Тема: Нерівність трикутників
Нерівність трикутника — основна властивість геометричних фігур евклідового простору, відстані, що використовується в геометрії, функціональному аналізі.Вона стверджує, що будь-яка сторона довільного трикутника менша за суму двох інших його сторін та більша за їх різницю.Нерівність трикутника входить як аксіома в визначення метрики простору, норми.
Мета: засвоєння змісту теореми, що виражає нерівність трикутника, і наслідок з неї; навчитися застосовувати теорему й наслідок під час розв'язування задачі; розвиток логіко-дидактичного мислення , вміння аналізувати, узагальнювати, виконувати дії за аналогією, створювати ситуацію успіху; виховувати почуття відповідальності, інтерес до предмета, уміння організовувати свою роботу.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.
Обладнання: набір креслярських інструментів, підручник геометрія 7 клас
(О.С.Істер).
Конспект уроку
Тема: Нерівність трикутників
Мета: засвоєння змісту теореми, що виражає нерівність трикутника, і наслідок з неї; навчитися застосовувати теорему й наслідок під час розв'язування задачі; розвиток логіко-дидактичного мислення , вміння аналізувати, узагальнювати, виконувати дії за аналогією, створювати ситуацію успіху; виховувати почуття відповідальності, інтерес до предмета, уміння організовувати свою роботу.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.
Обладнання: набір креслярських інструментів, підручник геометрія 7 клас
(О.С.Істер).
Хід уроку
I. Організаційний етап
Учитель запрошує учнів до самоперевірки готовності до уроку.
II. Перевiрка домашнього завдання
На даному етапі вчитель проходить і перевіряє наявність і правельність відповідей домашнього завдання.
III. Актуалізація опорних знань
Завдання класу(метод фронтального опитування)
(використаємо метод «задачі за готовими малюнками»)
1. Визначте більший кут трикутника на малюнку. (слайд 1)
Відповідь: ∠В, ∠N.
2. Визначте більшу сторону трикутника на малюнку.(слайд 2)
Відповідь: ВС,NK.
IV.Мотивація навчальної діяльності
Запропонуємо задачу.
Задача. Використавши циркуль та лінійку, побудуйте трикутник зі сторонами:
а) 3 см, 4 см, 5 см;
б) 3 см, 4 см, 1 см;
в) 3 см, 4 см, 8 см.
Порівняйте умови задач та виконані побудови. Що ви помітили?
Якщо учні володіють алгоритмом побудови трикутника за трьома сторонами, то вони швидко впораються із завданням а), а спроба виконання завдань б) і в) приведе їх до усвідомлення неможливості побудови трикутників з такими сторонами. Порівнявши дані задачі, учні помітять, що довжини двох сторін не змінюються, а значення довжини третього відрізка приводить у першому випадку до побудови трикутника, у другому — до виродженого трикутника, у третьому — до неможливості закінчити побудову. Із здобутого протиріччя формулюємо гіпотезу про існування певного зв’язку між трьома сторонами трикутника.
Пошук цього зв’язку — і є основною дидактичною метою уроку.
V.Пояснення нового матеріалу(з елементами евристичної бесіди)
(слайд 3)
Т е о р е м а (нерівність трикутника). Кожна сторона трикутника менша за суму двох інших сторін.
(слайд 4,5)
Дано: ∆АВС
Довести : AB < AC + BC.
Д о в е д е н н я.
Розглянемо довільний трикутник ABC і доведемо, що сторона трикутника, наприклад AB, менша за суму двох інших сторін AC і CB.
1) Відкладемо на продовженні сторони AC відрізок CK, що дорівнює стороні BC. У рівнобедреному трикутнику BCK ∠ CBK = ∠ CKB.
2) ∠ ABK > ∠ CBK, тому ∠ ABK > ∠ AKB. Оскільки у трикутнику проти більшого кута лежить більша сторона, то AB < AK. Але ж AK = AC + CK = AC + BC. Отже,
AB < AC + BC.
Аналогічно можна довести, що AC < AB + BC, BC < AB + AC.
Теорему доведено.
(Слайд 6)
Н а с л і д о к. Кожна сторона трикутника більша за різницю двох інших сторін.
Д о в е д е н н я.
Віднявши від обох частин нерівності
AB < AC + BC, наприклад AC, матимемо AB – AC < BC. Отже, BC > AB – AC. Аналогічно маємо: AC > BC – AB, AB > BC – AC. Оскільки, наприклад, BC > AB – AC і BC > AC – AB, то, узагальнюючи, отримаємо BC > | AB – AC |.
З теореми про нерівність трикутника та наслідка з неї дістаємо важливе
співвідношення між сторонами трикутника:
кожна сторона трикутника менша за суму двох інших сторін, але більша від модуля їх різниці.
Наприклад, | AB – AC | < BC < AB + AC.
VI.Закріплення ЗУН
(Усно ) №495
Відповідь : 1)ні; 2)так; 3) так.
(Письмово )
№497 (слайд 7)
Дві сторони трикутника дорівнюють 2,9 см і 8,3 см. Якому найбільшому цілому числу сантиметрів може дорівнювати третя сторона?
Розв’язання :
Нехай невідома сторона дорівнює а см. Тоді
<а<2,9+8,3
5,4<а<11,2
а= 11
Відповідь : 11 см.
№499
Чи можуть сторони трикутника бути пропорційними числам:
1)2,3,4
2)7,8,15
3)5,3,7
Розв’язання :
Нехай коефіцієнтом пропорційності буде х см.
1)2х+3х>4х
5х>4х-існує
Оскільки найменша сторона трикутника очевидно менша від суми двох інших сторін, то нерівність трикутника достатньо перевірити для найбільшої сторони.
2)Визначимо найбільшу сторону(15)
Нехай коефіцієнтом пропорційності буде х см.
15х=5х+3х
15х=15х-сторони не можуть бути пропорційні числам 7,8,15
3) Нехай коефіцієнтом пропорційності буде х см.
7х<5х+3х
7х<8х-трикутник існує.
№501
Периметр рівнобедренного трикутника дорівнює 12 см. Чи може бічна сторона дорівнювати 3 см?
Розв’язання :
Ні,бо основа 12-(3+3)=6(см)
(Вчитель)
-Трикутник із сторонами 3 см,3 см і 6 см існує?
-Ні.Тому виконуватиметься рівність 6см=3см+3см
Відповідь: ні.
(слайд 8)
№502
Дві сторони рівнобедренного трикутника дорівнює 5 см і 11 см.Знайти периметр цього трикутника.
Дано: ∆АВС,АВ=ВС
АВ=ВС= 11 см, АС=5 см
Знайти :.
Розв’язання :
Бічна сторона дорівнює 11 см, оскільки ,якщо бічна сторона 5 см,а основа 11 см,то 11>5+5-виконується
Отже,=11+11+5=27(см)
Відповідь: 27 см.
№504
Периметр трикутника 80 см. Чи може одна з його сторін дорівнювати :
Розв’язання :
1)може,бо сума двох дорівнює
30-14=16(см)
І виконується нерівність 14<16,при умові, що сторона 14 см
найбільша.
2)не може,бо сума двох інших сторін теж 15 см.
3)не може,бо 30-16=14(см) і не виконується нерівність ,бо 16>14(одна сторона більша від суми двох інших).
Відповідь: 1)може; 2) не може; 3) не може.
VII. Домашнє завдання.
Повторити §17-19 ,вивчити §20 ; виконати завдання на ст.117-18 (самостійна домашня робота№4 (1-12)).
Самостійна домашня робота №4
1.50°,60°,70°. В.
2.В.
3.90°-40°=50° В.
4.х+72°=180°
х=108° Б.
5.70° Г.
6.<а<2,7+4,2
1,5<а<6,9 А.
7.(х+30°)+х=90°
2х=60°
х=30°
90°-30°=60°
АС=4(см) (як катет проти кута 30°)
8. А.
9.Р=16 СМ
А)16-8=8(см) -
Б)16-7,5=8,5(см) -
В)16-7=9(см) +
Г)16-2=14(см) -
10.60° А.
11.3х+5х+7х=180°
15х=180°
х=12°
∠1=3*12°=36°
∠2=5*12°=60°
∠3=7*12°=84° Г.
12.А.
VIII. Підведення підсумків. (слайд 9)
1.Сформулюйте теорему про нерівність трикутників(Кожна сторона трикутника менша за суму двох інших сторін).
2.Сформулюйте наслідок з теореми (Кожна сторона трикутника більша за різницю двох інших сторін).