Урок на тему " Хвороби цивілізації. Соціальні чинники ризику "хвороб цивілізації". Куріння і рак."

Про матеріал
Метою уроку є формування в учнів поняття про "хвороби цивілізації"та їх наслідки;розвивати навички здорового способу життя; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров'я.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект  уроку

 

з  основ здоровя

у  7  класі

на  тему 

«Хвороби  цивілізації.

Соціальні чинники ризику «хвороб  цивілізації».

Куріння   і    рак.»

 

 

 

 

 

                                                              

                                                                     Підготувала

                                                         Вчитель   основ  здоровя

                                                         I кваліфікаційної категорії

                                                         Бабій  Лариса  Євстахівна.

 

 

 

                            

Тема.  Хвороби цивілізації. Соціальні чинники ризику «хвороб цивілізації». Куріння і рак.

Мета: формувати в учнів поняття про хвороби цивілізації та їх наслідки; розвивати навички здорового способу життя, комунікативні компетенції; виховувати відповідальне ставлення до власного здоров'я.

Тип уроку: формування нових знань.

Базові поняття і терміни: хвороба, хвороби цивілізації.

 

Хід уроку

I. Організаційна частина:

 

Учитель. Доброго дня. Доброго всім здоров’я.

Здоров’я – розкіш для людини,

Найбільша цінність у житті.

Як є здоров’я день при днині,

Можливість є йти до мети.

Тоді є радість, щастя, диво,

Краса у крапельці роси.

Тоді людина йде щасливо,

Серед безмежної краси

Й чарівність світу відчуває.

Для неї хмурні дні – ясні,

Вона всі труднощі долає

Й співає радісні пісні.

Вона здорова! Це чудово,

Бо їй нічого не болить,

Вона добро творить готова,

І це прекрасно! Можна жить!

Н. Красоткіна.

 

II. Оголошення теми, мети, завдань уроку:

Девіз: Не просто слухати, а чути,

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

План

 

1. Хвороби, які принесла нам цивілізація:

А) Ожиріння;

Б) Алергія;

В) Рак;

Г) Гіподинамія;

Д) Серцево-судинні захворювання.

 2. Як запобігти «хворобам цивілізації»?

 

    Вчитель. Озвучте свої очікування щодо уроку.

Відповіді учнів:

- Я хочу дізнатися, що таке «хвороби цивілізації»?

- Я хочу дізнатися, які хвороби відносять до «хвороб цивілізації»?

- Чому вони виникають?

- Як запобігти «хворобам цивілізації»?

    Вчитель. А я хочу, щоб ви були активними, уважними,отримали нові знання, які б вам стали у пригоді у подальшому житті.

Таким чином, ми з вами визначили завдання нашого уроку.

Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке «хвороби цивілізації», які хвороби відносять до «хвороб цивілізації», чому вони виникають і як запобігти їхньому виникненню.

 

   III. Мотивація навчальної діяльності:

( Метод «Незакінченого речення»).

   Вчитель. Діти, вченими доводено, що первісна людина не хворіла на ожиріння. Як ви думаєте, чому? Відповідь дайте продовжуючи речення, тому що...

- багато рухалися;

- було чисте довкілля;

- не було шкідливих звичок;

- тривалий час не сиділи за комп’ютером, телевізором;

- уживали в їжу переважно натуральні продукти.

 

IV.Основна частина:

 

     Вчитель.Я погоджуюся з вами. А чи знаєте ви, які хвороби називають «хворобами цівілізації»?

      «Хворобами цивілізації» називають ті хвороби, які виникли у результаті негативної впливу промислової та науково-технічної революції на довкілля й саму людину.

Цивілізація – сучасна світова культура людства. Вона має величезні досягнення, які роблять життя зручним і цікавим, - від створення колеса до польоту в космос. Але водночас стало більше ризиків для здоров’я. У наш час люди віддають перевагу пасивному відпочинку: прослухуванню музики, грі на комп’ютері та перегляду телепередач.

Малорухливий спосіб життя, неправильне харчування, стреси, шкідливі звички спричинили розвиток так званих хвороб цивілізації – серцево-судинних захворювань, гіподинамії, ожиріння, діабету, раку та інших захворювань.

Може серед вас, хтось може пояснити тлумачення слова астенопія?

       Астенопія – ослаблення зору, що виникає під час зорової роботи.

       Вчитель. А чи знаєте ви скільки часу можна безпосередньо працювати з екраном комп`ютера?

       Учень. В залежності від віку учні маютьпрацювати від 10 до 30 хв. Учні 7 класу – 20 хв.

 

 

Гіподинамія

 

         Величезна кількість людей у всьому світі страждає від недостатньої фізичної активності. Сидячий спосіб життя може призвести до розвитку багатьох серцево-судинних захворювань. Учені б’ють тривогу, адже щорічно від гіподинамії помирає майже два мільйони осіб. Прогнози вчених невтішні: ця цифра зростатиме.

Гіподинамію можна назвати справжнісінькою хворобою цивілізації. Через неї зменшується кровопостачання тканин, крім того, нестача фізичної активності негативно позначається на обміні речовин і енергії в організмі. Річ у тому, що в результаті розщеплення жирів кров стає жирною, тому починає текти по судинах поволі. При цьому погіршується кровопостачання киснем тканин і органів, надходження поживних речовин зменшується

 

Вправа «Австралійський дощ»

 

Учасники стають у коло. Вчитель каже:

«Діти,чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ви будете уважними,то почуєте,який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватиме їх:

  • В Австралії піднявся вітер (терти долоні).
  • Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
  • Дощ посилюється (почергове плескання по грудях).
  • Починається справжня злива ( плескання по ногах).
  • А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами).
  • Але що це? Буря почала вщухати (плескання по ногах).
  • Злива перетворюється на дощ (плескання долонями по грудях).
  • Рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями).
  • Вщухає вітер (терти долоні).
  • Сонце (руки догори)»

 

 

 

Ожиріння

 

        Причина – надлишкове харчування і надмірне розростання жирових клітин.

Зайві кілограми спричиняють задишку, хвороби серцево-судинної системи, розлади обміну речовин, змушують серце працювати із зайвим навантаженням .

Однак це не означає, що підліток повинен відмовляти собі у їжі, а тим більше голодувати. Просто вживати їжу в міру. І цю міру потрібно знати.

 Їжа не бігає за кожним організмом і не вмовляє її з`їсти. А людині в індустріальному суспільстві реклама весь час пропонує щось придбати. І найчастіше це продукти багаті на енергію: цукерки, шоколад, майонез... Отже, перш ніж щось з`їсти, слід подумати, наскільки вам це корисно.

 

 Останнім часом ми часто чуємо про алергію. А що ж таке алергічні захворювання? Сьогодні вони посідають третє місце після серцево-судинних та онкологічних.

 

Алергія так само пов`язана з розвитком індустріального суспільства. Розвиток промисловості призводить:

- до забруднення навколишнього середовища відходами промислового виробництва;

- виникнення несприятливих соціальних умов;

- росту вживання різних лікарських препаратів;

- використання засобів дезінфекції та інших хімічних речовин у побуті й на виробництві.

Усе це – фактори ризику, які призодять до того, що наша імунна система починає працювати зі зброями, унаслідок чого й з`являються алергічні реакції. Проявляються вони по-різному. Часто це висипи на шкірі, бронхіальна асма та інші захворювання.

 

Вчитель. А зараз переглянемо відео про наслідки паління.

Вправа « Чому люди палять?» та «Наслідки куріння».

Давайте поділимося на дві групи. Перша обговорите причини поширення паління і заповнить ось цю схему. А друга група обміркує наслідки впливу паління на людський організм і заповнить ось цю схему.

 

Вчитель. Ми переконалися, що причини, чому люди палять, можуть бути різними. А які можуть бути наслідки у курців? Досить часто фактори ризику пов`язані з поведінкою самої людини. Наприклад, рак легенів на 90% є наслідком паління.

Але хто ж винен у тому, що людина палить? Чи ж не вона сама? Діти, які почали рано палити, мають погане здоров`я, вони гірше ростуть, слабше розвинені фізично, у них поганий сон та апетит.

Поступово тривале паління призводить до розвитку серйозних захворювань, зокрема ракових.

Перші сигарети – це й гра в дорослість і війна з батьками за «незалежність» і підлітковий дух бунтарства. Часто наслідком хронічного отруєння нікотином є «бронхіт курця», що поступово призводить до розвитку емфіземи легенів. При цьому з`являється важке дихання, постійна задишка, слабкість, різко погіршується працездатність. Окрім того, нікотин є сильною серцевою і судинною отрутою.

Систематичне палінняє є однією з сновних причин захворювання кровоносних судин гомілки і стопи. Цю хворобу називають переміжною кульгавістю.

 

 Рак - це найпоширеніше захворювання, спричинене палінням. Однак, безсумнівно, що паління підвищує ризик розвитку раку або безпосередньо спричиняє рак порожнини рота, язика, глотки, гортані, легенів, стравоходу, шлунка, сечового міхура та шкіри.

      Ось кілька простих правил, які допоможуть уникнути факторів ризику, пов`язаних з палінням:

  • не палити;
  • намагатися не перебувати поруч з курцями;
  • завжди відмовлятися, якщо тобі пропонують сигарету.

Підраховано, що перебування протягом години в накуреному приміщенні рівнозначне «випалюванню» 4 сигарет. Причому люди, які не палять, мимоволі опиняються в групі ризику, стають пасивними курцями.

 

   Тютюнопаління  забруднює навколишнє середовище

   У тютюновому димі, який потрапляє в повітря, крім нікотину міститься велика кількість інших хімічних речовин( бензопірен, амоніак). Вони подразнюють слизову оболонку дихальних шляхів, а за умови тривалого впливу виступають канцерогенами ( тобто спричиняють розвиток злоякісних пухлин).

   Тому проблеми, пов`язані з тютюнопалінням, стосується кожної людини, навіть якщо вона не палить. Зрозуміло, що допомагаючи іншим кинути палити, ви дбаєте у першу чергу, про власне здоров`я. Дівчата також страждають від впливу тютюну. Організм жінки, яка палить, старіє значно швидше. У дівчат, які палять виникають різноманітні порушення менструального циклу, що може спричинити навіть безпліддя.

У дітей, матері яких палять, частіше розвивається недокрів`я, відбувається затримка фізичного і психічного розвитку.

 

    Вчитель. Діти, чи багато ви рухаєтесь впродовж дня?

Так, правильно, аждже ваш організм просто народжений для руху, і він страждає, коли ви мало рухаєтесь.

   Серед різних хвороб цивілізації, захворювання серцево-судинної сиситеми є найпоширенішими. Смертнімть від них становить у світі 49 – 54% від загальної смертності. Раніше ці хвороби були притаманні переважно людям похилого віку, але тепер ці хвороби «помолодшали». Досить часто серцево-судинними хворобами хворіють у шкільному віці. У багатьох людей спостерігається підвищений артеріальний тиск. Наслідками різкого підвищення або зниження артеріального тиску є, насамперед, захворювання серця і судин.

 

    Вчитель. А яким чином, можна запобігти даним хворобам?

Учні:

- займатися спортом;

- більше рухатися;

- активно відпочивати;

- робити ранкову зарядку;

- чергувати розумову і фізичну працю;

- прогулюватися на свіжому повітрі.

 

   Вчитель. Діти, ви назвали одну з причин «хвороб цивілізації» - це малорухливість. А які ви ще можете назвати причини, що спричиняють ці захворювання?

Учні:

- незбалансоване харчування;

- спосіб життя;

- постійні стреси;

- реклама, тому що головна її мета забезперити продаж товару і прибуток виробників, не зважаючи на здоров`я людей.

 

   Вчитель. Гадаю, що ви будете дотримуватись раціонального харчування, не будете палити, а вести здоровий спосіб життя. Напевно вас зацікавило чи здоровий спосіб життя ви ведете і чи не загрожують вам «хвороби цивілізації». А щоб дізнатися, розгадаємо кросворд.

 

Розгадування кросворду.

 

Питання до кросворду:

 

По вертикалі:

 

1. Що цінували і цінуватимуть люди найбільше в усі часи?

 

2. В результаті чого появляються висипи на шкірі?

 

3. Які люди втричі частіше хворіють на цукровий діабет?

 

4. Які жири корисніші для здоров’я?

 

5. Зниження м’язової діяльності людини, малорухливість – це …

 

6.Через яку хворобу помирає кожний десятий в Україні?

 

7. Яка хімічна речовина міститься у тютюновому димі?

 

8. Кого вбиває крапля нікотину?

 

9. Як називається захворювання при якому швидко стомлюються очі під час зорової роботи?

 

По горизонталі:

 

1. Серед хвороб цивілізації найпоширенішими є?

 

2. Що спричиняє споживання калорійних продуктів і, водночас,

малорухливий спосіб життя?

 

3. Що отруює тютюновий дим, крім легень курця?

 

4. Що спричиняють неправильне харчування, малорухливий спосіб життя, стреси та шкідливі звички?

 

5. Що за проектом  Мінекономіки України має займати не менше 30% зовнішньої поверхні кожного великого боку упаковки тютюнових виробів?

 

6. Продукти багаті на енергію?

 

7. Як називають зниження кількості і сили руху?

 

8. Наслідками різкого підвищення або зниження артеріального тиску є захворювання …

 

9. Що скорочує життя людини на 15 хв.?

 

 

    V.Підсумок:

 

    Вчитель. Маю надію, що сьогоднішній урок вас наштовхне на прийняття правильного рішення. Запам’ятайте, лише від вас залежить, чи буде ваше майбутнє щасливим і безтурботним. Вам приймати рішення. Але перш ніж прийняти рішення – зупиніться, і подумайте, оберіть те, що не буде загрожувати життю і здоров’ю вашому й тих, хто вас оточує…

   Пам’ятайте: «Важливо не те, хто ти, а те, що ти робиш».

Я бажаю вам уникати «хвороб цивілізації».

 

Безцінний скарб, що ми здоров’ям звемо,

Із юних літ нам треба берегти.

Адже нічого більше нам не треба,

Щоб тільки всі щасливими були.

 

    VI.Домашнє завдання:

 

Створити антирекламу незбалансованого харчування, гіподинамії, паління

( на вибір).

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Бабій Лариса
Додано
8 березня 2020
Переглядів
9297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку