпеки в сейсмічних районах.
Основні питання теми:
1. Поняття «сейсмічні пояси»
2. Основні причини виникнення землетрусу
3. Наслідки землетрусів та моретрусів
4. Наука сейсмологія та її досягнення
Актуалізація опорних знань і досвіду учнів:
Прийом «Географічний диктант»
Учені вважають, що колись на Землі був єдиний материк… (Пангея)
Земна кора материків складається з шарів… (осадового, гранітного, базальтового)
З глибиною температура гірських порід…. (підвищується)
Ера сучасного життя називається… (кайнозойська)
Астеносфера є частиною… (мантії)
Джерелом енергії, що рухає літосферні плити, є… (внутрішнє тепло Землі)
Взаємоперевірка результату
Конкурс запитань підготовлених вдома (діти дають запитання і потім обговорюють їх, визначають найцікавіші.
Прийом «Бліц - опитування»
Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності:
На попередньому уроці ви дізналися про рухи літосферних плит та причини цих рухів. Проведемо експеримент : візьмемо 2-а зошити і зіткнемо їх краями. Бачимо, що вони зминаються, деформуються. Уявимо, що це літосферні плити. Які висновки дає змогу зробити цей експеримент? Які ділянки літосферних плит зазнають найбільшої деформації? Які наслідки руху літосферних плит?
Прийом «Мозкова атака» (Учні пропонують свої версії).
ІІ. Етап забезпечення виконання основних завдань уроку
Презентація нових знань
Чому здригається Земля?
Перегляд відеоролика «Землетруси»
Прийом «Географічний словничок» ( Взнати, що означають слова: землетрус, осередок землетрусу, сейсмічна хвиля)
Прийом «Картографічний практикум»
Завдання: За картою «Літосферні плити» визначте місця найбільш частих та сильних землетрусів.
Виступ учня з випереджувальним завданням.
Що таке моретруси? Цунамі?
Перегляд відеоматеріалу
Прийом «Проблемне запитання»
«Чим страшні сильні землетруси?»
Як вимірюється сила землетрусу?
Наслідки землетрусів:
Виступ учня з випереджувальним завданням.
Що таке моретруси? Цунамі?
Перегляд відеоматеріалу
Прийом «Проблемне запитання»
«Чим страшні сильні землетруси?»
Як вимірюється сила землетрусу?
ІІІ. Етап осмислення матеріалу і корекції знань
Прийом «Проблемне питання»
Одна легенда розповідає про різноманітності земної поверхні: «Коли Бог творив Землю, то спочатку варив її, потім остудив, пухирі здійнялися, як земля кипіла, обернулися на гори, а проміжки між ними стали долинами. Кажуть також, що гори, долини і ліси утворені Богом з тією метою, щоб було де ховатися звірам».
Запитання:
Райони землетрусів
Прийом «Експрес – тест»
1. Швидкі розривні рухи літосферних плит – це
А). цунамі; Б). землетруси; В). дрейф континентів
2. Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються:
А). в епіцентрі; Б). у вогнищі землетрусу; В). у мантії.
3. В Україні найбільш імовірно виникнення землетрусів:
А). на півночі; Б). на сході; В). у Карпатах.
4. Катастрофічний землетрус має силу
А). 1 - 3 бали; Б). 11 – 12 балів; В). 5 – 6 балів.
Самоперевірка тесту.
ІV. Підсумок уроку та оцінювання досягнень учнів
Заключне слово вчителя
V. Домашнє завдання
Опрацювати текст параграфа.
Випереджувальне завдання «Підготувати повідомлення про вулкани і гейзери».
Продовження роботи над практичною роботою № 7 (завдання 2).