Позакласний захід з фізики у 9 класі
Тема: Внесок українських учених у розвиток космонавтики.
Цілі:
навчальна: ознайомити учнів з життям і діяльністю українських вчених, їх основними ідеями щодо використання ракет в освоєнні космосу; показати екологічні аспекти астронавтики й використання штучних супутників Землі для розв'язання природоохоронних проблем;
виховна: виховувати в учнів почуття патріотизму, гордості за зроблений українськими вченими внесок в освоєння космосу; збагачувати знання про екологічні умови життя; формувати вміння захистити природу від руйнування; сприяти розвитку впевненості у можливості оптимізації взаємовідносин між природою і суспільством.
Обладнання: таблиці, портрети, реферати, дидактичний матеріал, плакати, гасла.
Тип уроку: урок- усний журнал..
План уроку
Журнал:
Сторінка1. Хто на Україні був першим творцем ракети?
Сторінка 2. Хто першим склав проект повітряплавального приладу?
Сторінка 3. А хто був автором фундаментальних наукових результатів?
Сторінка 4. Хто такий Юрій Кондратюк?
Сторінка 5. Хто є «батьком» ракетоносія «Протон»?
Сторінка 6. Під чиїм керівництвом був запущений перший в історії людства штучний супутник Землі?
Сторінка 7. Кого було названо ученим космічної ери?
Сторінка 8. Історія космонавтики та її розвиток.
Сторінка 9. Освоєння космосу (стислі повідомлення про космонавтів).
Сторінка 10. Екологічні аспекти розвитку космонавтики.
ХІД УРОКУ
Учитель. Сьогодні ми познайомимося з роботами наших вітчизняних, українських учених, які зробили величезний внесок у розвиток авіації й космонавтики. З давніх-давен людина мріяла про зорі, про політ до інших планет, складала легенди про килими-літаки і т. ін.
Наш співвітчизник К. Е. Ціолковський в одній зі своїх праць написав: «Ми народжені, щоб казку зробити буттям».
Сторінка 1: Хто на Україні був першим творцем ракети?
Реферат на тему «Олександр Засядько».
У родині козака, який був славетним запорізьким гармашем, Дмитра Засядька в 1770 році народився син Олександр. Не було вже тоді Січі Запорізької. І з часом він був забраний до московської армії, де став офіцером.
Незлюбивши бездушної муштри, Олександр Засядько повернувся на свій хутір на Полтавщині. З'явилася в нього думка — створити таку ракету (італійське слово «ракета» означає «труба»), яка б летіла у повітрі. І хоч ближні звали його «мрійником», він креслив і метикував. Наперекір бажанням родичів, продав хутір і збудував кузню, накупив пороху, різних залізних матеріалів. За два роки, не звертаючи уваги на глузування «всезнаючих», створив дивовижні апарати, яки літали над полтавськими луками, описуючи вогняні дуги. Попи і жандарми, переслідуючи Олександра Засядька, говорили: «Засядько замислив спалити губернію».
Щоб перевірити, наскільки ці попередження небезпечні, на хутір Полтавщини приїхали з Петербурга. Оглянувши «чудо-труби», дали наказ: винахід «прийняти на озброєння армії». Згодом, 16 вересня 1828 року вперше в історії полетіли Засядькові ракети на турецьку фортецю Варна. Турецькі історики твердять, що то був жах: вогняні струмені долітали до неприступних веж Варни, засліпили турків, заіскрилися палаючими стовпами. Оборонці Варни затуляли вуха, не витримуючи нестерпного свисту нової зброї і страшних вибухів. Турецька армія викинула білі полотнища. Несподівано для політиків західного світу Московія здобула перемогу. Засядькові груди обвішали хрестами, діамантовими зірками, орденами, дали йому генеральські еполети. Він став головнокомандуючим ракетними частинами московської армії.
Сторінка 2: Хто перший склав проект повітряплавального приладу?
Реферат на тему «Микола Кибальчич».
У селі Коропі в 1853 році в сім'ї священика народився Микола Кибальчич. Він рано пізнав тяжку працю, ходив за кіньми. Підростав хлопчик, як усі інші, і нічим не відрізнявся, тільки пам'ять в нього була чудова. До різної роботи М. Кибальчич придивлявся з цікавістю. Рано почав помічати несправедливість: одні багаті, інші — бідні.
Коли Кибальчич підріс, його відправили до Новгород-Сіверської духовної семінарії. Дітей священиків туди приймали з радістю.
Батьки сподівалися, що хлопчик піде батьківським шляхом — вивчиться і буде служити Богу. Суворо жилося за монастирськими стінами. Коли М. Кибальчичу виповнилося 18 років, він залишив семінарію і поїхав до Петербургу, там він вступив на перший курс Інженерного інституту. Він вчився успішно, але, не закінчивши курсу, перевівся до Медико-хірургічної академії. І все ж не став Кибальчич ні священиком, ні інженером, ні лікарем,— він став революціонером. Це закінчилося тим, що його заарештували. Заарештували на один місяць, а провів у тюрмі два роки. Незабаром М. Кибальчич став членом революційної організації «Народна воля». Прожив він всього 27 років.
Це його бомбою, виготовленою ним на конспіративній квартирі за власною технологією, убито царя Олександра II 1.03.1881 року. Експерти на суді не змогли приховати свого захоплення талантом Кибальчича. Виявляється, що бомби, виготовлені ним, ніколи ще ніхто не бачив і не читав про них у науковій літературі — це щось нове. А Кибальчич тим часом у камері смертника використовує кожну годину, кожну хвилину, щоб завершити проект апарата, на якому людина сягне зірок. Принципово нову для свого часу ідею стосовно запуску ракет талановитий український винахідник Микола Іванович Кибальчич виклав у «Проекті повітроплавального апарата».
У журналах «Былое» (№ 4, 5 за 1918 рік) опубліковано трактат сина України, який, перебуваючи у в'язниці, за кілька днів до смерті, писав: «Я вірю в здійсненність моєї ідеї, і ця віра підтримує мене в моєму жахливому становищі. Якщо ж моя ідея після старанного обговорення всіма спеціалістами буде визнана здійсненною, то я буду щасливий тим, що зроблю величезну послугу батьківщині й людству».
В останні дні свого славного життя Кибальчич мріяв дати людству проект корабля, на якому можна було б сягати зірок. У страшній камері смертника він бачив зорі. «Я спокійно зустріну смерть, знаючи, що моя ідея не загине разом зі мною, а існуватиме серед людства, для якого я готовий пожертвувати своїм життям».
Микола Кибальчич не просив помилування. Коли за два тижні перед стратою до тюремної камери ввійшов адвокат і почав благати смертника написати касацію цареві, Кибальчич, не слухаючи свого оборонця, врочисто передав йому проект, де з граничною ясністю і простотою були викладені принципи реактивної тяги польоту на ракеті. У цьому проекті розв'язано ряд нових важливих питань: програмний режим горіння, використання багатокамерних апаратів, керування польотом внаслідок зміни кута нахилу двигуна. Експерти математично довели, що описаний у проекті апарат міг би триматися в повітрі. Вони відзначили, що Кибальчич першим висловив ідею про застосування реактивних двигунів - у повітроплаванні. Але цієї оцінки проекту Кибальчич так і не дочекався.
Сторінка 3: А хто був автором фундаментальних наукових результатів з теорії руху ракет?
Реферат на тему «К. Е. Ціолковський». (Демонструється його портрет.)
Автором фундаментальних наукових результатів з теорії руху ракет є Ціолковський Костянтин Едуардович (17.09.1857 — 19.09.1935 рр.) — видатний учений і винахідник, автор багатьох важливих відкриттів в аеродинаміці, ракетній техніці й теорії міжпланетних сполучень, основоположник космонавтики. Народився в с. Іжевському Рязанської губернії, після перенесеної в дитинстві тяжкої хвороби майже повністю втратив слух. Навчався самостійно, в 1879 році у Москві екстерном склав екзамени на звання вчителя і з 1860 року працював учителем арифметики, геометрії, фізики в Боровському повітовому училищі Калузької губернії.
К. Е. Ціолкоський побудував першу в Росії аеродинамічну трубу (1897 р.), на якій здійснив ряд важливих досліджень з конструювання нових видів аеропланів.
У 1929 р. Ціолковський розробив досить плідну теорію руху складених ракет або ракетних поїздів двох типів: :< послідовним та паралельним з'єднанням ракет.
К. Е. Ціолковський першим розв'язав задачу про рух ракет у полі тяжіння і підрахував запаси палива, необхідні для подолання сили тяжіння Землі. Він є основоположником теорії міжпланетних сполучень, перший вивчив питання про ракету — штучний супутник Землі — й висловив ідею цро створення позаземних станцій як проміжних баз для міжпланетних сполучень; детально розглянув умови життя і роботи на штучних супутниках Землі та міжпланетних станціях. Його дослідження з ракетної техніки і теорії міжпланетних сполучень стали основою для створення сучасних реактивних апаратів, ракетно-космічної техніки.
Сторінка 4: Хто такий Юрій Кондратюк?
Реферат на тему «Юрій Кондратюк».
Широка громадськість не знайома з багатьма видатними людьми України, які жили і працювали уже в наш час і зробили вагомий внесок в освоєння космічного простору. Прикладом може бути життя Ю. Кондратюка. Народився Ю. В. Кондратюк 9 червня 1897 року. Справжнє ім'я — Шаргей Олександр Гнатович. Заміна прізвища Шаргей на Кондратюк у 1921 році була обумовлена прагненням уникнути переслідувань, пов'язаних з його службою у Білій Армії. Двадцять років він проживав під чужим ім'ям. Під чужим ім'ям він пішов у могилу, під чужим ім'ям увійшов у безсмертя.
Закінчивши з відзнакою Полтавську гімназію, він у 1916 році вступив до Петербурзького політехнічного інституту. Війна перериває його навчання в інституті. Його мобілізують в армію і зараховують у школу прапорщиків. Самотужки опанувавши вищу математику, фізику, механіку, він ще в училищі закінчує свій перший рукопис про космічні польоти. Працюючи механіком спочатку у котельнях, а потім на зернових елеваторах, він продовжує розробляти космічну тематику. У 1925 році надсилає в Москву до «Головнауки» свій третій рукопис «Про міжпланетні подорожі». Праця одержує високу оцінку професора В. П. Ветчинкіна, учня М. Е. Жуковського, який у своєму відгуку в травні 1926 року пише: «...механік Ю. Кондратюк — великий талант, запхнутий у глухий куток, позбавлений можливості проявити себе належним чином». У 1929 році Кондратюк видає власним коштом свою підсумкову працю «Завоювання міжпланетних просторів». Оцінити її достоїнства світ ще не міг. Йшов 1930 рік. Щоб втілити проекти, тобто сконструювати реальні космічні ракетні і пілотовані кораблі, слід було перейти працювати в групу вивчення реактивного руху, якою керував С. П. Корольов. Але Ю. Кондратюк від запрошення працювати в групі Корольова відмовився.
У книзі «Завоювання міжпланетних просторів» він вивів основні рівняння польоту ракети, розглянув енергетично найвигідніші траєкторії космічних польотів, виклав теорію багатоступінчастих ракет. У книзі було розглянуто проблеми створення проміжних міжпланетних ракетних баз — супутників планет, повернення космічних кораблів на Землю та їх посадки з гальмуванням атмосферою, ідею використання гравітаційного поля небесних тіл.
Ідеї Кондратюка дістали схвалення К. Е. Ціолковського. В його працях питання ракетодинаміки, ракетобудування та інші, що пов'язані з освоєнням космічного простору, знайшли нові розв'язання.
Видатний учений загинув на фронті підчас Великої Вітчизняної війни. В станиці Криловській відкрито меморіальний комплекс на честь ученого.
Сторінка 5: Хто є «батьком» ракетоносія «Протон»?
А зараз пригадаємо батька ракети-носія «Протон», за допомогою якої були виведені в космос космічні кораблі «Союз», «Мир», «Прогрес», автоматичні станції «Вега» для вивчення Венери і комети Гал-лея. Хто ж він?
Реферат на тему «Володимир Миколайович Челомей».
Багато на Україні не знає ім'я Володимира Миколайовича Челомея (1914-1964). А втім, саме завдяки цьому вченому в історії космонавтики розпочався новий етап.
У 1937 році Володимир Челомей закінчує з відзнакою Київський інститут авіації. Наукою почав захоплюватися ще студентом. Щасливе поєднання обізнаності з чудовою винахідливістю інженера особливо яскраво проявилося під час його роботи в галузі ракетної техніки. Працюючи від самого початку Великої Вітчизняної війни в Центральному інституті авіаційного машинобудування, він втілює свою студентську мрію — створює новий тип двигуна, який здобув широке використання в крилатих ракетах та інших реактивних установках. Володимир Миколайович є автором нової ідеї розкриття крила ракет у повітрі, технічне вирішення якої визнане зараз у всьому світі. У 1959 році В. М. Челомея призначають генеральним конструктором у керованому ним конструкторському бюро. Там за участю суміжних організацій і був створений ракета-носій «Протон», що знаменувало собою початок нового етапу в освоєнні космосу. Згодом були створені станції серії «Салют». Протягом ряду років В. Челомей викладав теорію коливань і механічних процесів, керував відповідною кафедрою у Московському вищому технічному училищі ім. М. Е. Баумана, де проявив себе блискучим популяризатором у науці.
Батьківщина високо оцінила працю В. М. Челомея. Він нагороджений п'ятьма орденами Леніна, двічі удостоєний звання Героя Соціалістичної праці, йому присуджена Ленінська премія і тричі Державні СРСР, також золота медаль М. Е. Жуковського та медаль ім. О. М. Латунова Академії наук СРСР.
Сторінка 6: Під чиїм керівництвом був запущений перший в історії людства штучний супутник Землі?
Реферат на тему «Сергій Павлович Корольов».
Звичайно, усім нам відоме ім'я академіка Сергія Павловича Корольова (12.01.1907 — 14.1.1966), під керівництвом якого був запущений перший в історії людства штучний супутник Землі за допомогою ракети (4 жовтня 1957 р).
Народився Сергій Павлович Корольов у Житомирі, у 1924 році закінчив першу Одеську будівельну профшколу, два роки навчався на механічному факультеті Київського політехнічного інституту, пізніше перевівся на навчання в Московське вище технічне училище (МВТУ), яке закінчив у 1930 році. З цього часу почав працювати в Центральному аеродинамічному інституті (ЦАДІ) на посаді старшого інженера, потім — керівника групи з вивчення реактивного руху. У цей час розробив ряд конструкцій оригінальних планерів. Особисті контакти з К. Е. Ціолковським, вивчення його праць у галузі аеродинаміки, ракетної техніки і теорії міжпланетних сполучень, спільна праця з одним із основоположників і винахідників у галузі ракетної техніки Ф. А. Цандером сприяли проведенню фундаментальних наукових досліджень С. П. Корольова у галузі ракетної техніки. У 1934 році була видана його праця «Ракетний політ у стратосфері», яку К. Е. Ціолковський назвав розумною, змістовною, корисною. Корольов розробив ряд проектів керованих ракет, ракетопланів, балістичних і геофізичних ракет, ракет-носіїв тощо.
Протягом багатьох років спрямував роботу провідних науково-дослідних конструкторських колективів на розв'язання грандіозних комплексних задач у ракетній та космічній техніці.
С. П. Корольов — найвидатніший конструктор ракетно-космічних систем, які забезпечили дослідження космічного простору, а саме: першого штучного супутника Землі, запущеного під його керівництвом, який поклав початок космічної ери; наступних супутників, що ознаменували початок нової епохи у вивченні фізичних властивостей космічного простору; перший політ до Місяця і фотографування його зворотного боку. Це космічний корабель «Восток», на якому 12 квітня 1961 року Ю. О. Гагарін уперше здійснив сміливу мрію людства — політ за межі атмосфери; це космічний корабель «Восход», на якому 18 березня 1965 року О. А. Леонов здійснив перший вихід людини у відкритий космічний простір.
Корольов заснував велику наукову школу. За наукові дослідження в 1967 році удостоєний Ленінської премії, йому двічі присвоєно звання Героя Соціалістичної праці, нагороджено трьома орденами Леніна, орденом «Знак Пошани» і медалями. Був членом президії АН СРСР. Його ім'ям названо одне з великих утворень (таласоїду) на зворотному боці Місяця.
Сторінка 7: Кого було названо ученим космічної ери?
Реферат на тему «Михайло Кузьмич Янгель».
Він здобув усі можливі наукові ступені й звання, мав найвищі державні нагороди, був лауреатом найпрестижніших премій. І в той же час, як і годиться істинному інтелігенту, залишався простою й скромною людиною.
Завдяки вражаючій цілеспрямованості й фантастичній наполегливості, надзвичайним здібностям і великому талантові він пройшов «від тернів до зірок», подолавши непростий шлях від берегів сибірського Іліму до космодрому Байконур. Він зробив неоціненний внесок у створення ракетно-космічної техніки, в дослідження навколоземного простору.
Його ім'я — Михайло Кузьмич Янгель. Народився він 25 жовтня 1911 р. в Нижньоілімській Тушанській слободі серед непрохідної тайги в родині переселенця з Чернігівської губернії.
Своїм українським походженням учений дуже пишався. Коли його запитували про значення прізвища Янгель, він переповідав те, що почув від свого діда: «Наше прізвище походить від слова янга — так зветься ківш, в якому козаки в походах варили юшку. Куховарів козаки називали янгалами, або янгелями. Наче й до ладу виходить: дід мій — нащадок запорозьких козаків, тому вповні може бути, що хтось із моїх пращурів варив козакам юшку».
Батько Михайла, Кузьма Лаврентійович, серед односельців користувався особливою повагою. Дітей виховував просто й по-селянськи мудро: змалечку любити працю й поважати старших. Незважаючи на постійні злидні, неписьменні батьки докладали зусиль, аби їхні діти навчилися грамоти й вийшли в люди.
Шоста дитина в сім'ї, Михайло після сьомого класу вступив до ФЗУ при ткацькій фабриці, де незабаром став помічником майстра. Захоплювався спортом — бігом, лижами, шахами, футболом. Потім «захворів» авіацією й блискуче склав вступні іспити до Московського авіаційного інституту.
Уже студентом, поєднуючи навчання з роботою на авіазаводі, Михайло Янгель бере участь у розробці проекту швидкісного літака. Працюючи над дипломним проектом «Висотний винищувач з герметичною кабіною», Янгель намагається спроектувати літак з максимальними швидкісними характеристиками. Завершивши навчання, молодий інженер залишається працювати в конструкторському бюро, де проходить справжню школу інженерного мистецтва, розв'язуючи складні наукові завдання, ознайомлюючись із досвідом роботи авіаційних фірм США. Ставши помічником головного конструктора, Янгель працює над створенням найсучаснішого як на той час винищувача та інших типів літаків, що пройшли випробування в роки Другої світової війни.
У 50-ті рр. особлива увага приділялася розвитку ракетно-космічної техніки. До цієї справи був залучений і Михайло Янгель. Уже через рік після приходу до конструкторського бюро Сергія Корольова Янгеля призначають заступником головного конструктора, а ще через рік — директором науково-дослідного інституту.
Для створення першої радянської ракети, з якою пов'язували мрії про вихід у космос, засновується конструкторське бюро, керівником якого стає Михайло Янгель.
1 ось із космодрому, стрімко набираючи швидкість, віддаляється у синяву неба космічна ракета. Це був справді феноменальний успіх конструктора Янгеля та його сподвижників.
Розробляються нові зразки космічної техніки. Конструкторське бюро зростає як фахово, так і чисельно, залишаючись, до речі, молодіжним: 54 відсотки його працівників не перевищують віковий бар'єр тридцяти років і лише десяти відсоткам спеціалістів було за сорок.
Видатний учений і конструктор академік Михайло Янгель створив чудовий творчий колектив однодумців, виховав плеяду видатних науковців, заснувавши власну конструкторську школу.
Створені під керівництвом Михайла Янгеля ракетно-космічні системи відзначалися винятковою оригінальністю. Ракети-носії «Космос» та «Інтеркосмос», створені в КБ Янгеля понад тридцять п'ять років тому, використовуються в інтернаціональній програмі дослідження космосу й сьогодні. Різноманітні модифікації «Космосу» й «Ін-теркосмосу» демонструвалися в багатьох країнах світу: Канаді, Франції, Італії, Австрії, Японії. В останні роки життя Михайло Янгель, незважаючи на прогресуючу хворобу,— він переніс п'ять інфарктів — працював з величезним напруженням сил. Був щасливий з того, що багато встиг зробити. Під час святкування свого 60-річчя Михайло Янгель раптово помер.
Своєю творчою працею він зробив неоціненний внесок у справу розвитку й удосконалення ракетно-космічної техніки й дослідження навколоземного космічного простору. Звертаючи погляд у Всесвіт, видатний науковець відійшов у безсмертя. Його ім'я по праву належить українській науці.
Сторінка 8: Історія космонавтики та її розвиток.
Реферат на тему «Історія космонавтики та її розвиток».
У своїх мріях, втілених у казках, легендах, фантастичних повістях, романах, людство вже давно прагнуло полетіти в космос. Про це свідчать і багаточисленні винаходи минулого. Розповіді про політ у небо зустрічаються в давніх китайських та іранських легендах.
Теоретично обґрунтовані можливості польотів в космічний простір вперше було дано російським вченим К. Е. Ціол-ковським наприкінці XIX ст. У своїй праці «Вивчення світового простору реактивними приборами» Ціолковський показував реальність технічного втілення космічних польотів і дав принципове рішення ряду основних проблем космосу. Крім праць Ціолковського, питанням космосу були присвячені роботи І. В. Мещерського (з 1897 р.), Н. А. Риніна (1928-1932), Ю. В. Кондратюка (1919-1929) та ін. За кордоном праці про космос були опубліковані Р. Ено-Пельтрі (Франція, 1913), Р. Годдардом (США, 1919), Г. Обертоном (Німеччина, 1923).
В 20-х роках XX ст. були засновані перші товариства космосу: в СРСР( 1924), Австралії (1926), Німеччині (1927), Великобританії і США (1930). Метою цих товариств було пропагування ідей космосу й практичне розв'язання проблем у цій галузі. В СРСР дослідження в галузі ракетної техніки почалися 1921 р. У той час була організована Газодинамічна лабораторія, засновником якої був Н. І. Тихомиров. З 1928 р. під його керівництвом проводились літні випробовування ракет на бездимному пороху. В 1929 р. В. П. Глушко почав розробку ракет з електричними і рідинними реактивними двигунами.
Перші випробовування з електро-реактивними двигунами були проведені в 1929 році, а з рідинними реактивними двигунами — 1931 р.
У 1932 р. в Москві була створена дослідницька група з вивчення реактивного руху, яка здійснила під керівництвом С. П. Корольова в 1933 р. перші пуски радянських ракет конструкції М. К. Тихонравова і Ф. А. Цандера. У кінці 1933 р. був заснований Реактивний науково-дослідний інститут. Всі ці організації зробили вагомий внесок у розвиток радянського ракетобудування.
Початком космічної ери була дата запуску в СРСР першого штучного супутника Землі — 4 жовтня 1957 року. Другою важливою датою космічної ери стало 12 квітня 1961 року —день першого космічного польоту Ю. О. Га-гаріна, що ознаменував початок епохи безпосереднього проникнення людини в космос. Третьою історичною подією космосу стала перша місячна експедиція за участю Н. Армстронга, Е. Олдрина і М. Коллінза(США), яка тривала з 16 по 24 липня 1969 року.
Про масштаби роботи, які ведуться в космічній сфері, можна судити за кількістю запущених штучних супутників Землі, Сонця, Місяця і Марса, число яких на 1 липня 1973 року становило 742 при вазі 2233 т або 4388 т разом з ракетоносіями. На 1 травня 1973 року космічні польоти здійснили 25 радянських космонавтів на 18 кораблях і орбітальних станціях «Салют», 38 американських космонавтів на 27 орбітальних кораблях. Число штучних супутників Землі, виведених на орбіту іншими країнами: 7 — Франція, 4 — Японія, 2 — Китай, 1 — Великобританія.
Засновником практичної космонавтики є С. П. Корольов. До 1957 року під його керівництвом був створений ракетно-космічний комплекс, який дозволив запустити перший штучний супутник Землі, а потім було здійснено виведення на навколоземну орбіту ряду автоматично керуючих космічних апаратів. Корольов керував розробкою автоматичних міжпланетних станцій для дослідження Місяця, перших екземплярів космічних апаратів «Зонд» і«Ве-нера», космічного корабля «Восход». Не обмежуючи свою діяльність створенням ракетоносіїв і космічних апаратів, Корольов здійснив загальне технічне керівництво роботами щодо забезпечення перших космічних програм.
Важливий внесок у розвиток радянської ракето-космічної техніки зробило також конструкторське бюро під керівництвом М. К. Янгеля, Г. Н. Бабакіна, А. М. Ісає-ва, С. А. Косберга та ін.
Сучасна теорія космічних польотів, заснована на небесній механіці й теорії управління рухом літаючих апаратів, називається аеродинамічною.
Створення ракето-космічних комплексів — складна науково-технічна проблема. Великі ракетоносії досягають стартової ваги до 3000 т і мають довжину більше 100 метрів. Для розміщення у них необхідних запасів пального (90 % повної маси) конструкція ракет повинна бути надзвичайно легкою, що досягається раціональними конструктивними рішеннями. В польоті, у міру розходу палива спорожнені частини баків стають зайвими, і їх подальший розгін вимагає необгрунтованої витрати палива. У зв'язку з цим створюють багатоступінчасті конструкції носіїв (від 2 до 4 ступенів), тож ступені ракети послідовно скидаються у міру спорожнення баків.
Готовність ракетоносія до запуску проводять на технічній позиції космодрому в монтажно-виробничому корпусі, після цього він транспортується на стартову площадку, де встановлюється на пускову систему, проходить передстартове випробовування, заправку баків паливом, і здійснюється його пуск. Закінченням виведення космічного апарату на орбіту рахується перевищення першої космічної швидкості (біля 7,91 км/с) для штучних супутників Землі і досягнення другої космічної швидкості (11,19 км/с) для апаратів, що літають на Місяць, Марс, Венеру, а для польоту на дальші планети або Сонце потрібно розвинути значно більшу швидкість. При цьому ракетоносій відділяється від космічного літального апарата, продовжуючи подальший орбітальний політ, який проходить головним чином за інерцією згідно із законом небесної механіки.
9 сторінка: Освоєння космосу.
«Юрій Гагарін — перший космонавт».
12 квітня 1961 року планету облетіла новина: «Людина в космосі». Багатовікова мрія людей полетіти до зірок здійснилася. Сонячним ранком велика ракета вивела на орбіту космічний корабель «Восток» з першим космонавтом на Землі — громадянином Радянського Союзу Юрієм Гагаріним на борту. З орбіти він доповідав: «Політ відбувається нормально. Бачу горизонт Землі. Такий красивий ореол!» Голос його із космосу звучав спокійно, впевнено.
Дитинство Юрія Гагаріна проходило в селі Клушино на Смо-ленщині. Хлопчик був допитливим та спритним. Батько був майстром на всі руки. Так і син, дивлячись на майстерність свого батька, й собі майстрував іграшкові літаки. Але в спокійне дитинство увірвалася війна. її страхіття Юра відчув на собі. Загарбники вигнали сім'ю Гагаріних з дому, і він разом з батьками, братом та сестрою змушений був жити у землянці. Після війни сім'я переїхала в місто Сжатськ. Тепер воно носить ім'я Гагаріна.
Коли Юрію виповнилося 15 років, він поступив у ремісниче училище в підмосковному місті Люберці. Згодом було навчання в індустріальному технікумі в Саратові, аероклуб, стрибки з парашутом. Захоплення небом привело його в Військове авіаційне училище в Оренбурзі. Після його закінчення служив в авіації, літав на надзвукових літаках, оберігаючи північні кордони Радянського Союзу. Ю. Гагарін був сміливим, рішучим, винахідливим. А ще турботливим і веселим чоловіком. Рідко сердився, як згадувала його мати Ганна Тимофіївна, й не любив сварок, а навпаки, жартом та сміхом примирював усіх. У 1960 році Ю. Гагарін почав готуватися до польоту в космос у Центрі підготовки космонавтів. Сьогодні цей Центр носить ім'я Ю. Гагаріна. Він вперто працював, з повною віддачею сил, витримкою.
Ю. Гагарін був відмінно підготовлений фізично, уважним до своїх товариш і в. Завжди допомагав їм, а ті, в свою чергу, йому. Кожен горів бажанням полетіти в космос першим. Але, коли обговорювалось це питання, вибір випав на Юрія Олексійовича Гагаріна. 112 квітня 1961 року в момент старту пролунало знамените гагарінське «Поїхали!»
Здійснивши на кораблі повний оберт навколо нашої планети за 108 хвилин, Ю. Гагарін у той же день повернувся на Землю. Космічна ера розпочалася. Цю подію люди сприйняли як радісне свято. Першому космонавту присвоїли звання Героя Радянського Союзу.
Проклавши дорогу в космос іншим, Гагарін радів успіхам своїх товаришів, мріяв про нові польоти, готувався до них, закінчив Військово-повітряну інженерну академію імені Н. Жуковського. Та, на жаль, трагічна смерть під час польоту на тренувальному реактивному літаку обірвала його коротке, але яскраве життя.
Слід його назавжди залишився і на Землі, і в космосі.
«Леонід Костянтинович Каденюк — перший льотчик-космонавт незалежної України»
Леонід Костянтинович Каденюк народився 28 січня 1951 року у с. Клішківцях Хотинського району Чернівецької області у сім'ї учителів. Закінчивши 1967 року середню школу, вступив до Чернігівського вищого авіаційного училиша, яке успішно закінчив 1971 року, здобувши кваліфікацію пілота-інженера.
1976 року його відібрали до групи космонавтів при Центрі підготовки космонавтів ім. Ю. Гагаріна, яку успішно закінчив у 1978 році. Курс підготовки включав біологію, екологію, медицину, метеорологію, космічну геологію та необотаніку.
У 1978-1983 роках Л. Каденюк служив як космонавт-випробувач і льотчик-космонавт у Групі космічних систем багаторазового використання. Брав участь в експериментальних дослідженнях і випробуваннях системи «Буран».
У 1984—1988 роках Л. Каденюк працював льотчиком-випробувачем у Державному літно-випробувальному центрі Військово-повітряних сил. Здійснив низку випробних польотів на літаках Су-27, Су-27УБ і МИГ-25, отримав звання льотчика 1-го класу. Окрім того, брав участь у випробуваннях літаків МИГ—23, МИГ—27, МИГ—31, а також космічного корабля «Буран».
З 1990 року Л. Каденкжа, згідно із українсько-російською угодою про спільну космічну програму, призначено командиром українського космічного екіпажу.
У 1996 році працював в Інституті ботаніки АН України для підготовки спільного українсько-американського космічного експерименту з біології.
Л. Каденюк — один з перших, кого було відібрано до групи космонавтів Н КАУ (Національного космічного агентства України) у 1996 році. У листопаді цього ж року його було призначено НКАУ і НІСА спеціалістом-дослідником у рамках космічної програми «5Т5». Л. Каденюк пройшов курс підготовки у Космічному центрі ім. Джонсона і був основним спеціалістом-дослідником на-борту космічного корабля «Колумбія» під час місії «5Т5»—87 (19 листопада — 5 грудня 1997 року).
Сьогодні Л. Каденюк — генерал-майор Збройних Сил України, Герой України, кавалер ордена «За мужність» І ступеня, автор 5 наукових праць, народний депутат України, помічник Президента з питань авіації і космонавтики.
Леонід Каденюк одружений, виховує двох синів, захоплюється бігом на довгі дистанції, прогулянками на природі, науково-технічною та історичною літературою.
Сторінка 10: Екологічні аспекти розвитку космонавтики.
Реферат на тему «Екологічні аспекти розвитку космонавтики»
Розвиток авіації та космонавтики тісно пов'язаний з питаннями екології. Надзвичайно важливою економічною проблемою в наш час є руйнування озонового шару планети, виникнення та швидке розширення зони аномально низької концентрації озону континентом Антарктиди, утворення так званої «озонової дірки». Зазначимо, що нині нема єдиної думки щодо небезпеки «озонової дірки»: одні вважають, що ніби нема жодної небезпеки, бо в природі буває подібне, але відхилення нормального стану тривають недовго, от і озонова діра існує тільки обмежений час протягом року, а при зміні активності Сонця вона зникає зовсім. Інші вказують на те, що вже нині лікарі Нової Зеландії помітили незначне підвищення кількості випадків утворення раку та інших новоутворень на шкірі жителів цієї країни.
Фахівці попереджають, що зменшення кількості озону призводить до зниження врожаїв тощо. Обґрунтовується можливість майже миттєвої загибелі людства від порушень мозкової діяльності у тому випадку, коли різко зменшити кількість озону на великих висотах над поверхнею Землі.
Учені доводять, що основними причинами руйнування озонового шару є виробництво фреонів, польоти надзвукових літаків на великих висотах, ракет на твердому паливі, які виносять на орбіту космічні кораблі, викидаючи в озоносферу хлорні сполуки. Так, при кожному запуску штучного супутника Землі утворюється дірка на кілька кілометрів, яка затягується не так вже швидко. При кожному рейсі в космос з твердоплавних бокових прискорювачів викидаються в озоносферу хлорні сполуки і багато інших шкідливих речовин.
Вже нині вводяться певні обмеження щодо використання ракет на твердому пальному. Радянські конструктори врахували цю обставину, й у найновіших ракетах використовується зріджений водень, при цьому у повітря викидається водяна пара, а не хлорні сполуки.
Перспективою розвитку надзвукової авіації передбачається у вигляді пального використовувати зріджений водень. Нині у нас уже створено експериментальний літак з двигуном на водневому пальному.
Певний час значну небезпеку для озоносфери становили окисли азоту, утворені при випробуванні ядерної зброї у атмосфері. Встановлено, що серія потужних вибухів на початку 60-х років не лише розпорошила велику кількість радіоактивних ядер, але й через утворення азотних сполук знизила на 3-6 % кількості озону в Північній півкулі. Шкода від цих випробувань була настільки очевидною, що головні винуватці — СРСР та США досить швидко домовились про припинення випробувань ядерної зброї у повітрі, воді та космосі. З того часу ця небезпека для озоносфери зникла.
Як відзначалось вище, проходження ракетно-космічних систем через атмосферу впливає на її склад і рух. Запуск надпотужних носіїв із Землі порушує цілісність озонового шару атмосфери, який захищає земні організми від згубного ультрафіолетового проміння.
Навколоземний простір засмічується уже нефункціонуючими космічними апаратами. Побічна дія космічної техніки відчувається не лише на земних орбітах, а й у навколишньому космічному просторі (забруднення атмосфери Місяця вихідними газами при вивченні навколомісячного простору). Так, занесення земних мікроорганізмів в планетне середовище інших планет (Марс, Венера) може призвести до зміни їхньої поверхневої оболонки і стати фактором перешкоди для об'єктивного вивчення природи цих планет і навіть існування життя на Землі. Варто сказати, що поряд з негативними наслідками космічних досліджень, космонавтика дає значний позитивний екологічний ефект. Штучні супутники Землі застосовуються в багатьох галузях народного господарства. За їх допомогою виявляють лісові пожежі і швидко попереджують спеціальні служби. Це допомагає врятувати тисячі гектарів лісових насаджень.
Неоціненною є роль штучних супутників Землі у визначенні та оцінюванні степеня забруднення міст і сіл; вони з великою точністю визначають фізичні та хімічні властивості води, передають на Землю кольорові фотографічні зображення шельфу.
Дані супутники є джерелами найточніших прогнозів погоди, стану магнітного поля Землі. Вивчення Сонця з допомогою штучних супутників Землі, пізнання змін, які відбуваються на його поверхні, дає змогу попереджувати землян про радіаційну небезпеку та сонячні спалахи, до дії яких так чутливі живі організми нашої планети.
Вивчення природних ресурсів за допомогою космонавтики — один із важливих напрямків космічних досліджень. Із космосу можна оглянути величезну територію, побачити будову земної кори, її розломи, виявити невідомі раніше кільцеві структури, широко розповсюджені на планеті, нові поклади корисних копалин та інше.
Важливо відмітити, що нині освоєння космосу має в основному інформаційний характер. Отримання інформації про космос і про Землю із космосу — основні напрямки дослідження і використання космічного простору: цим займається прикладна космонавтика (зв'язок і повідомлення, метереологія і служба погоди, дослідження і контролювання земних ресурсів, служба навігації), позаатмосферна астрономія, технологічні служби в космосі тощо. Інформаційний етап розвитку космонавтики, очевидно, буде переважаючим і в найближчі десятиліття.
Рефлексія уроку:
Оцінюю учнів, коментую кожний бал. Разом з учнями робимо висновок.
Учитель. З почутого ми бачимо, якими різними були ці люди, але їх об'єднувала творчість, величезний розум, прагнення підкорити світ, прославити свій народ і Батьківщину, служити своєму народові. І ми їх діти, точніше онуки, повинні пишатися ними, бути гордими, що ми українці. Також ми сьогодні дізналися, яке величезне значення мають штучні супутники Землі у розв'язанні проблем:
1) пошуках лісових пожеж;
2) визначенні прогнозів погоди;
3) вивченні Сонця, Землі та інших планет і космічних тіл;
4) визначенні джерел забруднення атмосфери і водоймищ;
5) розв'язанні проблеми космічного сміття.
Домашнє завдання: Підготувати повідомлення про космонавтів-українці