Урок на тему:"О. Уайльд "Хлопчик - ЗіркаБезмежна велич людської краси. Любов до матері - одна з визначальних цінностей життя.

Про матеріал
Конспект уроку у 5 класі. Вчитель ставить за мету завершити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О.Уайльда; розвивати вміння характеризувати персонажів, узагальнювати прочитане, робити висновки; виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Оскар Уайльд.

Безмежна велич людської краси. Любов до матері - одна з визначальних цінностей життя.

 

 

 

Конспект  уроку

із зарубіжної  літератури

у 5 класі.

Вчитель Пнікутського НВК

Львівська область,

Мостиська ОТГ

Галадій Галина Григорівна

 

 

 

 

 

 

 

Пнікут - 2019

Тема. Оскар Уайльд. Казка "Хлопчик-зірка". Безмежна велич людської краси. Любов до матері - одна з визначальних цінностей життя.

 

Мета. Завершити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О.Уайльда;

розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, робити висновки;

виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.

 

Обладнання: 1. учнівські малюнки - ілюстрації; 2. квіти - листівки для мам;

3. Пісня "Сину, сину...", 4. Фільм «Зоряний хлопчик».

 

Тип уроку: урок поглибленої роботи над твором.

 

Епіграф:

                                                                                    Було і буде  так у всі часи:

                                                                            Любов, як сонце світу, відкриває

                                                                       Безмежну велич людської краси.

В.Симоненко

 

Прости, Боже, прости, мамо,

Коли що було не так,

Хоч покаятись - це мало,

Та усе ж це добрий знак.

 

Роман Кузенко

                                                       Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

- Діти, ви любите казки?

 Тож розпочинаємо свою казку: 
         Не за синіми морями, не за високими горами, а біля дороги  стоїть школа. А у тій школі є п'ятий кас, де навчаються гарні хлопчики й дівчатка. Чорняві, біляві, русяві, високі, низенькі, повненькі і не дуже. Якось до їхнього класу завітала кореспондент журналу "Слово про казку". їй захотілося взяти інтерв'ю у дітей з метою виявлення інтересу до казок та їх знань. 
1. Кореспондент:

- Добрий день, шановні п'ятикласники, шановна вчителько та гості уроку. Як вам уже повідомили, я - кореспондент . Мені цікаво дізнатися, яку казку ви вивчаєте зараз на уроці?

 - Хто автор казки "Хлопчик-зірка"?

- Що найбільше цінував у житті О.Уайльд і чого він цурався?

- А чому казка розпочинається описом зими?

- Що знайшли лісоруби в лісі?

- Чому лісоруб вирішив взяти собі знайдену дитину?

- Як ставилися у сім'ї лісоруба до Хлопчика-зірки?

 - Чим він відрізнявся від інших дітей лісоруба?

- Яким зовні був Хлопчик-зірка, з чим порівнює його автор?

 - А яким було серце у Хлопчика-зірки?

 - Так, у Хлопчика-зірки було кам'яне серце. Як ви розумієте вислів "кам'яне серце"?

 - Я задоволена вашими відповідями. Дякую вам. Бачу, вам справді сподобалась казка. Я бажаю, щоб у вас ніколи серце не ставало «кам'яним»

 ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

Слово вчителя.  (1 слайд)

Погляньте на це загадкове небо. Воно приваблює, манить, надихає…

Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа. Тільки тут вона відчуває себе щасливою, пізнаною і в той же час загадковою, невідомою…

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація. Епіграф.

  1. Слово вчителя.

Десь там, на якійсь планеті, народився зірковий хлопчик. І туди, на небо, повернулася його душа. Він втратив себе і пройшов тернистий шлях для того, щоб знову стати справжньою зіркою і повернутися. Як не звернути зі шляху на небо? Як стати тією зіркою, яка так яскраво світить на небі? Про це ми сьогодні поговоримо.

2. Робота з текстом:

II. Сприйняття нового матеріалу. Робота над твором. Оголошення теми, мети уроку.

Сьогодні на уроці ми повинні дізнатися, у чому ж велич людської краси, визначити її найголовнішу цінність - любов до матері. (Запис теми уроку, епіграфа) (2- 3 слайд).

- Діти, а від чого залежить духовна краса людини? 
Від слів чи учинків? (від її вчинків)

1.Слово вчителя.

-  Є зірки яскраві і не дуже. Якою ви б хотіли б стати?

2. Робота над образом Хлопчика-зірки. (4 – 5 - 6 слайд).

  • Як Хлопчика-зірка з’явився на землі?
  • Хлопчик-зірка ріс й виховувався вкупі з дітьми Лісоруба, їв і пив з ними за одним столом і грався разом з ними. Чому став іншим?
  • Зачитайте портрет героя. Які риси характеру підкреслює автор у зовнішності героя?
  • З якими квітами порівнює його автор? ОС квітка- кам'яне серце , краса -жорстокість,  ніжність - гордість ,  милосердя - себелюбство ,  любов –грубість,  добро – зневага,  ненависть, зло
  •  Що символізує квітка?
  • Що несе "кам'яне серце"? 
  •  Чи можна вважати красивою людину, зовнішність якої прекрасна, а 
    вчинки ганебні?
  • Кожна квітка має своє символічне значення. Тому О. Уайльд невипадково використовує для портретної характеристики Хлопчика-зірки образ Нарциса. Нарцис – символ самозакоханості, себелюбства.
  1. Легенда про Нарциса.
     

Якось лісом ішов юнак, красень Нарцис, син річкового бога Цефіза, приречений на те, що сягне глибокої старості лише в тому раз,і якщо ніколи не познайомиться з собою, тобто ніколи не побачать свого обличчя. Тоді це була звичайна річ, адже ніяких дзеркал не існувало, хіба що побачиш себе в спокійній воді.
Угледівши Нарциса, Ехо безтямно закохалась у нього й намагалася будь-що зробити так, аби він захопився нею. Але Нарцис залишався байдужим до її страждань. Тоді Ехо у відчаї звернулася до богів, благаючи змилосердитись і покарати Нарциса за його незворушність. І розчулені боги почули її молитву й покарали його.
Сталося так, що Нарцис, відчувши спрагу, зупинився край чистого, мов дзеркало, спокійного плеса. Нагнувся над водою, щоб напитися, і тут, уперше у житті, побачив своє відображення й так був зачарований, що закохався в себе. Не в змозі більше ні на хвилину відірватися від того чарівного нетривкого образу, почав марніти й хиріти від кохання.
Проте милосердні боги не дали йому загинути остаточно, перетворили на чарівну квітку, яка чудесно пахне, а голівка її так і хилиться донизу, ніби намагаючись ще й ще раз помилуватися собою...” )

  • Чи завжди приносить щастя зовнішня краса?

 

  • Який, на вашу думку, вчинок Хлопчика-зірки найганебніший? Який найважчий гріх?(Зневажив матір.)

(Звучить пісня “Сину, сину, ангел мій”)
 

  • Знайдіть у тексті цей епізод. Які почуття переповнювали бідну старчиху?

(Радість, бо вона знайшла нарешті сина, якого так довго шукала; невимовний біль, бо вона втрачає сина, якого щойно знайшла.)

  • А що відчуває Хлопчик-зірка?

(Розчарування, бо думав, що його мати – зірка ;роздратування, гнів, презирство, бо перед ним, таким вродливим якась бридка старчиха в лахмітті.)
Спробуємо зіграти цей епізод. 
(Учні читають в ролях уривок з казки.)

  • Чи відчував хлопчик докори сумління, коли старчиха пішла?

(Ні, він зрадів і побіг до своїх товаришів.)

  • Чому діти не захотіли гратися з ним?

(Бо він був бридкий, як ропуха, і відразливий, як гадюка.)

  • То й що? Хіба не можна гратися з некрасивими?

(Хлопчик сіяв навколо зло, то й мусив пожинати те, що посіяв: діти теж стали жорстокими, злими. Кому служиш, від того й плату одержуєш. Хлопчик служив злу, а зло має бути покаране. Отож і перетворився наш герой з яскравої, гарної зірки, яка “світить, але не гріє”, на потвору, гидку й нікому непотрібну, бо він творив тільки зло і ставав все гіршим і чорнішим душею. І ця чорнота вбила його зовнішню красу.)

  • Чому зникла врода хлопчика?
  • Чи усвідомив він свій гріх?(«Це, певне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьому світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її»).

Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.

І знову деталь. Чому письменник використовує для порівняння саме жабу і змію?
Здавна вважають, що жаби – то прокляті Богом й затоплені всесвітнім потопом люди. Образу величезної жаби набув диявол під час обряду посвячення в чаклуни. А про змій в народі говорять: “Пригрів змію за пазухою”, “Блюзнір під словами – змій під квітками”.

  • Чи усвідомив Хлопчик-зірка свою провину? Доведіть цитатою з тексту.
  • Як би ви відповіли на запитання Лісорубової доньки: “ Чи ж то найбільше горе – втратити свою вроду?” Що втратити страшніше?

(Страшніше втрати душу.)

3. Знайдіть у тексті і зачитайте. 
- Що вирішив зробити герой. Чому?

4.   Розкажіть, як герой шукав свою матір.

-  Чому він “ніде ніколи не зустрів ні любові, ні доброзичливості, ані милосердя?
(“Весь світ повівся з ним так само жорстоко, як він чинив у дні своєї гордині”.) 
 

5. Передайте від імені героя, як до нього ставилися звірі у лісі. 
"Естафета" - передай право голосу іншим. • коноплянка; • білочка; • кріт

 

6. Бесіда .

-Хто першим допоміг Хлопчику-зірці у важкий час. Чому?

  • Чому Зайченя тричі допомагає Хлопчику-зірці?

(Тому, хто робить добро, воно повертається сторицею).

-  Чому Хлопчик-зірка, знаючи, яке страшне покарання його чекає, віддає монети прокаженому?
(Проявив милосердя, зрозумів, що його життя ще гірше)

- Коли і чому краса повернулася до героя?
(Найвищий прояв любові - думати про інших)
- Коли Хлопчик-зірка відчув себе щасливим? 
7. Зачитайте в ролях уривок казки про зустріч Хлопчика-зірки з матір'ю.
(Звучить пісня)
8. Відкриваємо Біблію і знайдемо там: (Сирах: 27,28) “Не роби зла, й тебе зло не спіткає”. Ще: “Хто робить зло, до того повернеться воно”... Отож, Хлопчик-зірка збирав щедрий урожай посіяного ним зла.
Хлопчик усвідомив свій гріх, розкаявся, він сіє добро (допоміг зайченяті),  й пожинає добро (зайченя допомагає знайти монети).
9. Продовження бесіди.

  • Краса повернулась до героя, але чи правильно буде сказати, що Хлопчик-зірка став таким, як колись?

(Ні, він змінився внутрішньо). Доведіть свою думку словами тексту.

  • Що незвичайного побачив хлопчик у своїх очах?

(В них засвітилися доброта, любов до людей).

  • Як спокутує свою провину перед матір'ю Хлопчик-зірка?

Тож будемо пам’ятати, що любов до матері – це одна з визначальних цінностей життя. “Шануй батька й матір і добро тобі буде”, - гласить Біблія.

  • Доведіть цитатами з тексту, що Хлопчик-зірка став красивим не лише зовні, а й душею.

-10. Теорія літератури. Літературна казка.Ми прочитали з вами літературну казку. Давайте пригадаємо її ознаки. (Авторство, записується.)

  • Чим казка “Хлопчик-зірка” схожа на народну?

(Трикратні повтори: три роки тривали пошуки матері, три завдання отримав герой від Чаклуна, правив країною три роки.)

  • Прочитайте останній абзац твору. Чим, на вашу думку, фінал казки О.Уайльда відрізняється від фіналів народних казок?

(У народних казках обов’язково перемагає добро, а у О.Уайльда фінал казки схожий на реальне життя, де, на жаль, дуже багато зла. І щоб перемогти його, треба пам’ятати: “Добра людина не та, котра вміє робити добро, а та, яка не вміє робити зло”.)
(Звучить пісня "Сину, сину, ангел мій ")

11.Робота в парах(7- 8 слайд). Перед вами лежать сріблясті та темні зірочки.

Напишіть на них причину змін героя, розкажіть про неї.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12. Перегляд фрагменту фільму «Казка про зіркового хлопчика»(9 слайд).

  • Про які риси характеру говорить цей фрагмент?
  • Яка з рис є, на вашу думку, найстрашніша? Чому?
  • Поясніть слова В.Симоненка: «Можна вибрать друга і по духу брата, Та не можна рідну матір вибирати».
  • А як би ви зобразили фрагмент першої  зустрічі хлопчика з матірю? Захист ілюстрацій (група «художники»)

13. Словникова робота(10 слайд).

Зіркова хвороба - зарозуміла, зухвала поведінка особи, що користується популярністю.

 

14. Кого з героїв відомих вам казок нагадує Хлопчик-зірка? Порівняйте ці образи(11 слайд).

15.    «Запали зірку»(12 слайд). На  дошці зображена зірка. Учні записують  на ній риси характеру героя, яких він набув, розшукуючи свою матір. Це зірка любові. Вона повернула хлопчику його красу та дала йому щастя, бо він турбувався  про інших.


Дає Бог                                                                             Здобуває сама людина 

Краса зовнішня               Духовна краса
Велич краси людини 
 

III.Підсумок.

  •  Робота з епіграфом. Як слова Симоненка розкривають зміст казки?
  •  «Мікрофон»: чого ж вчить нас ця казка?(14 слайд).

1. У чому ж найбільша цінність людського життя? Що робить людину по-справжньому красивою? Як ви розумієте епіграф уроку?

  • 2. Як ви ставитесь до своїх матерів?  Виразне читання власних поезій про маму.(група «поети»)

Букет любові складаємо до матусиних ніг. Напишіть у середині квіточки найщиріші, найніжніші слова для своєї мами.

IV. Домашнє завдання:(15 слайд). Повторити поняття «казки»;    характеристика Хлопчика-зірки;  «художники»: малюнки до твору та їх захист.

 

 

1

 

docx
Додано
12 березня 2019
Переглядів
1053
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку