Урок на тему "«Максимальне навантаження» як вияв моральності та відповідальності в житті (за повістю Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути»)."

Про матеріал

П'ятий урок із циклу "Творчість Н. Бічуї". Урок на тему "«Максимальне навантаження» як вияв моральності та відповідальності в житті (за повістю Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути»)." Після цього уроку учні зможуть: зрозуміти значення моральних уроків, які подають нам герої твору; дискутувати про моральність та відповідальність; висловлювати міркування про справжню дружбу, чесність, взаємопідтримку, про життєвий вибір.

Перегляд файлу

Тема.  «Максимальне навантаження» як вияв моральності та відповідальності в житті (за повістю Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути»).

Наскрізна лінія: громадянська відповідальність.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

- зрозуміти значення моральних уроків, які подають нам герої твору;

- дискутувати про моральність та відповідальність;

-  висловлювати міркування про справжню дружбу, чесність, взаємопідтримку, про  життєвий вибір.

Основні питання теми

1.  Текстоцентричний аналіз повісті.

2.  Обговорення моральних якостей людини.

3.  Коментар учителя про самовиховання.

4. Визначення позитивних і негативних рис героїв повісті.

Регламент уроку

1. Вступна частина – до 5-7 хв.

2. Основна частина – до 25-30 хв.

3. Заключна частина – 5-7  хв.

Перебіг уроку

І. Вступна частина.

Організаційний момент

Віршоване вітання

Сьогодні у нас незвичайний урок:

У світ «дорослих» ми зробимо  крок,

З «роботою в парі»  стрічались не раз −

І знову вона завітає до нас.

Це час міркувань, наполегливий час:

Цікаві завдання чекають на вас.

«Я  так  думаю»

Наталя  Марченко  про повість «Шпага Славка  Беркути»  писала так:  «Ніна Бічуя – великий майстер деталі. Навіть один цей абзац, попри вже сказане, зв’язує воєдино низку образів і тем. Так, Стефко свідомо не розпалює печі у холодній батьковій квартирі, а Юлько любить спостерігати, як згорають за візерунчастою заслінкою печі новорічні ялинки. То, що бачиться хлопцям за вікнами чужих осель – щовечірнє згорання надуманих свят і неможливість людського тепла?! А жовтогаряче світло львівських ліхтарів? То ж вони гойдали тіні на землі в першому абзаці роману, наче виписуючи чорним по білому перші слова вже завершеної, але ще не осмисленої історії. А ще картинка з самотнім ліхтарем – єдине, що залишилося від Юлькового малювання, його істинного обдарування…».

- А які  думки і почуття викликав  у  вас  цей твір?

«Реклама»

Одним-двома реченнями прорекламуйте повість «Шпага Славка Беркути».

Можливі варіанти:

1. У житті семикласників – Славка Беркути, Юлька Ващука, Лілі Теслюк, Стефка Вуса та інших – настає момент, коли приходить усвідомлення того, що безтурботне дитинство минуло. Саме про це повість. Читайте її – і вам відкриється таїна.

2. Дорослішати і весело, і важко водночас, і подекуди навіть страшно, адже на школярів чекають справжні випробування на чесність, людяність, міцність дружби, на осягнення людського призначення – це все ви збагнете, прочитавши твір Ніни Бічуї.

3. Якщо хочете отримати життєвий урок щодо проблем підліткового віку, зануритися у світ ваших однолітків, то прочитайте повість Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути». Вона допоможе вам розібратися у багатьох важливих питаннях сьогодення.

ІІ. Основна частина.

Узагальнення вивченого матеріалу

«Займи позицію»

Василь Сухомлинський колись сказав: «Виховати людину інтелектуально, не виховавши її морально, − значить вирощувати загрозу для суспільства...»

- Доведіть або спростуйте зміст вислову.

Текстоцентричний аналіз  

Пригадайте, кому належать слова та розділ, у якому вони вжиті.

1. «Максимальне навантаження – справа немаловажна. Це… вимір характеру і людських сил» (Батько Славка Беркути, «Максимальне навантаження»).

2. «Добре б завтра прокинутися раптом кимось іншим …, ні, ким завгодно, аби не ... Звичайним, буденним. Встати, вмитись,… і вийти на вулицю − також звичайну, буденну, − і бути байдужим до каменів, до форми вікон, до кольору дахів» (Юлько Ващук,  «Чому ти так зробив, тату!»).

3. «Навіщо ти вчинив це побоїще? Ще й заховався після всього. Чого завгодно міг сподіватися, але … щоб Славко Беркута заховався…»  (Андрій Степанович, «Битися із беззбройним»).

4. «−  Бачиш, Юльку, от… Я таки думаю… Ти сам винен. Ти перший почав. Якби не почав, усього цього не трапилося б…» (Лілі Теслюк, «Лілі не хоче удавати»).

5. «У тебе все добре, все просто, ти думаєш − два по два − чотири, і ніяких сумнівів, хіба ж неправду я кажу? Добре тобі, у тебе все гаразд…» (Юлько Ващук, «Два по два – чотири»).

6. «Коли б я знала, хто це зробив, ну як він міг, як у людини язик повернувся – зробити щось паскудне… і прикритися чужим іменем?» (Лілі Теслюк, «Кінець щасливий, немов у казці»).

Робота в парах

Поміркуйте!

Обговоріть список моральних якостей і визначте, які з них ви схвалюєте, а які − засуджуєте. Проаналізуйте їх стосовно себе.

Активність, життєва позиція, кар’єризм, свідомість, упевненість, честолюбство, правдивість, фарисейство, чесність, взаємодопомога, зарозумілість, гордовитість, заздрісність, самолюбство, терплячість, вимогливість, повага, цинізм, егоїзм, користолюбство, працелюбство, лінощі, вірність, відвертість, лицемірство, благородство, увічливість, злісність, скромність, боягузтво, зрадливість, скупість, марнославство, бережливість, сміливість, малодушність, щиросердність, відповідальність, ідейність, принциповість, грубість.

- Як ви розумієте вислів: «Як можна пізнати себе? Не шляхом споглядання, а лише шляхом діяльності. Спробуй виконати свій обов’язок − і ти пізнаєш, що в тобі є»? (Й. В. Ґете). У чому простежується взаємозв’язок слів поета з темою нашого уроку?

Коментар учителя

Самовиховання – це свідома діяльність людини, спрямована на вироблення позитивних рис і подолання негативних. Це процес, у якому взаємопов’язано проявляється весь духовний світ людини. Це вольове зусилля, яке регулює весь спосіб життя. Самовиховання містить декілька складових.

Самопізнання − процес відкриття себе, пізнання свого внутрішнього світу, сильних і слабких проявів своєї особистості.

Самоставлення − ставлення людини до себе, яке виражається в самоповазі.

Самоповага − це особисте оцінне судження, виражене в позитивному ставленні до себе. Самоповага формується на основі усвідомлення особистістю своїх чеснот, результатів діяльності, ставлення оточення та виявляється в самооцінці. Від самооцінки залежать взаємини людини з оточенням, її самокритичність, самовимогливість, ставлення до своїх успіхів і невдач. Вона впливає на ефективність діяльності людини й подальший розвиток її особистості.

Саморегуляція − здатність людини керувати собою на основі сприймання й усвідомлення своєї поведінки та психічних процесів.

ІІІ. Підсумкова частина.

Узагальнення вивченого

«І Славко малював на уроці ніким не відкриті материки, обмірковуючи, як збільшити навантаження. Однак способи на це самі собою не вигадувалися, їх, мабуть, треба відкривати, як материки. Як Північний полюс. Як істину про те, що Земля обертається довкола Сонця. Колись за це відкриття заплатили життям. А чим треба заплатити, щоб пізнати розмір власних сил і можливостей? Адже від цього залежать і відкриття». «Може, розібратися в симпатіях і антипатіях − це також визначити міру максимального навантаження?

Цікаво, а яке максимальне навантаження може витримати Юлько Ващук?

- Слухай, Юльку, яке максимальне навантаження ти можеш витримати?

- Що?

- Я питаю, яке максимальне навантаження ти можеш витримати?

- Я не машина. І взагалі, не маю наміру вступати з тобою в дискусії на уроці». («Дискусія за партою»).

- То яке ж, на вашу думку, «максимальне навантаження» міг витримати кожен із героїв? Аргументуйте свою відповідь.

Робота з таблицею

«Позитивне і негативне в образах головних героїв»

Юлько Ващук

Позитивне

Негативне

• Романтичний
• Розумний
• Відмінник
• Любить батька й маму
• Має багату уяву
• Гарно малює, особливо коней
• Пишається батьком, але і розчаровується в ньому

• Гоноровий
• Ображає поранену сороку
• Самотній
• Гордий
• Зарозумілий
• Підступний
• Не дотримує слова

 Славко Беркута

Позитивне

Негативне

• Гарно навчається
• Любить читати
• Захоплюється спелеологією і фехтуванням
• Любить батька й маму, має  добрі, довірливі, співчутливі стосунки з ними
• Товариський
• Захоплюється красою природи, любить її
• Бачить в усьому таємниці, любить їх відкривати, цікавиться печерами

• Знаходить собі заняття, багато займається самореалізацією, страждає через «недовіру» однокласників

• Борець за правду

• Готовий долати труднощі

Інколи не впевнений у собі, боязливий слабкодухий

Мабуть, не варто запитувати вас про те, хто з героїв позитивний, а хто негативний. Пропоную вам висловити своє ставлення до хлопців у сенкані.

Сенкан        

Юлько  Ващук

Самовпевнений, егоїстичний

Висміює, дорослішає, заздрить

Йому бракує  чесності, благородства духу.

Пустота

Славко Беркута

Витривалий, дружелюбний

Товаришує, пізнає, переживає

Хлопець вартий наслідування

Друг (або Герой)

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Твір Н. Бічуї примусив мене замислитися над тим, що...

Оцінювання

Домашнє завдання

Написати есе на тему «Життєві уроки повісті Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути»».

Підсумок уроку

Повість починається і закінчується снігопадом – символічною сторінкою, де кожен із нас пише своє непросте життя. І яким воно буде, чи не найбільше залежить від нас самих…

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 квітня 2018
Переглядів
4230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку