Урок на тему "Написання складних прикметників разом і через дефіс "

Про матеріал

Урок на тему "Написання складних прикметників разом і через дефіс"

Мета: з'ясувати правопис складних прикметників та сформувати в учнів уміння правильного написання їх; розвивати творчі, комунікативні вміння та навички, увагу, логічне мислення, пізнавальну та творчу активність учнів; удосконалювати навички колективної та самостійної роботи учнів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до рідного слова, до природи, шанобливе і чуйне ставлення до неї.

Перегляд файлу

Урок №

Тема: Написання складних прикметників разом і через дефіс

Мета: з’ясувати правопис складних прикметників та сформувати в учнів уміння правильного написання їх; розвивати творчі, комунікативні вміння та навички, увагу, логічне мислення, пізнавальну та творчу активність учнів; удосконалювати навички колективної та самостійної роботи учнів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до рідного слова,  до природи, шанобливе і чуйне ставлення до неї.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

ХІД УРОКУ

Епіграф:  «Мово, ти – це мудрість роду,

Ти – душа мого народу».

В.Ворскло

І. Організаційний момент.

ІI. Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань про прикметник

1.Гра «Вірю – не вірю» ( Учитель зачитує репліки про частину мови – прикметник, учні відповідають «вірю – не вірю»)

1. Прикметник – це самостійна частина мови – «Вірю»

2.Відповідає на питання що?  - «Не вірю»

3. Вказує на ознаку предмета - «Вірю»

4. Означає назву істот і неістот – «Не вірю»

5. Має   числа однини та множини -  «Вірю»

6. Має шість відмінків - «Вірю»

7. Має кличний відмінок - сьомий відмінок –  «Не вірю»

8. Має три групи за значенням -  «Вірю»

9.  Має повні і короткі форми -  «Вірю»

10.Має три ступені порівняння – «Не вірю»

11.У реченні буває лише означенням – «Не вірю»

12. Словам-іменникам надає забарвлення - «Вірю»

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Спостереження за мовним матеріалом, виписати прикметники, з’ясувати спосіб творення.

  • Звучать пісні дзвінкоголосі, радісні (П.Тичина).
  • Мріють на сонці сади білокрилі в золотому якомусь півсні (В.Сосюра).
  • Коли копають картоплю озимина  викидає свіжо-зелені голки (М. Рильський).
  • Небо було чисте, глибоке, темно-синє (І.Нечуй-Левицький).  

Проблемне питання

  • Від чого залежить написання складних прикметників?

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

Опрацювання теоретичного матеріалу підручника §   (с.   ).

Робота в парах.

  • написання складних прикметників разом
  • написання складних прикметників через дефіс
  • правопис яких слів потрібно запам’ятати? (Жовтогарячий, червоногарячий, глухонімий, хитромудрий, зловорожий, лісостеповий)
  • написання складних слів. першою частиною яких є слова та префікси іншомовного походження (архіважливий, антивоєнний, інтернаціональний, псевдонауковий тощо)

VІ. Закріплення навчального матеріалу

  1. Пригадайте і запишіть слова – складні прикметники.
  2. Виконання вправи    (усно)
  3. Творче конструювання (усно): від поданих слів утворити складні прикметники.

          Білий, рожевий; круті роги;  три проценти; світлий, зелений; кислий, солодкий; вісім років; суспільно корисний, залізо, бетон; синій, жовтий.

  1. Пояснювальний диктант. Вкажіть складні прикметники, поясніть їх написання. Поясніть орфограми.

1. Мій синочок (синьо) окий у колисці усміхається мені (В. Сосюра).

2. Страшно (безсило) малим чути себе перед смертю, але страшніше, коли ні за що вмерти! (Б. Олійник) 3. Не знав, не знав звіздар (гостро) бородий, що в антисвіті є антизірки, що у народах є антинароди, що у століттях є антивіки (Л. Костенко). 4. Заходило сонце, мінилося барвами небо — то (жовто) гарячими, то (густо) червоними, то просинюватими (Гр. Тютюнник). 5. (Червоно) боким яблуком округлим скотився день, доспілий і тяжкий (М. Рильський). 6. Над водою пропливало легеньке (біло) сніжне павутиння (Ю. Збанацький). 7. В'яже осінь ліси перевеслами (бурштиново) (коралово) жовтими (Н. Забіла). 8. Чудовий килим опалого листя осики то спалахує (криваво) червоним і малиновим кольором, то вилискує (ніжно) рожевим, (світло) жовтим, оранжевим (Ю. Збанацький). 9. Скелі над берегом здавались ще більш нерухомими проти (вічно) живого, (вічно) рухомого моря (Леся Українка).

  1. Робота з підручником

 

  1. Творчий диктант

Записати слова за алфавітом, знявши риску. Пояснити правопис. Виділити прикметники, що пишуться окремо. Свій вибір обґрунтувати.

Абстрактно/конкретний, абсолютно/чистий, багато/віковий, багряно/ синій, березово/сосновий, вершково/шоколадний, взаємно/корисний, вибухо/небезпечний, десяти/поверховий, економіко/правовий, естрадно/цирковий, загально/відомий, книго/друкарський, криво/ногий, курортно/санаторний, лісо/степний, широко/листий, художньо/поетичний, соціально/активний, світло/брунатний.

Матерал для вчителя. Абсолютно чистий, взаємно корисний, соціально активний.

 

VІІ. Підсумки уроку.

Закінчи речення:

Тепер я......  знаю…,...  умію…, ... навчився (лася)

VІІІ.  Домашнє завдання

 

вправа

Гра «Незмінна веселка».

 

 

 

1 хакі

 

А чорний з сірим відтінком

2 кардинал

Б світло-цегляний(колір обпаленої глини)

3 бордо

В блакитно-синій

4 теракот

Г коричнево-зелений, захисний

5 масака

Д темно-червоний із синюватим відливом

6 електрик

Е темно-червоний, колір червоного вина

7 беж

Є світло-коричневий з кремовим відтінком

8 фрез

Ж темно-червоний колір. як мантія кардинала

9 маренго

З колір розчавленої суниці

 

 

1

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т.)
Додано
13 листопада 2018
Переглядів
4252
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку