Урок на тему: "Магнітні взаємодії."

Про матеріал

продовжувати формувати природничо-наукові та світоглядні компетентності, дати уявлення про магнітні явища, познайомити учнів з властивостями постійних магнітів, сформувати наукове уявлення про магнітне поле, пояснити походження та властивості магнітного поля Землі.

Перегляд файлу

Тема: Магнітні взаємодії.

 

Мета: продовжувати формувати природничо-наукові та світоглядні компетентності, дати уявлення про магнітні явища, познайомити учнів з властивостями постійних магнітів, сформувати наукове уявлення про магнітне поле, пояснити походження та властивості магнітного поля Землі.

 

Обладнання: постійні магніти штабові, підковоподібні, цвяхи, скріпки, ошурки, магнітна стрілка.

                                                                           Я відкрито стверджую

                                                                            після проведених мною

                                                                     дослідів з магнітом,

                                                                      що в ньому схована

                                                                 таємниця велика.

                                                                                              Парацельс

                                                                                                   (лікар епохи Відродження,

                                                                                      «перший професор 

                                                                                                      хімії від створення світу».)

Хід уроку:

І. Організація класу.

Створення робочої атмосфери уроку.

  • Епіграфом сьогоднішнього нашого уроку є вислів  Парацельса (лікар епохи Відродження, "перший професор хімії від створення світу")

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

  • Ми вже познайомились з вами з механічними, тепловими, світловими й електричними явищами. Переходимо до нового розділу "Магнітне поле", на нього виділяється 10 уроків, з них одна лабораторна робота і одна контрольна робота. На сьогоднішньому уроці ми розглянемо магнітні явища, тому пишемо тему уроку: «Магнітні взаємодії.»

Сьогодні на уроці ми повинні познайомитись з властивостями постійних магнітів, мати  уявлення про магнітне поле, вміти пояснити походження та властивості магнітного поля Землі.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • З повідомленням « Історична довідка про магнетизм і властивості магнітів»  познайомить вас Кірілова Л.

А зараз  ці властивості ми перевіримо з вами на дослідах.

IV. Пояснення нового матеріалу.

  • По-перше, треба з'ясувати,  що таке постійний магніт? Як ви думаєте?

Запишемо: Постійний магніт - це тіло,  яке довго зберігає намагніченість.

(Звертаю увагу дітей на магніти, які лежать перед ними на паті)

Форми магнітів: плоскі прямі (штабові), підковоподібні, круглі.

Дослід 1: (роблять учні самостійно в парах)

- Приблизьте магніт до гумки, пластмасової  ручки, олівця, металевих ошурок, гвіздків і болтів.

- Що ви спостерігаєте?

(предмети, які містять залізо, сталь,  притягуються магнітом)

Запишемо: Предмети, які містять залізо, сталь,  притягуються магнітом,  називаються феромагнетиками.

Дослід 2: (роблять учні самостійно в парах)

- Розмістіть на цвяхах, які у вас лежать на парті магніт.

- Що ми спостерігаємо? Зверніть увагу, чи багато цвяхів притягнулося в середній частині магніту?

(в середині магніту цвяхів майже немає)

Запишемо: Така ділянка, де немає магнітні дії, називається середньою лінією магніту. Ті ділянки магніту, де магнітна дія найбільша, називають полюсами магніту.

Дослід 3: (проводжу я) З магнітною стрілкою.

 - З'ясуємо,  як буде поводить магнітна стрілка.

- Що ми бачимо?

(якщо близько немає феромагнетиків, то стрілка завжди займає одне й те ж положення в напрямку північ-південь)

Запишемо: Полюс магніту, направлений на північ, називають північним (N), а на південь - південним (S). Як правило, фарбують північний полюс синім кольором, а південний - червоним кольором.

Такі питання,  як: магнітне поле Землі,  магнітні полюси Землі, магнітні бурі опрацюйте самостійно( ст. 122-123 § 27). Дайте відповіді на питання  4, 5, 6 ст. на 123 (на роботу даю 7хв.)

-   Чим пояснити, що магнітна стрілка встановлюється в даному місці Землі в певному напрямку?

(навколо Землі існує магнітне поле)

  •  Де розміщені магнітні полюси Землі?

(північний магнітний полюс біля південного географічного полюса, а південний магнітний полюс біля північного географічного полюса)

  • Як показати, що південний магнітний полюс Землі лежить на півночі, а північний магнітний полюс – на півдні?

(використовуючи компас)

Дослід 4: (проводжу я)

До магнітної стрілки підносимо штабовий магніт.

  • Що ми спостерігаємо?

(північний полюс стрілки відштовхується від північного полюсу магніту, а притягується до південного)

Запишемо: Різнойменні магнітні полюси двох магнітів притягуються, а однойменні – відштовхуються.

Магніти взаємодіють між собою, так як навколо кожного з них існує магнітне поле.

  • Який вид має магнітне поле?

Дослід 5: (роблять учні самостійно в групах)

  •  Розмістіть на столі два магніти на одній лінії так, щоб вони дивились один на одного різними полюсами. Накрийте їх листком паперу і акуратно висипайте на листок металеві ошурки.
  • Що ви спостерігаєте?

(ошурки  розташуються у вигляді замкнутих ліній, які називаються магнітними лініями)

Зверніть увагу на малюнки 149, 150 на сторінці 125 підручника.

  • Як напрямлені магнітні лінії?

(однойменні полюси від полюсів, а різнойменні до полюсів)

V. Закріплення нового матеріалу.

З’ясовуючи основні поняття теми, заповнити картку опорного конспекту та завдання для самоконтролю (учні працюють в парах)

VI. Підсумки уроку.

Учні,  використовуючи картку, дають відповіді на питання:

  1. Магніти - це тіла, які…

(довго зберігають намагніченість)

  1. Форми магнітів - …

(плоскі прямі, підковоподібні, круглі)

  1. Полюси магнітів - …

(північний N, південний S)

  1. Що роблять однойменні полюси?

(відштовхуються)

  1. А різнойменні?

(притягуються)

  1. Північний магнітний полюс Землі розташований біля…

(південного географічного полюса)

  1. Південний магнітний полюс Землі розташований біля…

(південного географічного полюса)

Оцінювання учнів.

VII. Домашнє завдання.

§ 27, 28 – вивчити

Експериментальне завдання

Спробуйте виготовити магніт вдома.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка опорного конспекту

Постійні магніти. Магнітне поле Землі. Взаємодія магнітів

 

Магніти                 це тіла

 

Види магнітів

 

                                 електромагніти                   постійні   

 

 

 

 

 

 

 

 

Форми постійних магнітів

 

 

 

 

Полюси магнітів

 

 

 

Однойменні полюси магнітів

Різнойменні полюси магнітів

Вільно підвищений магніт

Картка самоконтролю

  1. Коли до магнітної стрілки піднесли один із полюсів постійного магніту, то південний полюс стрілки відхилився, який полюс піднесли?
  2. На малюнку зображено прямий (штабовий магніт) АВ та його магнітне поле. Який з полюсів північний, а який південний.

 

  1. Північний полюс Землі розташований біля

географічного полюсу, а південний біля

  1. Однойменними чи різнойменними полюсами утворено магнітний спектр зображений на малюнку.

 

 

 

 

 

 

  1. Чи можна одержати магніт з одним полюсом?

Відповіді:

  1. Південний
  2. А – S

B – N

  1. Південного

Північного

  1. А – N

B – S

  1. Ні.

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
Додано
25 березня 2018
Переглядів
1468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку