Урок на тему " Літературні казки. Іван Франко "Фарбований Лис"

Про матеріал

Конспект уроку з української літератури на тему "Літературні казки. Іван Франко "Фарбований Лис" 5 клас. Мета: познайомити учнів із тяжким дитинством І. Франка, розкрити його як письменника-казкаря, висвітлити алегорію казки, її мораль; удосконалити навички виразно читати, дати поняття про літературну казку, виховувати почуття добра, милосердя, справедливості.

Перегляд файлу

 Тема   Літературні казки. Іван Франко «Фарбований Лис»

Мета: познайомити учнів із тяжким дитинством І. Франка, розкрити його як письменника-казкаря, висвітлити алегорію казки, її мораль; удосконалити навички виразно читати, дати поняття про літературну казку, виховувати почуття добра, милосердя, справедливості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет І. Франка, збірка «Коли ще звірі говорили», картина з комплекту «Слово і образ».

 

Казка кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими й мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового, бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність.
В. Шевчук

 

 

  1. Організаційний момент

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Слово вчителя

Змалку нам знайомі казки. І такі вони нам рідні, «свої», і про автора їхнього ніхто нічого не каже, бо автор той — народ. Але є інші казки, ті, які складали талановиті представники народу. Таку казку ми вивчатимемо сьогодні.

2. Робота з епіграфом

(Учитель читає вголос епіграф уроку, коментує його, залучає до бесіди учнів.)

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

(Учні записують у зошити тему уроку, епіграф.)

 

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Вступне слово вчителя.

Казки можуть створювати письменники. Такі казки називаються літературними або авторськими. Складаючи свої оригінальні казки, письменники спираються на кращі зразки народної творчості, черпаючи з цього безцінного джерела сюжети й мотиви.

Літературні казки мають ті самі ознаки народної казки: зачин, кінцівку, повтори і щасливий кінець — у казці найчастіше добро перемагає зло.

Ми повинні знати українських письменників-казкарів: Марко Вовчок «Кармалюк», Василь Королів-Старий «Потерчата». В І. Франка є ціла збірка казок під назвою «Коли ще звірі говорили».

Є казкарі-письменники і в зарубіжній літературі: Г. Х. Андерсен, брати Грімм, Шарль Перро.

Отже, літературна казка — це авторський твір, заснований на фольклорних джерелах або зовсім оригінальний, що змальовує пригоди вигаданих казкових героїв.

 

Затишно дітям в пазусі казок. Отак би й слухав про царя Салтана або про те, як весело козак обманював турецького султана. Про карих коней з полуменем грив, про чаклуна, що все на світі може. І хто б там що не говорив, а згине зло і правда переможе! Так сказала про казку Ліна Костенко. Ви перегорнули чимало казкових сторінок, які відкрили вам світ фантазії й мудрості нашого народу.

Зачитується уривок з казки «Про жар-птицю та вовка».

  • 3 якої казки цей уривок? Хто її автор?
  • Так, це українська народна казка «Про жар-птицю та вовка».
  • А які ще народні казки ви знаєте? (Діти називають.)

Отже, автор цих творів — народ. А сьогодні ми познайомимося з казками, у яких є автор. Вони називаються літературними. (Опрацьовується стаття підручника, учні виписують визначення літературної казки.)

2. І. Франко — автор казки «Фарбований лис».

Розповідь про дитинство письменника та його казки.

У творчості І. Франка є збірка казок «Коли ще звірі говорили». Серед них славетна і неперевершена казка-поема «Лис Микита», яку син письменника, Тарас, за рівнем художньої досконалості ставив на один щабель із «Зів’ялим листям» та «Мойсеєм». А сам автор писав: «…Я найбільше люблю свого «Лиса Микиту», тому що я його написав для своїх дітей…»

Казка І. Франка, яка першою відкриває для нас дивосвіт літературних творів, має назву «Фарбований Лис». Про що, на вашу думку, в ній ітиметься? Як може вона починатися?

Діти висловлюють свої думки.

У казці багато незрозумілих слів. Звернемось до Довідкового бюро? Учениця пояснює значення слів: кпити, полуда, обпатрати, мордувати, подоба, стрій, гудз, кобели, решетитися, перчислитися.

Читання із зупинками казки «Фарбований Лис» та розгляд її змісту. Поділ її на частини:

1) Лис Микита на торговищі.

2) У бочці з фарбою.

3) Переляк у лісі.

4) Микита проголошує себе царем.

5) «Справедливе» царювання Лиса.

6) Свято в лісі.

7) Загибель Лиса Микити.

Фізкультхвилинка.

3. Бесіда за змістом казки.

  • Хто головний герой твору?
  • Розкажіть про спосіб життя Лиса Микити. Визначте основні риси його вдачі. Підкріпіть свою думку словами із тексту.
  • Поясніть, який випадок різко змінив життя Лиса?
  • Якою була його справедливість? Зачитайте.
  • Як розправилися звірі з фарбованим Лисом, викривши його обман?
  • Як про це говориться в тексті?
  • Кого й за що висміяв І. Франко в казці? Доведіть своє твердження.
  • Що перемагає — добро чи зло?

Мудро колись сказав І. Франко: «Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли люба мама чи бабуся розповідала казки, не забудете до смерті».

Справді, казкові герої змалечку живуть з нами, допомагають осмислювати життя, розрізняти добро і зло, фантастичне і реальне, смішне і страшне, красиве і потворне. Тому казка завжди цікава для нас.

Прочитайте ще раз слова Валерія Шевчука, що супроводжували нас протягом всього уроку, поясніть, як ви їх розумієте.

Учні розповідають.

V. Підсумок уроку

 1. Рефлексія

Шляхом застосування структури методу «ПРЕС» відповісти на запитання: «Чи добре я працював (ла) протягом уроку?»

Позиція

Я вважаю, що... (висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваш погляд).

Обґрунтування

...тому, що... (наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції).

Приклад

...наприклад... (наведіть факти, які демонструють ваші докази, вони підсилять вашу позицію).

Висновки

Отже (тому), я вважаю. (узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто, це є заклик прийняти вашу позицію).

 

VІ. Домашнє завдання

Виразно читати і переказувати казку «Фарбований Лис», намалювати до неї ілюстрацію; скласти невелику казку про пригоди домашніх тварин: «Якби звірі могли говорити».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Maslennikova Larisa
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 липня 2018
Переглядів
5358
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку