Тема:Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі Зірки Мензатюк
« Таємниця козацької шаблі». Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини.
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст твору, визначити тему його тему та ідею, розвивати навички виразного читання, творчу уяву, самостійне мислення,формувати навички роботи в групах, уміння досягати порозуміння та налагоджувати співпрацю, самостійного пошуку інформації ; виховувати усвідомлення важливості збереження історичної пам‘яті народу.
Тип уроку: комбінований
Обладнання : мультимедійний проектор, портрет письменниці, книга «Таємниця козацької шаблі», роздатковий матеріал, тлумачний словник. портрети гетьманів, картки, довідкова література « Прислів’я та приказки».
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання( перевірити знання змісту повісті “Таємниця козацької шаблі”
Галинка дізнається, що історична реліквія – козацька шабля зникла, дівчинка з батьками вирушає на пошуки її. Головна героїня дізнається, що шаблю шукає ще й сім’я Антона. Подорожуючи, Наталка стає свідком боїв козаків. Під час одного з боїв білоруський король Ян Казимир , надивившись на силу та відвагу українськиї солдатів , пропонував великі гроші за зраду України. Але козаки не погодилися та ще й на знак зневаги з карманів жупанів виймали виймали золоті монети і кидали їх у багнюку, чим дуже розсердили гетьмана свого. Старий сивий січовик наказав молодому взяти козацьку святиню – вишитий рушник , зберегти і передати наступним поколінням. Наталка бачила останній бій польського короля на плесі серед очерету. Дивувалася його мужності та нескореності козацького духу, стала свідком його перемоги над поляками. Поляки здобули перемогу над козаками, та король Ян Казимир був сердитий, бо “ козаків перемогли, але не покорили”. Наталці, щоб знайти шаблю, потрібно було розгадати ребус , яку загадав Антипко. Дівчинка побувала на балу у козаків, де почула вірш про козака – зрадника, якого перетворили на жабу. Потім відбулася зустріч сім’ї Романюків та сім’ї Антипка (ці мали з собою загублену реліквію – козацьку шаблю). Мама, тато і Наталка робили все, щоб повернути меч , їм допомагав хлопчик Сергій, львівські пластуни та привид-патріот. Спільними зусиллями справжні патріоти повертають шаблю.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
1.Паспорт літературного твору (аналіз повісті )
- У творі зустрічалися незнайомі слова, значення яких я вам пояснювала. Перевіримо чи запам’ятали ви їх.
2. Гра «Що означає слово?» (словникова робота)
Відповіді:
Булава-палиця з кулястим потовщенням на кінці, яка була знаком гетьманської влади(в Україні і Польщі).
Корогва(хоругва)- прикріплене до довгого держала полотнище із зображенням святих, що несуть під час хресного ходу.
Отаман – головний керівник козацького війська.
Жупан – старовинний верхній чоловічий одяг, оздоблений позументами та хутром – показник належності до польської шляхти і заможного козацтва.
Шляхта – дрібне дворянство колишньої феодальної Польщі.
Литаври – ударний мембранний музичний інструмент у вигляді півкулі на підставках, отвір якої затягнений шкірою, різновид барабана.
Кольчуга – частина старовинного захисного військового спорядження у вигляді сорочки з металевих кілець.
Гетьман – виборний ватажок козацького війська Запорізької Січі.
- Щоб дізнатися про кого чи про що ми говоритимемо на уроці, пропоную розгадати кроссенс(головоломка нового покоління, у центрі якої зашифроване слово)
3. Розгадування кроссенсу “КОЗАК”
- Минуле нашої Батьківщини славне і багате на незвичайні події. Україна – країна краси і смутку, радості і печалі, миру і війни. Д.І Яворницький писав: «Скільки ж то було тут великих і славних героїв! Міцне тілом і духом низове лицарство,мов буря носилося степами, морськими хвилями і всією просторою Україною. І гриміла слава козацька по далеких країнах і надихала народних співців славних подвигів козацьких».
Сьогодні на уроці ми будемо говорити про вічні цінності українського народу, спробуємо зазирнути у далеке минуле нашого народу – і славне козацтво, і подвиги під Берестечком, Крутами, на Жовтих Водах. Допоможе нам це зробити, звичайно, пригодницька повість «Таємниця козацької шаблі».
5. Складіть пазли “Прислів’я про козаків”
• Береженого бог береже, а козака шабля стереже.
• Дай Боже воювати і шабель не виймати.
• Козаку лучче проміняти шаблю на веретено, ніж напасти вдвох на одного.
• В бою козак себе славить не на язиці пилюкою, а конем та шаблюкою.
- Козаки користувалися різними видами зброї, перегляньмо, будь ласка, зображення
- Щоб зрозуміти про який вид зброї ми поговоримо детальніше, пропоную розгадати ребус.
7. Розгадування ребуса (ШАБЛЯ)
8. Повідомлення учня про шаблю
Історична довідка.
Шабля – різновид холодної зброї. Вона має клинок ( довжиною більше 100 см) , хрестовину (гарду) та руків’я. Клинок шаблі викривлений, з лезом на вигнутому боці та обухом на увігнутому, має вістря та хвостову частину для кріплення руків’я. Козацькі шаблі були доволі тонкі та легкі, ручку мали оздоблену, піхви прикрашені різьбою. Отримати шаблю справжній січовик міг лише двома шляхами – у спадок від батька чи діда або здобути в бою.
- Окремо треба наголосити на особливому значенні шаблі для козака-лицаря. У козацькому середовищі ставилися до шаблі як символу військової звитяги. Козаки повсякчас удосконалювали свою техніку шабельного бою.
9. Евристична бесіда
Оголошення теми уроку(учні пробують визначити самі)
V. Узагальнення вивченого
- Герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.
- Виголошення учнями промови “ Обіцянки учня(учениці) - патріота”
Обіцянки учня – патріота
Я, ___________________,учень 5 – А класу, обіцяю вирости справжнім патріотом України
Обіцянки учениці – патріота
Я, ___________________,учениця 5 – А класу, обіцяю вирости справжнім патріотом України
1.Любити рідну домівку, село, у якому народилася
2. Старанно вчитися у школі і розмовляти українською мовою
3. Знати державні і народні символи України
4. Знати українців, які прославили нашу державу на весь світ
5. Вивчати історію своєї держави
VІІ. Домашнє завдання
Індивідуально:
Література