продовжувати формувати природничо-наукові та світоглядні компетентності, дати уявлення про магнітні явища, познайомити учнів з властивостями постійних магнітів, сформувати наукове уявлення про магнітне поле, пояснити походження та властивості магнітного поля Землі.
Тема: Магнітні взаємодії.
Мета: продовжувати формувати природничо-наукові та світоглядні компетентності, дати уявлення про магнітні явища, познайомити учнів з властивостями постійних магнітів, сформувати наукове уявлення про магнітне поле, пояснити походження та властивості магнітного поля Землі.
Обладнання: постійні магніти штабові, підковоподібні, цвяхи, скріпки, ошурки, магнітна стрілка.
Я відкрито стверджую
після проведених мною
дослідів з магнітом,
що в ньому схована
таємниця велика.
Парацельс
(лікар епохи Відродження,
«перший професор
хімії від створення світу».)
Хід уроку:
І. Організація класу.
Створення робочої атмосфери уроку.
ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми повинні познайомитись з властивостями постійних магнітів, мати уявлення про магнітне поле, вміти пояснити походження та властивості магнітного поля Землі.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
А зараз ці властивості ми перевіримо з вами на дослідах.
IV. Пояснення нового матеріалу.
Запишемо: Постійний магніт - це тіло, яке довго зберігає намагніченість.
(Звертаю увагу дітей на магніти, які лежать перед ними на паті)
Форми магнітів: плоскі прямі (штабові), підковоподібні, круглі.
Дослід 1: (роблять учні самостійно в парах)
- Приблизьте магніт до гумки, пластмасової ручки, олівця, металевих ошурок, гвіздків і болтів.
- Що ви спостерігаєте?
(предмети, які містять залізо, сталь, притягуються магнітом)
Запишемо: Предмети, які містять залізо, сталь, притягуються магнітом, називаються феромагнетиками.
Дослід 2: (роблять учні самостійно в парах)
- Розмістіть на цвяхах, які у вас лежать на парті магніт.
- Що ми спостерігаємо? Зверніть увагу, чи багато цвяхів притягнулося в середній частині магніту?
(в середині магніту цвяхів майже немає)
Запишемо: Така ділянка, де немає магнітні дії, називається середньою лінією магніту. Ті ділянки магніту, де магнітна дія найбільша, називають полюсами магніту.
Дослід 3: (проводжу я) З магнітною стрілкою.
- З'ясуємо, як буде поводить магнітна стрілка.
- Що ми бачимо?
(якщо близько немає феромагнетиків, то стрілка завжди займає одне й те ж положення в напрямку північ-південь)
Запишемо: Полюс магніту, направлений на північ, називають північним (N), а на південь - південним (S). Як правило, фарбують північний полюс синім кольором, а південний - червоним кольором.
Такі питання, як: магнітне поле Землі, магнітні полюси Землі, магнітні бурі опрацюйте самостійно( ст. 122-123 § 27). Дайте відповіді на питання 4, 5, 6 ст. на 123 (на роботу даю 7хв.)
- Чим пояснити, що магнітна стрілка встановлюється в даному місці Землі в певному напрямку?
(навколо Землі існує магнітне поле)
(північний магнітний полюс біля південного географічного полюса, а південний магнітний полюс біля північного географічного полюса)
(використовуючи компас)
Дослід 4: (проводжу я)
До магнітної стрілки підносимо штабовий магніт.
(північний полюс стрілки відштовхується від північного полюсу магніту, а притягується до південного)
Запишемо: Різнойменні магнітні полюси двох магнітів притягуються, а однойменні – відштовхуються.
Магніти взаємодіють між собою, так як навколо кожного з них існує магнітне поле.
Дослід 5: (роблять учні самостійно в групах)
(ошурки розташуються у вигляді замкнутих ліній, які називаються магнітними лініями)
Зверніть увагу на малюнки 149, 150 на сторінці 125 підручника.
(однойменні полюси від полюсів, а різнойменні до полюсів)
V. Закріплення нового матеріалу.
З’ясовуючи основні поняття теми, заповнити картку опорного конспекту та завдання для самоконтролю (учні працюють в парах)
VI. Підсумки уроку.
Учні, використовуючи картку, дають відповіді на питання:
(довго зберігають намагніченість)
(плоскі прямі, підковоподібні, круглі)
(північний N, південний S)
(відштовхуються)
(притягуються)
(південного географічного полюса)
(південного географічного полюса)
Оцінювання учнів.
VII. Домашнє завдання.
§ 27, 28 – вивчити
Експериментальне завдання
Спробуйте виготовити магніт вдома.
Картка опорного конспекту
Постійні магніти. Магнітне поле Землі. Взаємодія магнітів
Магніти це тіла
Види магнітів
електромагніти постійні
Форми постійних магнітів
Полюси магнітів
Однойменні полюси магнітів
Різнойменні полюси магнітів
Вільно підвищений магніт
Картка самоконтролю
географічного полюсу, а південний біля
Відповіді:
B – N
Північного
B – S