Урок на тему «Майстер і Маргарита» - вершина творчості М. Булгакова. Історія написання, композиція, проблематика та система образів роману.

Про матеріал
Урок розроблено з метою опрацювати зміст роману, ознайомити учнів з історією написання твору, охарактеризувати особливості його композиції, проблематику; розвивати вміння аналізувати образи, розшифровувати їхній ідейний зміст; виховувати інтерес до зарубіжної літератури.
Перегляд файлу

Тема: «Майстер і Маргарита» - вершина творчості М. Булгакова. Історія написання, композиція, проблематика та система образів роману.

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Мета: опрацювати зміст роману, ознайомити учнів з історією написання твору, охарактеризувати особливості його композиції, проблематику; розвивати вміння аналізувати образи, розшифровувати їхній ідейний зміст; виховувати інтерес до зарубіжної літератури.

Обладнання: текст роману, портрет письменника, епіграф.

…так кто ж ты наконец?

- Я – часть той силы,

Что вечно хочет зла

И вечно совершает благо.

Гете «Фауст»

Хід уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми й мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.

  1. Перевірка домашнього завдання.
  • Бесіда з учнями за питаннями:
  1. Рід Булгакових.
  2. Київ в житті Булгакова.
  3. Чим характеризується художня творчість Булгакова?
  • Обговорення цитат:
  1. «Я – мистический писатель».
  2. «1929 год случилось мое писательское уничтожение. Вокруг меня ползут змеей слухи о том, что я обреченный во всех смыслах…вопрос моей гибели – это лишь вопрос времени, если , конечно, не случится чуда…» М. Булгаков.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Вступне слово вчителя.

Центральним своїм твором Михайло Опанасович Булгаков вважав роман «Майстер і Маргарита». Роботу над ним письменник розпочав 1928 року, перша назва роману «Інженер з копитом». В 1938 році закінчив роботу над романом, хоча шліфував його до кінця свого життя. Вперше роман був надрукований в 1967 році в журналі «Москва».

  1. Робота в групах

І група

Історія написання твору

Очікувані результати

М. Булгаков не стільки проповідував добро, скільки розчищав йому дорогу, воюючи зі злом. Сатану він зробив головним героєм роману, виставивши його в першу чергу проти своїх ворогів в літературному та театральному світі. Звідси і перша назва роману –  «Інженер з копитом».

Роботу письменника перервали березневі події 1929 року. Цілий рік після заборони його творів він намагався шукати правди. А коли переконався, що його звертання до державних установ залишаються голосом волаючого в пустелі, на знак протесту розірвав зошити з романом на дві частини і першу частину спалив.

Роботу над романом Булгаков не форсував, знав, що на публікацію йому розраховувати не доводиться. Часом він віддавався їй повністю і за короткий термін встигав написати дуже багато. Але траплялося, переривав свою роботу на цілі місяці і навіть роки. І повертався до роботи з новими задумами та ідеями.

Перший повний варіант роману був завершений 1934 року. Останній – в 1938 році, хоча шліфував твір до кінця своїх днів.

 

ІІ група

Унікальність композиції: дві реальності твору

Очікувані результати

Книгу називають «романом століття». Простежується два твори: роман у романі. Зовнішній роман – Москва 20-30-х років 20 століття, внутрішній роман – біблійні події, пов’язані з Єрусалимом.

Три пласти роману: пласт біблійний, пласт реальний, пласт фантастичний.

Роман складається з двох частин: І частина – «Майстер», ІІ частина – «Маргарита». Обидві частини роману пов’язані послідовністю. Двом частинам роману відповідають дві кульмінації: сеанс чорної магії в вар’єте та великий бал у сатани. І тут і там –  маскарад з наступним зриванням масок, і тут і там судовий процес і процесія підсудних, і тут і там циркуляція сміху й сліз, веселощів і крові.

 

ІІІ група

Багатожанровий характер роману

Очікувані результати

Роман «Майстер і Маргарита» – побутовий роман. Це роман фантастичний, це роман сатиричний, це філософський роман.

У цьому творі письменнику вдалося об'єднати в одне ціле міф і реальність, сатиричне описання побуту та романтичну лінію сюжету, іронію й сарказм. Звідси і незвичайна художня організація твору: він складається ніби з трьох світів. Перший — міфологічний, або біблійний (його ще називають історичним). У ньому відбуваються найважливіші й поворотні, з погляду християнства, події: явлення Христа, його прагнення до істини, його розп'яття. Другий — сатиричний, де описані події 20- 30-х років XX століття, у його центрі — трагічна доля письменника, який силою уяви «відгадав», тобто пізнав, вічні істини. Третій — фантастичний світ, він належить духу зла, володарю тіней Воланду та його свиті, тут відбуваються фантастичні події (наприклад, бал у сатани — своєрідний парад людських вад і підступності). Воланду належить і чистилище, де перебувають Понтій Пілат, який спокутує провину, і Майстер, який знаходить тут вічний дім. Усі три світи взаємно переплітаються.

М. Холодковський

Так кто же ты?

Часть вечной силы я

Всегда желавшей зла

Творивший лишь благое.

Б.Пастернак

Ты кто?

Часть силы той, что без числа

Творит добро, всему желая зла.

М.Булгаков (епіграф)

…так кто ж ты наконец?

- Я – часть той силы,

Что вечно хочет зла

И вечно совершает благо.

  • Аналіз з учнями епіграфу до роману

ІV група

Біблійні мотиви

Очікувані результати

Майстер, за бажанням М.Булгакова, створює п’ятий варіант Євангелія (Ієшуа Га-Ноцрі).

Сили пекла відіграють незвичайну для них роль. Вони не стільки збивають зі шляху праведного людей добрих і порядних, скільки виводять на чисту воду й карають закоренілих грішників.

Образ Понтія Пілата є біблійним.

Історія Майстра та Маргарити – це найголовніша лінія роману. Народжуючись як відголосок безсмертної біблійної історії (доля Ієшуа – доля Майстра), вона немов чистий прозорий струмок перетинає весь роман. До неї сходяться всі події та явища, якими заповнена дія – і побут, і політика, і культура, і філософія. Все відображається в світлих водах цього струмка.

 

VІ група

Сатиричні мотиви

Очікувані результати

Цей твір можна по праву вважати  сатиричним, бо в ньому автор яскраво висвітлив вади тогочасного суспільства.

Тут і сатиричні екзекутори з Воландом на чолі: кіт Бегемот, красномовний Коров’єв, похмурий Азазело.

Сатиричною косою пройшовся  М. Булгаков по тилах літературного фронту.

Погром Дому Грибоєдова, витівки з самописним костюмом, примусовий спів службовців видовищної комісії – все це укладається  в сатиричну програму роману.

 

VІІ група

Характеристика образів Майстра та Маргарити

Очікувані результати

Прототипом Майстра є сам Михайло Булгаков. Майстер за фахом є професійним істориком, він виграв в лотерею велику суму грошей і отримав можливість спробувати себе на ниві літературній. Став письменником, зумів створити геніальний роман про Понтія Пілата та Ієшуа Га-Ноцрі, але він виявився тією людиною, яка була не пристосована до епохи, в якій жила. Гонінням з боку колег був доведений до відчаю. Майстром його назвала Маргарита, він же вважав себе не гідним такого імені. Він досяг найбільшого успіху, проте його талант та успіхи не оцінили.

Прототипом Маргарити є дружина письменника Олена Сергіївна Шеловська. Красива, забезпечена, проте сумуюча в шлюбі дружина відомого інженера, страждала від свого порожнього життя. Випадково зустрівшись з Майстром на вулицях Москви, закохалася в нього з першого погляду. Повірила в успіх написаного Майстром роману. Коли Майстер вирішив спалити його, вона змогла врятувати кілька сторінок. Згодом укладає угоду з самим сатаною, щоб повернути зниклого Майстра, стає королевою балу у сатани. І врешті-решт її мрія здійснилася, вона зустрічається з коханим, щоб більше ніколи не розлучитися.

  1. Слово вчителя.

Маргарита – це символ любові та самопожертви заради іншої людини. Майстер – це символ творчості. І якщо називати роман не використовуючи символи, то «Майстер і Маргарита» можна трансформувати у «Творчість та Любов».

ІV. Підсумки уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

  • Я відкрив (відкрила) для себе…
  • Герої твору мені здалися…
  • Мені близька думка про те, що…

V. Д/З – написати твір на одну з тем:

1). «Рукописи не горять: проблема художньої творчості в романі «Майстер і Маргарита» М. Булгакова.

2). Проблема зіткнення особистості та влади в романі «Майстер і Маргарита» М. Булгакова.

3). Рятівна сила  кохання (Булгаківські образи Майстра і Маргарити).

docx
Додано
19 вересня
Переглядів
714
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку