Урок № 111-112 Дата 23.04.2020р. та 24.04.2020р.
Доброго ранку або дня, дорогі мої учні!
Я рада знову вас вітати на нашому віртуальному уроці. Сьогодні ми з вами продовжуємо наше навчання дистанційно.
Відкрийте зошити і запишіть:
Двадцять третє квітня
Класна робота
Тема. Координатна площина.
Мета уроку: навчити учнів будувати точку за її координатами і визначати координати точки, позначеної на координатній площині
Задачі уроку:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Щоб щось пізнати,
Треба вже щось знати
Станіслав Лем
Хід уроку
І. Повторення вивченого матеріалу
Попрацюємо в парі. Задавайте по черзі один одному питання, та відповілайте на них. Віталій, починай!
1. Які прямі називаються паралельними?
2. Які прямі називаються перпендикулярними?
3. Визначить на ваш погляд, які прямі перпендикулярні? Паралельні?
4. Яким інструментом можна перевірити ваші відповіді?
5. Яка пряма називається координатною?
6. Якими числами визначаються координати точок, розташованих справа від початку координат? Зліва від початку координат?
7. Яку координату має початок координат?
8. Скільки чисел визначають положення точки на координатній прямій?
9. Назвіть координати точок, зображених на рисунку.
10. Як записати їх координати?
II. Вивчення нового матеріалу
Звертаю вашу увагу на епіграф нашого уроку: « Щоб щось пізнати, треба вже щось знати». Ми вже знаємо, як визначати положення точки на прямій і це допоможе нам пізнати, як визначати положення точки на координатній площині.
Звертаючись один до одного, люди часто говорять: «Залиште свої координати». Для чого? Щоб людину можна було легко знайти. Це може бути: номер вашого телефону, домашня адреса, місце роботи. Суть системи координат полягає в тому, що це правило, за яким визначають положення об’єкта. Системи координат оточують нас усюди. Наприклад, ми купили квиток до кінозалу. Там обов’язково вказано ряд і місце. Приведемо ще подібні приклади:
(відповіді супроводжуються показом рисунків).
В ІІ ст. н.е. відомий давньогрецький астроном Клавдій Птоломей провів у своїй «Географії» сітку координат, обчислених в градусах, де широта вимірювалась від екватора, а довгота – від самої західної точки відомого тоді світу. Ідеєю координат користувались для визначення положення світил на небі.
Використовувати координати в математиці вперше почав П’єр Ферма (1601-1665) і французький філософ, математик Рене Декарт (1596-1650). В 1637 році вийшла книга Рене Декарта «Міркування про метод». В ній він запропонував новий метод – метод координат, який дозволив переходити від точки в координатній площині до пари чисел – її координат. Система координат дозволяє визначити положення того чи іншого об’єкту. На честь Декарта прямокутну систему координат називають ще прямокутною декартовою системою координат.
Що ж таке система координат?
Накреслимо дві перпендикулярні прямі-осі координат, вкажемо на них додатні напрямки, початок координат, одиничний відрізок 1 клітина.
Прямі х і у називають осями координат,
точку О – початком координат.
Горизонтальну координатну пряму називають
Віссю абсцис і позначають буквою х, вертикальну координатну пряму називають віссю ординат і позначають буквою у.
Прямі кути, отримані осями координат називаються координатними кутами-чвертями (І, ІІ, ІІІ, ІV).
Положення точки на координатній площині визначається парою чисел (х;у), які називаються координатами точки. Першу координату точки називають абсцисою точки, а другу координату - ординатою. І навпаки, кожній парі чисел (х;у) відповідає тільки одна точка на площині.
Координати точки записуємо в дужках через крапку з комою, причому першою завжди записують координату х, другою-координату у.
Як визначити точку С з координатами (3;2) на координатній площині?
На осі абсцис (х) знаходимо координату 3 і підіймаємося перпендикулярно вверх по ординаті (у), отримуємо координати 3 і 2. Ставимо точку С. Маємо, С(3; 2).
А зараз ми з вами за координатами знайдемо точки (0;0), (-3;-1), (-4;-4), (-4;-8), (-6;-10), (-6; -8), (-5;-7), (-5;-1),
(-3;1), (-1;2), (-2;3), (-3;5).
Послідовно з’єднаємо точки відрізками.
Після виконання завдання отримали частину малюнка. Добудуйте його на свою уяву.
IІІ. Закріплення нового матеріалу
І знову працюємо в парі – завдання на карточках. Знайдіть координати точок на малюнках та запишіть послідовно їх.
Карточка № 1 (для Володі): Карточка № 2 (для Віталика):
ІV. Підсумок уроку.
Знаючи, як знайти точку на координатній прямій, ми пізнали сьогодні, як знаходити положення точки на координатній площині (звернення до епіграфу уроку).
ордината 5?
Завтра наше знайомство з координатами на площині продовжимо у вигляді малюнків та графіків.
Ви до знань зробили новий крок.
В навчанні бажаю вам удачі.
Хай цікавим буде кожен наш урок.
І розв’язуються правильно задачі.
Наш урок закінчено. Дякую Вам за витримку і активність!
Від класної роботи пропустили чотири клітинки вниз і записуємо:
Двадцять четверте квітня
Домашня робота
V. Домашнє завдання
§ 4 п.45, № 1253, № 1255.
А чи не хотіли би ви створити свою картинку?
Не забувайте домашню роботу відправити на Google – диск.