«Тарас Шевченко «Мені однаково чи буду…». Роздуми поета про власну долю, долю України. Аналіз поезії в контексті біографії поета».

Про матеріал
Тип уроку: вивчення нового матеріалу Мета: ознайомити учнів з поетичним твором, написаним у казематі, з’ясувати мотив його написання; обставини створення циклу «В казематі»; розвивати навички вдумливого, виразного читання поетичних творів; уміння аналізувати поетичні твори; розвивати ЗМ та СС, коригувати вимову;виховувати усвідомлення великого значення почуття вірності для формування особистості;повагу до рідних звичаїв і традицій, їх роль в житті людини;любов до рідного краю;
Перегляд файлу

Урок №14. «Тарас Шевченко «Мені однаково чи буду…». Роздуми поета про власну долю, долю України. Аналіз поезії в контексті біографії поета».

 

Мета уроку:

навчальна:  ознайомити учнів з поетичним  твором, написаним у казематі,

з’ясувати мотив його  написання;  обставини створення циклу «В казематі»;
розкрити силу особистості поета-борця і красу поетичного слова, пройнятого філософським спокоєм і любов'ю до людей, до рідного краю, духовної стійкості й незламності, відданості; допомогти усвідомити ідейно-художній зміст поезії;

розвиваюча: розвивати навички вдумливого,  виразного читання поетичних творів; уміння  аналізувати поетичні твори; розвивати ЗМ та СС, коригувати вимову;

виховна: виховувати усвідомлення великого значення  почуття  вірності для формування особистості;повагу до рідних звичаїв і традицій, їх роль в житті людини;любов до рідного краю;

Обладнання: підручник, портрет Т.Г. Шевченка, мультимедійна дошка, презентація, підручник «Українська література. 8 клас», цикл поезій «В казематі».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Перебіг уроку

1. Організаційний момент

  •         Добрий день.
  •         Який зараз урок?
  •         Творчість якого письменника ми зараз з вами вивчаємо?
  •         Давайте прочитаємо слова Т.Шевченка, які будуть епіграфом нашого уроку. Подумайте і скажіть, що про Шевченка говорять ці рядки?

                                         Свою Україну любіть

Любіть її во время люте

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть

Поет – справжній патріот. Відданий син своєї Батьківщини. Шевченко закликає молитись за свою країну

Вчитель: Отже, епіграф демонструє нам громадянську позицію людини, яка одним із проявів її духовності, патріотизму допомагає усвідомити місію поета в житті суспільства як і власну.

2. Перевірка домашнього завдання

 Перш ніж перейти до вивчення нової теми, пригадаємо, що ми вивчили про Т.Шевченка на попередніх уроках. Приготуйтесь до «Експрес – опитування» (продовжіть речення)

  1. Шевченко народився (9 березня 1814  року)
  2. Батьків звали … (Григорій, Катерина)
  3. Ім’я пана Шевченка … (Енгельгардт)
  4. Соціальний стан Тараса у дитячому віці … (кріпак)
  5. Здібність поета в дитнстві… (малювати)
  6. Друзі, за допомогою яких Шевченка було викуплено з кріпацтва … (Брюлов, Сошенко, Венеціанов, Жуковський, Гребінка)
  7. Сума викупу з кріпацтва … (2500 рублів)
  8. У 1840 році Шевченко надрукував збірку віршів … («Кобзар»)
  9. Обставини, що змусили Шевченка написати поезію «Думи, мої думи» (арешт та допити в Петропавлівській фортеці)
  10. З якого твору ці слова «Доле, де ти? Доле де ти? Нема ніякої Коли доброї жаль Боже, то дай злої, злої» … («Минають дні, минають ночі»)

3. Повідомлення теми та мети уроку

 3.1. Слово вчителя

Нову тему дозвольте розпочати уривком із листа Шевченка своєму приятелеві А. Лизогубу у 1848 році: «Бодай і ворогові моєму лютому не довелось так каратись,  як я тепер караюсь. Усі лиха упали на мою голову. Одне вже, що нудьга і безнадія давить серце, а друге: нездужаю з того дня, як привезли мене в сей край... Сей і другий місяць я ще буду в Орській кріпості, то напишіть знов хоч стрічечку, бо тільки Бог святий знає, як я радію, коли дійде до мене хоч одне слово з моєї рідної країни...».

 

Вчитель Зверніть увагу, діти, поет невимовно щасливий, радіє, коли отримує  хоч стрічечку, хоч словечко  з рідного краю.

Рядки ці свідчать про глибокі патріотичні почуття поета до України, про гіркі роздуми над своєю долею,   про те, що не злоба і ненависть, а любов жила в його серці у скрутний час випробувань. Про  всі ці  почуття  йдеться у  поезії  “Мені однаково, чи буду я жить в Україні…” -  яка  і   є темою нашого уроку. Запишіть її.

 3.2. Повідомлення проблемного питання

 Вчитель:

Поезія – на одну хвилину. У ній – доля  і митця, і України. Так може лише Шевченко. То Хто  ж такий пророк? Чи можна Шевченка назвати такою людиною, яка могла передбачати подальшу долю кожного українця, долю рідного краю? Так, це поет, який прагнув ставити своє життя у залежність від народного.

Отже,  наше проблемне завдання:

               Визначити основний мотив  поезії “Мені однаково,  чи буду”,  її  ідейний зміст.

4. Сприймання навчального матеріалу

 4.1. Інформаційні повідомлення учнів

Вчитель:  Давайте познайомимось  з новими фактами з життя Шевченка, що допоможуть нам глибше зрозуміти та з’ясувати обставини створення поезії

Повідомлення учнів

1-й учень - «Створення  Шевченком  в казематі поетичної збірки.»

1. Весною 1846 р. у Києві Шевченко знайомиться з М. Костомаровим, М. Гулаком, О. Маркевичем та іншими членами таємного Кирило-Мефодіївського братства …

У березні 1847 р. братство було розгромлене. Т.Г.Шевченка заарештувати 5 квітня 1847 р. під час переправи Дніпром, коли він їхав на весілля до Миколи Костомарова, де мав бути старшим боярином.  Поета звинуватили в участі у Кирило-Мефодіївському товаристві, у написанні революційних  творів… З 21квітня  по 30 травня  1847 р. Т.Шевченко перебував у казематі, очікуючи вироку та мужньо й сміливо вів себе на допитах.

Цикл поезій Т.Г.Шевченка «У казематі» написаний у застінках Петропавлівської фортеці  між 17 квітня і 30 травня 1847 р. Він включає 13 поезій: «Ой одна я одна», «За бараком байрак», «Мені однаково», «Садок вишневий коло хати», «Рано-вранці новобранці», «В неволі тяжко» та інші.

2-й учень -  «Мотиви невольницької лірики Т.Г.Шевченка.» 

2. Геніальний поет вірив у майбутнє, пророкував його. Весь цикл «В казематі», є своєрідним про­логом до «невольничої» лірики Шевченка.

 Цикл поезій  Т.Г.Шевченка  «У казематі»   розповідає   про тяжку долю рекрутів, і тут, за ґратами, поет викриває насильство і гніт («Рано-вранці новобранці…»). Однак не мотиви самотності визначають загальний настрій циклу. Шевченко співчуває людському горю («Ой одна я, одна»), оспівує милу його серцю природу Украї­ни («Садок вишневий коло хати»). Між рядками віршів циклу «В казематі» прочитується ще один мотив — прагнення до волі. Це головна тема поезій Шевченка періоду  ув’язнення  та  заслання.               Ми  Ще раз переконуємося, що, незалежно від умов, у яких перебував поет, подумки він був на рідній України, прагнув їй волі, співчував знедоленим.

Вчитель: отже, провідні мотиви циклу «В казематі» - самотність, кохання й розлука, любов до України та її народу, прагнення волі, заклик бути вірним народові України, тривожні думи про майбутнє

4.2. Словникова робота

Каземат – темниця.

Неоплаканий – за ним ніхто не заплаче.

Чужина – чужий край.

Не пом’яне – не згадає.

Лукаві – хитрі.

4.3. Читання вчителем твору

Вчитель: Із усіх поезій  циклу «В казематі» найчарівніша, мабуть,  -"Садок вишневий коло хати". Це - неперевершений зразок інтимної лірики поета. Бо  перебуваючи  у казематі,  далеко від рідного краю, Шевченко згадує українську природу, пісні, звичаї, дуже сумує і тужить -  і  все це він передав  у маленькій поезії.

Шевченко завжди мріяв жити тут, в Україні : «Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть», пише Митець -  «поставлю хату і кімнату, садок-райочок насаджу» , зрештою, вмерти на рідній землі: «серце холоне… як подумаю, що може мене похоронять на чужині..»  І раптом  він  все-таки пише в холодному карцері: «Мені однаково, чи буду я жить в Україні чи ні»!?

Мені однаково, чи буду
Я жить в Україні, чи ні.
Чи хто згадає, чи забуде
Мене в снігу на чужині -
Однаковісінько мені.
В неволі виріс між чужими,
І, неоплаканий своїми,
В неволі, плачучи, умру,
І все з собою заберу -
Малого сліду не покину
На нашій славній Україні,
На нашій - не своїй землі.
I не пом'яне батько з сином,
Не скаже синові: - Молись.
Молися, сину: за Вкраїну
Його замучили колись. -
Мені однаково, чи буде
Той син молитися, чи ні...
Та не однаково мені,
Як Україну злії люди
Присплять, лукаві, і в огні
Її, окраденую, збудять...
Ох, не однаково мені.

 

5.Ідейно-художній аналіз поезії Т.Шевченка «Мені однаково»

5.1. Бесіда за запитаннями

  • Яким настроєм пройнята поезія? ( Пройнята настроєм розпачу і суму.)
  • Над чим Т Шевченко розмірковував у творі? (над власною долею, безталанням, та ще більше непокоїть  поета доля України)
  • Про що свідчить початок вірша?
  • Чому поет хвилюється за долю України?
  • Через що Т. Шевченку байдуже стосовно до того, чи будуть про нього згадувати, чи забудуть?
  • Про що поет згадує, живучи у неволі?
  • Яким чином дана поезія пов'язана з життям письменника?
  • Як Т Шевченко характеризує Україну? (На нашій славній Україні, На нашій — не своїй землі)
  • Що таке молитва? Чому Т Шевченко хоче, щоб молодь не забувала тих, хто загинув заради волі, щасливого життя на Україні, і молилася за неї?
  • Що свідчить про небайдуже ставлення поета щодо подальшої долі рідного краю?
  • Хто і як окрав рідну землю? Як їх називає письменник.
  • Чим закінчується поезія? Яким чином змінюється настрій ліричного героя?
  • До чого закликає письменник у цій поезії?
  • Чи виконав наш народ заповіт Т. Шевченка? Відповідь вмотивуйте.
  • Чим схвилювала вас дана поезія?
  • На скільки частин можна поділити поезію? Прогляньте за текстом. ( На дві)
  • Прочитайте першу, другу. Про що говориться в них? (у першій байдужість, а в другій автору не однаково, що буде з Україною в майбутньому)
  • Яка з них важливіша? Чому?   Зачитайте головну частину.                                                                                            (  Головна  частина:

Та неоднаково мені,

Як Україну злії люде

Присплять, лукаві, і в огні

Її, окраденую, збудять…

Ох, не однаково мені.

Вчитель: Слово за словом, рядок за рядком зростає напруга і, нарешті, читач приходить до найвищої точки – відповіді на запитання, а що ж неоднаково поетові? І з’ясовую, що найголовніше сказано в останніх п’яти рядках

  • Чим закінчується поезія? Яким чином змінюється настрій ліричного героя? (розпач змінюється впевненістю, вдавана байдужість – наполегливим окликом).

5.2. Творча робота «Гронування»

Т. Шевченку

байдуже

не однаково

Чи буде жити на Україні,

Чи хто згадує про нього, чи забуде,

Чи буде син молитись за Україну,

В неволі, плачучи, умре

Як Україну злії люди присплять,

Лукаві присплять рідній край,

В огні Україну, окрадену, збудять,

Чи буде молитися син за долю рідного краю

 

5.3. Вирішення проблемного завдання

Вчитель: Тепер ми можемо зробити підсумок з нашого проблемного питання:

Який основний мотив поезії, його ідейний зміст

  • У поезії звучать мотиви неволі
  • Є мотиви громадянської позиції
  • Уболівання за Україною
  • Патріотичні почуття

Яка ж ідея поезії:

  • Любов до України
  • Любов до народу
  • Любов до своїх побратимів

Вчитель: Провідний мотив поезії: Головний  мотив поезії - це заклик бути вірним народові, Україні, своїй Вітчизні. Шевченко виступає як патріот, його найбільше хвилює не особиста доля, а доля України. Бо якщо порівняти  інтереси свої і народні, то власні доля, особисте щастя, і навіть слава – ніщо. А  любов до знедоленої України та її народу, до Бога, своїх побратимів і співчуття до всіх нещасних - це ідея твору: і життєве кредо Шевченка - любити ближнього, свій народ, Батьківщину.

5.4.  Експрес-опитування (метод «Незакінчене речення). Учні відповідають колективно.

Поезія «Мені однаково, чи буду...»

1.«Мені однаково, чи буду
Я жить ... чи ні». (В Україні). ДЕ?
2. «Чи хто згадає, чи забуде
Мене ... на чужині». (В снігу).ДЕ?
3. «В неволі виріс між...
І неоплаканий своїми». (Чужими). КИМ?
4. «На нашій славній Україні,
На нашій – ... землі». (Не своїй). ЯКІЙ?
5. «Мені однаково, чи буде
Той син..., чи ні». (Молитися).ЩО?
6. «Та не однаково мені,
Як Україну ...
Присплять, лукаві, і в огні
Її, окрденую, збудять». (Злії люде).ХТО?

5.5. Прийом «Незакінчене речення» 
              Прийом «Закінчіть речення»:

- «Сьогоднішній урок дав мені можливість задуматись над…»

6. Оцінювання роботи учнів

7. Домашнє завдання:
Обов’язкове: 1. Вивчити напам’ять вірш Т. Шевченка  «Мені однаково, чи буду …» за  підручником (стор.82);

2. Написати листа Т.Шевченку про події, які зараз відбуваються в Україні.

 

 

docx
Додано
25 серпня
Переглядів
97
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку