. Фізичні та хімічні властивості основних, кислотних та амфотерних оксидів (взаємодія з кислотами, лугами, іншими оксидами)

Про матеріал
повторити фізичні властивості оксидів і розширити знання про хімічні властивості оксидів, розглянути реакцію обміну; формувати навички складання хімічних рівнянь на прикладі хімічних властивостей оксидів; розширити поняття індикаторів, пояснити їх використання для визначення кислот та основ. виховувати пізнавальний інтерес до вивчення хімії, виховувати екологічне мислення, здоровий спосіб життя, розвивати самостійність на уроці, увагу, пам'ять.
Перегляд файлу

Урок  хімії в 8класі (ПРОДОВЖЕННЯ)

Тема. Фізичні та хімічні властивості основних, кислотних та амфотерних оксидів (взаємодія , кислотами, лугами, іншими оксидами)

Мета:

 - навчальна:  повторити фізичними властивості оксидів і розширити знання про хімічні властивості оксидів, розглянути реакцію обміну;

 - розвивальна: формувати навички складання хімічних рівнянь на прикладі хімічних властивостей оксидів; розширити поняття індикаторів, пояснити їх використання для визначення кислот та основ.

- виховна: виховувати   пізнавальний інтерес   до   вивчення   хімії,    виховувати екологічне мислення, здоровий спосіб життя, розвивати самостійність на уроці, увагу, пам'ять.

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва; на демонстраційному столі: кальцій оксид, купрум (II) оксид, ферум (ІІІ) оксид,  вода, хлоридна кислота, штатив, пробірки

Тип уроку: комбінований урок 

Очікувані результати:

Учень/учениця:

Знаннєвий компонент

- називає оксиди, основи, кислоти, амфо­терні гідроксиди, середні солі за сучасною науковою українською номенклатурою;

- наводить приклади основних, кислотних і амфотерних оксидів.

Діяльнісний компонент

-  складає рівняння реакцій, які характери­зують хімічні властивості основних, кислотних  оксидів (взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими оксида­ми);

-  порівнює за хімічними властивостями основні, кислотні оксиди;

- характеризує фізичні та хімічні власти­вості оксидів;

Ціннісний компонент

- робить висновки на основі спостережень

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Перевірка присутніх та готовності учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

Сьогодні ми продовжуємо вивчати хімічні властивості оксидів.

Але перед цим повторимо:

  1. Дайте визначення оксидам. Класифікація оксидів.
  2. Назвіть відомі вам несолетворні оксиди.
  3. Назвіть відомі вам амфотерні оксиди
  4. Назвати оксиди: CaO, CO2, N2O, CuO, Al2O3, SO3, Mn2O7, СO, SnO, Cl2O7, P2O5, K2O, BeO.
  5. Напишіть відповідні кислоти або основи, які відповідають таким оксидам:

Na2О - ?

СО2 - ?

N2O5 - ?

SO2 - ?

SO3 - ?

Al2O3 - ?

P2O5 - ?

 CaO - ?

 

  1. Дописати рівняння реакцій:

Na2O +H2O =

CaO +H2O =

SiO2+H2O =

N2O5+H2O =

 

  1. Напиши рівняння реакцій, що відповідають таким перетворенням:

а) Nа —* Nа2О —* NаОН;             б) S —* SО2 —* Н2SО3.

 

  1. Є три пробірки без етикеток. В одній міститься вода, у двох інших розчини натрій    оксиду і фосфор (V) оксиду. Як зміниться колір універсального лакмусового папірця у цих розчинах?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності 

 Сьогодні ми продовжуємо вивчати  хімічні властивості для кислотних і основних оксидів. Зробимо висновки, чим їх властивості подібні, а чим вони відрізняються.

           Розповідь про «Собачу печеру» . Запитання:

  1.  З яких речовин утворена «Собача печера»?
  2.  Від якого газу ймовірно знепритомніє собака?
  3. До яких оксидів (кислотних чи основних) цей газ належить?  А кальцій оксид?
  4. Яку першу властивість оксидів ми опрацювали на попередньому уроці?

(взаємодія основних і кислотних оксидів з водою)

          ІV. Вивчення нового матеріалу

Друга властивість оксидів характерна тільки для основних оксидів.

Основні оксиди взаємодіють з кислотами з утворенням солі та води.

 

МgO + Н2SO4 = МgSO4 + Н2О

Відбулася реакція, у результаті якої атоми Магнію з магній (ІІ) оксиду та атоми Гідрогену з сульфатної кислоти обмінялися місцями. Такі реакції називаються реакціями обміну.

Реакції обміну – це реакції між двома складними речовинами, в процесі яких вони обмінюються своїми складовими,утворюючи дві нові складні речовини

 

2О + 2Н3РО4= 2К3РО4 + 3Н2О

 

Третя властивість оксидів характерна тільки для кислотних оксидів.

 Кислотні оксиди взаємодіють з основами з утворенням солі та води (кислотним залишком у солі буде залишок кислоти, яка відповідає кислотному оксиду).

 

2NaOH  +  СО2 = Nа2СО3 + Н2О

(оксиду СО2 відповідає кислота Н2СО3)

 

Четверта властивість оксидів характерна  для основних  і  кислотних оксидів.

Основні оксиди і кислотні оксиди взаємодіють між собою  з утво­ренням солі (кислотним залиш­ком у солі буде залишок кисло­ти, яка відповідає кислотному оксиду).

Nа2О + SО3 = Nа2SО4                         (оксиду SО3 відповідає кислота Н2SO4)

СаО + SО2 = СаSО3                                 (оксиду SО2 відповідає кислота Н2SO3)

Завдання. Дописати рівняння реакцій:

ZnO +H2SO4 =

MgO + HCl =

ZnO +SO3 =

MgO + CO2=

ІV. Узагальнення знань , умінь і навичок

  1. Прийом «Наведи порядок»
  1. Речовини оксиди двох з складаються елементів Оксиген які складні один яких з обов’язково.
  2. Оксидам кислоти кислотним відповідають.
  3. Оксидів металів валентністю з чотирьох основних менше до відносяться оксиди.
  4. Основи основним відповідають оксидам.
  5. Оксиди кислотних до відносяться оксидів неметалів металів та валентністю чотирьох більше з.
  1. Na + H2O →
  2. BaO + H2O →
  3. SO2 + H2O →
  4. K2O + SO3
  5. SiO2 + NaOH →
  6. Al2O3 + HCl →
  1. Прийом «Лови помилку»
  1. CaO + H2O → H2CaO2
  2. Na2O + SO2  → Na2SO4
  3. SO3 + H2O → S(OH)6
  4. CuO + H2SO4 → Cu2SO4 + H2O
  1. Робота в зошиті «Перевір свої знання»

V. Зробити висновки

VІ. Домашнє завдання

Прочитати параграф 36  ст. 186-191, зап. 1-3, ст.185, зап.5,6  (схема на ст. 191),  завдання 130(а,б,г,е,є,ж,і, к), ст.192

ЦІКАВІ ФАКТИ ПРО ОКСИДИ: ЗНАХОДЖЕННЯ В ПРИРОДІ, ЗАСТОСУВАННЯ

VІІ. Підсумки

 Виставлення оцінок

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
25 березня 2019
Переглядів
7509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку