Розробка уроку призначена для використання на уроці біологія 6 клас. Урок проводиться з використанням ігрових методів роботи. Передбачає формування емоційно-цілісного ставлення до природи та наукового світогляду.
Цілі :сформувати в учнів знання про будову вегетативного органа рослини - кореня, ознайомити з особливостями будови і функцій зон кореня: поділу, розтягування, всисної і провідної;
- сформувати поняття про центральний циліндр і провідну систему кореня;
- продовжити роботу з формування загальнонавчальних умінь і навичок роботи з текстом і малюнками підручника, працювати з мікроскопом і мікропрепаратами, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, виховувати обережність і охайність під час виконання лабораторного дослідження, працювати з додатковими джерелами знань.
Очікувані результати: учень:
розпізнає: корінь рослини;
аналізує:живлення в житті рослин;
планує: власні спостереження будови та життєдіяльності рослини;
прогнозує: результати власних спостережень;
практикує: дослідження будови органів рослини;
оперує термінами: корінь, живлення рослин,
характеризує: будову кореня у зв’язку з функціями;
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
Інформаційно-рецептивні:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
в) практичний: лабораторне дослідження.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом та інструктивними картками.
Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
Інтерактивні: ротаційні трійки, мозковий штурм, мікрофон
Креативні: метод морфологічного ящика
Візуальний: доповнення схем.
Сугестивний: вірші, музика.
Релаксопедичний: фізкультхвилинка.
Міжпредметні зв язки: природознавство, сільське господарство
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, гербарій.
Основні поняття та терміни: корінь,кореневий чохлик, зона поділу, зона розтягування, зона всмоктування, провідна зона.
Епіграф уроку: Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім 6 класі
учні просто молодці.
ХІД УРОКУ
І . Організаційна частина ( привітання, налаштування учнів на позитивний настрій).
Ось і все дзвенить дзвінок,
В готі йде до нас урок.
Щоб тему нову з біології вивчати ,
Свої знання слід показати.
Сьогодні на уроці нам потрібні:
- голова,що думати;
- вушка щоб слухати;
- оченята , щоб спостерігати;
- ротик ,щоб висловлювати думку;
ІI. Актуалізація опорних знань учнів.
А. Фронтальна бесіда за запитаннями:
Б. Встановлення відповідності між назвою тканини та її функцією письмово за індивідуальними картками. ( додаток 1)
Тканина Функція тканини
А твірна 1 захищає рослину від несприятливих зовнішніх
Б основна впливів та ушкоджень
В покривна 2 дає початок усім іншим тканинам рослини
Г провідна 3 надає органам міцності та пружності
Д механічна 4 у клітинах тканини здійснюється фотосинтез
5 слугує для транспорту по рослині поживних
речовин, розчинених у воді
В. Гра « Постав усе на свої місця»
Завдання : згрупуйте зображення рослин у колонки 1) вегетативні органи; 2) генеративні органи рослин .
учні виконують на індивідуальних картках завдання(Додаток 2)
II. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення тема і завдань уроку.
Під час літніх канікул вам, імовірно, не один раз доводилося бувати в парку, лісі, садку, на луках, гуляти берегом річки, озера - всюди трапляються рослини: дерева, кущі, трави, зеленіє і тремтить під поривом вітру листя, радують очі різноманітні квіти - краса на землі! Чи замислювалися ви про те, що в цих дерев, кущів, трав під землею? Що підтримує, годує, напуває і дає змогу квітнути цій наземній красі? Так, саме корені. А що в них цікавого - завжди під землею, завжди в темряві? Хіба можна порівняти красу надземної частини рослини з підземною? Поміркуймо і з'ясуймо, чи могла б існувати ця надземна краса без невтомної роботи непоказних працівників підземелля. Чому рослини не можуть без них існувати?
Завдання уроку.
1. З'ясувати особливості зовнішньої будови кореня.
2. Визначити, з яких ділянок складається корінь.
3. Яку будову мають ці ділянки і яку функцію вони виконують?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Корінь – це підземний вегетативний орган рослини.
2 Вправа«Асоціативний кущ» вчитель записує на дошці, а учні у робочих зошитах ст..40
3. Розповідь про будову кореня з елементами бесіди, робота з мал. 97-98 у підручнику (с. 87), з одночасним заповненням робочого зошита на ст..41.
Корінь, як і решта органів рослини, має клітинну будову. За особливостями будови та функцій його клітин розрізняють ділянки, або зони кореня. Це добре видно на молодих коренях цибулі, квасолі тощо.
Верхівку кореня захищає кореневий чохлик. Він складається із декількох шарів клітин. У глибині кореневого чохлика клітини містять рухомі крохмальні зерна, які під дією сили тяжіння опускаються на нижню частину клітинної мембрани і, тиснучи на неї, дозволяють кореню «визначити» де верх і низ. Клітини кореневого чохлика поступово відмирають і злущуються, виділяючи слиз, завдяки чому полегшується просування кореня в ґрунті. Кореневий чохлик настільки тонкий і малий, що його важко побачити неозброєним оком. Лише у деяких рослин із повітряними коренями він добре помітний. Кореневого чохлика не мають водяні рослини: ряска мала, жабурник звичайний тощо. Подумайте, чому.
Над чохликом знаходиться зона поділу, утворена клітинами твірної тканини. Пригадайте, які особливості мають клітини цієї тканини та зробіть припущення про те , яку функцію виконує ця ділянка кореня? (Клітини постійно діляться, забезпечує утворення нових тканин).
Вище від неї розташована зона розтягування, клітини якої витягнуті, мають однакові розміри та форму. Завдяки цій зоні збільшується довжина кореня, відбувається його ріст.
Ще далі від верхівки кореня розміщена всисна зона. Ця ділянка кореня сягає 0,5-1,5 см. Функцію всмоктування води і мінеральних речовин із ґрунту здійснюють тут кореневі волоски -довгі вирости зовнішніх клітин кореня. Клітинні оболонки кореневих волосків слизуваті і клейкі. Вони щільно облягають часточки ґрунту і міцно прилипають до них.
Кореневі волоски поглинають воду з розчиненими в ній мінеральними речовинами з ґрунту. На поперечному перерізі кореня в цій зонівидно, що під шкірочкою розташована кора, складена багатьма шарами клітин основної тканини. Вона передає воду до центральної частини кореня, яку називають центральним циліндром. Кора також запасає поживні речовини.
У центральному циліндрі розміщений єдиний провідний пучок, що містить провідну тканину. Які різновиди провідної тканини вам відомі? Рух яких речовин вони забезпечують? (Судинами рухаються вода і розчинені мінеральні речовини від кореня до органів. Ситоподібні трубки забезпечують низхідний рух органічних речовин). Провідний пучок забезпечує транспорт речовин вздовж кореня.
За всисною зоною розміщена провідна зона, або зона бічних коренів. Вона розташована над кореневими волосками і сягає місця переходу кореня в стебло. Це найдовша ділянка кореня. Нею рухаються вода і мінеральні речовини від кореня до стебла, а органічні речовини - від листків до кореня рослини. У цій зоні корінь починає розгалужуватися, утворюються бічні корені.
V. Узагальнення і систематизація знань
Учитель. Сьогодні до вас надійшов лис та посилка. Давайте його зачитаємо.
Дорогі діти !
« Я потребую вашої допомоги. Проживала у дитячому садочку мене там дуже любили, але маленькі дітки вирішили провірити чи міцно я тримаюся і мене розірвали на шматочки, щоб вихователька не накричала на них , вирішили мене відремонтувати, але це їм не вдалося. Тому прошу у вас допомоги, бо навіть не пам’ятаю як мене звати. А ще прошу будь-ласка, як можна зробити так, щоб мене було більше, адже я всім подобаюся?»
На вашу думку ,що в посилці?
Лабораторне дослідження «Будова кореня»
Мета: розглянути будову кореня та визначити його пристосування до мінерального живлення та росту.
Обладнання: пророщена цибулина з коренями, насіння пшениці з пророщеним коренем, лупа, мікроскоп, постійні препарати коренів.
Хід роботи
Фізкультхвилинка
Гра « До сонечка»
Уявіть себе квіточкою ,що тягне руки листя до сонця . А заре ,якщо ви згодні з твердженням, тягнемось до сонця, а якщо ні руки листя не піднімаємо.
V.Підсумок уроку.
Обговорення питань для формулювання висновку:
1. Які зони утворюють корінь?
2. У якій послідовності вони розташовані?
3. Які функції вони виконуют?
VII. Рефлексія.
Технологія «Незакінчені речення»
Сьогодні новим для мене було…
А раніше було відомо…
Мені сподобалося…
Мені не сподобалося…
Від наступного уроку я чекаю…
VIII. Повідомлення домашнього завдання: опрацювати текст і малюнки § 23, підготувати відповіді на запитаная, виконати тестові завдання і підготувати відповідь на запитання рубрики «Поміркуйте».Виконати завдання 8 на ст..42 в робочому зошиті.