Урок на тему: "Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність у баладі Ф. Шиллера "Рукавичка"

Про матеріал
Очікувані результати: учень: визначає ключові (в тому числі кульмінаційні) моменти в баладі і встановлює, як у ключових моментах виявляються риси героїв, увиразнюється ідея твору; характеризує образи персонажів балади; виявляє засоби поетичної мови в баладі (гіперболи, епітети, метафори, повтори та ін.), в тому числі фольклорного походження
Перегляд файлу

Тема: Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність у баладі Ф.Шиллера «Рукавичка»

Мета: закріпити вміння аналізувати баладу, визначати художню своєрідність твору; розвивати навички виразного читання та усного мовлення; сприяти вихованню високих моральних якостей особистості.

Очікувані результати: визначає ключові (в тому числі кульмінаційні) моменти в баладі і встановлює, як у ключових моментах  виявляються риси героїв, увиразнюється ідея твору; характеризує образи персонажів балади; виявляє засоби поетичної мови в баладі (гіперболи, епітети, метафори, повтори та ін.), в тому числі фольклорного походження.

Оснащення: тексти балади, опорна схема, ілюстрації до балади.

Тип уроку:  урок здобуття нових знань та формування на цій основі вмінь та навичок.

Епіграф:                                                Людина відображається у своїх вчинках.

Ф. Шиллер

Перебіг уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

1. Слово вчителя:

- «Маленькими драмами у віршах» назвав балади Шиллера його сучасник, видатний поет Німеччини, Й.В.Гете. Балади Ф.Шиллера, незважаючи на  те, що їхні сюжети взяті з античності чи Середньовіччя, спонукають читачів до серйозних роздумів, адже наближені вони до проблем сучасного життя. Наш урок ми  присвятимо читанню та обговоренню балади «Рукавичка».

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Фактологічний диктант:
  • У якому столітті творив Ф.Шиллер?
  • Яку назву має століття, коли жив Шиллер?
  • У якій країні та в якому місті народився поет?
  • Де навчався і який фах здобув Шиллер?
  • Чим став особливим для поета 1797 рік?
  • Якому ліричному жанру поет надавав перевагу?
  • Якій темі присвячено твір «Рукавичка»?
  • Хто є головним героєм твору «Рукавичка»?
  • Що нагадує композиція твору «Рукавичка»?
  • Що засуджує поет у творі «Рукавичка»?
  • Яке значення має зображення звірів у творі?
  • Що поет звеличує у творі?
  1. «Коло думок»: доведіть, що твір Шиллера за жанром є літературною баладою.

(Невеликий обсяг; напружений і драматичний сюжет; в основі – незвичайна подія; емоційна розповідь про події, переживання героя; яскраво виражена авторська позиція; поєднання епосу (зображення зовнішніх подій) і лірики (відображення внутрішніх переживань, почуттів); зв'язок із фольклором)

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку

  1. Проблемне питання:
  • Чи варто ризикувати життям, щоб відстояти честь? Щоб відповісти на це питання, ми будемо працювати протягом всього уроку.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Робота з епіграфом:

- Як ці слова поета перегукуються зі змістом його балади «Рукавичка»?

  1. Робота зі схемою:

                        Назва балади                         ідея твору                     

 

 

 

 

                                                                http://3.bp.blogspot.com/-NFvXUCGhDxc/UXux1gFz6MI/AAAAAAAAUBc/mknsBmI7i-U/s1600/pink-question-mark.jpg

у співставленні виявляється людська сутність!

Коментар до схеми: драматичні події, смертельна небезпека сталися через рукавичку придворної красуні, «глузливої  Кунігунди». Чи можна порівняти значущість цих речей? У співставленні рукавички і людського життя виявляється сутність людини. Жоден із королівського оточення не зупинив жорстоку гру, ці люди нічим не кращі за хижаків.

  1. Виразне читання балади учнями.
  2. Творче завдання (усне словесне малювання):
  • Яким ви уявляєте собі Делоржа?
  1. Евристична бесіда:
  • Знайдіть художні описи в баладі «Рукавичка». (Це докладний опис хижих звірів.)
  • Подумайте, яке значення має використання цього прийому у творі. (Опис звірів дає читачеві уявлення про ту небезпеку, яка загрожувала героєві.)
  • Яким зображений король? (Опису короля у баладі немає. Читач «бачить» лише його владний знак, що є сигналом початку розваги (махнув рукою).)
  • Які звірі зображені? (Лев, тигр, два леопарди).
  • Подумайте, чи є такий вибір випадковим? (Ні, це не випадковість. Лев – цар звірів, а тигри й леопарди сприймаються як його придворні.)
  • Які відносини між звірами? (Усі звірі – хижаки, вони борються за життя: «… в повітрі запахла кров».)
  • Що являють собою придворні? (У баладі відсутні описи придворних. Лише після вчинку Кунігунди читач бачить «нажахане й здивоване до краю панство», що мовчки позирало на лицаря.)
  • Чи можна говорити про те, які закони моралі панують при дворі? (Жорстокі, адже кинута рукавичка – просто примха.)
  • Якою ви уявляєте Кунігунду? (Портретного опису героїні немає, та враховуючи її вчинки, можна сказати, що вона красива, але пихата, гоноровита й жорстока.)
  • Поміркуйте, чи змінюється з часом ставлення Кунігунди до Делоржа. (Так, спочатку вона з презирством ставилася до лицаря, а потім обіцяла йому близьке щастя.)
  • Чи кохала Кунігунда лицаря по-справжньому? (Ні. Адже кохання покликане захищати, оберігати, а не кривдити, принижувати й посилати на смерть.) 
  1. Проблемне запитання

- Зі змісту балади відомо, що Делорж – лицар. Як ви вважаєте, чи порушив він своїм вчинком закони лицарської честі? (За законами честі лицар повинен служити своїй дамі серця. Делорж виконав її примху, але зрозумів, як мало його цінують.)

- Схарактеризуйте риси вдачі Делоржа, що викликають вашу симпатію. (Він сміливий, хоробрий, має людську гідність, внутрішньо незалежний.)

  1. Прийом «Кола Венна»: порівняйте образи Делоржа та Кунігунди

V. Закріплення навчального матеріалу.

1. Ситуативне завдання: уявіть себе адвокатом Делоржа, якому потрібно виголосити промову на захист лицаря під час засідання лицарського суду.

(Я, (ім’я), адвокат лицаря Делоржа. Лицар Делорж – чесний, відважний, сміливий у бою, не ухиляється від будь-якого поєдинку, навіть із хижаками. Зауважу, що звірі хороброго лицаря не вбили, а люди (король, вельможі, Кунігунда) не зупинили, коли Делорж спускався до хижаків. Ми повинні оцінити вчинок лицаря, адже ніхто б не наважився й близько підійти до хижаків. Вчинок Кунігунди ганебний, вона не цінує людське життя.)

VІ. Підсумок уроку

  1. Проблемне запитання:

    - Чому Делорж переміг?(Це герой, який є втіленням романтичних ідеалів самого автора.)

    - Яка головна думка твору? Якими словами вона передається? Зачитайте відповідний уривок з тексту. (Конфлікт між честю і коханням закінчується перемогою честі. Головна думка закладена в останніх рядках твору: «В обличчя рукавичку їй Він кинув і сказав: «Подяки я не хочу». Автор засуджує жорстокі закони суспільства й утверджує високі моральні ідеали.)

2. Рефлексія:

- Чи отримали ви відповіді на запитання «Чи варто ризикувати життям, щоб відстояти честь?» ?

3.Заключне слово вчителя.

Дійсно, життя – це безцінний дар, треба берегти його, цінувати, не витрачати на дрібниці, здійснювати вчинки, гідні високого звання людини і просто радіти кожному прожитому дню, своїй родині, своїй роботі, просто сонечку й небу.

Вечірнє сонце, дякую за день!

Вечірнє сонце, дякую за втому.

За тих лісів просвітлений Едем

і за волошку в житі золотому.

За твій світанок, і за твій зеніт,

і за мої обпечені зеніти.

За те, що завтра хоче зеленіть,

за те, що вчора встигло оддзвеніти.

За небо в небі, за дитячий сміх.

За те, що можу, і за те, що мушу.

Вечірнє сонце, дякую за всіх,

котрі нічим не осквернили душу.

За те, що завтра жде своїх натхнень.

Що десь у світі кров ще не пролито.

Вечірнє сонце, дякую за день,

за цю потребу слова, як молитви.

                                                                                                   Ліна Костенко

VІІ. Домашнє завдання.

Для всіх учнів: підготувати повідомлення про життя та творчість А.Міцкевича.

Індивідуальні завдання: закінчити речення письмово – для хлопчиків «Якби я був Делоржем…», для дівчаток «Якби я була Кунігундою…»

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
3028
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку