Конспект уроку М. Гоголь " Ніч перед Різдвом"

Про матеріал
Конспект уроку позакласного читання до повісті М. Гоголя " Ніч перед Різдвом"
Перегляд файлу

Тема. Українські народні традиції та звичаї в повісті М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»

Мета: формувати компетентності: предметні: знання про історію створення збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки», про національні традиції та звичаї», що знайшли відображення у повісті, елементи українського фольклору; ключові: уміння вчитися: активну пізнавальну діяльність, запам’ятовувати і відтворювати інформацію; соціальну: розвивати вміння працювати в групах, презентувати результати своїх досліджень; комунікативну: навички спілкування в колективі; інформаційну: працювати з додатковими інформаційними джерелами; здоров’язбережувальну: викликати позитивні емоції; загальнокультурні: викликати інтерес до творчості М. Гоголя

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок

Обладнання: мультимедійна презентація, дидактичні матеріали

Епіграф. Воістину весела книга!...Ось справжні веселощі, щирі, невимушені, без манірності, без бундючності. А подекуди яка поезія!

                                                              О. С. Пушкін

                                                   Хід уроку

1.Організаційний момент. Емоційне налаштування.

Доброго дня, діти! Кажуть, що зорі освітлюють шлях до щастя й успіху кожній людині. Хтось довіряє їм найпотаємніше, хтось загадує бажання, а комусь вони служать дороговказами. Зараз ми спробуємо перевірити вашу емоційну готовність до уроку. Із чотирьох представлених зірочок оберіть ту, колір якої  вам подобається найбільше саме зараз. Ті, хто з вас обрав жовту  зірку,  у цю хвилину готові до активної роботи. Червоний колір зірки- ви насторожені, можливо, ще  не зовсім готові до роботи, але здатні до перетворень. Вибір синьої зірочки свідчить, що під час роботи на уроці ви не тільки успішно впораєтесь із завданням, а й виявите уміння творчо мислити. Ваш вибір біла зірочка- ви готові працювати, з легкістю виконаєте всі завдання. Отже, прикріпіть свої зірочки біля  яскравого місяця. У складних ситуаціях хай кольорові зірочки і яскравий місяць освітлююють вам шлях.

2.Мотивація навчальної діяльності.

1.Учениця читає початок повісті.

(Від слів «Останній день перед Різдвом минув… до слів …хутчій вибігали на рипучий сніг»)

2.Виходять дівчатка , співають колядку

«Добрий вечір тобі ,пане господарю, радуйся!»

3.Оголошення теми, мети та завдань уроку.

1.Слово учителя.

Так розпочинається повість «Ніч перед Різдвом». Гоголь створив надзвичайно  мальовничий портрет України. Якби не Микола Васильович, хіба весь світ дізнався б про Диканьку, Великі Сорочинці, про чарівну українську ніч, велич Дніпра, широкі степи? Духом української народної творчості проникнута повість.

Шановні діти, гості! До Різдва залишилось 14 днів. Наш урок незвичайний , проходить узимку, події відбувються  напередодні Різдва. А вашу роботу на уроці я буду оцінювати у сніжинках.

Отже, тема нашого уроку – українські традиції та звичаї в повісті «Ніч перед Різдвом»

2. Робота з епіграфом.

Епіграфом до уроку стануть слова О. С. Пушкіна.

Про що вам говорять слова, сказані Пушкіним?

3.Робота в зошитах.

(запис дати, теми уроку)

4.Проблемне запитання.

Протягом уроку ми будемо шукати відповідь на проблемне запитання.

Чому повість Гоголя можна назвати енциклопедією народних традицій і звичаїв?

5.Гра «Очікування».

Кожен урок-це очікування. Я пропоную скористатись ялинковими іграшками-підказками ,що лежать у вас на столах і  визначитись, про що ви хочете дізнатись на уроці.

Прикрасьте свої ялинки-очікувань.

У мене теж є такі іграшки- підказки. Вони не тільки доповнять ваші ялинки-очікувань, а й розкажуть, чого я чекаю від уроку. Отже, я маю надію, що : ви будете уважними і активними; у класі не буде жодного учня який би не впорався із завданням; знання, які ви отримаєте, допоможуть вам краще пізнати історію святкування Різдва ;особливості традицій і звичаїв ,пов’язаних з цим святом6

6. Словникова робота.

Ми сьогодні будемо говорити про традиції та звичаї в повісті Гоголя. Давайте скажемо, що ж таке «традиція», «звичай».

Отже, традиції і звичаї перебувають у нерозривній єдності.

4. Актуалізація опорних знань.

1.Літературний диктант «Хто це?»

«Мала вона не більше як 40 літ. Була ні гарна, ні погана з себе. Однак вміла причаровувати до себе найстатечніших козаків»

«Вузенька мордочка закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п’ятачком, ніжки були тоненькі, ззаду теліпався хвіст»

«Їй не минуло ще 17 років Була вередлива, як красуня, мала свіже, живе , по-дитячому юне личко»

«Він нікому і в вус не дув, загинав у руці п’ятаки й підкови, як гречані млинці»

«Вони вклонилися на всі боки, стали купою. Не встанемо, мамо, не встанемо. Помремо, а не встанемо»

«Забудьмо все, що було між нами. Ну, тепер, кажи, чого тобі хочеться»

5. Сприйняття  й засвоєння навчального матеріалу.

1.Слово учителя.

Працювати на уроці ми будемо в групах, назву яких ви обговорювали ,готуючись до уроку.

1група-«Географи-краєзнавці»

2група-«Літературознавці»

3група-«Фольклористи»

4група-«Етнографи»

2.Робота над композицією твору.

Ми знаємо,що повість входить до збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки»

Давайте пригадаємо твори цієї збірки.

Гра «Продовж речення»

1. «Назва ярмарку….»

2. «Вечір напередодні…»

3. «…..місце»

4.Назва ночі в однойменному оповіданні.

5. «Страшна …..»

6. «Втрачена ….»

7. «Іван Федорович Шпонька та його…»

8. «Ніч перед….»

3. Слово учителя.

Гоголь своєю збіркою відкрив новий, яскравий світ. Письменник  майстерно змалював українську природу, живі  колоритні образи національного характеру, українську культуру, народний побут.

Отже, як можна пояснити назву збірки? Чи було насправді таке село? Що ви можете про нього розповісти?

4. Виступ групи географів-краєзнавців.

5.Слово учителя.

А чи знаєте, хто такий пасічник Рудий Панько? Як він писав про Диканьку та її мешканців?

6. Виступ групи літературознавців.

«Рудий Панько»

Коли у Гоголя виник задум створити книгу про Диканьку , про українське село?

«Історія створення збірки»

7. Слово учителя.

Після виходу збірки, Гоголь став відомою людино. Особливе місце у збірці займає повість « Ніч перед Різдвом». За мотивами повісті створено Фільми, мюзикл, ілюстрації.

8. Перегляд ілюстрацій учнів.

9. Робота в групах.

1- група.

 

Гра «Порушена послідовність»

Розташуйте цитати у тій послідовності як розвиваються події, співставте з ілюстраціями. 

2-група.

Гра «Літературні пазли»

Знайти логічну пару герою,предмету.

10. Слово учителя.

Наближається Різдво- світле й радісне свято, яке приносить добро в наші душі. Це свято особливе, казкове. Різдвяні твори схожі на казку, бо в них відбуваються фантастичні подорожі та перетворення.

Що ви знаєте про святкування Різдва в Україні? Які обряди з ним пов’язані?

11.Група фольклористів розповідає про Різдво, колядки.

12. Робота з підручником.

А як святкують Різдво у Диканці? Зачитайте. Які народні звичаї описані автором?

Які дива відбуваються У Диканці? Що завадило вийти колядувати молоді?

13. Слово учителя.

Слід сказати ,що образи нечистої сили були створені на основі легенд, повір’їв, якими Гоголь захоплювався, ще  коли жив у Василівці і слухав розповіді селян та славних козаків, восени, разом з батьками їздив на Сорочинську ярмарку, де знайомився з народним побутом.

14. Розповідь групи етнографів про зображення нечистої сили в повір’ях і легендах.

15.Слово учителя.

Назвіть фантастичних героїв повісті « Ніч перед Різдвом».

Чи подібні вони до героїв легенд?

Для чого чорту захотілося вкрасти місяць?

Ким була відьма і що про неї говорили у Диканці?

16.Розповідь групи етнографів про Солоху, Чорта, Пацюка.

Чи викликають страх зображені в повісті фантастичні істоти?

17. Слово учителя.

Всі бажання нечистої сили закінчились невдачею, зло, яке вони направили проти людей повернулося проти них. Зачитуємо від слів «Украдений місяць, якось зненацька зачепився у печі……до слів і рідко під якою хатою не товпилися колядники».

Тепер поглянемо ,що робить, залишившись сама, красуня Оксана.

18. Інсценізація уривку з повісті.

(Хата .Оксана сидить перед дзеркалом. Входить коваль Вакула)

19.Слово учителя.

Гоголь писав російською мовою, але героями його творів були українські хлопці та дівчата, і велике значення  він надавав саме опису українського костюма. Як же  одягалися  життєрадісні мешканці Диканьки?

20. Виступ групи етнографів.

« Жіночий костюм», « Чоловічий костюм»

21. Слово учителя.

Гоголь створив не просто народні характери, а саме образ України, своєрідний материк на карті всесвіту, де центром є Диканька. Він відкрив цей материк для всього людства. Як справжній дослідник, знайомить читача з мовою, якою говорять поблизу Диканьки. Навіть подає словничок найбільш уживаних слів, використовуючи українізми, застарілі слова, художні деталі, які пов’язані з побутом і традиціями.

23. Виступ літературознавців.

Гра « Український борщ»

(В горщику лежать картки зі словами. Поясніть значення цих слів)

6. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота в зошитах.

Записати традиції, звичаї, зображені у повісті.

2. Бесіда. 

Які моральні проблеми порушує Гоголь у творі?

Чому повчає цей твір?

3. Відповідь на проблемне запитання.

Чому ж повість можна назвати енциклопедією?

7. Рефлексія.

Чи виправдались ваші очікування?

Який вид роботи сподобався найбільше?

8. Оцінювання.

Різдвяна сніжинка- непросто оцінка.

Це щастя бажання, досягнень в навчанні.

Сміливих думок, дарунків мішок.

Щоб справдились мрії, найкращі надії.

У кожній оселі ялинка багата.

Осяяла б тихе родиннеє свято.

6. Підсумок уроку .

1. Інтерактивна вправа « Займи позицію»

Чи потрапив твір М. Гоголя « Ніч перед Різдвом» до списку твоїх улюблених творів.

«Так»          «Частково»      «Ні»

 

2.Слово учителя.

188 років минуло з часу написання збірки. Багато що змінилося, дещо втратило свою значимість.

Але так хочеться, щоб національні традиції жили і відроджувались, щоб молоде покоління пам’ятало, щоб не переривався зв’язок часу і поколінь. Ми маємо плекати в своїм  серці любов до рідної землі, до нашого талановитого народу, проповідувати добро й красу, як цього вчить нас Гоголь.

7.Домашнє завдання.

Скласти твір « Чого я очікую від Різдва?»




 

              

 

docx
Додано
8 січня 2021
Переглядів
879
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку