Інтимна лірика Ліни Костенко як спонука до роздумів про суть кохання. «Хай буде легко. Дотиком пера…». «Недумано, негадано…»
Мета(формувати компетентності):
предметні: знати основне з творчої біографії письменниці, характеризувати образну природу поетичного твору, аналізувати засоби художнього увиразнення, які визначають високу естетичну вартість;
ключові: формувати уявлення про прекрасне як чинник гармонізації власного внутрішнього світу; висловлювати міркування, проводячи аналогії із сучасним життям;
інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію;
комунікативну: навички роботи в групі, уміння дискутувати з приводу порушення проблем;
загальнокультурні: формувати естетичний смак та виховувати високі моральні якості; продемонструвати зв'язок між різними видами мистецтва; дати можливість заглибитись у художній світ любовної лірики поетеси, пройнятись його ошляхетнюючим впливом.
Обладнання: підручник, портрет Ліни Костенко, аудіозапис пісні «Недумано, негадано…», картки, скрайбінг, буктрейлер, презентація PowerPoint, «острів кохання» (малюнок).
Нам треба жити кожним днем,
Не ждать омріяної дати.
Горіть сьогоднішнім вогнем,
Бо «потім» може й не настати
Л. Костенко
Хід уроку
I . Організаційний момент
II. Емоційне налаштування
Слово вчителя
За вікном весна. Вона дарує нам сонце, тепло, запахи перших квітів і трав, надію на краще життя. А що, зазвичай, дарує нам поезія?
III. Мотивація навчальної діяльності
Звучить музика. Учитель читає напам’ять
Усе було – і сум, і самота
і горе втрат, і дружба нефальшива.
А ця любов – як нитка золота,
що й чорні дні життя мого прошила.
Усе було, було й перебуло.
А ця любов – як холодно без неї?
Як поцілунок долі у чоло.
Як вічний стогін пам’яті моєї.
Слово вчителя
Чи зрозуміли ви, яку лірику ми сьогодні вивчатимемо на уроці?
IV. Повідомлення теми й мети уроку
Завданнями уроку є:
V. Актуалізація опорних знань
Клоуз-тест
1. Народилася Л.В. Костенко в смт… (Ржищев, що на Київщині, 19 березня 1930 року в родині вчителів).
2. Після навчання в Київському педагогічному інституті продовжила навчання… (в Літературному інституті в Москві).
3. Три перші друковані збірки мали назву…(«Проміння землі»(1957), «Вітрила»(1958), «Мандри серця»(1961).
4. Вимушена перерва у спілкуванні поетеси з читачами тривала…(майже 17 років).
5. Л.В. Костенко є лауреатом…(Національної премії України імені Шевченка), яку вона отримала за збірку…(«Неповторність» та роман у віршах «Маруся Чурай»).
6. Основними в ліриці поетеси є мотиви…(Батьківщини, історичної пам’яті, мови, природи та кохання).
Слово вчителя
Отож, вирушаймо у мандрівку для душі та серця, поринувши у поетичний океан Ліни Василівни Костенко.
VI. Опрацювання навчального матеріалу
Слово вчителя
Емоційним багатством відзначається інтимна лірика Ліни Костенко, пронизана мотивом любові як прекрасної стихії ніжності й осяяння душі. Але не завжди у житті буває так, що кохання є взаємним і пов’язане з радістю. Кажуть, здатність до любові є мірилом людської душі. Любов підносить, ошляхетнює навіть тоді, коли несе страждання. Вірші Л. Костенко вражають своєю задушевністю, теплотою й дивовижною щирістю, яка розкриває душу людини.
Виконуючи завдання сьогоднішнього уроку, крокуючи нотками і порухами душі поетеси, на острові кохання «Маргарита» ми знайдемо скарб.
Поділ класу на групи за картками. (Перевірка знання учнями жанрів літературних творів).
I група. Лірики
II група. Прозаїки
III група. Драматурги
VII. Робота з текстами поезій Ліни Костенко
1. Виразне читання напам’ять поезії «Хай буде легко…»
2. Бесіда з учнями
Слово вчителя
Більшість літературних критиків, аналізуючи поезію »Хай буде легко…», говорять про стан душі ліричної героїні.
Теорія літератури
Ліричний герой – образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів. Ліричний герой не обов’язково тотожний авторові.
3. Робота в групах
I група. Визначає тему, ідею, літературний рід, жанр та художні засоби поезії «Хай буде легко…»
II група. Визначає віршований розмір, вид римування, записує партитуру(на дошці).
III група. Записує асоціації до слова «кохання» та складає антонімічні пари слів.
4. Перегляд скрайбінгу до поезії «Хай буде легко. Дотиком пера…» (Випереджувальне завдання)
Бесіда з учнями
Слово вчителя
Поезії інтимного характеру дуже делікатно й обережно окреслюють малюнок почуття. Л. В. Костенко майже ніколи прямо не драматизує, у віршах про кохання досить часто під сказаним приховане несказане.
Розглядаємо поезію «Недумано, негадано…»
5. Виразне читання поезії «Недумано, негадано…»
Слово вчителя
«Недумано, негадано…» - освідчення в коханні. Задушевність змальованої картини підтримується романтичним пейзажем на початку твору. Поезію покладено на музику.
6. Прослуховування пісні «Недумано, негадано…» у виконані О. Богомолець.
7. Робота в групах
I група. Складає літературний паспорт до поезії.
II група. Порівнює пісню і вірш, визначає темп і настрій творів.
III група. Виписує зорові, слухові образи та визначає кольорову гаму поезії.
Релаксація
Перегляд буктрейлера «Духовні береги Ліни Костенко», створеного ученицею.
Слово вчителя
Багато написано поетами про кохання, але представниць прекрасної статі серед них небагато. Це такі світочі поезії: давньогрецька поетеса Сафо, Анна Ахматова, Марина Цвєтаєва, Леся Українка, Ліна Костенко…
8. Творча робота
I група. Складає сенкан до слова «кохання».
9. Пошукова робота в Інтернеті
II група. Знаходить інтимну поезію Л. Українки чи А. Ахматової, робить переклад англійською мовою.
III група. Знаходить інформацію про те, як називають Л. Костенко в літературі, складає асоціативний ряд до слова.
К - креативна
О - обдарована
Р - романтична
О - осяйна
Л - ласкава
Е - емансипована
В - вразлива
А – амбіційна
VII. Підбиття підсумків
Слово вчителя
Тема любові Л. Костенко є невичерпною, бо невичерпним є духовний світ людини.
Пориньмо і ще раз в океан інтимної поезії поетеси.
«Віночок поезій»
1. Учні читають напам’ять вірші Л. Костенко(Випереджувальне завдання).
Учень.
Кохання, вірність —
істини одвічні.
Створили їх іще до нас, давно.
А ми...
Що ж ми?
Лиш випадкові стрічні.
Яке гірке,
яке гірке вино!
А треба пити. То хороший звичай.
Його створили теж для нас, давно...
За нашу зустріч!
За прощання наше!
Яке гірке,
яке гірке вино!
Учениця.
І як тепер тебе забути?
Душа до краю добрела.
Такої дивної отрути
я ще ніколи не пила.
Такої чистої печалі,
такої спраглої жаги,
такого зойку у мовчанні,
такого сяйва навкруги.
Такої зоряної тиші,
такого безміру в добі!..
Це, може, навіть і не вірші,
а квіти, кинуті тобі.
Учениця.
Спини мене отямся і отям
така любов буває раз в ніколи
вона ж промчить над зламаним життям
за нею ж будуть бігти видноколи
вона ж порве нам спокій до струни
вона ж слова поспалює вустами
спини мене спини і схамени
ще поки можу думати востаннє
ще поки можу але вже не можу
настала черга й на мою зорю
чи біля тебе душу відморожу
чи біля тебе полум’ям згорю
2. Бесіда з учнями.
3. Коментування учнями епіграфа
4. «Острів кохання». Робота з текстом - висловом.
Лідери груп розміщують речення у такому порядку, щоб вони становили зв’язний текст.
IX. Домашнє завдання
Вивчіть напам’ять одну з поезій Л. Костенко.
Складіть міні – словничок за творами поетеси.
Прочитайте роман у віршах «Маруся Чурай».
Слово вчителя
Ось і добігла кінця наша мандрівка для душі та серця.
Що може бути більш потаємним, неповторним, як почуття любові.
Учениця.
Моя любове! Я перед тобою
Бери мене в свої блаженні сни
Лиш не зроби слухняною рабою,
Не ошукай і крил не обітни!