Урок на тему "М. В. Гоголь. "Ніч перед Різдвом". Тема кохання у творі. Образи Вакули і Оксани"

Про матеріал
Урок зарубіжної літератури на тему "М. В. Гоголь. "Ніч перед Різдвом". Тема кохання у творі. Образи Вакули і Оксани" для учнів 6 класу. Під час створення конспекту уроку були застосовані різноманітні методи і прийоми, техніки формувального оцінювання з метою розвитку у учнів критичного мислення, творчих здібностей, читацької активності, комунікативної та соціальної компетентностей.
Перегляд файлу

 

Урок зарубіжної літератури у 6 класі на тему «М. В. Гоголь. «Ніч перед Різдвом». Тема кохання у творі. Образи Оксани і Вакули» Мета.

Дидактична: 

              удосконалювати навички аналізу художнього твору;

              формувати читацьку активність;

              вчитися висловлювати свою думку і вміти її аргументувати.

Розвивальна:

              розвивати навички індивідуальної та командної роботи;

              розвивати творчі здібності учнів;

              розвивати культуру мовлення;

              розвивати комунікативну, загальнокультурну та соціальну компетентності.

              розвивати критичне мислення.

Виховна:

              виховувати любов до мистецтва слова;

              виховувати прагнення до взаєморозуміння і взаємоповаги між людьми;

              виховувати рішучість, вміння самостійно приймати рішення;

              виховувати працелюбність, толерантність, милосердя;      виховувати  вірність слову, наполегливість у досягненні мети.

Хід уроку І. Організаційно-мотиваційний етап.

1.   Вступне слово вчителя.

Наближається велике християнське свято Різдва Христова, свято всепрощення, добра, милосердя і любові. Це час, коли здійснюються заповітні мрії і відбуваються дива. М. В. Гоголь у повісті «Ніч перед Різдвом» занурює нас  у світ чарівних перетворень, казкових подій і доводить, що навіть фантастичне бажання може перетворитися на реальність, якщо серцем керують віра, надія та любов, неодмінні супутниці різдвяних свят.

2.   Пригадаємо життєвий і творчий шлях М. Гоголя.

Вправа «Усний літературний диктант «Лови помилку». Якщо ви погоджуєтесь з тезою, підніміть праву руку (так), якщо ні – ліву.

        Гоголь народився у с. Великі Сорочинці. (так)

        Батьки Гоголя були кріпаками. (ні)

        Ім’я майбутній письменник отримав на честь діда. (ні)

        Гоголь навчався у Ніжинській гімназії вищих наук. (так)

        Після смерті батька Микола став опорою для матері і сестер. (так)

        У 1825 році Гоголь переїхав до Петербургу. (ні)

        Гоголь скупив і спалив весь наклад книги «Ганс Кюхельгартен». (так)

        Гоголь писав свої твори українською мовою. (ні)

        У Полтаві створено Національний Музей-заповідник М.В. Гоголя. (ні)

        Перший успіх принесла Гоголю збірка «Вечори на хуторі біля Диканьки». (так)

2. Вправа «Упізнай героя». Робота з картками. Поєднайте зображення персонажа з його описом.

image

image

Тут сіла вона на лаву й знову глянула в дзеркало й стала поправляти на голові свої коси. Поглянула на шию, на нову сорочку, вишиту шовком, і тонке почуття самовдоволення з'явилося на устах, на свіжих щічках і відсвітилося в очах.

image

image

Спереду достоту німець: вузенька мордочка, яка безнастанно вертілася на всі боки та нюхала все, що тільки траплялося, закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п'ятачком. А зате ззаду був він точнісінько губернський стряпчий в мундирі…

image

image

Тоді насмілився й коваль підвести голову і побачив перед себе невелику на зріст жінку, трохи навіть огрядну, напудрену, з голубими очима і воднораз з тим велично усміхненим виразом, який так умів підкоряти собі все і міг тільки належати жінці, що царює.

 

image 

image

Обережно витяг він з-за пазухи черевики; умився, причепурився якнайкраще, одягся у те саме вбрання, що добув у запорожців, вийняв зі скрині нову шапку з решетилівського смушку з синім верхом; вийняв також новий барвистий пояс…

image 

image

При цьому [він] поправив свій пояс, що тісно підперізував його кожуха, насунув глибше свою шапку, стиснув у руці батіг — страх та кару для в'їдливих собак, але, глянувши вгору, зупинився… Часом на обличчі його…проступала пів солодка міна.

image

image

Вона була ні гарна, ні погана з себе. Важко й бути гарною в такі

роки. Однак вона вміла причаровувати до себе найстатечніших козаків. І вона так уміло обходилася з ними, що жодному з них і на думку не спадало, що в нього є суперник.

image

image

Давно вже, років з десять, а може й п'ятнадцять, як він жив у Диканьці. Спочатку він жив, як справжній запорожець: нічого не робив, спав три чверті дня, їв за шістьох косарів і випивав за одним духом мало не ціле відро; а втім, було куди й влізти…

ІІ. Операційно-виконавчий етап.

1.   Бесіда. Отже, герої повісті Гоголя готуються до Різдва.

üКому Різдво не до вподоби? Чому? (Чорту, він украв місяц, щоб помститися Вакулі).

üЧи радіє коваль святу? (Ні, бо Оксана не відповідає на його почуття).

üЩо ми дізнаємося про Оксану? (Перша красуня «і по цю сторону Диканьки, і по ту сторону Диканьки», дочка заможного козака Чуба, любить чепуритися і маніритися перед люстерком). 

2.   Слово вчителя. Проблема – нерозділене кохання. Чи вирішиться вона?

Пам’ятаємо, що події відбуваються в ніч проти Різдва. А що таке кохання?                

Доберіть слова-асоціації до слова «кохання»

(родина"весілля"діти"порозуміння"злагода"тепло"добро тощо).

3.   Вправа «Анаграма». Складіть речення із слів «завжди, вона, не, ніколи, дає, любов, вимагає». (Любов ніколи не вимагає, вона завжди дає).

Чи погоджуєтеся ви з цією думкою? (Відповіді учнів).

4.   Вправа «Вибірковий диктант». Учитель диктує слова і словосполучення, учні І варіанту записують ті, що характеризують Вакулу, учні ІІ варіанту – Оксану. Завзятість, примхливість, вередливість, здатність на щирі почуття, наполегливість, намагання привернути до себе увагу, працьовитість, егоїзм, творчість, гідність, безтурботність, побожність, кмітливість, глузливість, кокетування, вірність, самозакоханість, рішучість, зарозумілість.

 

ІІІ. Дискусійно-дослідницький етап.

1.   Бесіда.

üЧому Вакула не наважився на самогубство? ( Це тяжкий гріх, а коваль – побожна людина).

üДо кого Вакула звернувся по пораду і допомогу? (До Пузатого Пацюка).

üЩо допомогло Вакулі підкорити чорта, потрапити до цариці і отримати заповітні черевички? (Любов до Оксани надала йому сміливості і рішучості).

üЯк почувалася Оксана і про що вона думала? Чи змінилося її ставлення до Вакули? (Зачитати від слів «Довго стояла Оксана, роздумуючи про чудні ковалеві слова» до слів «Ото він зрадіє! і пустотлива красуня вже жартувала зі своїми подругами»; від слів «Оксана збентежилась, коли до неї дійшли такі вісті» до слів «…і все думала. І вся горіла; і на ранок закохалася по самі вуха в коваля»).

2.   Вправа «Чотири кути» (усна техніка формувального оцінювання). Кути класу позначені написами "Повністю погоджуюсь», «Погоджуюся», «Не згоден», «Абсолютно не згоден". Під час відкритого обговорення вчителем виголошується теза / твердження, а діти займають місце в одному з кутів відповідно до їх думки.  Твердження: «Оксана погодилась би вийти заміж за Вакулу, навіть якби він і не подарував черевички».

Чи змінив хтось свою думку під час обговорення? Якщо так, то учень переходить до іншого кута з відповідним написом.

3.   Вправа «Призма» «Герої – кохання». Колективна робота. Обираємо якості, які, на вашу думку, найбільш повно характеризують Вакулу та Оксану, аналізуємо  вчинки та почуття героїв.                

image

 

IV. Рефлексійно-оціночний етап. 1. Вправа «Кросворд». 

 

image

 

 

 

По горизонталі.

1.   Ким був  колись Пацюк?

2.   Що вкрав чорт?

3.   Як називалися мешканці Запорізької Січі?

4.   Яку назву мають пісні, що співаються в Україні напередодні Різдва?

5.   Ким за фахом був Вакула у Диканці?

7. Як звали відьму у повісті Гоголя?

Якщо ви правильно розгадаєте кросворд, у зафарбованій вертикальній колонці у вас відобразиться ключове слово. Як воно співвідноситься з темою нашого уроку? (1. Запорожець. 2. Місяць. 3. Козаки. 4. Колядки. 5. Коваль. 6. Солоха. Ключове слово – Різдво. На Різдво трапляються дива. Ось і коваль Вакула за свою рішучу наполегливість отримав винагороду – кохання глузливої красуні Оксани.)

2.   Вправа «Одне речення. Хештег» (письмова техніка формувального оцінювання).

Придумайте хештег до теми нашого уроку. 

(Наприклад, #кохання#Вакула#Оксана#Різдво#Гоголь).

3.   Вправа «Абеткове асорті». Учням за бажанням пропонується дістати із конверта літеру і скласти до уроку речення, яке починається на обрану літеру. (Наприклад, літера «Р» «Різдво дарує справжні дива» або літера «Б» «Без сміливості і завзяття не досягнеш мети» тощо).

4.   Домашнє завдання. Написати різдвяний лист-привітання герою/героїні повісті М. В. Гоголя «Ніч перед Різдвом».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
3 січня 2021
Переглядів
3529
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку