Розробка уроку із зарубіжної літератури в 6 класі "Таємниця Різдва" (урок-зустріч із героями творів Ч.Діккенса "Різдвяна пісня в прозі" та М.Гоголя "Ніч перед Різдвом")

Про матеріал
Розробка уроку містить інтерактивні завдання для повторення та узагальнення знань учнів з теми "Пригоди і фантастика" (різдвяні твори Ч.Діккенса та М.Гоголя), а також матеріали, що знайомлять учнів з особливостями святкування Різдва в Англії та Україні.
Перегляд файлу

`

Бердянська загальноосвітня школа № 9

Бердянської міської ради Запорізької області

 

 

Конспект уроку із зарубіжної літератури в 6 класі:

«Таємниця Різдва»

( Зустріч з героями творів Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» та М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»)

 

Підготувала

учитель російської мови

 та зарубіжної літератури

ЗОШ І-ІІІ ступ. №9

Піперкова В.Я.

 

 

 

2020

 

Тема. Таємниця Різдва ( Зустріч з героями творів Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» та М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»).

Мета: навчальна - узагальнити знання учнів про повість Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі», М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»; поглибити знання учнів про жанри; показати переплетіння реального та фантастичного планів на прикладах творів; познайомити учнів з традиціями святкування Різдва в Англії та Україні;   розвивати навички аналізу тексту, зокрема компаративного, навички виразного читання, творчу уяву, абстрактне мислення; формувати  мовленнєву, інформаційно-комунікаційну, полікультурну, соціокультурну й комунікативну компетентності; виховувати відповідальність за свої вчинки, любов до ближнього, милосердя, доброту, людяність, інтерес до літератури та мистецтва; створити атмосферу святкового передноворічного настрою, Різдвяних свят.

НЛ:  громадянська відповідальність, підприємливість і фінансова грамотність.

Тип уроку: урок систематизації й узагальнення  з використанням різдвяних творів світової літератури та знань з основ християнської культури і народознавства.

Обладнання: тексти повістей М.Гоголя  «Ніч перед Різдвом», Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі», портрети письменників, мультимедійна установка; куточок України: ікона, рушники, віфлеємська зірка, дідух, кутя, узвар; куточок Англії: комин, різдвяні шкарпетки, різдвяний вінок, Ангел, пудинг.

                                                            Це радісні дні – дні милосердя і доброти.

Нехай в ці дні буде над кожним із нас 

 Боже благословення, його любов та ласка.

Ч.Діккенс «Різдвяна пісня в прозі»

 

Хід уроку

 

 І.Мотивація навчальної діяльності

Учитель та учні читають вірш.

  На столі – свята вечеря.

    Вся родина – за столом.

  Відчиняє янгол двері

Позолоченим крилом.

       Благу вість нам сповіщає

       Про народження Христа.

       В хаті свято розцвітає,

       Гріє душу доброта.

Пахне сіном і кутею.

Сяє зірка. Сніг скрипить.

І колядка над землею

З білим янголом летить.       

 2. Оголошення теми уроку

   Учитель.

              Цю зустріч ми приурочили до свята із свят – Різдва Христового, адже його відзначають і в Україні, де народився М. Гоголь, і на батьківщині англійського письменника Ч.Діккенса, з героями чиїх повістей ми зустрічались протягом цілої низки уроків, і тепер зможемо зіставити їх і зробити висновки щодо особливостей різдвяного твору. (Слайд №1)

Учитель

(Слайд №2)

          Новорічні й різдвяні дні приносять в наші душі добро, яке так необхідне кожному. За словами Ч.Діккенса, які ми взяли епіграфом до нашого уроку, це…(читання епіграфа).

           Різдво – це свято миру, душевного відпочинку, одне з найвеселіших свят, яке приносить подарунки.   

    У ці дні кожна людина очікує на диво, бо душа потребує його. І якщо навіть диво не трапиться, то дивом є вже саме свято.

    А чого від цього уроку очікуєте ви?

   ( - Що буде цікаво;

    - хочу дізнатися щось нове і корисне для себе)

Сподіваюсь, що так і буде!

ІІ. Робота над темою уроку

      Учитель

         Для ефективної роботи  ви розділилися на дві групи: «українців» та «англійців». Роботу на уроці ми будемо оцінювати за допомогою карти неба. Для того, щоб воно дійсно виглядало різдвяним і зоряним, ви протягом уроку отримуватимете зірочки за роботу. Тож, починаємо.

  Провідна тема нашого уроку пов’язана з Різдвом, тому я пропоную

 1.Інтерактивна вправа «Асоціативний ряд»: запишіть, які асоціації виникають у вас із образом Різдва (група «українців»)

 Р – радість, родина.

 І – Ісус, інтрига.

 З – зірка, зима.

 Д – диво, дарунки.

 В – веселощі, віра.

 О – очікування, очищення.

2. Інтерактивна вправа «Сенкан»: скласти сенкан «Різдво» (група «англійців»):

  • Різдво;
  • світле, радісне;
  • віщує, єднає, надихає.
  •  Це час милосердя, доброти і любові.
  •  Диво.

 Учитель  

    Ми мали можливість поринути  у світ літературних героїв різних народів. Їх, як ви пам’ятаєте, поєднує головне – всі події відбуваються з ними в різдвяну ніч чи напередодні. І, звісно, без вигадки не обійшлося.

 3. Засвоєння літературознавчого поняття.

Учитель:

- Пригадайте, що таке фантастика?

  Фантастика – світ химерних уявлень та образів письменника, те, що засновано на уяві, вигадці, щось чарівне, неймовірне, неможливе у реальному світі.                         (Слайд №3)

- Назвіть жанр творів Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» та М.Гоголя «Ніч перед Різдвом».

- Що таке повість?

Повість – епічний твір, що має розгорнутий сюжет, широко охоплює події з життя головного героя, має певну кількість другорядних персонажів.            

 (Слайд №4)

-  Однак  Діккенс назвав свій твір піснею. Чому?

 (Бо пісня – ліричний твір.  Й основа повісті  має ліричний характер Автор оспівує свято Різдва).

 

Як відомо, різдвяні пісні відрізняються особливою святковістю і піднесеністю, бо це перемога добра над злом.

  

 4. Бесіда за змістом твору.

- Назвіть  головного героя «Різдвяної пісні у прозі»?   (Слайд №5)

- Хто провідав Скруджа Різдвяної ночі?

- Скільки подорожей здійснив герой  у Різдвяну ніч?

- Куди подорожував Ебенезер Скрудж?                          (Слайд №6)

- З якою метою духи відвідали героя?   (Щоб змінився, зрозумівши свої помилки).

 

5. Робота з текстом у групах.

На початку твору Скрудж виглядає досить неприємною і нещасною людиною.

Група «англійці»:  складіть  «асоціативне гроно» зі слів, з якими у вас асоціюється образ Скруджа на початку твору.      (Слайд №7)

(крига, зима, самотність, холоднеча)

 Група «українці»: складіть ланцюжок помилок Скруджа     ( Любов до грошей – Жадібність – Скнара – Байдужість до оточуючих – Жорстокість у стосунках – Зрада у коханні, друзів – Самотність ).        (Слайд №8)

6. Бесіда:

  •  Чи вдалося Духам Різдва змінити цього скнару? ( Так, Духи Різдва вилікували Скруджа від   зла  і жадання грошей). 
  •  Коли герой говорить про себе, що він щасливий?    ( Коли змінив жорстокість на    милосердя, злість  - на доброту, жадібність – на щедрість, а байдужість – на людяність).                              (Слайд №9)
  •  Отже, чи роблять гроші людину щасливою?     (Слайд №10)

( Інтерактивна вправа « Обери позицію» ) 

Пропоную висловити свою думку за допомогою карточки:  «так» - червона, «ні» - зелена.

(Учні обирають карточку відповідного кольору, потім пояснюють свою позицію  по одному представнику). 

  Кардинальні зміни в образі Скруджа можуть здатися багатьом далекими від реальності, але не забуваймо, що ми маємо справу з таємничим, дивовижним Різдвом, коли все можливо!          

Учитель

       Пропоную вам здійснити невеличку прогулянку  різдвяними  вулицями Лондона і поринути в святкову атмосферу Різдва.

7. Перегляд відеоролика про Різдво в Англії.

8. Інтерактивна вправа – гра  ( запитання учні дістають з різдвяного чобітка   Санти Клауса)                

           Санта Клаус підготував вам завдання. Представники групи «англійців» витягнуть по одній відмінності, зачитають її голосно і поставлять запитання учасникам групи «українців», як ми в Україні готуємося до Різдва. А допоможуть вам у відповідях знання, які ви отримали на уроках з основ християнської культури й народознавства.

  1. Католицьке Різдво англійці святкують з 24 на 25 грудня. У багатьох країнах святкування починають  ще за тиждень.   А коли ж святкують Різдво українці?

(Слайд №11)

  1. У католиків є так званий Адвент – час очікування свята. Вони  протягом місяця перед Різдвом   моляться,  відвідують церкву , спілкуються  з родиною. А деякі навіть обмежують себе в їжі – не їдять м’ясо. У Святвечір родина збирається за пісним столом, на якому повинно бути не менше 12 страв. Обов’язково зварені пшеничні або ячмінні зерна з медом.  А як відбувається ця традиція в Україні?      (Слайд №12)

 

  1.  Головна різдвяна страва англійців -  це качка з яблуками й капустою або запечена індичка, а ще пудинг. А яка різдвяна страва головна в українців?

! !! Пригадайте, що було на різдвяному столі у сім’ї Боба Крачита?

  1. Католики на Різдво дарують усім подарунки. За традицією, без подарунків не можна залишити жодного родича чи знайомого. А в Україні дарують подарунки на Різдво?
  2. Головний герой Різдва – це, як правило, не новонароджений спаситель, а Санта Клаус. Саме від Санти діти, розвісивши над комином красиві

шкарпетки, чекають подарунків. А від кого українські діти чекають подарунків?   (Слайд №13)

  1. Католики  на Різдво прикрашають не тільки ялинку, але й будинок традиційними вінками з омели або з гостролисту. Як прикрашають оселю українці?      (Слайд №14)
  2. Напередодні Різдва на центральних вулицях міст споруджують відкриті ясла, ставлять фігурки Христа, Богородиці та Йосипа, годівниці для тварин, відтворивши таким чином обстановку вертепу. А чи є такі вертепи в Україні?   (Слайд №15-16)

Як бачимо, в святкуванні Різдва в українців і англійців є багато спільного: прибирання оселі, святкова вечеря в родинному колі, радісний настрій, подарунки.

Учитель

      (Слайд №17)

      В Україні напередодні Різдва, традиційно, згадують  М.Гоголя та його відомий твір «Ніч перед Різдвом». Згадаємо героїв прочитаної  повісті і ми.

9. Гра «Парад героїв повісті – казки»: А допоможуть нам гості , які завітали до нас - «актори» - учасники групи «українців» , які представлять кожен свого персонажа, зачитуючи цитати – характеристики з твору. Учні – «англійці» мають впізнати героя.

1) «…їй не було ще й сімнадцяти, коли парубки хором проголосили, що ліпшої дівчини не було ще ніколи і вже більше не буде у селі»  (Оксана)  

2) «Вона мала від народження не більше сорока літ. Була ні гарна, ні погана із себе. Але ж уміла зваблювати найбільш поважних козаків. Вона кланялася всім, а кожен думав, що йому одному»   (Солоха)  

3) «Силач і парубок хоч куди, який чортові був більш гидкий, ніж проповіді отця Кіндрата. У вільний від справ час він малював і вважався найліпшим живописцем у всій окрузі»   (Вакула)    

4) «Вузенька, безперервно вертлява мордочка закінчувалась, як і в наших свиней , кругленьким п’ятачком…У нього висів хвіст, такий гострий і довгий, як мундирні фалди…»  (Чорт)    

5) «…він сидів на підлозі по-турецькі перед невеликою діжкою... роззявив рота, поглянув  на вареники й ще сильніше роззявив рот. Тоді вареник вистрибнув із миски, хлюпнувся в сметану, перевернувся на другий бік, підстрибнув угору й потрапив просто йому до рота»  ( Пацюк )  

6) « Та  його побоювання було іншого роду: він боявся більше того, щоб не дізналась його половина, що й без того вже страшною рукою своєю зробила з його товстої коси таку тоненьку. ( Дяк )                

10. Робота в групах

     Зі списку слів виберіть ті, які відповідають образу Вакули та чорта – «українці»;      Оксани і Солохи – «англійці»

( Сміливість, хитрість, розум, підступність, богобоязливість, слабкість, вірність, скромність, мстивість, легковажність, самозакоханість )

 Висновки: чорт і Вакула мають абсолютно протилежні риси характеру.

                   Оксана і Солоха теж не дуже схожі між собою, хоча обидві

                   мають успіх у протилежної статі й обидві легковажні.

11. Бесіда за змістом повісті «Ніч перед Різдвом»:

  • Хто з героїв викликав вашу симпатію?
  • Серед героїв повісті є реальні та фантастичні. Назвіть їх.  (Чорт, Солоха має двоїсту природу – перевтілюється у відьму).       (Слайд №18)
  • Чому чорт не любив Вакулу?
  • Яке бажання Оксани виконував Вакула?
  • Чи виконав він свою обіцянку?  Хто допоміг йому принести черевички?              (Слайд №19)
  • Чому змінилась Оксана?
  • Що змінило Оксану?
  •  Чим закінчується повість?    (Слайд №20)
  • Чи схожий цей твір на казку?  ( Так, багато фантастики, щасливий фінал).

 

Учитель

           Події  повісті закінчилися добре. Вакула дістав черевички, які носила цариця. Оксана зрозуміла, що кохає Вакулу, і навіть черевички їй не потрібні.                 Таке диво сталося в різдвяну ніч, коли здійснюються всі бажання!

    В Україні напередодні Різдва ставлять вертепи, а в ніч проти Різдва під вікнами співають колядки.

     Зараз я пропоную вам перепочити і подивитись, як це відбувається.

 

12. Перегляд відеоролика «Колядки. Український вертеп»

 

Учитель

 І «Різдвяна пісня в прозі» Діккенса і «Ніч перед Різдвом» Гоголя  містять в собі характерні ознаки жанру різдвяної повісті. Пригадайте їх.

    13.  Особливості  «різдвяної» повісті:

  1. Дія відбувається напередодні Різдва.
  2.  Різдвяна ніч дарує диво – перетворює героїв  ( Скрудж перетворюється на доброчесну людину; Оксана закохується у Вакулу; Чуб «прозріває» стосовно Солохи).
  3. Фантастичні герої та події. ( Подорож  Скруджа з Духами часу – подорож Вакули на чортові до Петербурга – чорт украв місяць – Солоха перетворюється на відьму).
  4. Щасливий фінал. ( Скрудж зустрічає Різдво в родині небожа, знаходить щастя в сім’ї;  Оксана і Вакула теж одружаться.                                                                                      Вся нечисть вигнана і з села і з людських душ.                                                    Перемагає добро  і любов).              (Слайд №21)

 

ІІІ. Домашнє завдання.

Тепер я впевнена, що ви легко впораєтеся з домашнім завданням.

Напишіть твір-мініатюру за однією з тем:

«Традиції святкування Різдва в моїй сім’ї»

«Моя мрія у різдвяну ніч»

«Моя різдвяна історія»         (Слайд №22)

Домашнє завдання ви зможете знайти за посиланням за допомогою CR-коду.

     ІV. Оцінювання роботи учнів за допомогою  кількості  зірочок.

Зверніть увагу, яке зоряне, сяюче у нас небо! Це ви своєю працею, вірними відповідями запалили на ньому зірочки. А персональну роботу кожного з вас я оціню пізніше разом із старшими  в групах та враховуючи карточки взаємооцінювання, які ви заповнювали протягом уроку .

 

V. Підведення  підсумку  уроку

- Чи виправдались ваші очікування від уроку?

 

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 

  • Над чим же змусили вас замислитись розглянуті твори і сьогоднішній урок?

Продовжте  речення:  «Різдвяні повісті  Ч.Діккенса та  М.Гоголя  змусили мене замислитись над тим, що…»          (Слайд №23)

 

Учитель

   Дійсно, ніколи не пізно змінитися на краще. І для цього не треба чекати Різдва, диво можна творити своїми руками.

Тож поспішайте робити добро. Будьте уважними до людей, нікого не ображайте, даруйте радість  і турботу.

   А наш урок нехай стане для вас приємною згадкою про таємниче і дивовижне свято душевної чистоти, любові, милосердя і співчуття.   (Слайди №24-25)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

 

  1. Католицьке Різдво англійці святкують з 24 на 25 грудня. У багатьох країнах святкування починають  ще за тиждень.   А коли ж святкують Різдво українці?

В Україні Різдво святкують з 6 на 7січня. Розпочинається святкування 6 січня різдвяною вечерею - це святвечір. Молодь колядує, а діти носять вечерю хрещеним. 7 січня люди вітають один одного словами «Христос народився, славимо його!»  

 

2)  У католиків є так званий Адвент – час очікування свята. Вони  протягом місяця перед Різдвом   моляться,  відвідують церкву , спілкуються  з родиною. А деякі навіть обмежують себе в їжі – не їдять м’ясо. У Святвечір родина збирається за пісним столом, на якому повинно бути не менше 12 страв. Обов’язково зварені пшеничні або ячмінні зерна з медом.  А як відбувається ця традиція в Україні?                   

 

В Україні віруючі постяться перед Різдвом. 6 січня взагалі не їдять нічого цілий день, аж доки на небі не з’явиться перша зірка .В святвечір господиня ставить на стіл 12 пісних страв: кутю, узвар, вареники, млинці, пироги з капустою та інше. Після вечері колядують. В цей день не можна сваритися, злитися, говорити погане.

 

  1. Головна різдвяна страва англійців – качка з яблуками й капустою або запечена індичка, а ще пудинг. А яка різдвяна страва головна в українців?

 

Головна страва на Різдво це кутя і узвар. Кутя – солодка каша з пшениці, тертого маку, горіхів, ізюму та меду

 

  1. Католики на Різдво дарують усім подарунки. За традицією, без подарунків не можна залишити жодного родича чи знайомого. А в Україні дарують подарунки на Різдво?

 

Так, дарують.  Після вечері батьки обдаровують дітей, гостей і один одного грошима і подарунками, що символізує майбутній достаток і багатство.

 

 

 

  1. Головний герой Різдва – це, як правило, не новонароджений спаситель, а Санта Клаус. Саме від Санти діти, розвісивши над комином красиві шкарпетки, чекають подарунків. А від кого українські діти чекають подарунків?

 

Подарунків діти чекають від батьків, а ще на святвечір вони носять вечерю своїм хрещеним, а ті дарують їм подарунки.

 

 

  1. Католики  на Різдво прикрашають не тільки ялинку, але й будинок традиційними вінками з омели або з гостролисту. Як прикрашають  оселю українці?

 

Перед Різдвом господиня  обов’язково прибирає оселю. Традиційно українці прикрашають  оселю рушниками, ставлять сніп жита чи пшениці – Дідух, щоб не переродився рід, щоб родило жито, пшениця і всяка пашниця. А ще кладуть сіно чи то під стіл, чи то під скатертину.

 

 

  1. Напередодні Різдва на центральних вулицях міст споруджують відкриті ясла, ставлять фігурки Христа, Богородиці та Йосипа, годівниці для тварин, відтворивши таким чином обстановку вертепу. А чи є такі вертепи в Україні?

 

Так, є. Вони відтворюють умови  народження Христа і схожі на лялькову виставу.

 

 

 

 

      

 

 

docx
Додано
4 січня 2021
Переглядів
822
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку