Урок з біології 8 клас. Тема: Навчання та пам'ять. Мета уроку є триєдинна. Освітня. Сформувати в учнів знання про навчання; види та форми навчання; розкрити значення навчальної діяльності та освіти для розвитку особистості;дати поняття про природу, типи, якість пам'яті; визначити її роль у формуванні індивідуальності; на практиці ознайомитися з методами визначення пам'яті; Розвивальна. Ознайомити учнів з процесами навчання;розвивати уміння та навчатися активно; логічно мислити та робити відповідні висновки ; уміння порівнювати види навчання та значення навчання для життєдіяльності. Розвивати вміння тренувати і зміцнювати пам'ять; Виховна. Виховувати вміння раціонально використовувати час, уникати перевантаження та стресів,які шкодять здоров`ю;прагнення до розвитку певного виду пам'яті.
Тип уроку: інтегрований, урок-тренінг.
Використовується Інтерактивна вправа-розминка «Хто більше?» (згадати прислів`я про навчання. На протязі уроку діти разом з учителем заповнюють схеми.
Застосовується Гра «Познач слово».
в кінці уроку вчитель пропонує закріпити свої знання за допомогою Тренувальни вправ.
А) тест визначення функціональності пам'яті.
Роздається таблиця із зображенням 9 фігур. Учням пропонується уважно розглянути таблицю 2-3хв..( Картка 1)Після цього показують іншу таблицю. Вони повинні відшукати серед них фігури з першої таблиці.
Після цього учні виконують лабораторне дослідження.
В кінці уроку учитель задає домашнє завдання.
Урок 54
Тема: Навчання та пам’ять
Мета:
Освітня. Сформувати в учнів знання про навчання; види та форми навчання; розкрити значення навчальної діяльності та освіти для розвитку особистості;дати поняття про природу, типи, якість пам’яті; визначити її роль у формуванні індивідуальності; на практиці ознайомитися з методами визначення пам’яті;
Розвивальна. Ознайомити учнів з процесами навчання;розвивати уміння навчатися активно; логічно мислити та робити відповідні висновки ; уміння порівнювати види навчання та значення навчання для життєдіяльності.
Розвивати вміння тренувати і зміцнювати пам’ять;
Виховна. Виховувати вміння раціонально використовувати час, уникати перевантаження та стресів,які шкодять здоров`ю;прагнення до розвитку певного виду пам’яті.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем.
5. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: історія, психологія, медицина.
Тип уроку: інтегрований, урок-тренінг.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці.
Міжпредметні зв’язки: біологія, психологія.
Основні поняття і ключові слова: пам’ять, види пам’яті, умови успішного запам’ятовування, види відтворення, забування та його причини, індивідуальні особливості пам’яті.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Повторення пройденого матеріалу.
(робота в групах) (Слайд2)
Завдання для першої групи: визначте безумовні рефлекси.
Завдання для другої групи :визначте умовні рефлекси.
1Виділення слини на запах їжі.
2Виділення слини на вигляд лимона.
3Плач дитини при вигляді лікаря в білому каналі.
4 Відсмикування руки від вогню.
5 Кліпання.
6 Плямкання дитини губами на вигляд пляшечки з молоком.
7 Чхання,кашель.
8 Відсмикування руки дитиною при словах:«Гаряче! Небезпечно! »
9 Поява пляшечки і піпетки, якою будуть закапувати ніс;
10 Подразнення слизової оболонки носа краплями;
11 Припинення плачу дитини,котрій показали ляльку.
12 Закривання очей при різкому світлі.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель біології: В одному з будинків людей похилого віку проводили психологічні дослідження. Серед запитань,які пропонувались було таке: « Чого найбільше боїться людина похилого віку?» Серед великої кількості відповідей найбільше зустрічались такі:боязнь залишатись прикутими до ліжка;боязнь фізичної болі;боязнь втратити пам’ять.
Чому пам’ять має таке велике значення для людини? Що таке пам’ять?На сьогоднішньому уроці ми спробуємо знайти відповіді на ці запитання.
Пам’ять є психічним процесом, тому на наш урок ми запросили шкільного психолога.
IV. Повідомлення теми, мети уроку, ознайомлення з планом уроку.
План уроку
1 Навчання .Види навчання.
2 Пам’ять. Механізм пам’яті.
3 Продуктивність пам’яті.
4 Види пам’яті.
5 Прийоми раціонального запам’ятовування.
6 Тренування пам’яті.
7 Лабораторне дослідження
Дослідження різних видів пам’яті.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Навчання ..Види навчання
Вчитель біології
Інтерактивна вправа-розминка «Хто більше?» (згадати прислів`я про навчання:
* Наука для людини – як сонце для життя
* Не кажи – не вмію, а кажи – навчуся.
* Пташка красна своїм пір’ям, а людина – знанням.
* Від науки міцніють руки.
* Хто хоче більше знати, мусить менше спати.
* І сила перед розумом никне.
* Книжка вчить, як на світі жить.
* Гарно того вчити, хто хоче все знати.
Навчання – це процес передачі і засвоєння знань, умінь і навичок.
Людина починає навчатися вже з моменту свого народження. З віком навчання стає складнішим, оскільки починається час засвоєння великого обсягу досвіду і знань, накопичених досвідом. У процесі навчання відбувається не тільки вдосконалення навчальних умінь і навичок, але й розвиток мислення, пам’ять, творчих здібностей.
..Розрізняють такі види навчання:
.
2 Пам’ять. Механізм пам’яті
Психолог: Світ без пам’яті… Тільки найпалкіша уява здатна намалювати його вірогідну картину. Таку спробу зробив колумбійський письменник Маркес у відомому романі « Сто років самотності». Спочатку жителі Макондо, у якому відбувається дія захворюють на безсоння. Від безсоння виникає безпам’яття. Коло герой роману Ауреліо помітив, що йому вже важко пригадати назви речей, які його оточують, він приклеїв до них ярлики і тепер досить прочитати напис, щоб зрозуміти з чим ти маєш справу. Але всі розуміли, що може настати день, коли вони, впізнавши предмет за написом, не зможуть пригадати його призначення.
Довелось писати докладні інструкції. Наприклад,серед багатьох інших, з явилась об ява, яку почепили корові на шию: « Це-корова, її потрібно доїти кожного ранку, щоб отримати молоко, а молоко треба кип’ятити, щоб змішати з кавою і отримати каву з молоком.» Ось так вони жили у постійно вислизаючій від них дійсності. За допомогою слова вдалось затримати її коротку мить. Але вона мала неминуче зникнути, як тільки забудеться значення букв.
Далі доводити значення пам’яті в житті людини не має потреби. Давні греки,підкреслюючи її важливе значення , вважали богиню пам’яті Мнемозіну матір’ю дев’яти муз науки і мистецтва.
Що ж таке пам’ять?
Пам’ять – це психофізіологічний процес, за якого людина здатна фіксувати у мозку, зберігати і відтворювати у потрібний момент інформацію.
3 Феномен пам’яті включає в себе такі факти: (Слайд 6)
Перший-полягає в тому, що короткий ряд інформації запам’ятовується легше, ніж довгий. Дослідження психологів показали, що нормальний обсяг пам’яті людини на новий матеріал, що не має логічного зв’язку дорівнює 7+2 знаки. Звичайно, чим більший обсяг, тим краще.
Другий - це те, що ми запам’ятовуємо не скільки подробиці, скільки загальні положення.
Третє - відомо, що у мозку утворюються сліди-відображення того, з чим доводилось стикатись людині у житті: різноманітні події, знання,своя поведінка і поведінка інших людей. Все це не зникає безслідно, а зберігається у мозку у вигляді пам’ятних слідів.
4 Складові пам’яті. ( пояснення вчителя, складання схеми)
Вчитель біології:(Слайд 7)
Пам ять
Запам’ятовування Збереження Відтворювання
механічне сенсорне мимовільне
осмислене короткочасне довільне
мимовільне довготривале
довільне
Матеріальною основною пам’яті - є утворення в корі головного мозку нервових тимчасових зв’язків. Ці зв’язки завжди виникають під час дії будь-якого подразника на нервову систему людини. Отже вони залишають у мозку своєрідний «відбиток» отриманої інформації.
5.Механізм переходу інформації з сенсорної в короткочасну і довготривалу.(пояснення таблиці) (Слайд 8)
6. Характеристика властивостей пам’яті.
Щоб скласти формулу доброї пам’яті, слід зазначити, що запам’ятовування має бути швидким, зберігання має бути надійним, без втрат, а відтворення своєчасним і точним.
Пам’ять кожної людини має свої особливості, що свідчать про її ефективність. Це якісні кількісні характеристики пам’яті.
(Робота за підручником, заповнення схеми)
Продуктивність пам яті
Готовність Продуктивність Тривалість Обсяг Точність
7. Види пам’яті. ( Пояснення з використанням елементів бесіди)
8 Спеціальні прийоми які використовують для кращого запам’ятовування .
Психолог:
А) Для кращого запам’ятовування можна використовувати спеціальні прийоми ,які отримали назву на честь богині пам’яті Мнемозіни - мнемотехніку. Ці прийоми засновані на використанні образного мислення, асоціацій ,уяви,фантазії. Користуючись ними можна запам’ятати в півтора, два рази більше, ніж звичайним способом . Самі слова «мнемотехніка»- грецького погодження. Дві з половиною тисячу років тому грецький вчений Симонід описав мнемотехнічний прийом: якщо треба утримати в пам’яті багато різних відомостей, треба подумки уявити місто, поділене на велику кількість вулиць, на кожній вулиці своя кількість будинків, а в кожному домі - кімнати, а в кожній з них «на поготові» той чи інший спогад.
В наш час вироблено багато мнемотехнічних прийомів. Це своєрідні хитрощі, що полегшують запам’ятовування за допомогою штучних асоціацій. Наприклад, послідовність кольорів спектру ми нерідко запам’ятовуємо за допомогою фрази «Каждый охотник желает знать где сидит фазан». Де початкові літери слів кодують назви кольорів. Ось такі прийоми ми можемо використати.
Образне мислення
Це створені в уяві яскравого образу предмет (яскраво уявити, щось або когось). Спробуйте побачити слово «ялинка», що вийшло, яка картинка більше нагадує те, що ви бачите?
-Якась пляма, що нагадує ялинку;
-бачу ялинку як на фото або малюнку;
- бачу справжню новорічну ялинку, прикрашену іграшками, відчуваю її запах.
Третій варіант створеного в уяві яскравого образу ялинки є найкращим для ефективного відтворення.
Оживлення
Надання уявному образу властивостей живої істоти .Наприклад, запам’ятовуючи ряд геометричних фігур, хлопчик розповідає : «Коли я дивлюся на коло, воно перетворюється на голову хлопчика. Хлопчик кудись дивиться і при цьому він витягує шию — це прямокутник. Далі бачу плечі — це трикутник а його штанці - це квадрат». Таким чином фігури за допомогою методу оживлення перетворюються на допитливого хлопчика. ( Картка 1)
Графічні імпровізації
Це віднаходження асоціації між графічними знаками (літерами, цифрами) та різними предметами. Наприклад, треба запам’ятати телефон 224-09-31. Для цього починаємо малювати обличчя людини, якій телефонуємо: підборіддя і губи -22; 4- ні; 09 - окуляри; 3- голова і вухо; 1- шия.
Вузлики пам яті
Ще з давніх часів, коли люди не знали букв, вони використовували «вузликове письмо». Потім з явилась писемність. Люди за допомогою вузликів, а пізніше за допомогою значків позначали слова, речення. Прикладом цього можуть бути ієрогліфи. Ієрогліфів дуже багато і всі вони мають складну форму. Щоб впізнати, яке слово, чи навіть речення було в ієрогліфі, людині потрібно було порівнювати їх з реальними предметами, які могли б нагадувати це слово.
Гра «Познач слово»
Вчитель називає слова, а учні за допомогою знаків позначають
їх у зошитах. У значках сусід учня по парті впізнає закодоване
слово.
Приклади слів: телевізор, клас, обличчя, погода, дитина, літо,
Новий рік, вода, вогонь, книжка, сніг, магазин, автобус.
Психолог: А зараз ми з вами познайомимось з вправами, які допоможуть вам покращити вашу пам’ять.
8. Тренувальні вправи.
А) тест визначення функціональності пам’яті.
Роздається таблиця із зображенням 9 фігур. Учням пропонується уважно розглянути таблицю 2-3хв..( Картка 1)Після цього показують іншу таблицю. Вони повинні відшукати серед них фігури з першої таблиці.
Обробка інформації:Порахувати кількість правильно і неправильно впізнаних фігур. Рівень впізнання (Е) вираховується за формулою: Е= М/9+Н
М-кількість правильно визначених фігур
Н- кількість неправильно визначених фігур
Чим ближчі результати до одиниці, тим кращі процеси впізнання.
Картка 1
В) Вправа «Сніговий ком»
Мета: розвивати довготривалу пам’ять.
Хід вправи: ведучий розпочинає речення , другий повторює його
і закінчує своїм словом... Доки хтось не «загубить ланку».
Психолог: На цьому уроці ми ознайомилися з методикою тренувальних вправ для пам’яті, ознайомилися з спеціальними прийомами , які використовують для кращого запам’ятовування .Я надіюсь, що ця інформація допоможе вам покращити якості пам’яті. Також пропоную вашій увазі пам’ятку « Правила поводження з пам’яттю.» (Слайд 10)
9 Лабораторне дослідження
Дослідження різних видів пам’яті.
Тема: Дослідження різних видів пам’яті.
Мета: ознайомитися з різними видами пам'яті; навчитися визначати свою рухову, образну, змістову пам'ять; усвідомити можливість розвитку пам'яті.
Обладнання та матеріали:картка з переліком 5-7 рухів; 12 предметів; картки з 10 парами слів (одна картка — пари слів, що мають логічний зв'язок, друга картка — пари слів, що не мають логічного зв'язку), підручник.
Дослідження рухової пам'яті:
1……………………………………………………………………………………
2…………………………………………………………………………………
3……………………………………………………………………………………
4……………………………………………………………………………………
5……………………………………………………………………………………
6……………………………………………………………………………………
7……………………………………………………………………………………
1……………………………………………………………………………………
2……………………………………………………………………………………
3……………………………………………………………………………………
4……………………………………………………………………………………
5……………………………………………………………………………………
6……………………………………………………………………………………
7……………………………………………………………………………………
Дослідження образної пам’яті
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Дослідження змістової (словесно-механічної) пам'яті:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Дослідження змістової (словесно-логічної) пам'яті:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Результати досліджень:
Вид пам’яті |
Результат |
|
Рухова |
до повторення |
|
після повторення |
|
|
Образна |
|
|
Словесно-механічна |
|
|
Словесно-логічна |
|
Висновок:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
VI. Підведення підсумку уроку.
Вчитель біології: Отже пам’ять - це чудова властивість нашого мозку, без неї людина була б просто безпорадною. Кожен з вас може досягти висот науки, культури і мистецтва, завдяки своїй пам’яті, адже не людина служить пам’яті, а пам’ять - людині. Слід тільки примусити її служити якомога краще.
VII. Домашнє завдання.
1. Створіть графічну імпровізацію для свого номера телефону, щоб його зручніше було повідомляти знайомим.
2. Підготуйте матеріал для створення публікації, або презентації по даній темі.
3.Вивчити відповідний параграф в підручнику.