Сучасний стан розвитку суспільства тісно пов'язаний з проектною культурою у сфері матеріального виробництва, науки, мистецтва, системі соціальних наук, мистецтва, системі соціальних стосунків.Одним з підходів, що дозволяють формувати особу сучасного школяра, є діяльність, яку можна розглядати як самостійну структурну одиницю навчально – виховного процесу.
Проектна діяльність дозволяє учням:
•• Вивчати не лише засоби, але й способи конкретної діяльності;конкретної діяльності;
•• Розвивати пізнавальні навики і уміння, самостійно конструювати знання;самостійно конструювати знання;
•• Розвивати критичне і творче мислення;
•• Розвивати уміння орієнтуватися в інформаційному просторі.
Відірваність знань, що надаються учням у школі, від реального життя Перевантаженність навчальних програм, що спричиняє обмеженість розумової діяльності дітей Відсутність внутрішньої мотивації та зацікавленості учнів у навчанні Невміння учнів аналізувати явища та процеси, що відбуваються, узагальнювати та оцінювати результати своєї діяльності, так і діяльності інших Орієнтування на знання, а не на методи та способи їх застосування Традиційне навчання
Орієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, - яку вони виконують протягом певного відрізка часу; Припускає можливість вирішення деякої проблеми; Результати виконаних проектів повинні бути "відчутними“, мати конкретний результат; Передбачає обов'язкову презентацію отриманих результатів. 6 Метод проектів завжди
Наявність значущої проблеми. Значущість передбачуваних результатів. Самостійна діяльність учнів. Визначення кінцевих цілей проектів. Визначення базових знань для роботи над проектом. Використання дослідницьких методів . Результати виконаних проектів повинні бути матеріальними (відеофільм, альбом, бортжурнал "подорожей", комп'ютерна газета, альманах, Web–сторінка, ін.). Основні вимоги до використання методу проектів:
Метод проектів на уроках математики Дозволяє встановлювати інтеграційні зв'язки математики з іншими освітніми областями (фізика, хімія, біологія, інформатика, мистецтво), що забезпечує цілісність, істинність знань. Надає можливість багатофункціональної підготовки учнів в нових соціально-економічних умовах. Забезпечує активізацію процесу навчання на основі мотивації діяльності, поетапної організації праці, аналізу ходу практичних робіт, їх діагностики і методу виправлення недоліків, експертної оцінки виконаної роботи. Забезпечує формування соціально значущих якостей особи. Сприяє реалізації диференційованого і індивідуального підходу в навчанні.
9 В основу класифікації телекомунікаційних проектів можуть бути покладені такі ознаки: Домінуючий в проекті метод: дослідницький, творчий, ролево-ігровий, ознайомлювально–орієнтовний, ін. Характер координації проекту: безпосередній (жорсткий, гнучкий), прихований (неявний, що імітує учасника проекту). Характер контактів (серед учасників однієї школи, класу, міста, реґіону, країни, різних країн світу). Кількість учасників проекту. Тривалість проекту.
13 По тривалості проведення проекти можуть бути: короткотерміновими (для розв'язання невеликої проблеми або частини більш великої проблеми). Такі невеликі проекти можуть бути розроблені на одному – двох уроках; середньої тривалості (від тижня до місяця); довготермінові (від місяця до кількох місяців).
Основні етапи наукового дослідження мотивація дослідницької діяльності; постановка проблеми; збір, систематизація і аналіз фактичного матеріалу; висунення гіпотез; перевірка гіпотез; доказ або спростування гіпотез; підготовка до презентації одержаних результатів (продукт проекту); презентація; рефлексія.
сприяють детальнішому, докладнішому вивченню проблеми проекту, що в свою чергу, забезпечує поглиблене вивчення предмету. Міні-проект (1-2 уроки). Короткостроковий (4-6 уроків). Середньої тривалості (1-4 місяці). Довгостроковий. Тривалість виконання проекту сприяють формуванню потреби самостійно придбавати необхідні знання, і уміло застосовувати їх на практиці для вирішення різноманітних виникаючих проблем, а також формуванню уміння самостійно критично мислити, бачити виникаючі в реальній дійсності проблеми і шукати шляху раціонального їх рішення. Виконуваний сумісно з вчителем. Виконуваний сумісно з іншими учнями під керівництвом вчителя. Виконуваний сумісно з іншими учнями без керівництва вчителя. Виконуваний в основному самостійно Рівень самостійності виконання в рамках профільного навчання виконують особливу роль в реалізації прикладної спрямованості початку аналізу, дозволяють враховувати при організації учбового процесу міжнаочні зв'язки, особливості того або іншого профілю. Монопроект. Міжнаочний проект. Зміст проекту є засобом диференціації і індивідуалізації навчання, сприяють формуванню уміння творчо підходити до рішення поставлених проблем. Інформаційний (завдання на відтворення за зразком). Евристичний (завдання, направлені на пошук способу рішення невідомого для учня). Творчий (завдання, направлені на актуалізацію міжнаочних знань). Рівень складності сприяють розвитку комунікабельності, умінню працювати спільно в різних ситуаціях і різних соціальних ролях. Індивідуальний. Парний. Груповий. Кількість учасників проекту Типи проектів Підстава класифікації
МЕТОД ПРОЕКТІВ Діяльність учителя Діяльність учнів накопичення фактів висунення гіпотез актуалізація знань, вмінь збір фактичного матеріалу створення учбово-проблем-ної ситуації – мотивація задачі постановка проблеми системати-зація і аналіз отриманого матеріалу збір фактичного матеріалу перевірка істинності доведень перевірка гіпотез доведення або спростування гіпотез побудова теорії (продукту проекту) побудова висновків, заключень підготовка до презентації отриманих результатів вихід в практику презентація проекту розв’язання практичних задач рефлексія Модель організації методу проектів на уроках математики в рамках профільного навчання
Визначення кожним учнем власної орієнтовної основи (початкові знань і способи дій) Організація діяльності учнів по виявленню орієнтовної основи – початкові знання і способи дій, необхідні для виконання дослідницького проекту. 1.1. Актуалізація знань, умінь 1. Накопичення фактів Діяльність учнів Діяльність вчителя Участь в постановці проблемної задачі. Вибір задачі, що містить проблему. 1.2. Створення учбово-проблемної ситуації – мотивуюча задача Фіксація утруднень в індивідуальній діяльності. Фіксування труднощів. 1.3. Постановка проблеми Спільно-розподілена діяльність вчителя і учнів в процесі роботи над проектами
Виявлення особливостей вже систематизованого фактичного матеріалу. Остаточне формулювання гіпотез. Організація процесу самостійного запису гіпотези на математичній мові. 2.3. Висунення гіпотез Визначення способу систематизації матеріалу і безпосередньо систематизація і аналіз одержаного матеріалу за допомогою таблиць, діаграм, схем, графіків і т.п. Можливе висунення гіпотез. Вказівка способу систематизації фактичного матеріалу. 2.2. Систематизація і аналіз одержаного матеріалу Вивчення відповідної учбової або спеціальної літератури, проведення випробувань, спроб рішення приватних проблем, варіювання числовими даними, зміна яких-небудь параметрів початкової задачі. Можливе висунення гіпотез. Завдання напряму проведення випробувань, за допомогою вказівок, креслень, пояснень і т.п. 2.1. Збір фактичного матеріалу 2. Висунення гіпотез Спільно-розподілена діяльність вчителя і учнів в процесі роботи над проектами
Оформлення одержаної інформації у вигляді продукту, наповненого освітнім значенням (опорний конспект, задачник…). 4.2. Підготовка до презентації одержаних результатів Узагальнення і систематизація одержаної в процесі дослідницької діяльності інформації. Здійснення консультації по побудові проекту. 4.1. Побудова висновків, заключень 4. Побудова теорії (продукту проекту) Проводять доказ висунутих гіпотез в узагальненому вигляді. Консультування убуваючих підказок, що вчаться по методу. 3.2. Доказ або спростування гіпотез Перевірка істинності гіпотез за допомогою проведення ще одного випробування. Консультування учнів з потреби. Організація додаткового випробування. 3.1. Перевірка гіпотез 3. Перевірка істинності доказом Спільно-розподілена діяльність вчителя і учнів в процесі роботи над проектами
Відновлення послідовності виконаних дій. Вивчення продукту проекту з погляду його ефективності, продуктивності, відповідності поставленим задачам і т.п. Здійснення взаїмооценки, самооцінки. Висунення гіпотез по відношенню до майбутньої діяльності. Перевірка гіпотез на практиці в подальшій наочній діяльності. Узагальнення і резюмування одержаних результатів. Самооцінка діяльності. Визначення змісту роботи коректування з урахуванням одержаних результатів. 5.2. Рефлексія Презентація що вчаться результатів дослідницьких проектів. Організація презентації що вчаться результатів дослідницьких проектів. 5.1. Презентація 5. Вихід в практику Спільно-розподілена діяльність вчителя і учнів в процесі роботи над проектами
Три основні етапи спільно-розподіленої діяльністі вчителя і учнів мотиваційний операційно- пізнавальний рефлексія-оцінний мотивація дослідницької діяльності постановка проблем збір, систематизація і аналіз фактичного матеріалу висунення гіпотез перевірка гіпотез презентація рефлексія доказ або спростування гіпотез підготовка до презентації результатів
Висновок використання методу проектів на заняттях математики в рамках профільного навчання дозволяє, дотримуючись традиційної системи учбових занять, уникати їх відриву від реальної діяльності, добиваючись тим самим глибокого і надійного засвоєння матеріалу, що вивчається, а також сприяє досягненню вимог сучасного інформаційного суспільства.