Урок на тему "Картини життя гуцулів у повісті М.Коцюбинського "Тіні забутих предків"

Про матеріал
Матеріал дає змогу розширити уявлення учнів про самобутність невід’ємної частини України – Гуцульщини, показати її красу, духовне життя її мешканців. Провести дослідження над психологією людини, чи впливає природа і звичаї на її характер і психіку. Розвивати творче мислення учнів, вміння давати самостійно оцінку і аналізувати поведінку головних героїв, виховувати любов і повагу до України та її звичаїв.
Перегляд файлу

Урок української літератури

10 клас

Учитель: Зінченко Тетяна Анатоліївна

Навчальний заклад: Олександрівська філія Комунального закладу «Бугаївський ліцей Куньєвської сільської ради Ізюмського району харківської області»

 

Тема уроку. Картини життя гуцулів у повісті М.Коцюбинського « Тіні        

 забутих предків».

 

Мета уроку. Розширити  уявлення учнів про самобутність невід’ємної  

 частини України – Гуцульщини, показати її красу, духовне

 життя її мешканців. Провести дослідження над психологією

 людини, чи впливає природа і звичаї на характер і  психіку

 людини. Розвивати творче мислення учнів, вміння давати

 самостійно оцінку і аналізувати поведінку головних героїв.

 Виховувати любов і  повагу до України та її звичаїв.

 

Обладнання. Карта України, презентація, вишивки, таблиці з висловами,

 індивідуальні картки, фонограма пісні «Мій рідний край».

 

 Хід уроку.

 

І. Організація класу.

ІІ. Хвилинка психологічного настрою.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

  • Основним завданням сьогоднішнього уроку є дослідження на основі повісті М.Коцюбинського «Тіні забутих предків», чи впливає природа та звичаї на психологію людини і як саме.
  • І поринемо ми з вами у дивну, чарівну красу гуцульської сторони. Коцюбинського критики називали письменником-психологом, йому мало було показати читачам красу гуцульського краю, він вирішив заглибитися в душу людини.

ІV. Перевірка домашнього завдання.

  • Домашнім завданням для вас було прочитати повість та знайти матеріали про цей дивний край нашої України. Ми з вами розділилися на 3 групи, де кожна група отримала своє дослідницько-пошукове завдання.
  • 1 група географів розповість нам про географічне положення Гуцульщини.
  • 2 група етнографів розкаже про звичаї та одяг гуцулів.
  • 3 група психологів розповість про психологію та характер гуцулів.
  • А почнемо ми з подорожі-репортажу (з використанням презентації).

Журналіст. – Я веду репортаж із далекої від нас частини української землі – з Гуцульщини. Це яскравий, барвистий край зі своїми звичаями і традиціями. Густі ліси, гори Карпати, схили, вкриті дубово-буковими лісами, що вище змінюються хвойними. А на вершинах гір – луки, які гуцули називають полониною. Це країна буття природи і людей, поміж яких ходять духи і привиди, це світ начебто таємничої казки, а живуть тут гуцули – гордий народ. Головним заняттям гуцулів є скотарство, і вони особливо ставляться до худоби, охороняють її від злого духа, ворожать на неї. Так як же не милуватися цими краєвидами: густими лісами і таємничими горами, тут люди живуть за законами природи.

Вчитель. – Слово географам.

1 географ. -  Готуючись, ми провели своє невеличке дослідження. Ось погляньте на карту, де знаходиться Харків – Східна Україна, а де сама Гуцульщина. Так, це дуже далеко, від  лісостепів Харківщини до Карпат великий шлях, і ми хочемо, щоб ви уявили собі цю відстань, а також побачили, наскільки різниться природа.

    Гуцульщина – гори Карпати, густі ліси, полонини, а Східна Україна – беручи Харків - просторий лісостеп зі своєю родючою землею, де вирощують хліб. Гуцульщина охоплює такі області, як Івано-Франківська, Закарпатська, Чернівецька. А рельєф ми бачимо уже з малюнків: гори Карпати, височини, Закарпатська низовина, гірські ріки, швидкі та холодні. Ріка Черемош також є героїнею у повісті, яка відіграла важливу роль у житті головної героїні.

2 географ. – Споконвіку гуцули займалися скотарством. У Карпатах розводили невеличких на зріст витривалих  овець. Їх пас чабан, підперезаний шкіряним поясом, на якому висіли ніж, пінцет для лікування тварин. У руках він тримав довгу палицю-гирлигу і батіг.

    Це гірська красива місцевість, засаджена густими лісами, де водяться лісовики, щезники, русалки, принаймні в це вірять гуцули і саме це складає зміст їхнього життя.

Вчитель. А зараз із своїми дослідженнями виступлять  етнографи.

1 етнограф. – Фольклор живе і розвивається, він виявляє здатність відгукуватися на події, збуджує уяву людей. Якщо комусь із вас доведеться побувати на Гуцульщині, то ви будете зачаровані цими людьми, як красиво вони святкують і зустрічають свята, як співають і танцюють. Тут народилися і жили видатні митці: Дмитро Павличко – поет, співаки Дмитро Гнатюк, Назарій Яремчик, Софія Ротару. В одній із своїх пісень Ротару розповіла про саме цей чарівний край. Вона любила його і з гордістю про нього співала. (Звучить пісня «Мій рідний край»)

     Але поряд із красою цей чарівний світ немов казковий і із своїми віруваннями мов у казці: «Туман здіймався над горами, неначе лісові русалки підіймали його до небес…».

2 етнограф. – Речі домашнього побуту називають у них дуже цікаво, там своєрідна мова, свій діалект. Штани із білого полотна називаються – гачі, вовняна безрукавка – кептар, шкіряний пояс – черес, прикраси для дівчат – коди. На Гуцульщині були більш поширені  геометричні узори, вишиті хрестиком, смуги рядками чи ромби, зубчаті візерунки. Вишивки цих районів визначалися колірною гамою, вони були різнокольорові, яскраві. А якщо порівняти вбрання і вишивки Східної України та Гуцульщини, то ми чітко можемо побачити, що на Східній Україні вишивки двокольорові: це червоні та чорні кольори, вони не такі яскраві. Орнаментом були схожі на квіти чи гілки з листочками. Вишивки мають багать спільного з характером людини та звичками того регіону, де вони проживають.

Вчитель. А зараз до вашої уваги виступ психологів.

1 психолог. – Психологія гуцулів дуже складна і цікава. Захищати гідність роду, честь родини наказує їм голос предків. Вони шанують і поважають традиції роду. Гуцули – гордий народ. Вони пам’ятають свій родовід майже до самих коренів, це те, чого ми з вами не знаємо. Якщо запитати зараз у нас , чи знаємо ми свій родовід, то майже всі назвуть лише бабусю та прабабусю, а далі вже й ні. А гуцули знають набагато більше і пишаються цим.

2 психолог. – Гуцули – це люди, які вірять у прикмети, різні уяви, чаклунство. І саме через це складається психологія людини. Вродженою рисою характеру гуцулів є любов до прекрасного. Душа і слово поєднане у гуцулів: це єдине ціле, у них своєрідна психологія, де природа сильно впливає на людину. «Гори щохвилини міняли свій настрій, коли сміялась царинка, хмурився ліс, і все це відчувала людська душа».

Вчитель. - Дослідницькі групи розказали нам про свої знахідки, і ми вже уявляємо, хто такі гуцули і де вони живуть.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Вступна бесіда.

- А тепер перед нами стоїть завдання: дослідити на основі повісті, чи впливає природа та звичаї на психологію людини, як саме? Ми будемо працювати з текстом твору, бо саме через текст ми зможемо розв’язати поставлене завдання.

- « Тіні забутих предків» - така таємнича назва повісті. Чому тіні? Яких предків?

- Яка сюжетна основа повісті?

2. Розкриття проблематики твору.

а) робота в парах;

- Визначте тему твору? Ідею?

- Назвіть проблеми, які порушено у творі.

- Кожна пара отримує проблему і спробує показати, як вона розкривається у творі. (1. Життя і смерть. 2. Сила кохання і неможливість існування без нього. 3. Стосунки батьків та дітей. 4. Язичество і християнство.)

( Учні працюють у парах, розкриваючи зміст своєї проблеми.)

- Як кожна проблема впливає на психологію героїв?

б) перевірка роботи.

Учні доводять зміст обраної проблеми до загалу.

3.  Порівняння образів героїв.

а) робота в групах;

- Згадаймо В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта», кохання двох прекрасних юних людей вступає в конфлікт із законом родової помсти між їхніми сім ями. Але кохання Ромео і Джульєтти відкидає цей кривавий варварський закон. Вони кохають один одного і хочуть бути разом. Головних героїв нашої повісті Івана та Марічку називають українськими Ромео та Джульєттою. Чому?

- Давайте зробимо порівняльну характеристику Джульєтти і Марічки та Ромео і Івана в групах і спробуємо визначити спільне у їх характерах, почуттях, переживаннях. (Обираються керівники груп, секретарі, доповідачі).

(Учні створюють порівняльні характеристики в групах).

б) перевірка роботи.

Доповідач представляє порівняльну характеристику.

  • Так що ж спільне в характерах, почуттях, переживаннях юнаків?
  • Дівчат?

4. Робота над текстом.

а) словникова робота;

На дошці представлено словник незрозумілих слів, тлумачення яких відбувається з допомогою учнів.

Гугля – сорочка, Мольфар – гуцульський чаклун, габи – хвилі, маржина – худоба, ґазда – господар, царинка – невеличка лука для сінокосу, кептар – верхній хутряний одяг без рукавів, фудульна – гордовита, любаска – коханка.

б) бесіда за змістом тексту.

- Знайдіть і зачитайте, як іде зустрілися Іван і Марічка ?

- Чи потім, після першої зустрічі, вони продовжують зустрічатися? Чи були вони пов’язані з природою?

- Чи впливала природа в даному випадку на психологію дітей?

- Поруч із нашими головними героями існує іще один герой – трембіта, яка кожного разу сповіщала людям про радість і горе. Іван говорив, що за його пам’яті вже двічі коло їхньої хати трембітала трембіта, оповіщаючи горам і долам про смерть.

- Що таке трембіта?

- Діти виросли, розквітло ніжне кохання, але ворожість родин не давала їм зустрічатися, вони ховалися, щоб не побачили їхні сім ї.

5. Інсценізація уривку-сценки із повісті.

Марічка. Любчику Іванку! Чи будемо ми разом?

Іванко. Дасть Бог, будемо, голубко!

Марічка. Ой ні! Велику помсту має у серці наша стариня. Не дадуть бути разом.

Іван. Я не потребую їхньої згоди. Хай що хочеш роблять, а ти будеш моєю.

Марічка. Що ти говориш. Хай краще вони не знають поки про наше кохання.

Співаночки мої милі, де я вас подію?

Хіба я вас, співаночки, горами посію.

Гей, мої співаночки, горами співати,

А я буду, молоденька, сльозами вмиватись.

Іван. Не сумуй, Марічко, я мушу йти на полонину, але повернуся, і ми одружимося, обов’язково.

Згадай, моя мила два рази на днину,

А я тебе згадаю сім раз на годину.

в) бесіда за змістом тексту;

- Де зустрічались і освідчувалися в коханні Іван та Марічка?

- Як впливала природа на психологію головних героїв?

- Знайдіть у тексті твору, як розгортаються події далі, і зачитайте з тексту речення. (Учні зачитують уривки з тексту)

- Ціле літо літував Іван на полонині, та знову зазвучала трембіта, сповіщаючи про те, що час випасу скінчився, і треба повертатися додому.

Що чекало його вдома? Зачитайте з тексту твору.

  • Яку роль відіграє тут вода? Зачитайте з тексту.
  • Марічка та Іван  - діти природи, вони любили її, але тут природа не помилувала їх, не захотіла, щоб люблячі серця були разом.
  • Що сталося з Іваном, коли він довідався, що Марічка загинула?
  • Чи повернувся він додому?
  • Що з Іваном стає далі?
  • Через рік він одружується на Палагні, хоча її зовсім не кохає. Так ішло життя. Для праці – будні, для ворожіння – свято.
  • Чи є в повісті звичаї та обряди? Знайдіть у тексті і зачитайте.
  • Давайте проаналізуємо, чи впливають звичаї на душу людини?
  • А як ми можемо пояснити психологічний настрій Івана на Святий вечір?
  • Яке ще свято згадується в повісті, що змінює долю головних героїв?
  • Розкажіть, як змінило Палагну ворожіння на Святого Юрія?
  • Де саме ворожив Юра?
  • Яка проблема постає?
  • Чому, на вашу думку, Палагна зраджує Івана?
  • Проаналізуйте слова В.Сухомлинського, які він писав у своїх листах до сина. Чи стосуються вони якось Івана?

«Справжня любов із роками не слабшає, а міцнішає»

 

«Знай, що найщасливіші дні юності – це та чиста, ідеальна любов, з якою духовно багатим людям довго не хочеться розлучатися».

 

«Любити – це означає, насамперед, віддавати коханій істоті сили своєї душі, творити для неї щастя.

 

  • Чому Іван не забув Марічку?
  • Чи міг би Іван бути щасливим із Палагною?

г) творча робота;

З допомогою алгоритма творчості дати відповідь на питання:

-  Чому у сімейному житті Івана постала проблема зради?

(Учні працюють самостійно в зошитах).

д) перевірка творчої роботи.

Кожен учень висловлює своє судження.

  • Зрада – це дуже особисте, болюче, це таке почуття, від якого розривається серце і душа. Але кожна людина повинна володіти собою і вміти вийти з певної ситуації.
  • А як ,на вашу думку, вийти з такої ситуації?
  • Палагна не тільки зраджує Іванові, але й ще ворожить на нього.
  • Яку роль у житті Івана відіграли її ворожіння ?
  • Знайдіть у тексті , що побачив у щілину Іван, коли дійшов до будинку Юри?
  • Який висновок ми можемо зробити, чи вплинули в даному випадку на душу Івана такі обряди?
  • Знайдіть у тексті та зачитайте речення, де Марічка ввижається Іванові.
  • Що відбувається з Іваном?
  • Сумно повістувала трембіта горам про смерть. Іван, побачивши Марічку внизу скелі, почав спускатися до неї, але зірвався у прірву.
  • Що могло відвернути Івана від смерті?

VІ. Підсумок уроку.   «Мікрофон»

  • Висловіть свої думки та  враження щодо проведеного дослідження на уроці.

VІІ. Домашнє завдання.

    Зробити письмову характеристику образів Івана та Марічки (за  варіантами)

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
30 березня 2021
Переглядів
1097
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку