Тема: Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність у баладі Ф.Шиллера «Рукавичка»
Мета: закріпити вміння аналізувати баладу, визначати художню своєрідність твору; розвивати навички виразного читання та усного мовлення; сприяти вихованню високих моральних якостей особистості.
Очікувані результати: визначає ключові (в тому числі кульмінаційні) моменти в баладі і встановлює, як у ключових моментах виявляються риси героїв, увиразнюється ідея твору; характеризує образи персонажів балади; виявляє засоби поетичної мови в баладі (гіперболи, епітети, метафори, повтори та ін.), в тому числі фольклорного походження.
Оснащення: тексти балади, опорна схема, ілюстрації до балади.
Тип уроку: урок здобуття нових знань та формування на цій основі вмінь та навичок.
Епіграф: Людина відображається у своїх вчинках.
Ф. Шиллер
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Слово вчителя:
- «Маленькими драмами у віршах» назвав балади Шиллера його сучасник, видатний поет Німеччини, Й.В.Гете. Балади Ф.Шиллера, незважаючи на те, що їхні сюжети взяті з античності чи Середньовіччя, спонукають читачів до серйозних роздумів, адже наближені вони до проблем сучасного життя. Наш урок ми присвятимо читанню та обговоренню балади «Рукавичка».
ІІ. Актуалізація опорних знань
(Невеликий обсяг; напружений і драматичний сюжет; в основі – незвичайна подія; емоційна розповідь про події, переживання героя; яскраво виражена авторська позиція; поєднання епосу (зображення зовнішніх подій) і лірики (відображення внутрішніх переживань, почуттів); зв'язок із фольклором)
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Робота з епіграфом:
- Як ці слова поета перегукуються зі змістом його балади «Рукавичка»?
Назва балади ідея твору
у співставленні виявляється людська сутність!
Коментар до схеми: драматичні події, смертельна небезпека сталися через рукавичку придворної красуні, «глузливої Кунігунди». Чи можна порівняти значущість цих речей? У співставленні рукавички і людського життя виявляється сутність людини. Жоден із королівського оточення не зупинив жорстоку гру, ці люди нічим не кращі за хижаків.
- Зі змісту балади відомо, що Делорж – лицар. Як ви вважаєте, чи порушив він своїм вчинком закони лицарської честі? (За законами честі лицар повинен служити своїй дамі серця. Делорж виконав її примху, але зрозумів, як мало його цінують.)
- Схарактеризуйте риси вдачі Делоржа, що викликають вашу симпатію. (Він сміливий, хоробрий, має людську гідність, внутрішньо незалежний.)
V. Закріплення навчального матеріалу.
1. Ситуативне завдання: уявіть себе адвокатом Делоржа, якому потрібно виголосити промову на захист лицаря під час засідання лицарського суду.
(Я, (ім’я), адвокат лицаря Делоржа. Лицар Делорж – чесний, відважний, сміливий у бою, не ухиляється від будь-якого поєдинку, навіть із хижаками. Зауважу, що звірі хороброго лицаря не вбили, а люди (король, вельможі, Кунігунда) не зупинили, коли Делорж спускався до хижаків. Ми повинні оцінити вчинок лицаря, адже ніхто б не наважився й близько підійти до хижаків. Вчинок Кунігунди ганебний, вона не цінує людське життя.)
VІ. Підсумок уроку
- Чому Делорж переміг?(Це герой, який є втіленням романтичних ідеалів самого автора.)
- Яка головна думка твору? Якими словами вона передається? Зачитайте відповідний уривок з тексту. (Конфлікт між честю і коханням закінчується перемогою честі. Головна думка закладена в останніх рядках твору: «В обличчя рукавичку їй Він кинув і сказав: «Подяки я не хочу». Автор засуджує жорстокі закони суспільства й утверджує високі моральні ідеали.)
2. Рефлексія:
- Чи отримали ви відповіді на запитання «Чи варто ризикувати життям, щоб відстояти честь?» ?
3.Заключне слово вчителя.
Дійсно, життя – це безцінний дар, треба берегти його, цінувати, не витрачати на дрібниці, здійснювати вчинки, гідні високого звання людини і просто радіти кожному прожитому дню, своїй родині, своїй роботі, просто сонечку й небу.
Вечірнє сонце, дякую за день!
Вечірнє сонце, дякую за втому.
За тих лісів просвітлений Едем
і за волошку в житі золотому.
За твій світанок, і за твій зеніт,
і за мої обпечені зеніти.
За те, що завтра хоче зеленіть,
за те, що вчора встигло оддзвеніти.
За небо в небі, за дитячий сміх.
За те, що можу, і за те, що мушу.
Вечірнє сонце, дякую за всіх,
котрі нічим не осквернили душу.
За те, що завтра жде своїх натхнень.
Що десь у світі кров ще не пролито.
Вечірнє сонце, дякую за день,
за цю потребу слова, як молитви.
Ліна Костенко
VІІ. Домашнє завдання.
Для всіх учнів: підготувати повідомлення про життя та творчість А.Міцкевича.
Індивідуальні завдання: закінчити речення письмово – для хлопчиків «Якби я був Делоржем…», для дівчаток «Якби я була Кунігундою…»