Тема: «Води суходолу Африки. Використання водних ресурсів»

Про матеріал

Мета:

  • навчальна: сформувати в учнів уявлення про особливості вод суходолу; систематизувати знання про гідрологічні особливості;
  • розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, удосконалювати навички самостійного здобуття знань, уміння робити висновки;
  • виховна: виховувати бережного ставлення до природи та вміння здобувати та застосовувати інформацію.
Перегляд файлу

Конспект уроку в 7 класі

 

Тема: «Води суходолу Африки. Використання водних ресурсів»

Мета:

  • навчальна: сформувати в учнів уявлення про особливості вод суходолу; систематизувати знання про гідрологічні особливості;
  • розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, удосконалювати навички самостійного здобуття знань, уміння робити висновки;
  • виховна: виховувати бережного ставлення до природи та вміння здобувати та застосовувати інформацію.

Обладнання: фізична карта Африки та світу, кліматична карта Африки атласи, ілюстрації річок та озер Африки,  підручники, посібники, текстові завдання, учнівські повідомлення, роздатковий матеріал, ілюстративний матеріал, завдання на картках, контрольні запитання

Тип уроку: нестандартний (урок-подорож)

Методи: розповідь, Розповідь-пояснення, бесіда, опис, повідомлення учнів, робота з підручником, ілюстрація, демонстрація наочних посібників, проблемно-

пошуковий

Прийоми: «Експрес - опитування», «Проблемне питання», «Робота в групах», «Мандрівка», «Конспект», «Картографічна лабораторія», «Довідник»

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Протягом останніх уроків ми дізналися багато таємниць про життя в Африці. І ви, напевно, переконалися, щоб багато знати, потрібно багато працювати. Сьогодні вам необхідно бути уважними, старанними та активними.

Історія є географією в часі, а географія - історією в просторі.

Жан Жак Елізе Реклю

Знаєш, чим гарна пустеля? Десь там  ховаються джерела

А. де Сент-Екзюпері

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Колись великий мандрівник, дослідник Микола Пржевальський говорив : «…А життя прекрасне ще й тому, що можна подорожувати».

Щоб переконатися в справедливості цих слів, я пропоную вирушити в подорож по річкам найспекотнішого материка – Африка. Із собою в дорогу ми візьмемо6 Фізичну карту Африки, кліматичну карту Африки, ілюстрації річок Африки.

Зараз перевіримо вашу готовність до подорожі.


Проведемо «Експрес - опитування». За кожну правильну відповідь ви одержите 1 бал. Відповідати треба чітко, лаконічно та швидко.

  1. Де і яку зареєстровано найвищу температуру в Африці?

(поблизу міста Триполі у Лівійській пустелі зареєстровано найвищу температуру повітря на Землі. Вона становить +57,8 °С.)

  1. Де і яку зареєстровано найнижчу температуру в Африці?

(Найнижчу температуру найтеплішого з материків зареєстровано в нагір'ї Тібесті, вона становить -18 °С.)

  1. В одному й тому самому кліматичному поясі опадів випадає більше:

(на рівнинах, у горах)

  1. Пасати  приносять більше вологи у Пн.Африці чи у Пд. Африці?

(Пд. Африці)

  1. Чому сприяє Мозамбікська течія?

(збільшенню кількості опадів)

  1. В екваторіальній Африці опадів випадає багато чи мало?

(Багато)

  1. Де знаходяться області високого тиску в Африці, на екваторі чи у районі тропіків? (на екваторі)
  2. Що таке клімат?

(Клімат – це багаторічний режим погоди)

  1. У межах яких кліматичних поясів розташована Африка?

(Екваторіальний, субекваторіальний, тропічний, субтропічний)

  1.  Що впливає на розподіл температур та опадів по території Африки?

(рельєф материка, холодні та теплі течії біля її узбережжя).

  1.  Назвіть холодні течії, які спричиняють формування берегових пустель на різних узбережжях Африки.

(Бенгельська течія)

  1.  Назвіть головні кліматотвірні чинники.

(кількість сонячної радіації ,циркуляція повітряних мас, підстилаюча поверхня)

(Самоперевірка чи перевірка у товариша по парті)

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Африканське прислів’я говорить «Вода дорожча за борошно». Це показує ставлення місцевих жителів до води, як до найбільшого багатства. На значних площах Африки води справді мало. Проте не скрізь на материку її бракує. Подекуди води навіть забагато. Нерівномірність поширення водойм в Африці пов’язана з кліматом.


Прийом «Проблемне питання»

Вислів: Ріки –дзеркало клімату

Чим ми зможемо це підтвердити або спростувати?

(Що таке дзеркало? Чим живеться річка? Що впливає на режим річки? Де буде багато річок, а де менше?).

Отже ….ми зможемо підтвердити вислів. По суті клімат виступає «мамою» для річок, а кого ж можна назвати «батьком»? Хто буде формувати напрямок? Характер? Швидкість  так це - Рельєф.

Сьогодні ми будемо говорити про води Африки та як використовують водні ресурси.

Запишіть у зошитах тему уроку:

«Води суходолу Африки. Використання водних ресурсів»

Цю тему розглядатимемо за наступним планом (на дошці та на партах)

 

Маршрут подорожі

1. Загальна характеристика вод Африки.

2. Характеристика найбільших річкових систем Африки.

3. Озера Африки.

4. Болота та підземні води.

5. Використання водних ресурсів

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя:

Річки Африки належать до трьох басейнів: Атлантичного океану, Індійського океану та внутрішнього стоку. Дивовижне відкриття зробили вчені у 1958 році. За допомогою радіоізотопів ними була виявлена річка, що протікає під Нілом. Причому її середньорічна витрата води в 6 разів більша, ніж у Нілу, і складає близько 500 км.кв

Дві найдовші річки світу – це Ніл в Африці і Амазонка у Пд Америці. Географи дотепер сперечаються, яка з них довша. Більшість віддає перевагу Нілу, вважаючи його довжиною 6670 км, а довжину Амазонки – 6448 км.

Вважається, що найбільше у світі підземне озеро знаходиться на глибині 60 м в Намібії (Африка) в печері Драхенхаухлох. Воно виявлене в 1986 році. Площа його акваторії складає більше 2 га. Максимальна глибина 90 м.

Третина Африки – це область внутрішнього стоку в основному тимчасових водотоків. Області з тропічним кліматом – Сахара і частина Калахарі – майже не мають річок. Їх перетинають ваді – сухі гирла. Що наповнюються водою лише після дощів.

Більшість річок Африки стікає в Атлантику.

Прийом «Робота в групах» АТЛАС

Назвіть найбільші річки Африки Ніл, Конго (Заїр), Нігер, Замбезі, Оранжева

  Учні розподіляються за групами і складають характеристику найбільших річок Африки, використовуючи план характеристики річки, карти атласу та текст підручника:

План характеристики річки

  1. Назва річки.
  2. Географічне положення (на якому материку, у якій його частині протікає).
  3. Басейн океану, до якого належить річка.
  4. Місце витоку і гирла, довжина, напрямок течії.
  5. Основні притоки річки.
  6. Види живлення річки.
  7.    Господарське використання річки.

 

Прийом «Мандрівка»

Вчитель показує на карті озера Африки – Вікторія, Чад, Ньяса, Танганьїка

Прийом «Конспект»

Охарактеризувати найбільші озера Африки за картами атласу та текстом підручника, використовуючи план характеристики озера:

 

План характеристика озера

  1. Географічне положення
  2. Як утворилася озерна улоговина
  3. Найбільша глибина
  4. Солоність
  5. Стічне або безстічне
  6. Характер берегів
  7. Господарська діяльність людини. Екологічні проблеми озера

 

Розповідь вчителя:

Болота Африки розміщуються у найбільш зволожених районах материка. Найбільше їх знаходиться в середній частині басейну Конго та у верхів'ях Білого Нілу.

Африка у своїй північній (пустеля Сахара) та південній (пустелі Наміб та Калахарі) частинах терпить від гострої нестачі водних ресурсів. Там люди користуються переважно підземними водами. Великі запаси підземних вод зосереджені під поверхнею Сахари.

У місцях, де підземні води підходять близько до поверхні, знаходяться оазиси — ділянки пустель з рослинністю.

Висновки: (Підбиття підсумків уроку вчителем.)

  •              Внутрішні води Африки розміщені дуже рівномірно, що пов’язано з кліматом материка. Найбільше водойм в Центральній Африці, найменше в пустелі Сахара — на півночі та пустелях Наміб і Калахарі — на півдні
  •              • Річки Африки належать до басейнів Атлантичного та Індійського океанів і басейну внутрішнього стоку. Найдовшими річками є Ніл, Конго, Нігер та Замбезі.
  •              • Озера Африки численні і різні за походженням улоговин. Найбільші озера тектонічного походження, тобто лежать у прогинах земної кори (Вікторія) або розташовані в Східноафриканській зоні розломів (Танганьїка, Ньяса). Озеро Чад має реліктове походження.
  •              • У пустельних район є значні запаси підземних вод. 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Картографічна лабораторія» практична робота №8 «Нанесення на к/к назв водних об’єктів Африки»

 

VІ. Підсумок уроку Прийом «Кросворд»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

і

 

 

 

4т

а

н

г

а

н

ь

ї

к

а

 

 

 

м

 

 

д

 

 

 

т

 

 

 

 

б

 

 

 

 

 

6к

о

н

г

о

 

е

 

 

 

 

 

 

р

 

 

 

 

з

 

 

 

 

 

7н

і

г

е

р

5н

і

л

 

 

 

 

 

я

 

 

 

Вертикаль:

  1. Річка починається на плато Лунда, утворює численні пороги та водоспади і впадає в Індійський океан (Замбезі)
  2. Це найбільше озеро Африки (Вікторія)
  3. Для озера характерні сезонні коливання води і максимальна глибина 7 км  (Чад)

Горизонталь:

  1. Друге озеро у світі за глибиною (Танганьїка)
  2. Річка починається у південній півкулі і тече у північному напрямку через різні кліматичні пояси (Ніл)
  3. За річним стоком річка посідає перше місце на континенті (Конго)
  4. Річка впадає у Гвінейську затоку, утворюючи дельту (Нігер)

Озеро

Солоність  (%)

Прісне

Менше ніж 0.1%

Солонувате

0.1% - 3.5%

Солоне

Понад 3.5%

Прийом «Довідник»

 

 

VІІ Домашнє завдання

  • Прочитати текст підручника пар16, дати усні відповіді на запитання.
  •  закінчити практичну роботу

Додатковий матеріал до теми «Води суходолу»

*    В Африці існує озеро, вода якого забарвлена у рожевий колір. Воно так і називається Рожеве озеро. Озеро знаходиться недалеко від Дакара – столиці Сенегалу. Сам факт появи води рожевого кольору науково не пояснений. Одна з існуючих гіпотез говорить про підвищену концентрацію у воді мікроорганізмів, які і забарвлюють воду в такий незвичний колір. Інше припущення пояснює такий колір великою концентрацією магнію. Вода Рожевого озера містить багато  солі і має гірко-солоний присмак.

*    Озера дивують не лише забарвленням. Не можна не згадати про таку чудасію, як озеро з чорнила. Побачити його, а також випробувати на папері якість його чорнила можна. Але для цього треба побувати в Алжирі і розшукати там селище Седі-Бель. Поблизу нього і знаходиться чорнильне озеро. Рецепт природного чорнила простий. В озеро впадають дві річки. Вода однієї з них приносить багато розчинених солей заліза. У воді іншої містяться гумінові речовини, що утворюються в грунті при розкладання рослинних залишків. Змішуючись, ці речовини і дають чорнильну рідину.

 


План характеристики річки

 

  1.       Назва річки.

 

 

 

  1.       Географічне положення (на якому материку, у якій його частині протікає).

 

 

 

  1.       Басейн океану, до якого належить річка.

 

 

 

 

  1.       Місце витоку і гирла, довжина, напрямок течії.

 

 

 

 

  1.       Основні притоки річки.

 

 

 

 

  1.       Види живлення річки.

 

 

 

  1.    Господарське використання річки.

 

 

 

 


План характеристика озера

 

  1. Географічне положення

 

 

 

 

  1. Як утворилася озерна улоговина

 

 

 

 

  1. Найбільша глибина

 

 

 

 

  1. Солоність

 

 

 

 

  1. Стічне або безстічне

 

 

 

 

  1. Характер берегів

 

 

 

 

  1. Господарська діяльність людини. Екологічні проблеми озера

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 листопада 2018
Переглядів
308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку