Урок на тему: "Іван Франко. «Захар Беркут». Змалювання героїчної боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників"

Про матеріал
МЕТА УРОКУ: дослідити, як у творі зображується героїчна боротьба проти монголо-татарських нападників; розвивати навички аналізу епічного твору, уміння підтверджувати власну думку цитатами з тексту; виховувати почуття патріотизму, гордість за наших предків.
Перегляд файлу

Іван Франко. «Захар Беркут». Змалювання героїчної боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників. Характеристика Захара Беркута.

МЕТА УРОКУ:  дослідити, як у творі зображується героїчна боротьба проти монголо-татарських нападників; розвивати навички аналізу епічного твору, уміння підтверджувати власну думку цитатами з тексту; виховувати почуття патріотизму, гордість за наших предків.

ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань.

Обладнання:  портрет І. Франка, текст твору «Захар Беркут».

МЕТОДИ І ПРИЙОМИ: флеш-картки із твору «Захар Беркут», літературний диктант, словникова робота, асоціативне гроно до героя твору, бесіда, мікрофон.


Хід УРОКУ

І. Організаційний момент. Рефлексія.

У цей чудовий день я рада вас усіх бачити. Сьогодні у нас не просто урок, а уявна екскурсія до далекого минулого наших предків.

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдання уроку. Усвідомлення теми учнями.

Отож, запишіть у зошити число, класна робота і тему уроку.

III. Актуалізація опорних знань школярів.

Літературний диктант «Що я знаю про життя і творчість І. Франка»

1. У Відні І. Франко одержав ступінь доктора... (філософії).

2. Майже завжди Іван Якович носив вишивану... (сорочку).

3. Улюблене дозвілля письменника – …(рибальство).

4. Назва села, де народився І. Франко, (Нагуєвичі).

5. Професія батька письменника –… (коваль).

6. Ім’я, з яким зверталася мати до малого Франка, – (Ясьо).

7. Коли народився майбутній письменник? (27 серпня 1856 року).

8. Що перейняв Іван Якович від матері? (Любов до народної пісні).

9. Іван Франко розпочав навчання, коли йому виповнилося... (шість років).

10. Твори якого письменника Іван Якович вивчив майже всі? (Шевченка).

IV. Мотивація навчальної діяльності уч­нів. Розповідь учителя про флеш-картки та роботу над ними. Засвоєння нового матеріалу.

1. Розповідь учителя з елементами бесіди

Приблизно сімсот років тому наші прадіди-хлібороби нікому не сплачували данини, об’єднувалися у громади, мали своє народне самоврядування. А коли на їхні вільні землі прийшли загарбники, вони мужньо захищали рідний край. Повість І. Франка «Захар Беркут», яку ми сьогодні продовжуємо вивчати, розповідає про одну таку громаду, що жила в Тухольській котловині Карпат, про її героїчну боротьбу проти монгольського нашестя.

Флеш-картка по твору «Захар Беркут».

https://vdp.mycdn.me/getImage?id=142933297894&idx=6&thumbType=32

https://vdp.mycdn.me/getImage?id=142803012326&idx=3&thumbType=32

Словникова робота

Героїзм (від грецьк. hērōs) – здійснення видатних за своїм суспільним значенням дій, які відповідають інтересам народних мас і вимагають від людини особистої мужності, стійкості, готовності до самопожертви.

https://i.obozrevatel.com/gallery/2019/7/31/z2.jpg

- Які героїчні вчинки вам відомі?

- У чому, на ваш погляд, виявився героїзм тухольців, героїв повісті І.Франка «Захар Беркут»?

Учитель. Визвольні традиції наших предків Іван Франко у творі «Захар Беркут» блискуче втілив у художніх образах тухольців – Захара Беркута, Максима, Мирослави. Він змалював картини героїчної боротьби проти монгольської навали. Любов до батьківщини керує всіма вчинками тухольців. Захищаючи свою батьківщину, народ сповнений патріотичного піднесення, здатний на високий подвиг. Мов казковий велетень, перемагає він вдесятеро сильнішого ворога.

Всі тухольці – активні учасники боротьби з монголами. Їм є що боронити: у кожного є невеликий шматок рідної і такої прекрасної землі-матері. Вони працьовиті, спільними зусиллями викували у твердій скелі вигідні стежки, провели в горах дорогу, засівали зерном поля, будували на річці загати, а тепер зупиняють ворога. Як прекрасно описує І. Франко захисників, які добирає порівняння, епітети, метафори! «Любо було глядіти на ті здорові рум’яні лиця, розігріті мужньою відвагою і гордим почуттям того, що їм прийдеться заступати своїми грудьми все, що найдорожче у них на світі, що в їх оружжя зложено велике діло».

Асоціативне гроно до героя твору  - Захар Беркут.

Проблемне питання

- У чому ж сила тухольців? Адже і досвіду в них менше, і озброєні гірше, і за кількістю вони поступаються монголам?..

Складання формули «Сила тухольців»

Сила тухольців = непереможний дух + вірність рідній землі + патріотизм + віра в перемогу.

https://i.obozrevatel.com/gallery/2019/7/31/z4.jpg

Читаючи твір І. Франка, не можна не захоплюватися тухольцями, їхнім непереможним духом, вірністю, патріотизмом. Для боротьби з монголами тухольцям необхідно було мати єдність, згуртованість, віру – запоруку перемоги. А найголовніше ­– любити свою землю, бути її великими патріотами. Я пропоную трішки зупинитися на понятті «патріотизм».

Словникова робота

Патріотизм – із давньо-грецької. Πατριώτη – «земляк, співвітчизник», далі від πατήρ «батько».

https://pbs.twimg.com/media/Dlb2C-SX0AEMJyY.jpg

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Про що свідчать слова громадян на копі стосовно позбавлення їх волі: «Станемо в обороні своєї свободи, хоч би прийшлося нам і останню краплю крові пролити»? (Найголовніше для тухольців – воля. Воля для них – це життя на рідній землі. Залишитись без Батьківщини – осиротіти).

2.  Написати діаманту до образів Захара Беркута та Т. Вовка. Самостійна робота учнів. Пояснення кожного слова цитатами з твору «Захар Беркут» + напис на флеш-картці.

Захар Беркут.

Відважний, чесний.

Любить, захищає, оберігає.

Захар – пам'ять Бога. Тугар Вовк – дно пекла.

Зраджує, ненавидить, заздрить.

Жорстокий, нетерпимий.

Тугар Вовк.


VІ. Підсумок уроку

Учитель. Мужні тухольці перемогли у битві з чисельними татарськими військами. Звичайно, що події, зображені у творі, – це лише невеличка частинка героїчних сторінок української історії, але на її прикладі ми бачимо, як важливо бути всім разом, любити свою батьківщину, бути її великим патріотом.                                                        Наприкінці повісті Іван Якович Франко звертається до майбутніх поколінь із проханням не втратити здобутків наших пращурів, а навпаки, продовжувати справу відродження Батьківщини: «Давнє громадянство давно забуте… Чи не нашім дням судилось відновити його? Чи не ми се жиємо в тій щасливій добі відродження, про яку, вмираючи, говорив Захар, а бодай у досвітках тої щасливої доби?» Ці слова надзвичайно актуальні сьогодні, у наш час – у досвітках щасливої доби відродження нації.

Метод мікрофону

- Які висновки для себе ви зробили після прочитання та опрацювання повісті «Захар Беркут»?

VІІ. Домашнє завдання

Дібрати цитати до характеристики образів Максима і Мирослави. Намалювати образ обраних персонажів і пояснити, чому саме його обрали.

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
20 серпня
Переглядів
348
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку