Урок на тему "О.Генрі «Останній листок». Взаємопорозуміння та прагнення зробити добро іншим як засіб подолання життєвих негараздів."

Про матеріал

Урок зарубіжної літератури у 7 класі на тему: "О.Генрі «Останній листок».

Взаємопорозуміння та прагнення зробити добро іншим як засіб подолання життєвих негараздів." допомагає виховувати у школярів високі моральні якості, на прикладі вчинків героїв О.Генрі учні вчаться співпереживати, співчувати, підтримувати товаришів у складних життєвих ситуаціях.

Перегляд файлу

 

 

Перечинська гімназія IIIIIступенів суспільно-гуманітарного напрямку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

О.Генрі «Останній листок».

 Взаємопорозуміння та прагнення зробити добро іншим як засіб подолання життєвих негараздів.

 

 

 

 

                                                    Урок зарубіжної літератури у 7 класі

                                                        Вчитель зарубіжної літератури:

                                        Козак Діана Михайлівна

 

 

 

 

 

 

     О.Генрі «Останній листок». Взаємопорозуміння та прагнення зробити добро іншим як засіб подолання життєвих негараздів.

Мета уроку:       ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом американського письменника О.Генрі; домогтися засвоєння поняття «новела»; розкрити своєрідність сюжету та оповіді новели О.Генрі «Останній листок»; продовжувати вчитися аналізувати текст; розвивати навички виразного читання; самостійної роботи; усного та писемного мовлення;  виховувати почуття доброти, любові , співчуття до ближнього. 

Тип уроку: урок із обрамленням                                                                             Обладнання уроку: 

1. Портрет письменника.

2. Виставка книг.                                                                                                 3.Ілюстрації до твору.                                                                                                      4. Тексти.                                                                                                                  5. Мелодія П. Чайковського, мольберт, палітра з фарбами

Епіграфи уроку:               „Я не знаю вищого подвигу, аніж                         подати руку занепалому” М.Гоголь                                                                                                                «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу…» О. Генрі  (слайд 1)                                                                                                               „Прагнення робити добро іншому є засобом подолання будь-яких життєвих негараздів”О.Генрі (слайд 2)   

Зміст уроку

І. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.

Ми з вами прочитали та обговорили вже багато літературних творів. Кожен із вас має певний життєвий досвід. Ви, мабуть не раз замислювались над запитанням: що в людському житті найголовніше? Без чого людина не може бути людиною, незалежно від того, якою б сильною, сміливою, розумною вона не була б. Згадайте вже знайомих Робінзона Крузо, Маленького Принца.   (Без друзів і спілкування)

  •                 Дійсно, це спілкування, бо найбільша розкіш на землі – розкіш спілкування. Говорячи про спілкування дайте відповідь запитання, використовуючи метод «вільний мікрофон».(слайд 3)                            
  •                 Якими повинні бути людські взаємини?                                                 -Яке слово вам перш за все спадає на думку, коли ми говоримо про людські взаємини?(Вірність, міцність, постійність, надійність, лицемірство, користь, зрада..) (слайд 3)                            

Це все правильно і цікаво, спостерігаючи  за поведінкою людей, їх вчинками, ми дійшли висновку:

  •                 Люди в різних ситуаціях поводяться по різному;
  •                 З рідними ти один, в школі ти інший. В товаристві ще інакший.
  •                 А який ти насправді? Відповідь на це запитання дуже важливе і в житті літературних героїв, і в нашому реальному житті.

Тому будемо говорити про красу чистих людських взаємин, а звідси і тема нашого уроку

ІІ. Оголошення теми уроку.

А веде нас до цієї розмови О. Генрі та його творчість. (слайд 4, 1-8)                            

Саме тому головним завдання уроку

  •                 Познайомитися з життя та творчістю письменника;
  •                 Пригадати відомості про новелу і її особливості;
  •                 Вдосконалювати навички роботи з текстологічним аналізом твору.

Життя нелегка річ. Особливо стосується це людини, яка вболіває за долю інших. А письменники, як відомо є саме такими. Дуже часто їхнє життя – це суцільні труднощі. Складною виявилася й доля американського митця О.Генрі.

Творами захоплювались люди ХХ    і читачі ХХІ століття. О.Генрі – це псевдонім. Справжнє ім'я - Віл'ям Сідні Портер.

Кажуть, людина живе в ті моменти, які залишились в пам'яті назавжди.

  •                 Які моменти із життя письменника вам запам'ятались?
  •                 Народився в місті Грінсборо, на півдні США, в сім'ї лікаря, рано втратив матір, вихований тіткою;
  •                 Закінчив школу, працював в аптеці дядька;
  •                 Два роки провів у Техасі – поправляв здоров'я
  •                 Працював на багатьох роботах, а потім став бухгалтером у маленькому банку;
  •                 Одружився, з'явилася маленька донечка
  •                 Розтрата в банку, в якій не був винен, але винуватця шукати ніколи тому втік;
  •                 Хвороба дружини. Кохання сильніше власного благополуччя. Повертається після похорону, потрапляє до в'язниці.
  •                 Новий рік. Різдво – кожен мріє про чудеса. Арештант №36627 сидить у своїй камері і думає, що його донька залишається без подарунка. Вирішив написати оповідання і послати в журнал. Воно мало назву «Різдвяний подарунок свистуна Діка» одержав гонорар, у дівчинки був різдвяний подарунок;
  •                 Арештант підписав оповідання О.Генрі.

Чому?

Це перше ім'я, що прийшло йому в голову. У в'язниці він був аптекарем і часто користувався довідником Етьєна Остена Генрі. Дійсно, дехто вважає, що вибрано псевдонім випадково. Але мені здається, що в житті нічого випадкового не буває. Остен Генрі – автор довідника, що допомагав лікувати фізичні недуги.

Письменник О. Генрі – лікар душ, який став всесвітньо відомим.

Але це стало згодом, а тоді в Америці ніхто не міг розшукати того, хто ховався під псевдонім О. Генрі.

  •                 Далі – життя, як новела. Одиноке, самотнє. Пише і друкує оповідання. Писав усього 10 років. Написав 273 новели і роман «Королі і капуста».
  •                 Одного разу приходить лист з рідного містечка від Саллі Коломен, з якою дружив у юності. Листування закінчилося тим, що з'явилася нова сім'я. Жили щасливо, в мирі та злагоді з дочкою від першого шлюбу.

Але благополуччя закінчилося скоро – хвороби, діабет та цироз печінки рано звели його в могилу. Йому було всього 48, у 1910 році його останні словами були: «Запаліть вогонь, я не можу помирати у темряві».

 Він мужньо боровся з труднощами. Любив повторювати:

«Життя – не трагедія і не комедія. У ньому поєднується і комічне, і трагічне одночасно». (слайд 5)

Можливо, саме тому. Читаючи твори письменника, людство ось уже майже століття, весело сміється і плаче одночасно. Чому? Це і є одним із його секретів, які ми спробуємо сьогодні розгадати.

  •                 Людям залишились його твори, в яких він плаче і сміється, переживає сумніви своїх героїв, їхні перемоги і поразки, радощі й болі. (слайд 6)

О Генрі вважають неперевершеним майстром новели.                                    

 ІІІ. Засвоєння теоретично – літературних знань.

  •                 Чи знайомі ви з поняттям «новела»?
  •                 Дайте визначення. (слайд 7)             Новела – (від італійської – новина) – невеликий за обсягом прозовий твір, де зображено 1-2 епізоди з життя одного або декількох осіб із гострим захоплюючим сюжетом.
  •                 Давайте спробуємо разом, пригадати особливості новели:
  •                 Чітка композиція;
  •                 Психологізм;
  •                 Напружений сюжет;
  •                 Яскравість, влучність художніх засобів;
  •                 Несподіваний фінал;
  •                 Лаконізм;
  •                 Гумор і сатира.

Кого із майстрів новели ви знаєте? (Чехов, Бунін)

ІV. Формування нових знань, умінь, навичок.                                                                         Отже, переконатись в майстерності О.Генрі  нам допоможе новела – «Останній листок». (слайд 8)  Визначте тему твору.

(Сумна історія про дружбу і самопожертву).

  •                 Що лежить в основі сюжету?(конфлікт)

Ідея твору: особливий героїзм: ( це не мужність воїна, який не змигнувши оком, приніс в жертву життя в ім'я перемоги.Повсякденний – не завжди помічений. Але моральні подвиги, часто стають вирішальними не тільки для долі літературних героїв, а і людей, які знаходяться поряд).                                                                

  1.             Чи прочитали ви твір?
  2.             Сподобалась вам новела?
  3.             А які почуття вона у вас викликала?  (Думки різні, але немає байдужих. І це важливо. Сторінки новели спонукали вас до роздумів, а це – головне призначення твору.)                                                                                   Булат Окуджава казав: «Святая наука расслышать друг друга сквозь ветер на все времена». Отже, можна слухати та не те чути. Давайте вслухаємося і почуємо, що хотів сказати О.Генрі. (слайд 9)                                                                                  
  1. Коли відбуваються події у новелі? (Восени, у листопаді)
  2. Чому відбуваються восени? (Осінь-це яскраво, і сумно, спокій, дерева скидають листя, природа в неприкрашеному вигляді, відчувається незахищеність)
  3. Що  об’єднує  героїв. Зверніться до тексту. . (слайд 10)                                                                                  
  •                 вікна на північ;
  •                 низька квартирн6а плата;
  •                 салат із листя цикорію;
  •                 широкі рукави;
  •                 погляди на мистецтво;
  •                 Чому героями твору стали люди мистецтва? . (слайд 11)                                                                                  
  •                 особливі люди;
  •                 почуття розвинені сильніше
  •                 легко поранити, образити
  •                 автор сам належав до цього світу                                                                               Назвіть дійових осіб. (Сью, Джонсі, Берман) (слайд 12-13)           
  •                 Як ви думаєте, що є найстрашнішим ворогом цих людей?                                 ( Хвороби, виснажені від голоду, не мають коштів на ліки)                            -Чому саме Джонсі захворіла?( втрачає не тільки здоров'я а і бажання жити)Якими рисами наділяє її автор (слайд 14)           
  •                 Який пейзаж за вікном? Про що він свідчить?(порожніє безмежно похмуре подвір'я та стіна)
  •                 Чому хвороба почала перемагати?( втратила надію на те, що одужає)
  •                 Яким був стан Джонсі, за словами лікаря?
  •                 Чому він так розмовляв з Сью?
  •                 Чому Джонсі рахувала листки?( Тому, що вважала що з останнім листком плюща помре. Дівчина зливається з природою, і переконує себе, що її смерть пов'язана зі смертю листя на плющі)
  •                 Чому плющ обрав автор?(Рослина вибрана не випадково: в античній міфології плющ символізував безсмертя і буяння життя)                                              - Яке порівняння використав автор, щоб показати песимізм Джонсі?( бліда і непорушна, мов повалена статуя)
  •                 Як письменник показав байдужість хворої до життя?(Холодно спитала…Не могла б малювати у іншій кімнаті?!)
  •                 Який прийом використовує автор зображуючи пневмонію?                          ( Уособлення) (слайд 15)           
  •                 Доберіть епітети, які допоможуть краще уявити цю хворобу.

             -пан Пневмонія;

-«крижані пальці»

-невідомий пришелець»

-підтоптаний, задишкуватий бовдур

-червоні кулацюги;

-такий собі чолов’яга, який звалив з ніг тендітну Джонсі.

  •                 А як же Сью? Що надає їй сили триматися самій і підбадьорювати подругу?(Мрія. Надійна,терпляча, страждає із-за подруги, відповідальна) (слайд 16)           
  •                 Яке перше враження склалося у вас від художника? Що можна сказати про талант, майстерність?
  •                 Назвіть ключові слова, які характеризують Бермана.

(невдаха,пив, злющий стариган «знущався всілякою сентиментальністю, дивився на себе як на – пса – охоронця, що спеціально захищає художниць).

  •                 Це про художника чи звичайну людину?                                                           Якими рисами наділяє Бермана автор (слайд 17)                                          Проблемні запитання: (слайд 18)
  •                 Для чого жертвував собою? (Щоб врятувати життя Джонсі).
  •                 Що змусило вчинити так?

- був добрий, і по-батьківськи любив дівчат;

-нормальна поведінка;

-звичайний стан душі;

-життєві випробування не зробили його жорстоким;

-мав справжній скарб – любити, жертвувати в ім’я любові до іншої людини

  •                 він створив свій шедевр, бо шедевр – це твір, який потрібен людям.                                                                                                                                                                          
  •                 Чому Сью йому розповіла все: про Джонсі, про хворобу, про її думки і фантазії?  (Більше не було кому, довіряла)
  •                 Які слова свідчать про справжнє ставлення цього похмурого старого до дівчат? (Коли не будь - я напишу шедевр, і всі ми поїдемо звідсіля).
  •                 Знайдіть опис нічної погоди. Чому автор використовує його? (Зображення дощу, шаленого рвучкого вітру – підсилює передчуття трагедії).                                                                                                                              Рольова гра. (слайд 19)                                                                                                                          
  •                 Розкажіть, про що думала Джонсі, поки «лежала й довго дивилася на листок». (Все сумно, і безнадійно! Читачеві здається, що кінець буде очікуваним. Але – ні. (слайд 20)                                                                                                                                                                   Автор використав цей ефект несподіванки
  •                 Чому Джонсі стало краще? (З'явилась надія на майбутнє)
  •                 Що трапилося із Берманом? (Малюючи листок плюща застудився, захворів. Кволий організм не витримав хвороби і старий помер).                                                                 Як можна оцінити його вчинок? (Вияв високої любові і милосердя в ім'я іншої людини).                                                                                                                                                - Як ви думаєте, випадковим є порівняння Бермана з Мойсеєм? (слайд 21)    ( Відомо, що цей біблійний герой врятував іудеїв з єгипетського полону, вивів їх у землю обітовану! )

Тож які  сюжетні елементи допомагають автору створити шедевр?(слайд 22) А художні деталі? (слайд23)

 

V. Закріплення матеріалу. (слайд 24)

- Чому твір називається «Останній листок».

- останній листок – шедевр, який намалював автор,

- життя – книга – це остання сторінка книги Бермана.

О.Генрі – майстер: вмів відшукати у своїх героях іскру доброти, любові і співчуття. Герої О.Генрі – прості люди, звичайні американці. Вони не вирішують глобальних проблем, а живуть буденним життям. (слайд 25)                                                                                

Я маю надію, що сьогоднішній урок ви запам'ятаєте назавжди і будете користуватися порадами О.Генрі, бо як вважав письменник: (слайд 26)                                                                                

«Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу». прислухайтесь до цих слів. не залишайтеся байдужими, бо твори О.Генрі надихають до роздумів, правильних вчинків.

Висновок уроку: (слайд 27)                                                                                

  •                 Людина живе доти, доки про щось мріє.
  •                 Людина живе доки, доти до чогось прагне.
  •                 Гріх втрачати надію
  •                 За життя треба боротися.
  •                 У людини відкриваються найкращі якості, коли вона робить щось для іншої людини.

Дом.завдання. Твір-роздум  „На які роздуми наштовхнув мене твір О.Генрі.” (слайд 28)                                                                                  Релаксація (слайд 29)

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
22 березня 2018
Переглядів
3704
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку