Розробка уроку у формі презентації дозволить якісно провести практичне заняття з всесвітньої історії у 10 класу, опрацьовуючи тематику Першої світової війни
Демонстрація в Берліні в перші дні війни Демонстрація у Парижі в перші дні війни Прощання з солдатами 1. Що об’єднує джерела? Який настрій у людей, зображених на фото? Чому? 2. Що вас вражає на фото? 3. Як ви думаєте, на що сподівалися учасники берлінської та паризької демонстрацій, а про що ці чоловіки не здогадувалися?
Із висловлювань президента Франції Р. Пуанкаре (серпень 1914 р.) Оголошення війни Німеччиною викликало в нації значний спалах патріотизму. Ніколи за всю свою історію Франція не була настільки прекрасною, як у ті часи, свідками яких нам випало бути. Мобілізація, що розпочалася 2 серпня, завершилась уже сьогодні, вона пройшла з такою дисципліною, в такому порядку, з таким спокоєм, з таким піднесенням, що викликають радість уряду і військової влади... Думка дослідника Як розповідав один спостерігач, коли почалася війна, в Юзівці на головній вулиці зібрався натовп, агітатори виголошували патріотичні промови «Смерть Австрії та Німеччині! Хай живе Росія! Ура!!!» ... Багато робітників вірили у війну. На ринку продавали безліч портретів «царів, королів, президентів, та різних генералів». Люди вважали за необхідне повісити портрет царя не тільки вдома, а й у бараках. У бараках цей спостерігач бачив, як чоловік на ім’я Суржик Тишка, що доти проклинав і Бога, і царя, забив цвяха і повісив на стіну портрет Миколи. Порівняйте джерела. Чому населення недооцінювало небезпеку війни? Яку роль у цьому відігравала пропаганда
З листа до матері солдата німецької армії (25 вересня 1914 р.) ...Чи є небезпека на війні? Небезпека. Хто її зневажає, той від неї вислизає. Набігає неспокій. Однак я в окопному загоні. Героїчна смерть – ось для мене найбільше бажання. Щоправда, героїчній смерті життя важливіше. Всі зневажають смерть. Моїм обов’язком є життя. Моїм обов’язком є боротьба, на яку мене принудили росіяни і французи. Якби війна була агресивною, загарбницькою, то моя служба не була б добровільною... Все це реалії війни. З листа до батька солдата французької армії (жовтень 1914 р.) Любий батьку, зараз схарактеризую своє нове положення. Роблю все можливе, щоби добути собі лакея... Якщо б мама виїхала з Парижа, то могла б мене провідати в Майні. Я був би дуже вдячний, але нехай вона бережеться залізничного транспорту, який ходить досить нерегулярно через перевіз поранених, амуніції для військових частин. Радив би мамі їхати самостійно, залежно від ситуації. В таборі багато поранених... Шпиталь тут організований дуже добре. До побачення, любий батьку. Якими були настрої солдатів армій різних країн на початковому етапі війни? Сформулюйте одним двома словами. Чим, на вашу думку, зумовлене таке ставлення військових до війни, адже кожен солдат знав, що міг загинути?
Лист солдата Йоганна Мюллера Люба мамо! Тепер я знаю, чим є війна. Ми сидимо вже вісім днів у шанцях, і тут дуже холодно. Вже десять днів ми не їли теплої їжі, тільки галетиз паштетом, бо польова кухня не може до нас доїхати. На горі біля нас лежить багато вбитих. Із 240 чоловік ще 40 лежать там. Моїм єдиним бажанням є якнайшвидше завершення війни. Як змінюються настрої солдат в ході Першої світової війни?
Жахіття війни Австрійський солдат в траншеї, обв'язаній хмизом, Східний фронт, 1915 рік Французька 320-мм гармата встановлена на залізничній платформі Використання квітки маку як символу пам'яті інспіроване віршем канадського військового лікаря Джона Мак-Крея «У полі Фландрії» (1915)
Співставте фотодокументи. Знайдіть у них спільне і відмінне. З’ясуйте, що вплинуло на психологію та поведінку солдата під час війни. Які зміни відбуваються у свідомості та поведінці людини під впливом участі у війні? Запишіть свої міркування. Придумайте долі людей, зображених на фотографіях.