Урок на тему:Лінзи. Оптична сила й фокусна відстань лінзи.

Про матеріал
дати уявлення про лінзи,їхні фізичні властивості та характеристики; сформулювати поняття фокус, оптична сила лінзи, виховувати в учнів працелюбність, прагнення до самоосвіти, пізнання навколишнього світу; сприяти формуванню світогляду учнів про лінзи
Перегляд файлу

 

   Лінзи.  Оптична сила й фокусна відстань лінзи. 

Мета уроку:

Навчальна: дати уявлення про лінзи,їхні фізичні властивості та характеристики; сформулювати поняття фокус, оптична сила лінзи.

Розвивальна: формувати пізнавальну цікавість учнів.

Виховна: виховувати в учнів працелюбність, прагнення до самоосвіти, пізнання навколишнього світу; сприяти формуванню світогляду учнів про лінзи .

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: лінзи: розсіювальні та збиральні, екрани,комп’ютер,телевізор, піпетка, вода.

                           План уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

IV. Формування мети й завдань уроку, мотивація навчальної діяльності.

V.  Вивчення    нового  матеріалу.

VI. Узагальнення та закріплення нового матеріалу.

VII. Підсумок уроку.

VIII. Домашнє завдання.

                          .

                        Хід уроку.

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ  МОМЕНТ.

Взаємне привітання,побажання гарного настрою, позитивного спілкування, активної  роботи.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Вчитель. На попередніх  уроках ми вивчили основні закони геометричної оптики: закон прямолінійного поширення світла, закон відбивання та закон заломлення світла. Пригадаймо їх(Мозкова атака)  .

1.Як поширюється світло в однорідному середовищі?

2.Які закони відбивання світла ви знаєте? Сформулюйте їх.

3.Де може відбуватися заломлення світла? 

4.Сформулюйте закони заломлення світла.(слайд 1)

ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Ми щодня багаторазово користуємося різними оптичними приладами: окулярами, фотоапаратом, відеокамерою. У кожному з цих приладів використовують лінзи.

Практичне завдання. Капнути краплю води на друкований текст.

IV.ФОРМУВАННЯ МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ  НАВЧАЛЬНОІ ДІЯЛЬНОСТІ.

Повідомлення теми та завдань уроку.(слайд 2)

Учитель. Отже,на сьогоднішньому уроці ви ознайомитесь з лінзами загалом,їхніми елементами, навчитеся знаходити фокус лінзи і оптичну силу.

V. ВИВЧЕННЯ  НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Слайд 3.

1.   Лінзи. Види лінз.

2. Головні точки і лінії лінзи

3. Фокусна відстань і оптична сила лінзи.

4.Збиральна і розсіювальна лінзи.

   Учитель. Лінза-це прозоре тіло, обмежене двома опуклими або вгнутими прозорими поверхнями, які заломлюють промені світла.(слайд 4)

   Одна з поверхонь лінз може бути й плоскою. Лінзи виготовляють з прозорої для світла речовини: скла, кварцу, пластмас, кам’яної солі, але найчастіше-із спеціальних сортів скла.

     Найбільшого поширення набули лінзи, обмежені сферичними поверхнями. Залежно від взаємного розміщення сферичних поверхонь, що обмежують лінзу, розрізняють 6 типів лінз(слайд 5): двоопукла, плоско-опукла, увігнуто-опукла; двоввігнута, плоско-ввігнута, опукло-ввігнута.

     Лінзи, які посередині товщі, ніж біля країв, називають опуклими.

     Лінзи,які посередині тонші, ніж біля країв, називають увігнутими.

      Ми вивчатимемо тільки тонкі лінзи(товщиною таких лінз можна знехтувати, можна говорити про «площину лінзи»). Введемо для таких лінз характерні точки і лінії. Які саме?

     1.Головна оптична вісь-пряма, що проходить через центри С1 і С2 сферичних поверхонь, які обмежують лінзу.(слайд 6).

     2.Оптичний центр лінзи-точка О, що лежить на головній оптичній осі в центрі лінзи.

     Подивимось тепер, як проходить через лінзу пучок променів, паралельний до головної оптичної осі(демонстрація) Спрямуємо на лінзу пучок променів, паралельних до головної оптичної осі Проходячи через лінзу, світлові промені заломлюються і перетинаються в одній точці, яка лежить на головній оптичній осі лінзи Цю точку називають головним фокусом лінзи. Позначають фокус буквою F.(слайд 7)

 Відстань від оптичного центра лінзи О до головного фокуса F називають фокусною відстанню лінзи F. Її вимірюють у метрах.

     Кожна лінза має два головних фокуси.

     Будь-яка тонка лінза характеризується двома основними параметрами-фокусною відстанню та оптичною силою. Оптичну силу лінзи позначають великою літерою D та визначають за формулою:             

                                D= 1/F.

     Одиницею оптичної  сили є одна діоптрія (дптр), 1дптр=1/м.

З  досліду бачимо, що дана лінза перетворює пучок паралельних променів на той, що сходиться, тобто збирає його в одну точку. Таку лінзу називають збиральною лінзою. Вона дає дійсне зображення точки.

Дослід2.Візьмемо лінзу іншого типу і спрямуємо на неї паралельний  головній оптичній осі пучок світлових променів. Промені, заломившись  на межі повітря-скло, виходить з лінзи розсіяним пучком.

   Таку лінзу називають розсіювальною лінзою(СЛАЙД 7)

 

Якщо пучок променів,що виходять з розсіювальної лінзи, продовжити у протилежному напрямку, то продовження променів перетнуться в точці F, яка лежить на оптичній осі з того боку, з якого світло падає на лінзу. Цю точку F називають уявним головним фокусом розсіювальної лінзи(слайд 7). Отже, розсіювальна лінза має уявний головний фокус і дає уявне зображення точки.

Фокусну відстань розсіювальної лінзи вважають відємною.,

За допомогою лінз можна не тільки збирати чи розсіювати світлові промені, але й будувати зображення предметів.

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

Запитання після параграфа 14.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ.

Аналіз досягнення мети та завдань уроку, оцінювання роботи  учнів на уроці.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
Додано
1 березня 2019
Переглядів
1065
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку