Урок на тему: "Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі Зірки Мензатюк « Таємниця козацької шаблі». Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини."

Про матеріал
Розробка уроку містить інтерактивні методи для вивчення матеріалу з української літератури.
Перегляд файлу

Тема:Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі  Зірки Мензатюк

 « Таємниця козацької шаблі». Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини.

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст твору, визначити тему його тему та ідею, розвивати навички виразного читання, творчу уяву, самостійне мислення,формувати навички роботи в групах, уміння досягати порозуміння та налагоджувати співпрацю, самостійного пошуку інформації  ;                            виховувати усвідомлення важливості збереження історичної пам‘яті народу.

Тип уроку: комбінований                                                                        

 Обладнання :  мультимедійний проектор, портрет письменниці, книга «Таємниця козацької шаблі», роздатковий матеріал, тлумачний словник.  портрети гетьманів, картки, довідкова література « Прислів’я та приказки».

 

Хід уроку

 

І.Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання( перевірити знання змісту  повісті “Таємниця козацької шаблі”

  1. Метод “Сторітеллінг”

  • Вчитель читає сюжет твору з помилками;
  • Учні уважно слухають і виправляють помилки, відповідно до змісту прочитаного твору

Галинка дізнається, що історична реліквія – козацька шабля зникла, дівчинка з батьками вирушає на пошуки її. Головна героїня дізнається, що шаблю шукає ще й сім’я Антона. Подорожуючи,  Наталка стає свідком боїв козаків. Під час одного з боїв білоруський  король Ян Казимир , надивившись на силу та відвагу українськиї солдатів , пропонував великі гроші за зраду України. Але козаки не погодилися та ще й на знак зневаги з карманів жупанів виймали  виймали золоті монети і кидали їх у багнюку, чим дуже розсердили гетьмана свого. Старий сивий січовик наказав молодому взяти козацьку святиню – вишитий рушник , зберегти і передати наступним поколінням. Наталка бачила останній бій польського короля  на плесі серед очерету. Дивувалася його мужності та нескореності козацького духу, стала свідком його перемоги над поляками. Поляки здобули перемогу над козаками, та король Ян Казимир був сердитий, бо “ козаків перемогли, але не покорили”. Наталці, щоб знайти шаблю, потрібно було розгадати ребус , яку загадав Антипко. Дівчинка побувала на балу у козаків, де почула вірш про козака – зрадника, якого перетворили на жабу. Потім відбулася зустріч сім’ї Романюків  та сім’ї Антипка (ці мали з собою загублену реліквію – козацьку шаблю). Мама, тато і Наталка робили все, щоб повернути меч , їм допомагав хлопчик Сергій, львівські пластуни та привид-патріот. Спільними зусиллями справжні патріоти повертають шаблю.

ІІІ.  Опрацювання навчального матеріалу

1.Паспорт літературного твору (аналіз повісті )

  • Назва
  • Автор
  • Жанр
  • Тема
  • Основна думка
  • Головний герой
  • Другорядні герої
  • Чи сподобався твір? Чим саме?

 

- У творі зустрічалися незнайомі слова, значення яких я вам пояснювала. Перевіримо чи запам’ятали ви їх.

2. Гра «Що означає слово?» (словникова робота)

  • Завдання: поясніть лексичне значення таких історизмів, застарілих слів, що зустрічаються у тексті повісті З. Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». (Булава, корогва, отаман, жупан, шляхта, литаври, кольчуга, гетьман)
  • Знайдіть зображення , яке відповідало б визначенню

Відповіді:

Булава-палиця з кулястим потовщенням на кінці, яка була знаком гетьманської влади(в Україні і Польщі).

Корогва(хоругва)- прикріплене до довгого держала полотнище із зображенням святих, що несуть під час хресного ходу.

Отаман – головний керівник козацького війська.

Жупан – старовинний верхній чоловічий одяг, оздоблений позументами та хутром – показник належності до польської шляхти і заможного козацтва.

Шляхта – дрібне дворянство колишньої феодальної Польщі.

Литаври – ударний мембранний музичний інструмент у вигляді півкулі на підставках, отвір якої затягнений шкірою, різновид барабана.

Кольчуга – частина старовинного захисного військового спорядження у вигляді сорочки з металевих кілець.

Гетьман – виборний ватажок козацького війська Запорізької Січі.

 

- Щоб дізнатися про кого чи про що ми говоритимемо на уроці, пропоную розгадати кроссенс(головоломка нового покоління, у центрі якої зашифроване слово)

3. Розгадування кроссенсу “КОЗАК”

 

- Минуле нашої  Батьківщини славне і багате на незвичайні події. Україна – країна краси і смутку, радості  і печалі, миру і війни. Д.І Яворницький писав: «Скільки ж то було тут великих і славних героїв! Міцне тілом і духом низове лицарство,мов буря носилося степами, морськими хвилями і всією просторою Україною. І гриміла слава козацька по далеких країнах і надихала народних співців славних подвигів козацьких».

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про вічні цінності українського народу, спробуємо зазирнути у далеке минуле нашого народу –  і славне козацтво, і подвиги під Берестечком, Крутами, на Жовтих Водах. Допоможе нам це зробити, звичайно, пригодницька повість «Таємниця козацької шаблі».  

  1. Презентація випереджувального завдання ( намалювати комікс і розповісти про козаків)

 

   5.  Складіть пазли “Прислів’я про козаків”

 Береженого бог береже, а козака шабля стереже.

 Дай Боже воювати і шабель не виймати.

 Козаку лучче проміняти шаблю на веретено, ніж напасти вдвох на одного.

 В бою козак себе славить не на язиці пилюкою, а конем та шаблюкою.

 

  1. Перегляд відеоролика “Бій козаків”

  • Що ви відчували, переглядаючи сюжет?
  • У тексті знайти опис бою козака на річці і зачитати(“Їх стояло три сотні…до лицарська смерть”;
  • Порівняти бій козаків на відео і у творі.

  

-  Козаки користувалися різними видами зброї, перегляньмо, будь ласка, зображення

  • Яка зброя вам найбільше запам’яталася зовнішнім виглядом і чому ?

-  Щоб зрозуміти про який вид зброї ми поговоримо детальніше, пропоную розгадати ребус.

7. Розгадування ребуса (ШАБЛЯ)

8. Повідомлення учня про шаблю

Історична довідка.

Шабля – різновид холодної зброї. Вона має клинок ( довжиною більше 100 см) , хрестовину (гарду) та руків’я. Клинок шаблі викривлений, з лезом на вигнутому боці та обухом на увігнутому, має вістря та хвостову частину для кріплення руків’я. Козацькі шаблі були доволі тонкі та легкі, ручку мали оздоблену, піхви прикрашені різьбою. Отримати шаблю справжній січовик міг лише двома шляхами – у спадок від батька чи діда або здобути в бою.

 

  • Яке значення для козаків має щабля?
  • Чому саме шабля є символом у творі?
  • Скажіть, а чому твір названо саме так?

 

- Окремо треба наголосити на особливому значенні шаблі для козака-лицаря. У козацькому середовищі ставилися до шаблі як символу військової звитяги. Козаки повсякчас удосконалювали свою техніку шабельного бою.

 

9. Евристична бесіда

 

  • Чи хотіли б ви бути учасниками таких пригод, які пережили  герої повісті? Яких саме?
  • А яких пригод ви б хотіли уникнути?
  • Чи повинні сучасні люди бути  схожими на козаків?
  • Чому ? Чим саме ?
  • То для чого ми повинні знати історію?

Оголошення теми уроку(учні пробують визначити самі)

V. Узагальнення вивченого

-  Герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.

  • Що означає слово патріот?
  • Кого з героїв повісті можемо віднести до патріотів? Чому?
  • Хто зможе продовжити речення: «Я – патріот України, тому що...»?

- Виголошення учнями промови  “ Обіцянки учня(учениці) - патріота”


Обіцянки учня – патріота

Я, ___________________,учень 5 – А класу, обіцяю вирости справжнім патріотом України

  1. Поважати батьків, рідних, учителів та незнайомих людей
  2. Бережно ставитися до природи рідного краю
  3. Знати напам’ять гімн України
  4. Знати день, коли Україна стала незалежною державою
  5. Гордитися тим, що я нащадок козацького роду

Обіцянки учениці – патріота

Я, ___________________,учениця 5 – А класу, обіцяю вирости справжнім патріотом України

1.Любити рідну домівку, село, у якому народилася

2. Старанно вчитися у школі і розмовляти українською мовою

3. Знати державні і народні символи України

4. Знати українців, які прославили нашу державу на весь світ

5. Вивчати історію своєї держави


 


VІІ. Домашнє завдання

  1. Підготуватися до опису героїв повісті, знайти цитати , які характеризують певні риси характеру героїв.

Індивідуально:

  1.  Скласти акровірш «Шабля» або підготувати  кардмейкінг ( 3 D зображення обкладинки повісті “ Таємниця козацької шаблі”)

 

Література

 

  1. Використання інтерактивних методів навчання [Електронний ресурс] / О. М. Ковальова, Н. А. Сафаргаліна-Корнілова, Н. М. Герасимчук, О. А. Кочубей. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://www.refs.in.ua/m-kochubej-o-a-vikoristannya-interaktivnih-metodiv-navchannya.html.
  2. Леонова Н. С. Інтерактивні технології навчання як засіб реалізації творчих здібностей учнів / Н. С. Леонова // Педагогічна майстерня. – 2013. – № 4. – С. 2 – 7.
  3. Лисенко О. Пізнавальна діяльність: інтерактивні технології / О. Лисенко // Початкова освіта. Сер. Шкільний світ. – 2014. – № 7(квіт.). – С. 36 – 43 6. Ніколаєва Ю. Роль інтерактивних технологій у розвитку інтересу учнів до навчання / Ю. Ніколаєва // Завуч. Сер. Шкільний світ. – 2013. – № 5(берез.). – С. 34 – 36.

 

  1. https://www.google.com/search?tbm=isch&sa=1&ei=XOU9XPWbE67NrgT496WgDQ&q=%D0%BA%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%81%D0%B5%D0%BD%D1%81+%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE&oq=%D0%BA%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%81%D0%B5%D0%BD%D1%81+%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE&gs_l=img.3...19981.25025..26039...0.0..0.666.4813.2-4j5j1j3......0....1..gws-wiz-img.......0j0i67j0i7i30j0i7i5i30.B1AfJCzfLZ0
  2. https://www.google.com/search?tbm=isch&sa=1&ei=EuY9XN-gIo_HrgSO3YfoDw&q=%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%B0+%D0%B2+%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%BF%D0%B0%D1%85+%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE&oq=%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%B0+%D0%B2+%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%BF%D0%B0%D1%85+%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE&gs_l=img.3...27583.36133..36943...0.0..0.1132.13032.3-3j4j4j8j1......0....1..gws-wiz-img.......0.5m2EegIrTn0
  3. https://www.google.com/search?tbm=isch&sa=1&ei=euY9XNykL8HQrgTe8534CA&q=%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0+%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%B0+%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE&oq=%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0+%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%B0+%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE&gs_l=img.3...24236.32549..33154...0.0..0.535.4796.0j11j5j2j0j2......0....1..gws-wiz-img.......0j0i7i30.klDG8NXXtqA
  4. 8.https://www.google.com/search?tbm=isch&sa=1&ei=oeY9XITVKYX1qwHPr72ABg&q=%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%B5%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D0%BA+%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE&oq=%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%B5%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D0%BA+%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE&gs_l=img.3...75991.81713..82959...0.0..0.826.8748.2-2j0j3j6j4......0....1..gws-wiz-img.......0i67j0.sq-pikf1n58
  5. https://www.google.com/search?tbm=isch&sa=1&ei=mOc9XIK0DIf6qwGg3biQBQ&q=коміксидо+слова+козак+фото&oq=коміксидо+слова+козак+фото&gs_l=img.3...27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 грудня 2023
Переглядів
264
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку