Урок на тему: "Мотив жіночої долі у творчості Т. Г. Шевченка. Поеми "Катерина", "Наймичка"

Про матеріал
Допомогти учням усвідомити, чому Шевченко так уболівав за долю жінки, яким є художнє втілення цієї теми; удосконалювати навички виразного читання, аналізу ліро-епічних творів; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.
Перегляд файлу

                               Вишнівська  ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

Конспект

уроку з української літератури в 9 класі на тему "Мотив жіночої долі у творчості Т.Г.Шевченка. Поеми "Катерина","Наймичка""

 

 

 

 

                                                    Підготувала вчитель І категорії

                                                 Тараненко С. В.

 

 

 

 

 

Тема: Мотив жіночої долі у творчості Шевченка. Поеми "Катерина", "Наймичка".

Мета: допомогти учням усвідомити, чому Шевченко так уболівав за долю жінки, яким є художнє втілення цієї теми; удосконалювати навички виразного читання, аналізу ліро-епічних творів; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.

Обладнання: тексти творів, епіграф, портрет письменника, мультимедійний проектор, комп'ютер, "Кобзар", схеми.

Епіграф:                                                                          

Такого полум'яного культу   материнства,                                                                                                                                                                                    такого апофеозу жіночого кохання і жіночої муки не знайти, мабуть, ні в одного з поетів світу.

М.Рильський

Хід уроку

Організаційний момент.

  • З'ясування емоційного настрою учнів

Вступне слово вчителя.

Шевченко завжди захоплювався красою жінки, уболівав за її долю, мріяв бачити щасливою. Але це бажання було за тих часів майже нездійсненним!

Поет згадує свою матір, яку дуже рано "нужда" та "праця" поклали в могилу, свою няньку-сестру  Катерину, яка практично довіку залишилася кріпачкою, сусідку Оксану, що підтримувала його у важкі хвилини (згадаймо вірш "Мені тринадцятий минало").

Тому так багато у Шевченка творів про жінок.

Мотивація навчальної діяльності

Робота з епіграфом (вислів М.Рильського)

Проблемне питання: Що об'єднує всі твори Шевченка на жіночі теми? (Жінка – покритка, жінка – жертва, скривджена паном)

Оголошення теми і мети уроку

Запис теми уроку у зошит.

Опрацювання твору Т.Г.Шевченка "Катерина".

  • Історія написання поеми.

Вчитель:Поема присвячена В.А.Жуковському в пам’ять дня викупу поета із кріпацтва 1838 року, написано в Петербурзі. Коли говорити про історію написання, то слід відмітити , що події, які зображені у творі, були типовими. Шевченко взяв матеріал із життя. Є статистичні дані: за 1837 рік лише в Київській губернії було 37 самогубств зганьблених дівчат.

  • Бесіда за змістом твору.

Чому батьки Катерини були змушені прогнати її з дому?

Як вона реагувала на батьківську волю?

Як прощалась Катерина з рідною домівкою і як це її характеризує?

Опишіть героїню при зустрічі з чумаками.

Як склалася доля Катерини?

  • Визначення елементів сюжету.

Зав'язка – звернення до дівчат – селянок , любовний епізод.

Розвиток дії – народження нешлюбного сина, вигнання Катрі з дому, поневіряння на чужині.

Кульмінація – випадкова зустріч з Іваном.

Розв'язка – самогубство героїні.

Епілог – зустріч Івася – байстря з його батьком.

  • Вчитель:

Як побудована поема? (Розповідь чергується з ліричними відступами).

Що таке ліричний відступ? (відповіді учнів).

  • Робота з текстом.

Учні зачитують ліричні відступи у поемі.

  • Вчитель:

Яке значення ліричних відступів? (Вони показують, як глибоко був вражений поет стражданням своєї героїні, висловлює своє співчуття і до сина Катерини).

Ведучи свою героїню далекими шляхами, Шевченко не міг обійти картин природи.

Знайти у тексті поеми описи природи і яке їх значення у творі. (відповіді учнів).

  • Робота в групах.

1 група

Визначити риси характеру Катерини.

 

                         

  2 група

Визначити риси характеру пана-офіцера.

 

                      

  • Робота в парах.

Визначити провідні думки в поемі.

Продовжити  речення.

  • засудження… (розпусних панів - офіцерів).
  • застереження… (дівчат від нерозважливих вчинків).
  • висловлення співчуття… (до зваблених дівчат – кріпачок).

Тема твору: правдива розповідь про трагічну долю матері-покритки та дітей-безбатченків в експлуататорському суспільстві та зображення розбещеності царського офіцера.

Ідея твору: висловлення співчуття до дівчини-покритки і в той же час-засудження жорстокості, підступності, бездушності пана-офіцера.

Учитель: Розглянемо картину Т.Г.Шевченка "Катерина".

Тема твору полонила творчу уяву Шевченка - художника. Він намалював картину в 1842 році, на якій зображено епізод розлуки дівчини з її коханим. Зажурена Катерина на передньому плані, освітленому. У тіні на другому плані – офіцер-спокусник, що крадькома, оглядаючись, втікає від дівчини.

Дивлячись на цю картину, ми переконуємось, що вже ніколи не повернеться панич-офіцер до Катерини, не матиме дитина майбутня батька.

Вчитель: А тепер прослідкуємо, як склалася доля Ганни з поеми "Наймичка".

Бесіда за змістом твору.

        Що було спільного у долі Катерини і Ганни?.

       Який шлях обрала Ганна на відміну від Катерини?

       Як потрапила Ганна до самотнього подружжя?

       Як почуває себе героїня у сім'ї Трохима і Насті?

       Чи вважає вона себе щасливою?

       Чому вона відмовилася бути матір'ю на весіллі Марка?

       Чому Ганна так довго мовчала й зважилась сказати правду лише перед смертю?

Вчитель: До 150-річчя з дня народження Шевченка було створено фільм "Наймичка".

(Перегляд фрагменту кінофільму)

Тема твору: показ безмежної любові матері до дитини через розкриття трагічної долі жінки-покритки.

Сенкан

 Ганна

Довірлива, терпляча

Страждає, любить, вірить

Вона жертва тогочасного суспільства

Мати

Вчитель: Образ матері у поемі "Наймичка" є одним з найзворушливішим  у світовій літературі. Дуже високу оцінку поемі дали російські письменники Добролюбов, Некрасов, Толстой. А український письменник І.Франко писав так: Ганна наділена такою могучою любов'ю до своєї дитини, яка "перемагає все інше, заслонює перед нею весь світ, заставляє забути за себе саму".

Підсумок уроку

Рефлексія.

Інтерактивна вправа "Мікрофон".

Продовжити речення:

"На мене незабутнє враження справив епізод…"

"Я зрозумів (зрозуміла)…"

"Думаю, що поеми Шевченка "Катерина"і "Наймичка" так полюбилися в народі тому…"

Самооцінка учнями.

Д/з . Твір- мініатюра "Майбутнє Івася".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література:

1.О.Авраменко. Українська література, 9 кл., К.:Вид-во "Грамота", 2017

2.Усі уроки української літератури, II семестр,9 кл.,Х.:Вид-во "Основа", 2018

3.В.В.Паращич.Українська література, плани-конспекти, 9кл. Х.:Вид-во "Ранок", 2009

4.Т.Шевченко. "Кобзар", К.:"Дніпро", 1987

5.Літературознавчий словник. Вид-во "Ранок",2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
20 березня 2019
Переглядів
1427
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку