Тема уроку:«Суспільний устрій, релігія та повсякденне життя Давньої Індії. Будда та його вчення».
Номер слайду 2
Вправа «Асоціативний кущ» Група № 1 Природно – географічні умови стародавньої ІндіїГрупа № 2 Особливості індійської цивілізаціїРобота в групах
Номер слайду 3
Рефлексія «Незакінчені речення»1. «Житлом снігів» індійці називали гори… (Гімалаї)2. Найвища гора Гімалаїв – це… (Джомолунгма)3. Долини Інду й Гангу дуже схожі з долинами… (Тигру і Євфрату)4. Серед найдавніших індійських міст нам відомі Мохенджо-Даро і … (Хараппа)5. У ІІІ ст. до н.е. всі індійські царства об’єднав цар… (Ашока)6. Священні книги аріїв, написані санскритом, називалися… (ведами)7. Згадки про прихід в Індію аріїв збереглися у священній книзі індійців (Рігведа)8. У 327 р. до н.е. Індію задумав підкорити… (Олександр Македонський)9. Столицею імперії Маур’їв стало місто… (Паталіпутра)
Номер слайду 4
Тема уроку:«Суспільний устрій, релігія та повсякденне життя Давньої Індії. Будда та його вчення».
Номер слайду 5
Мета уроку:навчити учнів характеризувати релігійні вірування у давній Індії;називати засновників буддизму та індуїзму; розвивати вміння аналізувати досягнення культури Індії, її вплив на інші народи та значення для сьогодення; застосовувати та пояснювати нові поняття і терміни: веди, індуїзм, кришнаїзм, буддизм, нірвана, санскрит, «Рігведи», «Махабхарата», «Рамаяна», цифри, десятична система цифр, нуль, шахи; виховувати пізнавальний інтерес до історії розвитку давніх цивілізацій
Номер слайду 6
Завдання уроку: сформувати уявлення учнів про особливості релігійних вірувань індіанців, сприяючи розвитку світоглядних уявлень, шляхом виховання поваги до вірувань інших народів. Після цього уроку учні зможуть:характеризувати основні положення релігій; називати засновників буддизму та індуїзму;аналізувати досягнення культури Індії, їх вплив на інші народи та значення для сьогодення;застосовувати та пояснювати нові поняття і терміни: веди, індуїзм, кришнаїзм, буддизм, нірвана, санскрит, «Рігведи», «Махабхарата», «Рамаяна», цифри, десятична система цифр, нуль, шахи;описувати пам’ятки культури та писемності;визначати внесок індійців у скарбницю світової культур
Номер слайду 7
Тип уроку: комбінований. Методи. Пояснювально–ілюстративний, частково–пошуковий, дослідницький. Методико - дидактичне забезпечення уроку: історична карта «Давні Індія та Китай», атлас, контурні карти, підручник, CD-посібник «Міфи народів світу», мультимедійна презентація та мультимедійний проектор.
Номер слайду 8
Проблемне питання Які досягнення й відкриття Стародавньої Індії є візитівкою сучасної Індії?
Номер слайду 9
План уроку. Суспільний устрій стародавньої Індії. Брахманізм. Релігії стародавніх індійців: індуїзм та буддизм. Повсякденне життя, наука та культура Стародавньої Індії.
Номер слайду 10
Суспільний устрій - форма устрою країни або держави, яка полягає в чіткому поділі населення на певні соціальні категорії.
Номер слайду 11
Весь iндiйський нapод полiлявся нa чотиpи гpупи – вapни. Варни – це замкнена група людей, місце якої в суспільстві визначається звичаями і релігійними законами.
Номер слайду 12
Брахма – бог творець, з його частин тіла створено «варни» – групи людей індійського суспільства
Номер слайду 13
З уст - брахмани - жерціЗ рук – кшатрії - воїни З ніг – шудри - слуги. Зі стегон – вайш’ї – селяни, ремісники
Номер слайду 14
Iснувaлa ще п'ятa гpупa iндійців — недотоpкaнi, якi не нaлежaли до жодної з вapн. Це були нaйбiльш нещaснi i знедоленi люди в усiй Iндiї. Недотоpкaнi не мaли пpaвa жити в селищaх. Одяг вони носили тiльки пiсля помеpлих, a пpикpaси – лише зaлiзнi. Їжу їм дaвaли в pозбитому посудi. Iндiйцi з вищих вapн боялися нaвiть дотоpкнутися до цих людей, щоб не осквеpнити себе.
Номер слайду 15
Робота з історичним джерелом.«Легенда про те, як брахмани приносили жертви». «Найшанованішими і наймудрішими в Індії вважалися брахмани. Їх запрошували в кожний дім, де хотіли принести жертву богам. Вважалось, що брахмани володіють «священним знанням», яке допомагає їм правильно молитись та здійснювати жертвоприношення. Господар обіцяв їм за це багатий дарунок. Спочатку брахмани розпалювали вогонь тертям двох дерев’яних паличок. Потім вони співали хвалебну пісню богам і кликали їх в гості – посидіти на зв’язках трави біля вогнища, вдихаючи пахощі їжі, яку кидали у вогонь. Індійці думали, що зерна рису і ячменю, масло і молоко не згорають у жертовному вогні, а з димом відносяться на небеса. Якщо боги будуть ситі і задоволені, то у подяку пошлють дощ, щоб був гарний врожай на полях. Усі витрати по обряду покладались на того, заради кого він здійснювався!» Як починався обряд жертвоприношення?Чим він супроводжувався?На чиї кошти відбувався?
Номер слайду 16
Кожна варна має свої права та обов’язки. Брахмани – читати священі книги, повідомляти волю богів людям;Кшатрії – воювати і управляти державою;Вайш’ї – працювати;Шудри - прислуговувати вищим варнам. Недоторкані – не входили до жодної з варн, вигнанці з суспільства, виконували брудну роботу
Номер слайду 17
Релігія — віра, особлива система світогляду та світосприйняття конкретної людини або групи людей
Номер слайду 18
Питання до історичного джерела. Хто за індійською легендою створив світ?Які ще боги відомі вам згідно легенди?
Номер слайду 19
БРАХМА – ВЕРХОВНИЙ БОГ
Номер слайду 20
ШИВА – БОГ-РУЙНІВНИК
Номер слайду 21
ВІШНУ – БОГ-ЗАХИСНИК
Номер слайду 22
Буддизм. Буддизм — релігія, названа на честь її творця — Будди
Номер слайду 23
Справжнє ім’я засновника релігії — Сідхартха Гаутама, або Шак’ямуні, який був принцем племені шак’їв.
Номер слайду 24
Робота в групах1-ша група. У якому столітті до н.е. в Індії виникла найдавніша світова релігія?Як називалася найдавніша світова релігія?Хто вважається засновником даної релігії?2-га група Що таке буддизм? Яке вчення є основним у буддизмі?Назвіть 4 істини, які покладені в основу буддизму.3-тя група. Які найважливіші правила поведінки за Буддою?
Номер слайду 25
ГОЛОВНІ ПРИНЦИПИ БУДДИЗМУ4 БЛАГОРОДНІ ІСТИНИ– шлях до нього– стан звільнення– його причини– існування страждання
Номер слайду 26
Найважливіші правила поведінкивживати тільки рослинну їжулюбити весь навколишній світне вживати їжу надмірноне брехатине крастине вбивати нічого живого
Номер слайду 27
Культура — сукупність матеріальних та духовних цінностей, створених людством протягом його історії.