Урок української літератури
10 клас
Учитель: Зінченко Тетяна Анатоліївна
Навчальний заклад: Олександрівська філія Комунального закладу «Бугаївський ліцей Куньєвської сільської ради Ізюмського району харківської області»
Тема уроку. Картини життя гуцулів у повісті М.Коцюбинського « Тіні
забутих предків».
Мета уроку. Розширити уявлення учнів про самобутність невід’ємної
частини України – Гуцульщини, показати її красу, духовне
життя її мешканців. Провести дослідження над психологією
людини, чи впливає природа і звичаї на характер і психіку
людини. Розвивати творче мислення учнів, вміння давати
самостійно оцінку і аналізувати поведінку головних героїв.
Виховувати любов і повагу до України та її звичаїв.
Обладнання. Карта України, презентація, вишивки, таблиці з висловами,
індивідуальні картки, фонограма пісні «Мій рідний край».
Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Хвилинка психологічного настрою.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІV. Перевірка домашнього завдання.
Журналіст. – Я веду репортаж із далекої від нас частини української землі – з Гуцульщини. Це яскравий, барвистий край зі своїми звичаями і традиціями. Густі ліси, гори Карпати, схили, вкриті дубово-буковими лісами, що вище змінюються хвойними. А на вершинах гір – луки, які гуцули називають полониною. Це країна буття природи і людей, поміж яких ходять духи і привиди, це світ начебто таємничої казки, а живуть тут гуцули – гордий народ. Головним заняттям гуцулів є скотарство, і вони особливо ставляться до худоби, охороняють її від злого духа, ворожать на неї. Так як же не милуватися цими краєвидами: густими лісами і таємничими горами, тут люди живуть за законами природи.
Вчитель. – Слово географам.
1 географ. - Готуючись, ми провели своє невеличке дослідження. Ось погляньте на карту, де знаходиться Харків – Східна Україна, а де сама Гуцульщина. Так, це дуже далеко, від лісостепів Харківщини до Карпат великий шлях, і ми хочемо, щоб ви уявили собі цю відстань, а також побачили, наскільки різниться природа.
Гуцульщина – гори Карпати, густі ліси, полонини, а Східна Україна – беручи Харків - просторий лісостеп зі своєю родючою землею, де вирощують хліб. Гуцульщина охоплює такі області, як Івано-Франківська, Закарпатська, Чернівецька. А рельєф ми бачимо уже з малюнків: гори Карпати, височини, Закарпатська низовина, гірські ріки, швидкі та холодні. Ріка Черемош також є героїнею у повісті, яка відіграла важливу роль у житті головної героїні.
2 географ. – Споконвіку гуцули займалися скотарством. У Карпатах розводили невеличких на зріст витривалих овець. Їх пас чабан, підперезаний шкіряним поясом, на якому висіли ніж, пінцет для лікування тварин. У руках він тримав довгу палицю-гирлигу і батіг.
Це гірська красива місцевість, засаджена густими лісами, де водяться лісовики, щезники, русалки, принаймні в це вірять гуцули і саме це складає зміст їхнього життя.
Вчитель. А зараз із своїми дослідженнями виступлять етнографи.
1 етнограф. – Фольклор живе і розвивається, він виявляє здатність відгукуватися на події, збуджує уяву людей. Якщо комусь із вас доведеться побувати на Гуцульщині, то ви будете зачаровані цими людьми, як красиво вони святкують і зустрічають свята, як співають і танцюють. Тут народилися і жили видатні митці: Дмитро Павличко – поет, співаки Дмитро Гнатюк, Назарій Яремчик, Софія Ротару. В одній із своїх пісень Ротару розповіла про саме цей чарівний край. Вона любила його і з гордістю про нього співала. (Звучить пісня «Мій рідний край»)
Але поряд із красою цей чарівний світ немов казковий і із своїми віруваннями мов у казці: «Туман здіймався над горами, неначе лісові русалки підіймали його до небес…».
2 етнограф. – Речі домашнього побуту називають у них дуже цікаво, там своєрідна мова, свій діалект. Штани із білого полотна називаються – гачі, вовняна безрукавка – кептар, шкіряний пояс – черес, прикраси для дівчат – коди. На Гуцульщині були більш поширені геометричні узори, вишиті хрестиком, смуги рядками чи ромби, зубчаті візерунки. Вишивки цих районів визначалися колірною гамою, вони були різнокольорові, яскраві. А якщо порівняти вбрання і вишивки Східної України та Гуцульщини, то ми чітко можемо побачити, що на Східній Україні вишивки двокольорові: це червоні та чорні кольори, вони не такі яскраві. Орнаментом були схожі на квіти чи гілки з листочками. Вишивки мають багать спільного з характером людини та звичками того регіону, де вони проживають.
Вчитель. А зараз до вашої уваги виступ психологів.
1 психолог. – Психологія гуцулів дуже складна і цікава. Захищати гідність роду, честь родини наказує їм голос предків. Вони шанують і поважають традиції роду. Гуцули – гордий народ. Вони пам’ятають свій родовід майже до самих коренів, це те, чого ми з вами не знаємо. Якщо запитати зараз у нас , чи знаємо ми свій родовід, то майже всі назвуть лише бабусю та прабабусю, а далі вже й ні. А гуцули знають набагато більше і пишаються цим.
2 психолог. – Гуцули – це люди, які вірять у прикмети, різні уяви, чаклунство. І саме через це складається психологія людини. Вродженою рисою характеру гуцулів є любов до прекрасного. Душа і слово поєднане у гуцулів: це єдине ціле, у них своєрідна психологія, де природа сильно впливає на людину. «Гори щохвилини міняли свій настрій, коли сміялась царинка, хмурився ліс, і все це відчувала людська душа».
Вчитель. - Дослідницькі групи розказали нам про свої знахідки, і ми вже уявляємо, хто такі гуцули і де вони живуть.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступна бесіда.
- А тепер перед нами стоїть завдання: дослідити на основі повісті, чи впливає природа та звичаї на психологію людини, як саме? Ми будемо працювати з текстом твору, бо саме через текст ми зможемо розв’язати поставлене завдання.
- « Тіні забутих предків» - така таємнича назва повісті. Чому тіні? Яких предків?
- Яка сюжетна основа повісті?
2. Розкриття проблематики твору.
а) робота в парах;
- Визначте тему твору? Ідею?
- Назвіть проблеми, які порушено у творі.
- Кожна пара отримує проблему і спробує показати, як вона розкривається у творі. (1. Життя і смерть. 2. Сила кохання і неможливість існування без нього. 3. Стосунки батьків та дітей. 4. Язичество і християнство.)
( Учні працюють у парах, розкриваючи зміст своєї проблеми.)
- Як кожна проблема впливає на психологію героїв?
б) перевірка роботи.
Учні доводять зміст обраної проблеми до загалу.
3. Порівняння образів героїв.
а) робота в групах;
- Згадаймо В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта», кохання двох прекрасних юних людей вступає в конфлікт із законом родової помсти між їхніми сім ями. Але кохання Ромео і Джульєтти відкидає цей кривавий варварський закон. Вони кохають один одного і хочуть бути разом. Головних героїв нашої повісті Івана та Марічку називають українськими Ромео та Джульєттою. Чому?
- Давайте зробимо порівняльну характеристику Джульєтти і Марічки та Ромео і Івана в групах і спробуємо визначити спільне у їх характерах, почуттях, переживаннях. (Обираються керівники груп, секретарі, доповідачі).
(Учні створюють порівняльні характеристики в групах).
б) перевірка роботи.
Доповідач представляє порівняльну характеристику.
4. Робота над текстом.
а) словникова робота;
На дошці представлено словник незрозумілих слів, тлумачення яких відбувається з допомогою учнів.
Гугля – сорочка, Мольфар – гуцульський чаклун, габи – хвилі, маржина – худоба, ґазда – господар, царинка – невеличка лука для сінокосу, кептар – верхній хутряний одяг без рукавів, фудульна – гордовита, любаска – коханка.
б) бесіда за змістом тексту.
- Знайдіть і зачитайте, як іде зустрілися Іван і Марічка ?
- Чи потім, після першої зустрічі, вони продовжують зустрічатися? Чи були вони пов’язані з природою?
- Чи впливала природа в даному випадку на психологію дітей?
- Поруч із нашими головними героями існує іще один герой – трембіта, яка кожного разу сповіщала людям про радість і горе. Іван говорив, що за його пам’яті вже двічі коло їхньої хати трембітала трембіта, оповіщаючи горам і долам про смерть.
- Що таке трембіта?
- Діти виросли, розквітло ніжне кохання, але ворожість родин не давала їм зустрічатися, вони ховалися, щоб не побачили їхні сім ї.
5. Інсценізація уривку-сценки із повісті.
Марічка. Любчику Іванку! Чи будемо ми разом?
Іванко. Дасть Бог, будемо, голубко!
Марічка. Ой ні! Велику помсту має у серці наша стариня. Не дадуть бути разом.
Іван. Я не потребую їхньої згоди. Хай що хочеш роблять, а ти будеш моєю.
Марічка. Що ти говориш. Хай краще вони не знають поки про наше кохання.
Співаночки мої милі, де я вас подію?
Хіба я вас, співаночки, горами посію.
Гей, мої співаночки, горами співати,
А я буду, молоденька, сльозами вмиватись.
Іван. Не сумуй, Марічко, я мушу йти на полонину, але повернуся, і ми одружимося, обов’язково.
Згадай, моя мила два рази на днину,
А я тебе згадаю сім раз на годину.
в) бесіда за змістом тексту;
- Де зустрічались і освідчувалися в коханні Іван та Марічка?
- Як впливала природа на психологію головних героїв?
- Знайдіть у тексті твору, як розгортаються події далі, і зачитайте з тексту речення. (Учні зачитують уривки з тексту)
- Ціле літо літував Іван на полонині, та знову зазвучала трембіта, сповіщаючи про те, що час випасу скінчився, і треба повертатися додому.
Що чекало його вдома? Зачитайте з тексту твору.
«Справжня любов із роками не слабшає, а міцнішає»
«Знай, що найщасливіші дні юності – це та чиста, ідеальна любов, з якою духовно багатим людям довго не хочеться розлучатися».
«Любити – це означає, насамперед, віддавати коханій істоті сили своєї душі, творити для неї щастя.
г) творча робота;
З допомогою алгоритма творчості дати відповідь на питання:
- Чому у сімейному житті Івана постала проблема зради?
(Учні працюють самостійно в зошитах).
д) перевірка творчої роботи.
Кожен учень висловлює своє судження.
VІ. Підсумок уроку. «Мікрофон»
VІІ. Домашнє завдання.
Зробити письмову характеристику образів Івана та Марічки (за варіантами)