`
Бердянська загальноосвітня школа № 9
Бердянської міської ради Запорізької області
«Таємниця Різдва»
( Зустріч з героями творів Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» та М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»)
Підготувала
учитель російської мови
та зарубіжної літератури
ЗОШ І-ІІІ ступ. №9
Піперкова В.Я.
2020
Тема. Таємниця Різдва ( Зустріч з героями творів Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» та М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»).
Мета: навчальна - узагальнити знання учнів про повість Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі», М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»; поглибити знання учнів про жанри; показати переплетіння реального та фантастичного планів на прикладах творів; познайомити учнів з традиціями святкування Різдва в Англії та Україні; розвивати навички аналізу тексту, зокрема компаративного, навички виразного читання, творчу уяву, абстрактне мислення; формувати мовленнєву, інформаційно-комунікаційну, полікультурну, соціокультурну й комунікативну компетентності; виховувати відповідальність за свої вчинки, любов до ближнього, милосердя, доброту, людяність, інтерес до літератури та мистецтва; створити атмосферу святкового передноворічного настрою, Різдвяних свят.
НЛ: громадянська відповідальність, підприємливість і фінансова грамотність.
Тип уроку: урок систематизації й узагальнення з використанням різдвяних творів світової літератури та знань з основ християнської культури і народознавства.
Обладнання: тексти повістей М.Гоголя «Ніч перед Різдвом», Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі», портрети письменників, мультимедійна установка; куточок України: ікона, рушники, віфлеємська зірка, дідух, кутя, узвар; куточок Англії: комин, різдвяні шкарпетки, різдвяний вінок, Ангел, пудинг.
Це радісні дні – дні милосердя і доброти.
Нехай в ці дні буде над кожним із нас
Боже благословення, його любов та ласка.
Ч.Діккенс «Різдвяна пісня в прозі»
Хід уроку
І.Мотивація навчальної діяльності
Учитель та учні читають вірш.
На столі – свята вечеря.
Вся родина – за столом.
Відчиняє янгол двері
Позолоченим крилом.
Благу вість нам сповіщає
Про народження Христа.
В хаті свято розцвітає,
Гріє душу доброта.
Пахне сіном і кутею.
Сяє зірка. Сніг скрипить.
І колядка над землею
З білим янголом летить.
2. Оголошення теми уроку
Учитель.
Цю зустріч ми приурочили до свята із свят – Різдва Христового, адже його відзначають і в Україні, де народився М. Гоголь, і на батьківщині англійського письменника Ч.Діккенса, з героями чиїх повістей ми зустрічались протягом цілої низки уроків, і тепер зможемо зіставити їх і зробити висновки щодо особливостей різдвяного твору. (Слайд №1)
Учитель
(Слайд №2)
Новорічні й різдвяні дні приносять в наші душі добро, яке так необхідне кожному. За словами Ч.Діккенса, які ми взяли епіграфом до нашого уроку, це…(читання епіграфа).
Різдво – це свято миру, душевного відпочинку, одне з найвеселіших свят, яке приносить подарунки.
У ці дні кожна людина очікує на диво, бо душа потребує його. І якщо навіть диво не трапиться, то дивом є вже саме свято.
А чого від цього уроку очікуєте ви?
( - Що буде цікаво;
- хочу дізнатися щось нове і корисне для себе)
Сподіваюсь, що так і буде!
ІІ. Робота над темою уроку
Учитель
Для ефективної роботи ви розділилися на дві групи: «українців» та «англійців». Роботу на уроці ми будемо оцінювати за допомогою карти неба. Для того, щоб воно дійсно виглядало різдвяним і зоряним, ви протягом уроку отримуватимете зірочки за роботу. Тож, починаємо.
Провідна тема нашого уроку пов’язана з Різдвом, тому я пропоную
1.Інтерактивна вправа «Асоціативний ряд»: запишіть, які асоціації виникають у вас із образом Різдва (група «українців»)
Р – радість, родина.
І – Ісус, інтрига.
З – зірка, зима.
Д – диво, дарунки.
В – веселощі, віра.
О – очікування, очищення.
2. Інтерактивна вправа «Сенкан»: скласти сенкан «Різдво» (група «англійців»):
Учитель
Ми мали можливість поринути у світ літературних героїв різних народів. Їх, як ви пам’ятаєте, поєднує головне – всі події відбуваються з ними в різдвяну ніч чи напередодні. І, звісно, без вигадки не обійшлося.
3. Засвоєння літературознавчого поняття.
Учитель:
- Пригадайте, що таке фантастика?
Фантастика – світ химерних уявлень та образів письменника, те, що засновано на уяві, вигадці, щось чарівне, неймовірне, неможливе у реальному світі. (Слайд №3)
- Назвіть жанр творів Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» та М.Гоголя «Ніч перед Різдвом».
- Що таке повість?
Повість – епічний твір, що має розгорнутий сюжет, широко охоплює події з життя головного героя, має певну кількість другорядних персонажів.
(Слайд №4)
- Однак Діккенс назвав свій твір піснею. Чому?
(Бо пісня – ліричний твір. Й основа повісті має ліричний характер Автор оспівує свято Різдва).
Як відомо, різдвяні пісні відрізняються особливою святковістю і піднесеністю, бо це перемога добра над злом.
4. Бесіда за змістом твору.
- Назвіть головного героя «Різдвяної пісні у прозі»? (Слайд №5)
- Хто провідав Скруджа Різдвяної ночі?
- Скільки подорожей здійснив герой у Різдвяну ніч?
- Куди подорожував Ебенезер Скрудж? (Слайд №6)
- З якою метою духи відвідали героя? (Щоб змінився, зрозумівши свої помилки).
5. Робота з текстом у групах.
На початку твору Скрудж виглядає досить неприємною і нещасною людиною.
Група «англійці»: складіть «асоціативне гроно» зі слів, з якими у вас асоціюється образ Скруджа на початку твору. (Слайд №7)
(крига, зима, самотність, холоднеча)
Група «українці»: складіть ланцюжок помилок Скруджа ( Любов до грошей – Жадібність – Скнара – Байдужість до оточуючих – Жорстокість у стосунках – Зрада у коханні, друзів – Самотність ). (Слайд №8)
6. Бесіда:
( Інтерактивна вправа « Обери позицію» )
Пропоную висловити свою думку за допомогою карточки: «так» - червона, «ні» - зелена.
(Учні обирають карточку відповідного кольору, потім пояснюють свою позицію по одному представнику).
Кардинальні зміни в образі Скруджа можуть здатися багатьом далекими від реальності, але не забуваймо, що ми маємо справу з таємничим, дивовижним Різдвом, коли все можливо!
Учитель
Пропоную вам здійснити невеличку прогулянку різдвяними вулицями Лондона і поринути в святкову атмосферу Різдва.
7. Перегляд відеоролика про Різдво в Англії.
8. Інтерактивна вправа – гра ( запитання учні дістають з різдвяного чобітка Санти Клауса)
Санта Клаус підготував вам завдання. Представники групи «англійців» витягнуть по одній відмінності, зачитають її голосно і поставлять запитання учасникам групи «українців», як ми в Україні готуємося до Різдва. А допоможуть вам у відповідях знання, які ви отримали на уроках з основ християнської культури й народознавства.
(Слайд №11)
! !! Пригадайте, що було на різдвяному столі у сім’ї Боба Крачита?
шкарпетки, чекають подарунків. А від кого українські діти чекають подарунків? (Слайд №13)
Як бачимо, в святкуванні Різдва в українців і англійців є багато спільного: прибирання оселі, святкова вечеря в родинному колі, радісний настрій, подарунки.
Учитель
(Слайд №17)
В Україні напередодні Різдва, традиційно, згадують М.Гоголя та його відомий твір «Ніч перед Різдвом». Згадаємо героїв прочитаної повісті і ми.
9. Гра «Парад героїв повісті – казки»: А допоможуть нам гості , які завітали до нас - «актори» - учасники групи «українців» , які представлять кожен свого персонажа, зачитуючи цитати – характеристики з твору. Учні – «англійці» мають впізнати героя.
1) «…їй не було ще й сімнадцяти, коли парубки хором проголосили, що ліпшої дівчини не було ще ніколи і вже більше не буде у селі» (Оксана)
2) «Вона мала від народження не більше сорока літ. Була ні гарна, ні погана із себе. Але ж уміла зваблювати найбільш поважних козаків. Вона кланялася всім, а кожен думав, що йому одному» (Солоха)
3) «Силач і парубок хоч куди, який чортові був більш гидкий, ніж проповіді отця Кіндрата. У вільний від справ час він малював і вважався найліпшим живописцем у всій окрузі» (Вакула)
4) «Вузенька, безперервно вертлява мордочка закінчувалась, як і в наших свиней , кругленьким п’ятачком…У нього висів хвіст, такий гострий і довгий, як мундирні фалди…» (Чорт)
5) «…він сидів на підлозі по-турецькі перед невеликою діжкою... роззявив рота, поглянув на вареники й ще сильніше роззявив рот. Тоді вареник вистрибнув із миски, хлюпнувся в сметану, перевернувся на другий бік, підстрибнув угору й потрапив просто йому до рота» ( Пацюк )
6) « Та його побоювання було іншого роду: він боявся більше того, щоб не дізналась його половина, що й без того вже страшною рукою своєю зробила з його товстої коси таку тоненьку. ( Дяк )
10. Робота в групах
Зі списку слів виберіть ті, які відповідають образу Вакули та чорта – «українці»; Оксани і Солохи – «англійці»
( Сміливість, хитрість, розум, підступність, богобоязливість, слабкість, вірність, скромність, мстивість, легковажність, самозакоханість )
Висновки: чорт і Вакула мають абсолютно протилежні риси характеру.
Оксана і Солоха теж не дуже схожі між собою, хоча обидві
мають успіх у протилежної статі й обидві легковажні.
11. Бесіда за змістом повісті «Ніч перед Різдвом»:
Учитель
Події повісті закінчилися добре. Вакула дістав черевички, які носила цариця. Оксана зрозуміла, що кохає Вакулу, і навіть черевички їй не потрібні. Таке диво сталося в різдвяну ніч, коли здійснюються всі бажання!
В Україні напередодні Різдва ставлять вертепи, а в ніч проти Різдва під вікнами співають колядки.
Зараз я пропоную вам перепочити і подивитись, як це відбувається.
12. Перегляд відеоролика «Колядки. Український вертеп»
Учитель
І «Різдвяна пісня в прозі» Діккенса і «Ніч перед Різдвом» Гоголя містять в собі характерні ознаки жанру різдвяної повісті. Пригадайте їх.
13. Особливості «різдвяної» повісті:
ІІІ. Домашнє завдання.
Тепер я впевнена, що ви легко впораєтеся з домашнім завданням.
Напишіть твір-мініатюру за однією з тем:
«Традиції святкування Різдва в моїй сім’ї»
«Моя мрія у різдвяну ніч»
«Моя різдвяна історія» (Слайд №22)
Домашнє завдання ви зможете знайти за посиланням за допомогою CR-коду.
ІV. Оцінювання роботи учнів за допомогою кількості зірочок.
Зверніть увагу, яке зоряне, сяюче у нас небо! Це ви своєю працею, вірними відповідями запалили на ньому зірочки. А персональну роботу кожного з вас я оціню пізніше разом із старшими в групах та враховуючи карточки взаємооцінювання, які ви заповнювали протягом уроку .
V. Підведення підсумку уроку
- Чи виправдались ваші очікування від уроку?
Продовжте речення: «Різдвяні повісті Ч.Діккенса та М.Гоголя змусили мене замислитись над тим, що…» (Слайд №23)
Учитель
Дійсно, ніколи не пізно змінитися на краще. І для цього не треба чекати Різдва, диво можна творити своїми руками.
Тож поспішайте робити добро. Будьте уважними до людей, нікого не ображайте, даруйте радість і турботу.
А наш урок нехай стане для вас приємною згадкою про таємниче і дивовижне свято душевної чистоти, любові, милосердя і співчуття. (Слайди №24-25)
Додатки
В Україні Різдво святкують з 6 на 7січня. Розпочинається святкування 6 січня різдвяною вечерею - це святвечір. Молодь колядує, а діти носять вечерю хрещеним. 7 січня люди вітають один одного словами «Христос народився, славимо його!»
2) У католиків є так званий Адвент – час очікування свята. Вони протягом місяця перед Різдвом моляться, відвідують церкву , спілкуються з родиною. А деякі навіть обмежують себе в їжі – не їдять м’ясо. У Святвечір родина збирається за пісним столом, на якому повинно бути не менше 12 страв. Обов’язково зварені пшеничні або ячмінні зерна з медом. А як відбувається ця традиція в Україні?
В Україні віруючі постяться перед Різдвом. 6 січня взагалі не їдять нічого цілий день, аж доки на небі не з’явиться перша зірка .В святвечір господиня ставить на стіл 12 пісних страв: кутю, узвар, вареники, млинці, пироги з капустою та інше. Після вечері колядують. В цей день не можна сваритися, злитися, говорити погане.
Головна страва на Різдво це кутя і узвар. Кутя – солодка каша з пшениці, тертого маку, горіхів, ізюму та меду
Так, дарують. Після вечері батьки обдаровують дітей, гостей і один одного грошима і подарунками, що символізує майбутній достаток і багатство.
Подарунків діти чекають від батьків, а ще на святвечір вони носять вечерю своїм хрещеним, а ті дарують їм подарунки.
Перед Різдвом господиня обов’язково прибирає оселю. Традиційно українці прикрашають оселю рушниками, ставлять сніп жита чи пшениці – Дідух, щоб не переродився рід, щоб родило жито, пшениця і всяка пашниця. А ще кладуть сіно чи то під стіл, чи то під скатертину.
Так, є. Вони відтворюють умови народження Христа і схожі на лялькову виставу.