Урок на тему "Населення. Держави. Україна і держави Північної Америки" для 7 класу

Про матеріал

Тема:Населення. Держави. Україна і держави Північної Америки

Мета: Ознайомити учнів з особливостями населення та країнами материка,

визначити характерні риси; формувати вміння учнів аналізувати,

зіставляти,узагальнювати і робити висновки; удосконалювати вміння

самостійної роботи з картою,додатковою літературою; виховувати

патріотичні почуття.

Обладнання: підручник «Географія материків і океанів», В.М. Бойко, С.В. Міхелі,

фізична карта світу, політична карта світу, атласи, таблиці, картини

про США та Канаду, Мексику, презентація, відеоролики.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами інтерактивних

технологій.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Епіграф уроку: «Хто якою мовою думає - той до того народу й належить»

В.Даль

Словничок нових понять (заздалегідь написаний на дошці)

  • -Ескімоси – ( з інд. – той, хто їсть сире м'ясо ) – справжні люди
  • -Іглу – снігове житло ескімосів
  • -Коло́нія — поселення людей поза межами своєї країни
  • -Емігрант - особа, що залишила Батьківщину і виїхала в іншу країну для постійного чи тривалого проживання
  • -Діаспора – (від грец. – розсіяння) – розселенялюдей за межами своєї країни
  • -Міграція – механічний рух населення

ІІ. Повторення вивченого матеріалу

  • 1.Перевірка домашнього завдання (вибірково) – таблиця « Природні зони»
  • -Яких з природних зон Північної Америки немає в Південній Америці?
  • -Чому рослинність і тваринний світ тундри бідні?
  • -Що називають преріями?
  • -Чим відрізняється зона мішаних лісів від широколистих?

2. Взаємоперевірка – географічний диктант на контурній карті

ЗАВДАННЯ

1.Позначити велику затоку, яка перетинається паралеллю 60 пн.ш. (Гудзонова)

2.Півострів на сході материка,який перетинається меридіаном 81 сх.д. (Флорида)

3.Найбільший острів на Землі. (Гренландія)

4.Озеро, що перетинається Пн. полярним колом. (Велике Ведмеже)

5.Річка, яка названа на честь шотландського першовідкривача. (Маккензі)

6.Найвищу вершину Пн. Америки. (Мак-Кінлі)

3. Гра «Коло уваги»

Вчитель обводить указкою невелику територію, а учні повинні вказати, які географічні об'єкти розміщені на даному колі (наприклад: річки, озера, форми рельєфу,тектонічні структури) їх назви і пару слів про ці об'єкти .

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  • 1.Мотивація навчальної діяльності:

Чи уявляв собі Христофор Колумб, вирушаючи на пошуки західного морського шляху до Індії, масштаби свого відкриття? Що сталося б із доколумбовими цивілізаціями на материку у разі набагато пізнішого відкриття цих земель європейцями? Ці питання й дотепер викликають хвилювання та суперечки сучасних вчених. Але історію нікому ще не вдавалося повернути назад. Як би там не було, за словами сучасного дослідника Північної Америки, «...те, що створено людиною на цьому континенті, гідне поваги...». Отже, завершуючи вивчення Північної Америки, настав час пригадати особливості заселення материка, визначити характерні ознаки його населення, ознайомитися із сучасною політичною картою.

  • 2.Повідомлення теми, мети уроку (запис плану уроку у зошитах)
  • -Тема сьогоднішньго уроку «Населення. Держави. Україна і держави Північної Америки»(Слайд)
  • -Сьогодні ми ознайомимося із населенням Північної Америки, розглянемо політичну карту , поговоримо про держави, які існують на материку та зв'язок нашої держави з ними.
  • -Тож запишіть тему та план уроку у зошити.

ПЛАН

  • 1.Населення.
  • 2.Держави.

3. Україна і держави Північної Америки.

- Перш ніж розпочати знайомство з темою нашого уроку, скажіть:

Оцінка рівня інформованості:

-Які раси існують в світі?

-На материку Пд. Америки?

-Як ви думаєте,чи можуть вони проживати і на материку Пн. Америки?

-Молодці, тож сьогодні продовжує відкривати свої таємниці Пн. Америка.

Отже перше питання нашої теми «Населення». Перед вашими очима лежать листочки з «хмарами тегів» на яких зображені представники корінного населення Північною Америки. Подивіться уважно і скажіть, хто зображений на малюнках

-Як ви думаєте представники, якої раси першими почали заселяти материк? ( Перші люди прийшли в Пн.Америку, як вважають вчені, з Азії по сухопутному «мосту», що тисячі років тому був на місці Беренгової протоки. У пошуках нових мисливських угідь вони поступово зайняли весь материк.)(Слайд)

-Як ви думаєте, якщо ці люди прийшли з Азії , до якої раси вони належать? ( монголоїдної)

-Так корінні народи – індіанці та ескімоси, а ще й алеути - належать до монголоїдної раси. Доказом цього є ознаки їх зовнішності - темна шкіра з червонуватим відтінком, жорстке пряме волосся, темний колір очей широке обличчя.(Слайд)

-Пропоную вам подивитись невеличкий ролик про корінних жителів.(ВІДЕО) (Слайд)

-З ХVст., після відкриття Америки Х Колумбом почалася колонізація материка іспанцями, англійцями, французами.

-Як ви розумієте слово «колонізація»? (заселення території іншими народами).

-Подивіться , які ж народи приймали участь у освоєнні Північної Америки. (Слайд)

-Скажіть іспанці, англійці, французи – це представники, якої раси? (європеоїдної)

-Їх облаштування на нових землях супроводжувалося, як і на інших материках знищенням корінного населення або витісненням його на малопридатні для життя землі.

-А яким чином на материку зявилися представники негроїдної раси?(Їх привозили з Африки, як рабів для роботи на плантаціях)

  • 3.Робота з підручником пар. 42, с.195

Ну а зараз, на основі абзацу підручника та ось такого додатка , вам необхідно скласти опорну логічну схему про населення Пн. Америки (діти самостійно складають в зошитах) ДОДАТОК

Зразок на дошці (С)

НАСЕЛЕННЯ

корінне

змішане

прибуле


-Індіанці - Європейці - Метиси (є + і )

-Ескімоси - Африканці - Мулати ( є + а )

  • -Алеути

(учні зіставляють свою схему зі схемою з презентації-порівнюють,уточнюють)

Вч.: - Тож давайте підсумуємо - до якої раси відносяться корінні жителі? (монголоїдної)

- Де проживають? ( індіанці проживають переважно в Мексиці і Цн.Америці; ескімоси та алеути на узбережжі Північного Льодовитого океану)

- До якої раси відноситься прибуле населення? (Європеоїдної, негроїдної)

- Де проживають? ( переважно в США та Канаді)

- Скільки зараз проживає осіб в Пн.Америці? ( 460 млн. осіб)

- З різних народів і рас сформувалися нові нації зі своїми традиціями. Які це нації ?

( американці США, англо-канадці, афроамериканці)

- Чому населення розміщуються нерівномірно? (це зумовлено особливостями заселення та природними умовами)

5. Фізкульт хвилинка (Слайд)

  • 7.Розповідь вчителя: Наступне питання уроку « Політична карт та держави» (Слайд)
  • -Давайте пригадаємо, а що таке політична карта та що на ній зображено?

Політична карта – це географічна карта,на якій чітко показано кордони країн та їх столиці.

Має особливість змінюватися.

  • -Відкрийте , будь-ласка політичну карту Пн.Америки в ваших атласах.

Сформувалася сучасна політична карта на поч. XX ст. На материку Пн. Америка проживає приблизно 460 млн. чоловік.(Слайд) Більшість населення – мешканці міст. (Слайд) Держави материка різняться за розмірами, кількістю населення та економічним рівнем. (Слайд) Найбільші країни – це США, Канада, Мексика, (Слайд) а також на крайньому півдні та островах Карибського моря є багато дрібних за площею держав та залежних територій. А які це держави я пропоную вам відгадати: (пропоную загадки, акровірші)

1. Фігура ось геометрична,

У неї кожна грань квадрат.

Але й країна ця тропічна

Лиш «А» тут літеру додать. (Куба)

Вчитель : Христофор Колумб,як перший турист що ступив на цю землю вигукнув: «Найчудовіша земля у світі!» - маючи на увазі теплі піски та узбережжя моря.

2. Під нею голову ховають в спеку.

Та подивись лиш на Америку далеку…

Вона єднає два материки

Її не знати - просто не з руки. (Панама)

3. Америка російська це.

Либонь,ви знаєте слівце

Яке я зараз загадала.

Скажіть,коли хто відгадав.

Колись давно російський цар

Америці цей край продав. (Аляска)

Вчитель: Петро I продав Америці Аляску та Алеутські острови у 1867 році.

4. Клен листям лапатим торкає,

А може, шепоче у сні.

Нічого він того не знає,

Але промовляє мені.

Десь там за полярним аж колом

Арктики дихає холод. (Канада)

7. Робота з політичною картою. (атлас, пар. 42 с.197)

Давайте знайдемо ці країни на карті та назвемо їх столиці записавши їх до зошита

США- Вашингтон

Канада – Оттава

Мексика – Мехіко

Куба – Гавана

Панама – Панама та ін.

  • 8.Вправа «Це – цікаво!» (вихід за межі підручника) (учні заздалегідь діляться на групи відповідно до кількості країн (в даному випадку на три – США, Канада, Мексика) і отримують завдання цікаво презентувати країну, використовуючи і елементи одягу, атрибутику і т.д. і т.п.)

Вч.: Деякі учні сьогодні підготували нам цікаві повідомлення про найбільші та найбільш розвинуті держави Пн. Америки. (повідомлення учнів)

  • -Отже перша країна США. Перш ніж послухати про неї, скажіть , які асоціації у вас виникають з цією країною?
  • 1 група
  • Учень: США- найрозвинутіша країна світу, друга за площею країна Північної Америки. За кількістю населеня США посідає третє місце в світі. Більшість населення нащадки переселенців з Європи, також великий відсоток афроамериканців – вихідців з Африки. США порівнюють з казаном, у якому люди різних національностей з усього світу сплавились в єдину націю – американці США. Державною мовою є англійська.
  • Це країна з високо розвинутою промисловістю. Національною гордістю американці вважають автомобілебудування. Заводи «Дженерал моторс», «Форд», «Крайслер» відомі у всьму світі. США лідер з виробництва авіаційної та ракетно-космічної техніки (компанія «Боїнг»). Провідними галузями є приладобудування, виробництво комп'ютерної техніки та розробка комп'ютерних програм («Майкрософт»).
  • Експортує – автомобілі, літаки, електронну промисловість. У США народилися і поширилися світом гамбургери, джинси, джазова музика, ковбойські фільми.
  • Учень: - Хай, ми в США, а точніше в Сполучених Штатах Америки.(показує на карті). Зверніть увагу, який цікавий прапор, як ви гадаєте, чому на ньому так багато зірочок? А тому, що США складається зі штатів, а кількість зірочок на прапорі дорівнює кількості штатів. Їх аж 50. Ви можете подумати, що це як наче 50 маленьких держав в одній великій країні. В чомусь ви й праві, адже у кожного штата є свій прапор, девіз і закон, але в цілому це велика єдина держава – США. Якщо так багато штатів, то повинно бути багато столиць? Але – ні. Великих міст дійсно багато, наприклад, Нью-Йорк, Флорида, Лос-Анджелес, Чикаго, Сан-Франциско, (показує на карті) але столиця одна, це - Вашингтон.(показує на карті) Саме в Вашингтоні знаходиться Білий дім, там живе президент.
  • Одним із символів США є Статуя Свободи, але знаходиться вона не в столиці, а в іншому чудовому місті – Нью-Йорці.це не просто статуя- це символ США, який означає свободу і незалежність цієї держави. Повна назва означає — Свобо́да, що ося́ює світ. Ця статуя подарунок французьких громадян до сторіччя американської революції.
  • А ще символом США є птах, який зображений на прапорі, це не просто птах, це білоголовий орлан, який живе в США.
  • Ще одне цікаве місце на землі теж знаходиться саме в США це – Голівуд. Голівуд це нймовірне місце, де народжуються дуже багато фільмів і мультфільмів, знаходиться в Лос-Анджелісі. В цьому районі знаходиться дуже багато кіностудій іживе багато знаменитих кіноакторів.
  • Діснейленд – парк розваг знаходиться в штаті Каліфорнія. Це світ мультфільмів і казок.
  • Також США славиться гамбургерами, хот-догами – доречі - які вигадані емігрантами з Німеччини.
  • Джинси – виникли, як робочий одяг в 1850 році в США. Історія джинсів розпочалася, коли 24-рчний єврейський емігрант з Баварії заснував у Сан-Франциско, штат Каліфорнія, майстерню з пошиву штанів для гірників та золотошукачів.
  • Джаз- як відомо це стиль музики, який виник в США саме в результаті поєднання африканської та європейської культур. Але вперше він прибув з африканських земель.
  • ( як варіант прослуховування джазу)
  • Американський долар – грошова одиниця США. Спочатку долар був срібною монетою, а згодом до обігу увішли перші банкноти, які друкувалися на особливому льняно-бавовняному папері зеленою фарбою. Один край купюр був нерівним. У монетному дворі зберігався корінець, протилежний край якого був точною копією грошового знаку певної серії. За ним встановлювалася достовірність купюр.
  • Вч.: - Друга країна КАНАДА. Перш ніж послухати про неї, скажіть , які асоціації у вас виникають з цією країною?
  • 2 група

Учень: - Канада – це друга за площею території країна світу, яка займає більшу частину Північної Америки. Її єдиним сусідом є США. Мовою індіанців-ірокезів означає поселення, група хатин.природа Канади різноманітна. Канада тримає першість у світі за кількістю річок і озер. Серед населення переважають англо- та франко канадці. Тому в країні дві державні мови – англійська та французька.канада одна з найменш заселених країн свіу.середня густота населення становить лише 3 особи/км².канада високо розвинута країна світу.

Вона має сучасну багатогалузеву промисловість. Канада найбільший у світі виробник цинку, нікелю, алюмінію, молібдену. Канада має з Україною тісні торгівельні зв'язки. У нашу країну вона постачає верстати , електроприлади, автотранспортні засоби, медичні припарати, рибу. Натомість купує в Україні чавун і сталь металовироби, продукцію хімічної промисловості, взуття.

Учень: - (звук індіанця) - Як вигадаєте де ми знаходимось? Так ми у Канаді(показує на карті). Ми одягнені як індійці, а вони раніше жили в Канаді, ну і зараз живуть, не багато. Ви напевно запитаєте чому індійці, адже вони повині жити в Індії. Все дуже просто давним-давно відомий мореплавець Христофор Колумб вирішив відкрити новий шлях до Індії і поплив він не довкруж Африки(показує на карті), як це робили раніше, а на захід і відкрив нову землю, яка називається Північна Америка. Він подумав, що це Індія і назвав місцеве населеня індійцями.

Як ви гадаєте чому індійці носили піря на голові ? Піря вважалося символом хоробрості і давали їх кожному хто переміг ворога.

К'уякамси сх'алъ'икут- привіт

К'уякамкын сх'алъ'икук – раді вас бачити

Ви,напевне, здивовані, зараз зима,, а у нас багато кленових листків? Клен це- символ Канади і він навіть зображений на прапорі. Це цукровий клен – дерево заввишки 40 м. восени, коли клени червоніють,вони стають окрасою канадських лісів. У березні, роблячи насічки на стовбурах,з них добувають сік, який містить 4 % цукру. З нього виготовляють своєрідний на смак кленовий сироп. Щоб зварити 1 л сиропу, потрібно 40 л соку.

США і Канада сусіди і на межі між ними знаходиться Ніагарський водоспад. Це самий широкий водоспад у світі. Його протяжність 1 км 200 м, а гуркіт води чути за 7 км.

Ви запитаєте, що це за маленьке ведмежатко? Зараз воно маленьке , а коли виросте стане великим ведмедем грізлі– це американський бурий ведмідь. Його назва перекладається з латинської , як «страшний», «жахливий».

А ще Канада славиться хокеєм. Саме тут зародився хокей з шайбою. У Торонто навіть творено зал хокейної слави, де експонуються портрети уславлених хокеїстів світу.

А ми забули назвати столицю Канади – це Оттава.(показує на карті), а найбільші міста – це Ванкувер, Монреаль,Торонто. (показує на карті)

Ну , а зараз прощавайте. Поспішаємо на свято індійців (малюють полоски фарбою на щоках і уходять зі звуками індійців)

Вч.: - Третя країна МЕКСИКА. Перш ніж послухати про неї, скажіть , які асоціації у вас виникають з цією країною?

  • 3 група

Учень: - Мексика – третя за площею країна Північної Америки. Вона розташована на півдні материка. (показує на карті). Природа Мексики своєрідна. Характерною рисою є висока сейсмічна активність і численні діючі вулкани, тому в Мексиці часто трапляються землетруси. Серед населеня переважають метиси та індіанці. Державна мова – іспанська. Найбільші міста – Мехіко, Гвадалахара, Монтеррей. (показує на карті).

Мексика – найбільш розвинута країна Центральної Америки. Провідні галузі промисловості : чорна і кольорова металургія, хімічна промиловість, машинобудування,легка і харчова промисловість.

У сільському господарстві переважає рослинництво. У Мексиці вирощують агаву, з якої виробляють грубе волокно, а з нього виготовляють папір, мотузки , канати.

На світовому ринку Мексика продає кольорові метали, нафту і нафтопродукти, автомобілі, бавовну, каву, фрукти та овочі.

Учень: - Буенос тардес! Сьогодні ми в Мексиці. Вам не здається нам чогось не вистачає. О – ось і воно самбреро – це національна мексиканська шляпа. Але сомбреро не єдиний елемент національного костюма, є ще й пончо. Вважається, що воно зявилося в Мексиці за часів коли там жили індійці. Так,так, вам не почулося, індійці жили на території як Північної так і Південної Америки та називалися по-різному, наприклад в Мексиці – їх звали майя і ацтеки. Майя – це сама стародавня цивілізація у всьому світі. Майя відома всьому світу завдяки письменності, архітектурі, мистецтву, а саме головне у них була розвинута метматика та астрономія. Так , саме вони придумали цілу систему літочислення. Календар майя, напевно, знає кожен житель планети.

А що це за піраміда? Це піраміда Кукулькана – єдине , що залишилося від стародавнього міста Чічен-Іца – одного із самих стародавніх і найбільших міст індійців майя. Піраміда знаходится на території площею приблизно 18 га. Висота – 24м , плюс ще 6м – висота храма на вершині. На глибині приблизно 20 м під фундаментом піраміди знаходится підземне карстове озеро, яке є загрозою для неї. Ви , напевно, подумаєте, що місто Чічен-Іца це стародавня столиця Мексики. Але ж ні , в ті часи країни Мексики не існувало, до тих пір,поки туди не прийшли іспанські завойовники – конкістадори. Вони перемогли всіх індійців та заснували там колонію. Історія Мексики має близько 3000 років. Імперія ацтеків була останньою високорозвиненою цивілізацією перед прибуттям іспанців. І тільки в ХІХ ст.. зявилась країна Мексика. А запам'ятати столицю Мексики дуже просто – це місто Мехіко. (показує на карті).

Ой , щось я зголоднів. В Мексиці це не проблема , можна перекусити – тако, буріто і приправимо все соусом табаско. Смачного!

9. Вправа «Що здивувало!»

- Що найбільше вас вразило, здивувало, слухаючи повідомленя про певну країну?

Доповнення вчителя:

США – найрозвинутіша країна світу. 4 липня 1776 р. – дата проголошення незалежності США. Президентом Америки є Барак Обама. За кількістю населення – третє місце в світі. В своєму складі – 50 штатів. В'їзд до США по візам: багато кваліфікованих фахівців з різних галузей господарства щороку приїжджають до США.

Канада – країна «двох націй» - англійців і французів. Країна, яка другою після Польщі визнала у 1991 році суверенітет України. Для неї характерне таке розмаїття відкриттів:

- плитковий шоколад,

- електронний мікроскоп,

- телефон,

- сірники,

- замочок для одягу,

- спортивні ігри: баскетбол, хокей із шайбою.

Один із канадських державних діячів на поч. ХХ ст. сказав: «У Канади надто мало історії та занадто багато географії», тобто, на одного канадця припадає: по 40 га гір, рівнин, полів, лісів та боліт; на 6 канадців – озеро; на 1 людину – якщо не річка, то струмок.

10. Україна та Північна Америка

Україна веде активну роботу майже з усіма країнами Північної Америки.

Найбільше ж наша держава співпрацює з Канадою та США

Сполучені Штати Америки є стратегічним партнером України. Цей вибір зумовлюється, виключно великою роллю США у світовій економіці й політиці. Жодна важлива подія в світі не обходиться без прямої або опосередкованої участі Сполучених Штатів.

Канада - це перша країна, яка визнала незалежність України. З квітня 1992 року діє Посольство Канади в Україні, у листопаді 1992 року було відкрито Посольство України в Канаді, а пізніше - Генеральне консульство України в Торонто (березень 1993 року). Основні принципи та напрями розвитку відносин між двома країнами зафіксовано в „Спільній декларації про Особливе партнерство між Україною та Канадою", підписаній у Києві 31 березня 1994 року, а також „Спільній декларації про подальший розвиток відносин Особливого партнерства між Україною і Канадою", підписаній у Києві 05 грудня 2001 року. Особливе місце у двосторонніх відносинах належить питанням культурно-гуманітарного співробітництва, та зокрема, підтриманню зв'язків з українською громадою Канади.

Саме в Канаді проживає найчисельніша українська діаспора

Українська діаспора

Вчитель: - Ще недавно слово «діаспора» було мало не лайливим. Вважалося в радянські часи, що закордоном живуть ті українці, які проти радянської влади – «зрадники Батьківщини».

Але виявилося, що живуть там сьогодні українці з складною долею, яким дорога доля України. «Нашого цвіту – по всьому світу» – за межами України знаходиться близько 20 млн. українців. Зокрема, в США – 2 млн. українців, в Канаді – 1,5 млн. чоловік. Перші українці Іван та Василь Пилипіви з села Небилів Рожнятівського району 7 вересня 1891 року на кораблі «Орегон» прибули у порт «Квебек», а з 1896 року почалася масова міграція.

-Як ви думаєте, чому люди виїжджають з України? (відповіді учнів)

В Канаді є місто Вінніпег, де кожний 10 житель – українець. Українська мова, географія, література, історія, соціологія України викладається у 28 університетах та коледжах США. Українці свято бережуть звичаї та традиції своїх предків. Утворюються і діють різноманітні громади політичного, релігійного та культурно - освітнього напрямку, видаються газети, журнали, книги, ведеться теле-, радіомовлення.

Та через роки і віки ці люди скажуть:

«На Україну повернусь, через роки, через віки,

Устами вдячно притулюсь до материнської руки».

ІV. Закріплення вивченого.

Прийом «Мікрофон»

1. Корінні жителі Пн. Америки… (індіанці та ескімоси)

2. Народи , яких рас становлять прийшле населення? (іспанці, англійці, французи, африканці)

3. Скільки чоловік проживає на материку? (460)

  • 4.Назвіть причини від яких залежить розміщеня населення на материку. ( природні умови, особливості розселення)

5.Які великі країни розташовані в Північній Америці? ( США, Канада)

6.На прапорі якої країни зображено кленовий лист… (Канада)

7.Де найчисельніша українська діаспора… (США)

Прийом «Картографічний практикум» (як варіант)

Нанести на контурну карту Північної Америки країни , які вивчили на уроці та їх столиці.

V. Підсумок уроку. Оцінювання:

-Я навчився…

-Я зрозумів…

-Я відкрив…

-Я був здивований…

-Я буду використовувати більше…

VІ. Домашнє завдання:

- вивчити параграф 42-43;

- скласти 12 запитань до теми «Північна Америка», які починатимуться зі слова «Чому?»

- позначити на контурній карті найбільші країни материка (як варіант)

Перегляд файлу

Тема:  Населення. Держави. Україна і держави Північної Америки

Мета: Ознайомити учнів з особливостями населення та країнами материка,   

            визначити характерні риси; формувати вміння учнів аналізувати, 

            зіставляти,узагальнювати і робити висновки; удосконалювати вміння

           самостійної роботи з картою,додатковою літературою; виховувати

           патріотичні почуття.

 

Обладнання: підручник «Географія материків і океанів», В.М. Бойко, С.В. Міхелі,  

                        фізична карта світу, політична карта світу, атласи, таблиці, картини

                        про США та Канаду, Мексику, презентація, відеоролики.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами інтерактивних

                     технологій.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Епіграф уроку: «Хто якою мовою думає - той до того народу й належить»

                                                                                                                      В.Даль

Словничок нових понять (заздалегідь написаний на дошці)

  • Ескімоси – ( з інд. – той, хто їсть сире м'ясо ) – справжні люди
  • Іглу – снігове житло ескімосів
  • Коло́нія — поселення людей поза межами своєї країни
  • Емігрант - особа, що залишила Батьківщину і виїхала в іншу країну для постійного чи тривалого проживання
  • Діаспора – (від грец. – розсіяння) – розселенялюдей за межами своєї країни
  • Міграція – механічний рух населення

ІІ. Повторення вивченого матеріалу

  1. Перевірка домашнього завдання (вибірково) – таблиця « Природні зони»
  • Яких з природних зон Північної Америки немає в Південній Америці?
  • Чому рослинність і тваринний світ тундри бідні?
  • Що називають преріями?
  • Чим відрізняється зона мішаних лісів від широколистих?

2. Взаємоперевірка – географічний диктант на контурній карті

ЗАВДАННЯ

  1. Позначити велику затоку, яка перетинається паралеллю 60 пн.ш. (Гудзонова)
  2. Півострів на сході материка,який перетинається меридіаном 81 сх.д. (Флорида)
  3. Найбільший острів на Землі. (Гренландія)
  4. Озеро, що перетинається Пн. полярним колом. (Велике Ведмеже)
  5. Річка, яка названа на честь шотландського першовідкривача. (Маккензі)
  6. Найвищу вершину Пн. Америки. (Мак-Кінлі)

 

3. Гра «Коло уваги»

Вчитель обводить указкою невелику територію, а учні повинні вказати, які географічні об’єкти розміщені на даному колі (наприклад: річки, озера, форми рельєфу,тектонічні структури) їх назви і пару слів про ці об’єкти .

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Мотивація навчальної діяльності:

 

       Чи уявляв собі Христофор Колумб, вирушаючи на пошуки західного морського шляху до Індії, масштаби свого відкриття? Що сталося б із доколумбовими цивілізаціями на материку у разі набагато пізнішого відкриття цих земель європейцями? Ці питання й дотепер викликають хвилювання та суперечки сучасних вчених. Але історію нікому ще не вдавалося повернути назад. Як би там не було, за словами сучасного дослідника Північної Америки, «...те, що створено людиною на цьому континенті, гідне поваги...». Отже, завершуючи вивчення Північної Америки, настав час пригадати особливості заселення материка, визначити характерні ознаки його населення, ознайомитися із сучасною політичною картою.

 

  1. Повідомлення теми, мети уроку (запис плану уроку  у зошитах)
  • Тема сьогоднішньго уроку «Населення. Держави. Україна і держави Північної Америки»(Слайд)
  • Сьогодні ми ознайомимося із населенням Північної Америки, розглянемо політичну карту , поговоримо про держави, які існують на материку та зв'язок нашої держави з ними.
  • Тож запишіть тему та план уроку у зошити.

                                                       ПЛАН

  1. Населення.
  2. Держави.

  3. Україна і держави  Північної Америки.

 

- Перш ніж розпочати знайомство з темою нашого уроку, скажіть:

Оцінка рівня інформованості:

  • Які раси існують в світі?
  • На материку Пд. Америки?
  • Як ви думаєте,чи можуть вони проживати і на материку Пн. Америки?
  • Молодці, тож сьогодні продовжує відкривати свої таємниці Пн. Америка.

Отже перше питання нашої теми «Населення». Перед вашими очима лежать листочки з «хмарами тегів» на яких зображені представники корінного населення Північною Америки. Подивіться уважно і скажіть, хто зображений на малюнках 

  • Як ви думаєте представники, якої раси першими почали заселяти материк? ( Перші люди прийшли в Пн.Америку, як вважають вчені,  з Азії по сухопутному «мосту», що тисячі років тому був на місці Беренгової протоки. У пошуках нових мисливських угідь вони поступово зайняли весь материк.)(Слайд)
  • Як ви думаєте, якщо ці люди прийшли з Азії , до якої раси вони належать? ( монголоїдної)
  • Так корінні народи – індіанці та ескімоси, а ще й алеути - належать до монголоїдної раси. Доказом цього є ознаки їх зовнішності -  темна шкіра з червонуватим відтінком, жорстке пряме волосся, темний колір очей широке обличчя.(Слайд)
  • Пропоную вам подивитись невеличкий ролик про корінних жителів.(ВІДЕО) (Слайд)
  • З ХVст., після відкриття Америки Х Колумбом почалася колонізація материка іспанцями, англійцями, французами.
  • Як ви розумієте слово «колонізація»? (заселення території іншими народами).
  • Подивіться , які ж народи приймали участь у освоєнні Північної Америки. (Слайд)
  • Скажіть іспанці, англійці, французи – це представники, якої раси? (європеоїдної)
  • Їх облаштування на нових землях супроводжувалося, як і на інших материках знищенням корінного населення або витісненням його на малопридатні для життя землі.
  • А яким чином на материку зявилися представники негроїдної раси?(Їх привозили з Африки, як рабів для роботи на плантаціях)
  1. Робота з підручником пар. 42, с.195

Ну а зараз, на основі абзацу підручника та ось такого додатка , вам необхідно скласти опорну логічну схему про населення  Пн. Америки (діти самостійно складають в зошитах) ДОДАТОК

Зразок на дошці (С)

НАСЕЛЕННЯ

 

 

 

         

  • Індіанці                                    - Європейці                           - Метиси (є + і )
  • Ескімоси                                  - Африканці                           - Мулати ( є + а )
  • Алеути

 (учні зіставляють свою схему зі схемою з презентації-порівнюють,уточнюють)

 

Вч.: -  Тож давайте підсумуємо -  до якої раси відносяться корінні жителі? (монголоїдної)

        - Де проживають? ( індіанці проживають переважно в Мексиці і Цн.Америці; ескімоси та алеути на узбережжі Північного Льодовитого океану)

        - До якої раси відноситься прибуле населення? (Європеоїдної, негроїдної)

        - Де проживають? ( переважно в США та Канаді)

        - Скільки зараз проживає осіб в Пн.Америці? ( 460 млн. осіб)

        - З різних народів і рас сформувалися нові нації зі своїми традиціями. Які це нації ?

 ( американці США, англо-канадці, афроамериканці)

          - Чому населення розміщуються нерівномірно?  (це зумовлено особливостями заселення та природними умовами)

     5. Фізкульт хвилинка (Слайд) 

 

  1. Розповідь вчителя:  Наступне питання уроку « Політична карт та держави» (Слайд)
  • Давайте пригадаємо, а що таке політична карта та що на ній зображено?

Політична карта – це географічна карта,на якій чітко показано кордони країн та їх столиці.

Має особливість змінюватися.

  • Відкрийте , будь-ласка політичну карту Пн.Америки в ваших атласах.

 

Сформувалася сучасна політична карта на поч. XX ст. На материку Пн. Америка проживає приблизно 460 млн. чоловік.(Слайд) Більшість населення – мешканці міст. (Слайд) Держави материка різняться за розмірами, кількістю населення та економічним рівнем. (Слайд)  Найбільші країни – це США, Канада, Мексика, (Слайд) а також на крайньому півдні та островах Карибського моря є багато дрібних за площею держав та залежних територій. А які це держави  я пропоную вам відгадати: (пропоную загадки, акровірші)

1. Фігура ось геометрична,

    У неї кожна грань квадрат.

    Але й країна ця тропічна

    Лиш  «А» тут літеру додать.                 (Куба)

 

Вчитель : Христофор Колумб,як перший турист що ступив на цю землю вигукнув: «Найчудовіша земля у світі!» - маючи на увазі теплі піски та узбережжя моря.

 

2. Під нею голову ховають в спеку.

    Та подивись лиш на Америку далеку…

    Вона єднає два материки

    Її не знати - просто не з руки.            (Панама)

 

3. Америка російська  це.

   Либонь,ви знаєте слівце

   Яке я зараз загадала.

   Скажіть,коли хто відгадав.

   Колись давно російський цар

   Америці цей край продав.                 (Аляска)

Вчитель: Петро I продав Америці Аляску та Алеутські острови у 1867 році.

 

4. Клен листям лапатим торкає,

   А може, шепоче у сні.

   Нічого він того не знає,

   Але промовляє мені.

   Десь там за полярним аж колом

   Арктики дихає холод.                      (Канада)

 

7. Робота з політичною картою. (атлас, пар. 42 с.197)

Давайте знайдемо ці країни на карті та назвемо  їх столиці записавши їх до зошита

              США- Вашингтон

              Канада – Оттава

              Мексика – Мехіко

              Куба – Гавана

              Панама – Панама та ін.

  1. Вправа «Це – цікаво!» (вихід за межі підручника) (учні заздалегідь діляться на групи відповідно до кількості країн (в даному випадку на три – США, Канада, Мексика) і отримують завдання цікаво презентувати країну, використовуючи і елементи одягу, атрибутику і т.д. і т.п.)

Вч.: Деякі учні сьогодні підготували нам цікаві повідомлення про найбільші та найбільш розвинуті держави Пн. Америки. (повідомлення учнів)

  • Отже перша країна США. Перш ніж послухати про неї, скажіть , які асоціації у вас виникають з цією країною?

1 група

Учень: США- найрозвинутіша країна світу, друга за площею країна Північної Америки. За кількістю населеня США посідає третє місце в світі. Більшість населення нащадки переселенців з Європи, також великий відсоток афроамериканців – вихідців з Африки. США порівнюють з казаном, у якому люди різних національностей з усього світу сплавились в єдину націю – американці США. Державною мовою є англійська.

       Це країна з високо розвинутою промисловістю. Національною гордістю американці вважають автомобілебудування. Заводи «Дженерал моторс», «Форд», «Крайслер» відомі у всьму світі. США лідер з виробництва авіаційної та ракетно-космічної техніки (компанія «Боїнг»). Провідними галузями є приладобудування, виробництво комп’ютерної техніки та розробка комп’ютерних програм («Майкрософт»).

     Експортує – автомобілі, літаки, електронну промисловість. У США народилися і поширилися світом гамбургери, джинси, джазова музика, ковбойські фільми.

 

Учень: - Хай, ми в США, а точніше в Сполучених Штатах Америки.(показує на карті). Зверніть увагу, який цікавий прапор, як ви гадаєте, чому на ньому так багато зірочок? А тому, що США  складається зі штатів, а кількість зірочок на прапорі дорівнює кількості штатів. Їх аж 50. Ви можете подумати, що це як наче 50 маленьких держав в одній великій країні. В чомусь ви й праві, адже у кожного штата є свій прапор, девіз і закон, але в цілому це велика єдина держава – США. Якщо так багато штатів, то повинно бути багато столиць? Але – ні. Великих міст дійсно багато, наприклад, Нью-Йорк, Флорида, Лос-Анджелес, Чикаго, Сан-Франциско, (показує на карті) але столиця одна, це - Вашингтон.(показує на карті) Саме в Вашингтоні знаходиться Білий дім, там живе президент.

     Одним із символів США є Статуя Свободи, але знаходиться вона не в столиці, а в іншому чудовому місті – Нью-Йорці.це не просто статуя- це символ США, який означає свободу і незалежність цієї держави. Повна назва означає  Свобо́да, що ося́ює світ. Ця статуя подарунок французьких громадян до сторіччя американської революції.

      А ще символом США є птах, який зображений на прапорі, це не просто птах, це білоголовий орлан, який живе в США.

      Ще одне цікаве місце на землі теж знаходиться саме в США це – Голівуд. Голівуд це нймовірне місце, де народжуються дуже багато фільмів і мультфільмів, знаходиться в Лос-Анджелісі. В цьому районі знаходиться дуже багато кіностудій іживе багато знаменитих кіноакторів.

     Діснейленд – парк розваг знаходиться в штаті Каліфорнія. Це світ мультфільмів і казок.

     Також США славиться гамбургерами, хот-догами – доречі -  які вигадані емігрантами з Німеччини.

    Джинси – виникли, як робочий одяг в 1850 році в США. Історія джинсів розпочалася, коли 24-рчний єврейський емігрант з Баварії заснував у Сан-Франциско, штат Каліфорнія, майстерню з пошиву штанів для гірників та золотошукачів.

      Джаз- як відомо це стиль музики, який виник в США саме в результаті поєднання африканської та європейської культур. Але вперше він прибув з африканських земель.

( як варіант прослуховування джазу)

     Американський долар – грошова одиниця США. Спочатку долар був срібною монетою, а згодом до обігу увішли перші банкноти, які друкувалися на особливому льняно-бавовняному папері зеленою фарбою. Один край купюр був нерівним. У монетному дворі зберігався корінець, протилежний край якого був точною копією грошового знаку певної серії. За ним встановлювалася достовірність купюр.

 

 

Вч.: - Друга країна КАНАДА. Перш ніж послухати про неї, скажіть , які асоціації у вас виникають з цією країною?

 2 група

Учень: - Канада – це друга за площею території країна світу, яка займає більшу частину Північної Америки. Її єдиним сусідом є США. Мовою індіанців-ірокезів означає поселення, група хатин.природа Канади різноманітна. Канада тримає першість у світі за кількістю річок і озер. Серед населення переважають англо- та франко канадці. Тому в країні дві державні мови – англійська та французька.канада одна з найменш заселених країн свіу.середня густота населення становить лише 3 особи/км².канада високо розвинута країна світу.

   Вона має сучасну багатогалузеву промисловість. Канада найбільший у світі виробник цинку, нікелю, алюмінію, молібдену. Канада має з Україною тісні торгівельні зв’язки. У нашу країну вона постачає верстати , електроприлади, автотранспортні засоби, медичні припарати, рибу. Натомість купує в Україні чавун і сталь металовироби, продукцію хімічної промисловості, взуття.

 

Учень: - (звук індіанця)  - Як вигадаєте де ми знаходимось? Так ми у Канаді(показує на карті). Ми одягнені як індійці, а вони раніше жили в Канаді, ну і зараз живуть, не багато. Ви напевно запитаєте чому індійці, адже вони повині жити в Індії. Все дуже просто давним-давно відомий мореплавець Христофор Колумб вирішив відкрити новий шлях до Індії і поплив він не довкруж Африки(показує на карті), як це робили раніше, а на захід і відкрив нову землю, яка називається Північна Америка. Він подумав, що це Індія і назвав місцеве населеня індійцями.

    Як ви гадаєте чому індійці носили піря на голові ? Піря вважалося символом хоробрості і давали їх кожному хто переміг ворога.

К’уякамси сх’алъ’икут- привіт

К’уякамкын сх’алъ’икук – раді вас бачити

    Ви,напевне, здивовані, зараз зима,, а у нас багато кленових листків? Клен це- символ Канади і він навіть зображений на прапорі. Це цукровий клен – дерево заввишки 40 м. восени, коли клени червоніють,вони стають окрасою канадських лісів. У березні, роблячи насічки на стовбурах,з них добувають сік, який містить 4 % цукру. З нього виготовляють своєрідний на смак кленовий сироп. Щоб зварити 1 л сиропу, потрібно 40 л соку.

     США і Канада сусіди і на межі між ними знаходиться Ніагарський водоспад. Це самий широкий водоспад у світі. Його протяжність 1 км 200 м, а гуркіт води чути за 7 км.

     Ви запитаєте, що це за маленьке ведмежатко? Зараз воно маленьке , а коли виросте стане великим ведмедем грізлі– це американський бурий ведмідь. Його назва перекладається з латинської , як «страшний», «жахливий».

      А ще Канада славиться хокеєм. Саме тут зародився хокей з шайбою. У Торонто навіть творено зал хокейної слави, де експонуються портрети уславлених хокеїстів світу.

      А ми забули назвати столицю Канади – це Оттава.(показує на карті), а найбільші міста – це Ванкувер, Монреаль,Торонто. (показує на карті)

     Ну , а зараз прощавайте. Поспішаємо на свято індійців (малюють полоски фарбою на щоках і уходять зі звуками індійців)

 

Вч.: - Третя країна МЕКСИКА. Перш ніж послухати про неї, скажіть , які асоціації у вас виникають з цією країною?

3 група

Учень: - Мексика – третя за площею країна Північної Америки. Вона розташована на півдні материка. (показує на карті). Природа Мексики своєрідна. Характерною рисою є висока сейсмічна активність і численні діючі вулкани, тому в Мексиці часто трапляються землетруси. Серед населеня переважають метиси та індіанці. Державна мова – іспанська. Найбільші міста – Мехіко, Гвадалахара, Монтеррей. (показує на карті).

     Мексика – найбільш розвинута країна Центральної Америки. Провідні галузі промисловості : чорна і кольорова металургія, хімічна промиловість, машинобудування,легка і харчова промисловість.

    У сільському господарстві переважає рослинництво. У Мексиці вирощують агаву, з якої виробляють грубе волокно, а з нього виготовляють папір, мотузки , канати.

    На світовому ринку Мексика продає кольорові метали, нафту і нафтопродукти, автомобілі, бавовну, каву, фрукти та овочі.

 

Учень: - Буенос тардес! Сьогодні ми в Мексиці. Вам не здається нам чогось не вистачає. О – ось і воно самбреро – це національна мексиканська шляпа. Але сомбреро не єдиний елемент національного костюма, є ще й пончо. Вважається, що воно зявилося в Мексиці за часів коли там жили індійці. Так,так, вам не почулося, індійці жили на території як Північної так і Південної Америки та називалися по-різному, наприклад в Мексиці – їх звали майя і ацтеки. Майя – це сама стародавня цивілізація у всьому світі. Майя відома всьому світу завдяки письменності, архітектурі, мистецтву, а саме головне у них була розвинута метматика та астрономія. Так , саме вони придумали цілу систему літочислення. Календар майя, напевно, знає кожен житель планети.

       А що це за піраміда? Це піраміда Кукулькана – єдине , що залишилося від стародавнього міста Чічен-Іца – одного із самих стародавніх і найбільших міст індійців майя. Піраміда знаходится на території площею приблизно 18 га. Висота – 24м , плюс ще 6м – висота храма на вершині. На глибині приблизно 20 м під фундаментом піраміди знаходится підземне карстове озеро, яке є загрозою для неї. Ви , напевно, подумаєте, що місто Чічен-Іца це стародавня столиця Мексики. Але ж ні , в ті часи країни Мексики не існувало, до тих пір,поки туди не прийшли іспанські завойовники – конкістадори. Вони перемогли всіх індійців та заснували там колонію. Історія Мексики має близько 3000 років. Імперія ацтеків була останньою високорозвиненою цивілізацією перед прибуттям іспанців. І тільки в ХІХ ст.. зявилась країна Мексика. А запам’ятати столицю Мексики дуже просто – це місто Мехіко. (показує на карті).

        Ой , щось я зголоднів. В Мексиці це не проблема , можна перекусити – тако, буріто і приправимо все соусом табаско. Смачного!

9. Вправа «Що здивувало!»

- Що найбільше вас вразило, здивувало, слухаючи повідомленя про певну країну? 

Доповнення вчителя:

США – найрозвинутіша країна світу. 4 липня 1776 р. – дата проголошення незалежності США. Президентом Америки є Барак Обама. За кількістю населення – третє місце в світі. В своєму складі – 50 штатів. Вїзд до США по візам: багато кваліфікованих фахівців з різних галузей господарства щороку приїжджають до США.

Канада – країна «двох націй» - англійців і французів. Країна, яка другою після Польщі визнала у 1991 році суверенітет України. Для неї характерне таке розмаїття відкриттів:

     - плитковий шоколад,

     - електронний мікроскоп,

     - телефон,

     - сірники,

     - замочок для одягу,

     - спортивні ігри: баскетбол, хокей із шайбою.

Один із канадських державних діячів на поч. ХХ ст. сказав: «У Канади надто мало історії та занадто багато географії», тобто, на одного канадця припадає: по 40 га гір, рівнин, полів, лісів та боліт; на 6 канадців – озеро; на 1 людину – якщо не річка, то струмок.

 

10. Україна та Північна Америка

Україна веде активну роботу майже з усіма країнами Північної Америки.

Найбільше ж наша держава співпрацює з Канадою та США

Сполучені Штати Америки є стратегічним партнером України. Цей вибір зумовлюється, виключно великою роллю США у світовій економіці й політиці. Жодна важлива подія в світі не обходиться без прямої або опосередкованої участі Сполучених Штатів. 

Канада - це перша країна, яка визнала незалежність України. З квітня 1992 року діє Посольство Канади в Україні, у листопаді 1992 року було відкрито Посольство України в Канаді, а пізніше - Генеральне консульство України в Торонто (березень 1993 року). Основні принципи та напрями розвитку відносин між двома країнами зафіксовано в „Спільній декларації про Особливе партнерство між Україною та Канадою", підписаній у Києві 31 березня 1994 року, а також „Спільній декларації про подальший розвиток відносин Особливого партнерства між Україною і Канадою", підписаній у Києві 05 грудня 2001 року. Особливе місце у двосторонніх відносинах належить питанням культурно-гуманітарного співробітництва, та зокрема, підтриманню зв'язків з українською громадою Канади.

Саме в Канаді проживає найчисельніша українська діаспора

Українська діаспора 

 Вчитель: - Ще недавно слово «діаспора» було мало не лайливим. Вважалося в радянські часи, що закордоном живуть ті українці, які проти радянської влади – «зрадники Батьківщини».

Але виявилося, що живуть там сьогодні українці з складною долею, яким дорога доля України. «Нашого цвіту – по всьому світу» – за межами України знаходиться близько 20 млн. українців. Зокрема, в США – 2 млн. українців, в Канаді – 1,5 млн. чоловік. Перші українці Іван та Василь Пилипіви з села Небилів Рожнятівського району 7 вересня 1891 року на кораблі «Орегон» прибули у порт «Квебек», а з 1896 року почалася масова міграція.

  • Як ви думаєте, чому люди виїжджають з України? (відповіді учнів)

В Канаді є місто Вінніпег, де кожний 10 житель – українець. Українська мова, географія, література, історія, соціологія  України викладається у  28 університетах та коледжах США. Українці свято бережуть звичаї  та традиції своїх предків. Утворюються і діють різноманітні громади політичного, релігійного та культурно - освітнього напрямку, видаються газети, журнали, книги, ведеться теле-, радіомовлення.

Та через роки і віки ці люди скажуть:

         «На Україну повернусь, через роки, через віки,

          Устами вдячно притулюсь до материнської руки».

ІV. Закріплення вивченого.

Прийом «Мікрофон»

1.  Корінні жителі Пн. Америки… (індіанці та ескімоси)

2. Народи , яких рас становлять прийшле населення? (іспанці, англійці, французи, африканці)

  3. Скільки чоловік проживає на материку? (460)

  1. Назвіть причини від яких залежить розміщеня населення на материку. ( природні умови, особливості розселення)
  2. Які великі країни розташовані в Північній Америці? ( США, Канада)
  3. На прапорі якої країни зображено кленовий лист… (Канада)
  4. Де найчисельніша українська діаспора… (США)

 

Прийом «Картографічний практикум» (як варіант)

Нанести на контурну карту Північної Америки країни , які вивчили на уроці та їх столиці.

 

V. Підсумок уроку.                                                                  Оцінювання:

  • Я навчився…
  • Я зрозумів…
  • Я відкрив…
  • Я був здивований…
  • Я буду використовувати більше…

 

VІ. Домашнє завдання:

  - вивчити параграф  42-43;

- скласти 12 запитань до теми «Північна Америка», які починатимуться зі слова «Чому?»

 - позначити на контурній карті найбільші країни материка (як варіант)

docx
Додано
1 листопада 2018
Переглядів
9000
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку