Урок на тему "Культура Стародавнього Єгипту"

Про матеріал

Інтегрований урок "Культура Стародавнього Єгипту" проводиться учителями історії і арабської мови. Але матеріал можна використати і у звичайному навчальному закладі.

Перегляд файлу

  Тема уроку:

Культура Стародавнього Єгипту.

Мета : : охарактеризувати рівень наукових знань, писемність та освітні здобутки єгиптян, ознайомити учнів з культурними досягненнями єгиптян, підвести до розуміння неповторності та унікальності єгипетської культури, за допомогою карти визначити місце розташування найбільш визначних пам’яток архітектури Давнього Єгипту; підвести учнів до розуміння неповторності давньоєгипетської культури і з’ясувати, як вона вплинула на подальший розвиток світової культури. Формувати логічну компетентність – навчити учнів та застосовувати поняття «культура», «архітектура», «ієрогліф»;   мовленеву компетентність – навчити характеризувати особливості архітектури, писемності, освіти і наукових знань давніх єгиптян; інформаційну  компетентність – навчити користуватись довідковою літературою, Інтернетом для виконання випереджальних завдань, виховувати естетичні смаки учнів.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть: показувати на карті основні архітектурні центри Давнього Єгипту; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття «культура», «архітектура», «ієрогліф»; описувати особливості культури давніх єгиптян; оцінювати внесок єгипетської цивілізації до світової культури.

Тип уроку:інтегрований.

Обладнання: підручник, атлас, презентація, історичній документ

Хід уроку

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Робота з історичними поняттями:

Дайте визначення, що таке «всесвітня історія», «археологія», «історичні джерела», «світова держава», цивілізація.

На плиті, на сковороді, на папірусній бумазі

І на все, що баче око,  ієрогліфи стоять.

Риби, птиці, точки, змії, та кружечки

Все знайомо,

а ну спробуй прочитати (відгадати?)  про яку країну йде мова?

 

Бесіда

  1. Дайте характеристику фараонів Єгипту: Тутмоса ІІ, Хатшепсут, Рамзеса ІІ.
  2. Поясніть причини воєнних перемог єгипетських фараонів.
  3. Назвіть причини занепаду Єгипетської держави.

ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель історії:

Давним-давно припинила своє існування Єгипетська держава. Не стало і давніх єгиптян. Ви скажете, що і сьогодні в Північно-Східній Африці є держава Єгипет, яку населяють єгиптяни. Але сучасна держава – це лише тезка зниклої цивілізації. А сучасні єгиптяни не мають нічого спільного із тими, хто жив 3 тис. років тому  назад. То що, давня країна і люди зникли безслідно? Ні, вони залишили по собі сліди, які дали можливість дослідити історію однієї із найдавніших людських цивілізацій. Що це за сліди? Вірно – це різні історичні  пам’ятки: піраміди, храми, малюнки і написи на стінах, давні тексти.

   Тож  на сьогоднішньому уроці ми і  познайомимося із тією спадщиною , яку залишила  для нас єгипетська цивілізація.

2. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.

           Наш урок незвичайний тому що його  будуть  вести два вчителя.

Протягом  уроку ми з вами побудуємо піраміду. За активні , правильні відповіді ви отримуєте пелюстки лотосу -  це такі умовні «цеглини»  для будівлі піраміди.

Урок проходить у формі екскурсії в далеке минуле. Учитель заздалегідь готує творчі групи, добирає ілюстрації, допомагає учням підготувати тексти.

1-ша група  «Північне царство» - Нижній Єгипет (символ – Папірус) Готує повідомлення та ілюстрації за темою «Архітектура Давнього Єгипту».

2-га група   «Південне царство» - Верхній Єгипет (символ Лотос).   Готує повідомлення та ілюстрації за темою «Мистецтво Давнього Єгипту».

3-тя група «Єгипетська  держава» (символ Сфінкс). Готує повідомлення та ілюстрації за темою «Писемність та освіта Давнього Єгипту».

Учитель історії оголошує:

       Тема  уроку «Архітектура і мистецтво, писемність, освіта та наукові знання давніх єгиптян».

В кінці уроку ми не тільки збудуємо піраміду, А також дамо відповідь на проблемне питання : « Яке Значення і вплив мала  стародавня єгипетська цивілізація на світову культуру».

Формування поняття.

Писемність, наука, освіта, мистецтво, архітектура, література, музика, театр -  Всі ці поняття характеризуються одним – словом  - «Культура». Тож

     Культура -  це сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених людським суспільством.

До сьогоднішнього уроку ви отримали випереджальні завдання і підготували повідомлення відповідно до плану нашого уроку. Щоб ви уважно слухали повідомлення своїх товаришів, в ході уроку ми будемо заповнювати таблицю.

Галузь культури

                      Досягнення

Писемність

 

Наука

 

Освіта

 

Література

 

Архітектура

 

Мистецтво

 

 

Учитель історії:

1. У Єгипті тече ріка:

А Ніл; Б Євфрат; В Ганг.

2. Головним заняттям населення у Давньому Єгипті було:

А скотарство; Б землеробство; В шовківництво.

3. Давні єгиптяни називали свою країну:

А «Червона земля»; Б «Жовта земля»; В «Чорна земля».

4. Вітер, що приносить спеку з пустелі:

А торнадо; Б бриз; В хамсин.

5. Течію Нілу перетинають:

А греблі; Б пороги; В дамби.

6. Штучне зрошення за допомогою дамб і каналів:

А іригація;   Б інкарнація;  В імплантація.

7. Держава в Єгипті виникла:

А 10 000 р. до н. е.; Б 5 000 р. до н. е.; В 3 000 р. до н. е.

8. Область, земля общини в Давньому Єгипті:

А    ном;  Б ром;  В лом.

9. Царів Єгипту називали:

А імператорами; Б фараонами; В раджами.

10. «Живі убиті» — це:

А воїни; Б вельможи; В раби.

11. Корона Єгипетського царства була:

А червоно-білою; Б синьо-жовтою; В зелено-пурпурною.

12. Столицями Давнього Єгипту були міста:

А Ахетатон, Вавилон; Б Київ, Рим; В Мемфіс, Фіви.

13. Єгипет став «світовою державою» за часів правління фараона:

А Тутмоса III; Б Тутанхамона; В Нефертіті.

14. Єгипет підкорив:

А Грецію, Сирію, Палестину; Б Україну, Сирію, Палестину; В Нубію, Сирію, Палестину.

15. Здійснив релігійну реформу і прийняв ім’я Ехнатон фараон:

А Аменхотеп; Б Рамзес; В Тутанхамон.

16. Пристрій для підйому води, схожий на український колодязь- «лелеку»:

А шанкар; Б шадуф; В шиншила.

Учитель арабської мови:

Єгипет відомий не тільки Фараонами,військовими походами, але Єгипет відомий його архітектурою, Єгипет називають країною пірамід.  А ви знаєте, що таке піраміда? (Піраміда - це велика гробниця Фараона)

У нас є гість з далекої  країни сонця, нащадок фараона Тутмоса VI з перекладачем.

Учитель арабської:

А зараз ви почуєте розповідь про єгипетські піраміди на арабської мові.

Будьте уважні, тому що ви повинні відповісти на питання.

Презентація з перекладом українською мовою . Тутмос VI задає питання учням які вчать арабську мову .

Тутмос VI звертається з проханням до класу допомогти розшифрувати давні папіруси.

Давньоєгипетські ієрогліфи (доповідь, презентація).

Учні отримують завдання розшифрувати давні ієрогліфи разом з ключем (давньоєгипетським алфавітом).

Учитель історії: (відкрили атласи, контурні карти. На СМАРТ дошці показуємо місця архітектурних споруд).

Учні з команди Північного царства розповідають про АРХІТЕКТУРУ Стародавнього Єгипту: Грандіозними спорудами були також палаци фараонів. Так, фасад головного палацу фараона Ехнатона в Ахетатоні (розповідь учнів супроводжується роботою з картою) був завдовжки 700 метрів. Вражають своєю грандіозністю і давньоєгипетські храми. До нашого часу збереглися залишки храмів у Карнасі і Луксорі (Фіви). Це складний комплекс просторих кімнат, алей-переходів, колон та обелісків. Видатною архітектурною пам’яткою Давнього Єгипту є заупокійний храм Рамзеса ІІ в Абу-Сімбелі у Північній Нубії. Фасад храму розгорнуто до Нілу.

!!!!!  Повертаємось до таблиці.

Учні з команди Південного царства розповідають про МИСТЕЦТВО Стародавнього Єгипту: У розвитку мистецтва давні єгиптяни досягли великих успіхів, зокрема в мистецтві малювання. Із надзвичайною точністю зображували вони тварин, рослин, різні предмети та людину. Проте єгиптяни, зображуючи людську фігуру, обличчя малювали в профіль, плечі й груди розвернутими, тулуб і ноги — в профіль. Безумовно, єгиптяни вміли зображувати обличчя спереду, але обрали такий спосіб, який передавав найбільш характерні риси обличчя і тіла.

Скульптура Стародавнього Єгипту і досі вражає своєю мистецькою досконалістю. Для скульптур існували характерні загальні правила. Голова повинна дивитися прямо, поза — або сидяча, або стояча з лівою ногою попереду. Чоловічі портрети вкривали фарбою цегляного кольору, жіночі — жовтого, а волосся фарбували в чорний. Очі робили з бронзи або каменю. Скульптури зображували не тільки фараонів, але і простих людей.

Особливе місце у давньоєгипетському мистецтві посідало оздоблення храмів і гробниць. Тут також існували свої вимоги. Головний герой зазвичай більший за інших. Його фігура зображена подвійним планом: голова і ноги у профіль, плечі і груди у фас.

Улюбленими музичними інструментами єгиптян були струнні, ударні та духові. Часто організовували своєрідні театральні вистави, пов’язані з релігійними обрядами та віруваннями. (Розповідь групи супроводжується ілюстраціями.

!!!!!  Повертаємось до таблиці.

Учні з команди Єгипетського царства розповідають про ПИСЕМНІСТЬ ТА ОСВІТУ Стародавнього Єгипту:

Писемність та освіта

Безумовно, одним із найбільших досягнень людства стало винайдення писемності, адже це дає можливість записувати інформацію, зберігати знання про минуле. Однією з перших у світі виникла єгипетська писемність. Давньоєгипетське письмо було складним: у ньому використовувалося близько 700 знаків (ієрогліфів), більшість яких, по суті, були спрощеними зображеннями різних предметів і тварин. Чи могли б ви зробити висновки про те, як утворилося таке письмо? Складність письма полягала і в  тому, що кожен ієрогліф відповідав звучанню або однієї, або кількох букв, при цьому ієрогліф міг позначати й окремий предмет. До того ж у давньоєгипетському письмі не позначали голосні, а ієрогліфи могли записувати або зліва направо, або справа наліво, або згори вниз.

Для письма єгиптяни використовували спеціальний матеріал — папірус. Його виготовляли з папірусу, зарості якого вкривали береги Нілу. Писали тонкими пензликами, які зберігали в спеціальних пеналах. Для письма виготовляли спеціальне чорнило.

Освічених людей треба було готувати з дитинства. У Єгипті школи знаходилися при храмах та при головних державних установах. Навчання починалося з п’ятирічного віку і тривало 12 років. Після закінчення школи при державній установі учень отримував нижчу посаду чиновника. У школі учень повинен був навчитися читати, грамотно та красиво писати, складати різні ділові документи. Крім мови, він вивчав математику, географію, молитви та казки. Спочатку учні вчилися правопису на уламках глиняних глечиків, камінні та дерев’яних дошках і тільки після цього переходили до письма на папірусі. На початку шкільного уроку учень, як і в наш час, повинен був поставити число, місяць та день. Зазвичай змістом уроку з письма було переписування різних важливих документів. Найчастіше це були повчання, в яких викладалися поради та розповіді про професії. Ось приклад одного з таких документів.

Робота з історичним джерелом

«Шкільні повчання»

Пиши твоєю рукою і читай твоїм ротом, і питай поради у того, хто знає більше, ніж ти… Не марнуй день без діла, а то поб’ють тебе, бо вуха хлопчика на його спині, і він слухає, коли його б’ють.

Не будь людиною без розуму, без виховання! І вночі тебе вчать, і вдень тебе виховують, але ти не слухаєш ніяких порад і робиш те, що замислив… І левів навчають і коней приборкують, — щодо тебе, то не знають подібного тобі в усій країні. Добре це запам’ятай. Мені кажуть, що ти залишив навчання, ти поринув у розваги, ти вештаєшся з вулиці на вулицю, від тебе тхне пивом. А пиво збиває людей з пуття, розладнує твою душу. Ти схожий на молитовню без її бога, на дім без хліба…

…Я зв’яжу твої ноги, якщо ти будеш вештатися вулицею, і ти будеш битий гіпопотамовим батогом…

Ставай на твоє місце! Книжки вже лежать перед твоїми товаришами… Читай старанно книгу… Не марнуй день без діла, (інакше) горе твоєму тілу!

Запитання

  1. Подумайте, з якою метою учні в Давньому Єгипті переписували тексти?
  2. Які, на вашу думку, науки мав вивчати єгипетський учень, щоб стати освіченим?
  3. Які головні настанови для молоді звучать у цих уривках?

                                       Яке покарання очікує на тих, хто не виконуватиме настанов старших?

  1. Можеш порівняти  давню єгипетську школу і українську?

!!!!!  Повертаємось до таблиці.

Учитель історії:

Єгипет – країна з багатою історією, яка приховує в собі безліч таємниць, що відокремлює нинішнє покоління, від колись існуючої могутньої цивілізації. Давній Єгипет по праву називають колискою цивілізації. 
Відомий той цікавий факт, що саме в Єгипті були вперше виготовлені замок і ключі до нього, гребінець і ножиці, макіяж і дезодорант, зубна щітка з пастою.

Єгиптяни першими стали виплавляти скло. 
Єгиптяни першими ввели у вживання парик, який вони надівали на коротко обстрижене волосся. 
Цемент так само був винайдений єгиптянами.

Голубів, як поштових птиць, першими стали використовувати єгиптяни. 

365 календарних днів і 24-годинний день - також винахід древніх єгиптян. 

ІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ

Як ви розумієте вислів : «Все боїться часу, а час боїться пірамід»

Про які єгипетські культові споруди ви дізналися під час уроку?

Які канони мало давньоєгипетське мистецтво?

Як дітей Єгипту заохочували до навчання?

Як називалося давньоєгипетське письмо?

Чому посада писаря дуже шанувалася у Єгиптян?

І найголовніше:  даємо відповідь на проблемне запитання : « Яке значення і вплив мала стародавня єгипетська цивілізація на світову культуру».

( В цей час учитель арабської мови «будує» піраміду. Збирає «пелюстки лотосу». Обери колір пелюстка лотоса:  білий- сподобалось, Зелений - було складно, Синій – не сподобалось.)

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати пар. 13, підготуватися до практичного заняття.

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
12 січня 2019
Переглядів
7483
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку