Урок для учнів 5 класу, складений за програмою загальноосвітніх навчальних закладів. Містить Практичну роботу та додатки до неї. Також розробка містить посилання до авторського тесту на он-лайн ресурсі Online-test-pad, тож цей тест може бути замінений будь-яким іншим.
Урок з природознавства для учнів 5 класу
«Методи вивчення природи»
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, прилади для вимірювання, смартфони дітей для виконання он-лайн тесту (роздруковані варіанти для дітей, які не мають), матеріали для практичної роботи, картки із підсумковими завданнями.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Привітання дітей. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Актуалізація знань
Виконання он-лайн тесту «Природничі науки». Вчитель на дошці, в презентації або за допомогою соціальних мереж передає учням посилання на тест (Наприклад тест на online-test-pad: https://onlinetestpad.com/hoetrdcqp3lna).
Бесіда з перевіркою та корекцією відповідей тестування.
ІІІ. Мотивація учнів
Людина в усі часи прагнула досліджувати та пізнавати природу та використовувала для цього різні способи. Давайте подумаємо, які способи використовувала і успішно використовує людина?
Прийом «Мозковий штурм»
Вчитель записує на дошці усі ідеї дітей, та шляхом голосування обираються найбільш імовірні.
ІV. Засвоєння нових знань
Оголошення мети та завдань уроку.
З давніх давен люди слідкували за незвичними явищами довкола себе. Так наприклад древні картографи помічали певні зміни на зоряному небі, інші вчені помічали зміни у поведінці тварин в залежності від погоди, чи інших умов, тож люди почали робити певні висновки на основі своїх приміток. Такий метод (спосіб) дослідження природи назвали – спостереженням – метод дослідження, за якого дослідник не втручається в досліджуване явище, а лише фіксує результати.
Спостереження – це один з найперших методів вивчення природи, яким вчені користуються й досі. Географи спостерігають за погодою та зміною клімату використовуючи метеорологічні прилади; хіміки спостерігають за перетворенням речовин; біологи – за змінами у поведінці тварин, та за життєдіяльністю рослин; астрономи спостерігають за переміщенням небесних тіл по небосхилу.
Проте інколи самих спостережень недостатньо. Тож вчені користуються ще одним методом – експеримент. Експеримент – це такий метод досліджень, за якого дослідник самостійно встановлює умови для досліджуваного явища.
Так наприклад: селектори висіюють різне насіння в ґрунт з різною кількістю добрив, щоб простежити, яке насіння буде краще проростати в певних умовах; біологи створюють експериментальні умови, щоб дослідити поведінку тварин; фізики ставлять експерименти, аби довести певну теорію і так далі.
Але будь-який експеримент не обійдеться без вимірювання вихідних і отриманих даних для порівняння! Тож наступний метод дослідження природи – вимірювання. Виміряти – означає співставити, порівняти з еталоном, а еталон – це зразок для вимірювань.
Мета: навчитись розрізняти обладнання для дослідження природи, та навчитись ним користуватись.
Обладнання: вимірювальні та збільшувальні прилади (лінійка, лупа, термометр, барометр, годинник, терези, бінокль, мікроскоп, секундомір, мірний стакан), лабораторний посуд (пробірки, хімічний стакан, колби, скляна паличка), підручник, роздатковий матеріал про прилади, зошити або картки з практичною роботою.
Діти діляться на три групи: Вимірювальні прилади, збільшувальні прилади, метеорологічні прилади; кожна група отримує 1 інструктивну картку, 1 інформаційну картку (для усіх груп однакові) та картку із завданнями практичної роботи на кожного учня див. Додаток А. Інструктивну картку можна замінити слайдом презентації.
Хід роботи:
Завдання 1. Використовуючи підручник та інформаційні картки заповніть групову схему приладів та презентуйте її в класі. Заповніть усі схеми приладів.
Завдання 2. Використовуючи підручник та інформаційні картки (Додаток В) заповніть таблицю.
Завдання 3. Зробіть висновки.
V. Підсумки уроку. Рефлексія
Учні отримують картки із назвами груп приладів та зображеннями самих приладів. Завдання з’єднати правильні відповідності лініями див. Додаток Г.
VІ. Домашнє завдання
Додаток А.
Практична робота № 2 «Ознайомлення з простим обладнанням для природничо-наукових спостережень і дослідів»
Мета: навчитись розрізняти обладнання для дослідження природи, та навчитись ним користуватись.
Хід роботи:
Завдання 1. Використовуючи підручник та інформаційні картки заповніть групову схему приладів та презентуйте її в класі. Заповніть усі схеми приладів.
Група «Вимірювальні прилади»
Висновок:___________________________________________________________________________________________________________________________
Група «Збільшувальні прилади»
Висновок:___________________________________________________________________________________________________________________________
Група «Метеорологічне обладнання»
Висновок:___________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Використовуючи підручник та інформаційні картки заповніть таблицю.
«Дослідження приладами»
№ |
Назва приладу |
Що досліджує? |
Одиниці виміру |
1. |
Терези |
Вимірює вагу |
мг, г, кг |
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
4. |
|
|
|
5. |
|
|
|
6. |
|
|
|
7. |
|
|
|
8. |
|
|
|
9. |
|
|
|
10. |
|
|
|
11. |
|
|
|
12. |
|
|
|
Висновки до практичної роботи: На практичній роботі ми дізнались про ___ _______________________________________, та навчились_______________ __________________________________________________________________.
Збільшувальні прилади, такі як _________, ___________, ___________ - потрібні для___________________________________________. Вимірювальні прилади: _________,___________,___________ - використовують для________ _______________________. Метеорологічне обладнання, наприклад ________, __________, ____________ - використовують для________________________.
Додаток Б.
Правила безпеки під час практичної роботи
Перед початком занять:
Під час заняття.
Закінчивши роботу:
Додаток В.
Інструктивна картка
Практична робота № 2 «Ознайомлення з простим обладнанням для природничо-наукових спостережень і дослідів»
Мета: навчитись розрізняти обладнання для дослідження природи, та навчитись ним користуватись.
Обладнання: вимірювальні та збільшувальні прилади (лінійка, лупа, термометр, барометр, годинник, терези, бінокль, мікроскоп, секундомір, мірний стакан), лабораторний посуд (пробірки, хімічний стакан, колби, скляна паличка), підручник, роздатковий матеріал про прилади, зошити або картки з практичною роботою.
Хід роботи:
Завдання 1. Використовуючи підручник та інформаційні картки заповніть групову схему приладів та презентуйте її в класі. Заповніть усі схеми приладів.
Завдання 2. Використовуючи підручник та інформаційні картки заповніть таблицю.
Завдання 3. Зробіть висновки.
Інформаційна картка
Лінійки зазвичай виготовляють з пластику або дерева, рідше з металів.
Найчастіше лінійку використовують для вимірювання та побудови прямих ліній при викладанні в школі та для побудови технічних креслень. В геометрії та картографії лінійка використовується тільки для проведення прямих ліній, вимірювання відстані по лінійці вважається грубим (для точнішого вимірювання відстань вимірюють вимірювальним циркулем, який потім прикладають до лінійки).
Цікавий факт: в сучасній німецькій мові слово «штангенциркуль» відсутнє. Німецькою штангенциркуль називається Messschiebe або Schieblehre — відповідно, «розсувний вимірник» або «розсувна лінійка».
Більшість сучасних годинників використовують періодичні процеси на зразок автоколивань, історичні годинники на кшталт піскових або водяних використовували для вимірювання проміжків часу тривалість певного процесу, наприклад пересипання піску з однієї половини в іншу через вузьку щілину.
Годинники, як інструменти для вимірювання проміжків часу, менших за добу, та часу дня, використовувалися здавна. Першими серед них були сонячні годинники, що визначали час за напрямком тіні. Недоліком сонячних годинників було те, що вони працювали тільки за ясної погоди й зовсім не працювали вночі.
Водяні годинники були відомі ще в Стародавньому Єгипті та Межиріччі.
Механічні годинники почали з'являтися в Європі в 14 столітті. Перші з них не мали ані стрілок, ані циферблата, про час доби сповіщав дзвін. Існують і раніші згадки про годинники, наприклад, про годинник, одержаний Карлом Великим у подарунок від Гарун ар-Рашида, однак про будову цих годинників свідчень не збереглося. У 15 — 16 століттях величезні годинники почали встановлювати на майданах великих міст Європи. Точність цих годинників була невисокою, до чверті години. Як джерело енергії в них спочатку використовувалася вода, потім, у сучасніших конструкціях — гирі. Дорогу до цих годинників відкрив винахід штиревого спускового механізму.
Додаток Г
Картка із завданням:
Поєднай лінією логічні пари.
|
|
|
|
Збільшувальні прилади
|
|
Гігрометр |
Вимірювальні прилади
|
Барометр |
|
Метеорологічне обладнання |
|
Опадомір |
|
Флюгер |