Рефлексія «Незакінчені речення»1. «Житлом снігів» індійці називали гори… (Гімалаї)2. Найвища гора Гімалаїв – це… (Джомолунгма)3. Долини Інду й Гангу дуже схожі з долинами… (Тигру і Євфрату)4. Серед найдавніших індійських міст нам відомі Мохенджо-Даро і … (Хараппа)5. У ІІІ ст. до н.е. всі індійські царства об’єднав цар… (Ашока)6. Священні книги аріїв, написані санскритом, називалися… (ведами)7. Згадки про прихід в Індію аріїв збереглися у священній книзі індійців (Рігведа)8. У 327 р. до н.е. Індію задумав підкорити… (Олександр Македонський)9. Столицею імперії Маур’їв стало місто… (Паталіпутра)
Мета уроку:навчити учнів характеризувати релігійні вірування у давній Індії;називати засновників буддизму та індуїзму; розвивати вміння аналізувати досягнення культури Індії, її вплив на інші народи та значення для сьогодення; застосовувати та пояснювати нові поняття і терміни: веди, індуїзм, кришнаїзм, буддизм, нірвана, санскрит, «Рігведи», «Махабхарата», «Рамаяна», цифри, десятична система цифр, нуль, шахи; виховувати пізнавальний інтерес до історії розвитку давніх цивілізацій
Завдання уроку: сформувати уявлення учнів про особливості релігійних вірувань індіанців, сприяючи розвитку світоглядних уявлень, шляхом виховання поваги до вірувань інших народів. Після цього уроку учні зможуть:характеризувати основні положення релігій; називати засновників буддизму та індуїзму;аналізувати досягнення культури Індії, їх вплив на інші народи та значення для сьогодення;застосовувати та пояснювати нові поняття і терміни: веди, індуїзм, кришнаїзм, буддизм, нірвана, санскрит, «Рігведи», «Махабхарата», «Рамаяна», цифри, десятична система цифр, нуль, шахи;описувати пам’ятки культури та писемності;визначати внесок індійців у скарбницю світової культур
Тип уроку: комбінований. Методи. Пояснювально–ілюстративний, частково–пошуковий, дослідницький. Методико - дидактичне забезпечення уроку: історична карта «Давні Індія та Китай», атлас, контурні карти, підручник, CD-посібник «Міфи народів світу», мультимедійна презентація та мультимедійний проектор.
Iснувaлa ще п'ятa гpупa iндійців — недотоpкaнi, якi не нaлежaли до жодної з вapн. Це були нaйбiльш нещaснi i знедоленi люди в усiй Iндiї. Недотоpкaнi не мaли пpaвa жити в селищaх. Одяг вони носили тiльки пiсля помеpлих, a пpикpaси – лише зaлiзнi. Їжу їм дaвaли в pозбитому посудi. Iндiйцi з вищих вapн боялися нaвiть дотоpкнутися до цих людей, щоб не осквеpнити себе.
Робота з історичним джерелом.«Легенда про те, як брахмани приносили жертви». «Найшанованішими і наймудрішими в Індії вважалися брахмани. Їх запрошували в кожний дім, де хотіли принести жертву богам. Вважалось, що брахмани володіють «священним знанням», яке допомагає їм правильно молитись та здійснювати жертвоприношення. Господар обіцяв їм за це багатий дарунок. Спочатку брахмани розпалювали вогонь тертям двох дерев’яних паличок. Потім вони співали хвалебну пісню богам і кликали їх в гості – посидіти на зв’язках трави біля вогнища, вдихаючи пахощі їжі, яку кидали у вогонь. Індійці думали, що зерна рису і ячменю, масло і молоко не згорають у жертовному вогні, а з димом відносяться на небеса. Якщо боги будуть ситі і задоволені, то у подяку пошлють дощ, щоб був гарний врожай на полях. Усі витрати по обряду покладались на того, заради кого він здійснювався!» Як починався обряд жертвоприношення?Чим він супроводжувався?На чиї кошти відбувався?
Кожна варна має свої права та обов’язки. Брахмани – читати священі книги, повідомляти волю богів людям;Кшатрії – воювати і управляти державою;Вайш’ї – працювати;Шудри - прислуговувати вищим варнам. Недоторкані – не входили до жодної з варн, вигнанці з суспільства, виконували брудну роботу
Робота в групах1-ша група. У якому столітті до н.е. в Індії виникла найдавніша світова релігія?Як називалася найдавніша світова релігія?Хто вважається засновником даної релігії?2-га група Що таке буддизм? Яке вчення є основним у буддизмі?Назвіть 4 істини, які покладені в основу буддизму.3-тя група. Які найважливіші правила поведінки за Буддою?