Урок на тему "Карбон і Силіцій та їхні сполуки"

Про матеріал

Розробка даного уроку дасть можливість:

  • узагальнити та систематизувати знання учнів, отримані при вивченні теми « Карбон і Силіцій та їхні сполуки» ;
  • продовжувати розвивати навички розв'язування задач, роботи з тестами на комп'ютері; розвивати креативне мислення учнів;
  • виявити найкращого знавця хімії з даної теми.
Перегляд файлу

Тема.             Карбон   і  Силіцій  та  їхні  сполуки

Мета:         

  •  узагальнити  та  систематизувати  знання  учнів, отримані при  вивченні  теми « Карбон  і  Силіцій  та  їхні  сполуки» ; 
  • продовжувати  розвивати  навички  розв’язування  задач,  роботи  з  тестами  на  комп’ютері; розвивати  креативне  мислення  учнів;  
  •  виявити  найкращого  знавця  хімії з  даної  теми.

 

Завдання :     закріпити : теоретичні  відомості  про   Карбон  і  Силіцій  та

                       їхні  сполуки, опрацювати  презентацію  з  даної  теми; 

                       практичні  вміння  і  навички під  час  виконання  завдань  і 

                       тестів  на  комп’ютері;

                       розвивати:  вміння   учнів  узагальнювати та  конкретизувати 

                       вивчений  матеріал;

                        логічне  мислення, мовлення; 

                        здатність   висловлювати  свої  думки;

                        пізнавальний  інтерес  учнів   до більш  глибокого  вивчення 

                        хімії ;

                        виховувати   особистість, здатну  творчо  мислити  і  

                       застосовувати  свої  знання  у  нестандартних  ситуаціях.

 

Тип   уроку:   узагальнення  та систематизації  знань.

 

Форма  проведення  :  урок – змагання.

Форми   роботи : бесіда, самостійна  робота,  робота  у  парах, розв’язування

                         розрахункових  задач,  тестування, «Мозковий  штурм», 

                         експериментальна  робота,  індивідуальна    творча   робота.

 

 Обладнання : комп’ютери, інтерактивна  дошка, склянки з  реактивами, 

                        картки  з  диференційованими    завданнями,  картки 

                        самоперевірки,  плакати  з  будовою  атомів  Карбону  та

                        Силіцію.

Реактиви:     розчин  хлоридної  кислоти , розчини  солей : хром (ІІІ)

                        хлориду,  купрум (ІІ) сульфату, ферум (ІІІ) хлориду,

                        барій  хлориду,   кобальт (ІІ) сульфату, «рідке скло», 

                        куряче  яйце.

Міжпредметні  зв’язки :   біологія, географія , фізика,  математика, 

                          інформатика, українська  мова.

 

 

 

ХІД   УРОКУ

І. Вступне  слово  вчителя.

 Добрий  день  ,  дорогі  діти! Я  дуже  рада  нашій  сьогоднішній  зустрічі. Думаю,  що  вона  буде дуже  корисною  для  нас  усіх. Адже  сьогодні    ми  закінчуємо  вивчення  теми « Карбон  і  Силіцій  та  їхні  сполуки»  і  проводимо  узагальнення   і  систематизацію  тих  знань,  які  вже  маємо.

А проведемо ми наш  урок , як  урок – змагання  з  теми« Карбон  і  Силіцій  та  їхні  сполуки» (Запис у зошити теми уроку).

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього заняття?

- Яку мету поставимо перед собою?

(Використання методики незакінчених речень:

"Гадаю, що...."

       "Сподіваюся на..."

              "Дізнаюся нове про..."

                            "Має бути цікаво, тому що...)

Учитель (доповнює): отже, ми маємо повторити та систематизувати матеріал  з  даної  теми, продовжувати  розвивати  навички  розв’язування  задач,   роботи  з  комп’ютером;  розвивати здатність   висловлювати  свої  думки;  а крім  цього  виявити  найкращого  знавця  хімії з  даної  теми,  який  стане  власником  ордена «Кращий  знавець  хімії  Карбону  та  Силіцію».

Девізом  уроку  візьмемо  слова  видатного  німецького   мислителя   і   філософа  Й. Гете : « Просто  знати -   ще  не  все,  знання  необхідно  використовувати».

  • Як   ви  розумієте  ці  слова?
  • Чому  вони  підходять  до  нашого  уроку?

Любі діти! Хай нам усім на уроці вистачить терпіння  використати  наші знання  у  певних  ситуаціях.

 Кожен  учень  отримує   заліковий  листок, де самостійно  рахує свої бали протягом уроку.

Починаємо   наше  змагання!  Бажаю вам успіху, упевненості, удачі.

II. Перевірка  домашнього  завдання, актуалізація опорних знань.

І конкурс  нашого  змагання« Конкурс  на  кращого  оратора»

                                    (самооцінка  від  1 до 5  балів)

Домашнім   завданням  для  деяких  учнів  було  створити  презентацію на  тему  « Карбон  і  Силіцій  та  їхні  сполуки ». Прошу  бажаючих   представити  свою  роботу    і  пояснити , чому  два  елементи,  розміщені  в  одній  групі,  одній  підгрупі  з  майже  однаковою  будовою  атомів, проявляють  такі  різні  властивості і  утворюють  такі  різні  сполуки: 

один -  основа  живої  природи;    другий -  основа  неживої  природи.

Виходить Карбон (лат. Саrboneum). Перед со­бою тримає плакат з будовою атома.

 

Живу я на другому по­версі семиповерхового будинку в квар­тирі № 6, кімнати в якій розташовані в два яруси: на першому ярусі кухня, на другому — чотири окремі кімнати. В одній з цих кімнат живемо ми з дру­жиною, ще дві займають наші діти, четверта ж кімната залишається віль­ною. Але за бажанням ми з дружиною можемо переселитися в різні кімнати, тоді в кожній кімнаті буде по мешкан­цю.

 

 

 

 

Виходить Силіцій (лат. Siliсiит) з плакатом  і  говорить:

А  у  нас  з  дружиною  квартира №14 на  третьому   поверсі  цього  ж    будинку,  тільки  вільних  кімнат,  навіть  коли  ми  не  разом, залишається  ще  пять.

   

Вчитель.         Дякуємо  за  оригінальну    презентацію . Запитання класу:

  • Що ж  є  спільного  у  будові  цих  атомів і чим  вони  відрізняються  один  від  одного?

(Обидва елементи, маючи на зовнішньому енергетичному рівні од­накову кількість електронів (4), по­винні проявляти однакові властивос­ті. Насправді ж 4 електрони Карбону розташовані ближче до ядра, тому С в першу чергу є окисником, тобто приймає електрони, проявляючи сту­пінь окиснення - 4, а Si має 4 електрони на третьому енергетичному рівні, тому є дуже слабким окисником, але значно сильнішим відновником, ніж С.

Карбон — біогенний елемент, його сполуки відіграють основну роль у жи­вих організмах, бо утворюють найміцніші та найпоширеніші гідрогенні спо­луки, а  Si  утворює нестійкі сполуки з Гідрогеном, проте дуже стійкі й по­ширені його оксигеновмісні сполуки.

Обидва елементи утворюють прості речовини — вуглець і кремній, які так  само дуже різняться за своїми власти­востями.)

  • А   тепер  на  допомогу  учням,  які  готували  презентацію   у  програмі Power Point  приходить  наш   помічник  - компютер.     Тож  надаємо  їм  слово .
  • Дякуємо  за   ваші  доповіді, не  забудьте  себе  оцінити.

 

IIІ. Використання  знань,  умінь  і  навичок.

Вчитель.   ІІ конкурс  нашого  змагання   має  назву   « Хімічний  конвеєр », який  складається  з  трьох  етапів :

  1. Тести:
  • Протягом 10сек вибрати єдину правильну  відповідь із тестових завдань, що зявляються на моніторі ;
  • записати відповідь у зошит ;
  • отримати  якомога більше балів за правильні відповіді (всього 2 бали), перевіривши себе  за  допомогою  компютера

Умова конкурсу:

               не спілкуватись із товаришами.

І варіант

ІІ варіант

   1.Алотропною

модифікацією Карбону є :

а) графіт ;

б) вуглекислий газ ;

в) антрацит.

1.Силікатна  кислота  відноситься до :

а) міцних кислот ;

б) слабких кислот ;

в) кислот середньої сили.

 

2. Із  галогеноводневих   кислот  діоксид силіцію реагує  тільки  з :

а) HF ;

б) HCl ;

в) HBr ;

г) HI.

2.Алмаз має ґратку :

а) йонну ;

б) молекулярну ;

в) атомну  ;

г)  металічну.

 

3.Оксид карбону(ІІ)

відноситься  до оксидів :

а) амфотерних ;

б) несолетворних ;

в) основних ;

г) кислотних.

3.Аморфний силіцій можна добути за

реакцією SiO2  з:

а) F2 ;

б) Mg ;

в) MnO ;

г)Cl2 .

4.Реакція між калій силікатом і хлоридною кислотою відбувається тому , що утворюється :

а) нерозчинна речовина ;

б) розчинна речовина ;

в) виділяється газ ;

г) реакція не відбувається.

4. Реактивом на  карбонат - йон  є:

а) розбавлена кислота ;

б) розбавлений луг ;

в) концентрована

сульфатна кислота ;

г) розчинна сіль барію.

 

 

2. Задача:

- Розв’яжи     розрахункову  задачу:

 

8 балів .  Обчисліть  масу  міді , яку  можна  добути  ,   

                 відновлюючи  купрум ( ІІ) оксид за  допомогою

                24 кг  вуглецю . Виробничі втрати  міді  становлять 5 %.

10 балів .    Яка маса  натрій силікату  утворюється ,

                  якщо  для  його  добування   взяли 

                  12 г  силіцій (IV) оксиду    і   14 г натрій    гідроксиду ?

12 балів.  Який  об’єм   карбон  (IV) оксиду можна  добути  під  час  дії

                  хлоридної  кислоти  на  мармур  масою  200 кг , що  містить

                 15 % домішок ,якщо  практичний  вихід   СО2  складає  90 %.

 

  • Перевір   себе  карткою  самоперевірки
  • Вистав оцінки у заліковий  листок у відповідності  до набраних  балів.

 

3. «Мозковий  штурм»  -   «Улюблений представник   з  даної   теми»:

 

 

Завдання ІІІ етапу конкурсу:

  • Пара  учнів  по черзі  вибирає номінацію;
  •  протягом 1 хв відповідає  на запитання , що  зявляються на моніторі і одночасно  читаються вчителем ;
  • отримують  бали, кількість яких відповідає кількості правильних відповідей   ( від 1  до  10 балів)

 

 

 

 

Вчитель.                  

 ІІІ конкурс  нашого  змагання   називається «Цікавий дослід  з  даної  теми» у  ньому  беруть  участь  самі  творчі  учні  класу, деякі  із  них  навіть  створили   невеликий    фільм.

Оцініть  своїх  товаришів  (від 1 до  5 балів) ,а також підрахуйте  свої  бали і  здайте  залікові  листки.

                                Ну  ось  і  все  скінчилося  змагання…

   Хто ж  орден  в  нас  отримає  за  старання?

                     Це буде той,  хто  краще  всіх:  учив, творив і  дослідив

                               Та   максимальну  кількість балів  заробив!

Учень, який  набрав найбільше  балів, отримує  звання «Кращий  знавець  хімії» та  стає  власником  ордена «Кращий  знавець  хімії  Карбону  та  Силіцію ». Три  учні ,  що  показали  ІІ -  IV результати, нагороджуються  дипломами   І – ІІІ  ступенів.

 

IV. Домашнє   завдання.

  • Підготуватись  до   контрольної  роботи
  • повт.  тему «Карбон та Силіцій»
  • повт. алгоритми  розв’язування  задач  на  надлишок, на  вихід  продукту, генетичні   звязки  між  класами  неорганічних  сполук.

 

V. Рефлексія.

 - Чи справдилися  ваші  сподівання  від  уроку ?

 - Над  чим замислювались  протягом  заняття?

 - Що  найбільше  сподобалось,  запамяталось?

 - Що  могло б  бути  краще ?

VI. Оцінювання  роботи  учнів .

 

Кількість  набраних  балів

оцінка

Рівень  навчальних  досягнень

34

33 - 31

30 - 28

12

11

10

високий

27 -25

24-22

21 - 19

9

8

7

достатній

18-16

15-13

12 -9

6

5

4

середній

8 – 6

5- 3

2 - 1

3

2

1

початковий

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прізвище,  імя  учня

Кількість  набраних  балів

Сумарний   бал

« Конкурс  на  кращого  оратора»

 

 

« Хімічний  конвеєр »

 

 

«Цікавий дослід  з  даної  теми»

 

 

 

 

 

Тести

 

 

 

 

 

 

Задача

«Улюблений представник   з  даної   теми»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             Картка   самоперевірки   розв’язку  задачі №1

Складність

Бали

Розв’язання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 балів

1,75{

Дано :

m( C )=24 кг

w (втрат)=5 %

 

  m(Cu)-?

2  {

                                        24кг                   x кг

                           CuO  +  C     =   CO  +  Cu

                                        12 кг                 64 кг

 

                                       М )=12 кг/моль         М(Сu ) = 64 кг/моль

                                       m )=12 кг                  m u )= 64 кг

 

1  {

 

Х =  24 • 64 /12= 128

 m теор. u ) = 128 кг

 

2   {

128 кг -  100  %

 Х  кг  -     5 %

 

Х = 128 5 / 100 = 6,4

 

m ( втрат ) = 6,4 кг

 

1   {

 

 m пр. (Сu ) = m теор. u ) - m ( втрат )

 

m пр. (Сu ) =128 - 6,4 = 121,6 кг

0,25  {

 

Відповідь : m(Cu) =121,6 кг

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка   самоперевірки   розв’язку  задачі № 2

Складність

Бали

Розв’язання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 балів

1,75{

Дано :

m( SiO2 )=12 г

m( NaOH )=14 г

 

  m( Na2 Si O3 )-?

2 {

 

                  0,35 моль                                        X г

               2  NaOH           +          SiO2    =   Na 2 Si O3  +  H 2O  

                   2  моль                                         122 г

 

М (NaOH )= 40 г/моль  М (SiO2 )=60 г/моль   М(Na2 Si O3 ) = 122 г/моль

 m( NaOH )= 40 г              m (SiO2 )= 60 г           m (Na2 Si O3 )= 122 г

 

1   {

 

n = m / М

 

 

n(NaOH ) = 14 /40 = 0,35 моль

 

 

1   {

 

  n (SiO2 ) = 12 / 60 = 0,2 моль

3{

 

n(NaOH ) :  n (SiO2 ) = 2 :1   - за  рівнянням  реакції ,

 

за   розрахунками   :  n (NaOH ) <  n (SiO2 )  ,  бо

 

n1(NaOH ) = 0,4 моль

 

SiO2  взято   у  надлишку , розрахунок  ведемо  через NaOH

 

1 {

 

Х = 0,35 122 / 2 = 21,35

 

m( Na 2 Si O3 ) = 21,35 г

0,25 {

 

Відповідь : m( Na 2 Si O3 ) = 21,35 г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка   самоперевірки   розв’язку  задачі № 3

Складність

Бали

Розв’язання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12 балів

1,75{

Дано :

m( СаСО3)= 200 кг

w (домішок ) = 15 %

вихід  = 90 % або 0,9

 

 V пр.( СО2 )-?

2 {

 

                 170 10 3  г                                                            X л

                    СаСО3     +      2  HCl   =   Ca Cl 2  +  H2O  +  СО2 |

                     100 г                                                                 22,4 л

 

М (СаСО3 )= 100 г/моль       Vm( СО2 ) = 22,4 л/ моль

 m(СаСО3)= 100 г                   V( СО2 ) = 22,4 л

 

 

 4 {

 

 

m(домішок ) = w (домішок ) m(техн..) /100 %

 

m(домішок ) =15 % 200 кг /100 % = 30 кг

 

m( ч.р.) = m(техн..) - m(домішок )

 

m( ч.р.) =200 кг - 30 кг = 170 кг = 170 10 3  г

1{

 

Х = 170 103  22,4 / 100 = 38,08 103   л

 

3{

 

Вихід =  V пр. / V теор.

 

V пр.= Вихід V теор.

V пр( СО2 ) = 0,9 38,08 103    =  34,3 м3

 

0,25 {

 

Відповідь : V пр( СО2 ) =  34,3 м3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
5 грудня 2018
Переглядів
4103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку