Конспект уроку
з української літератури
на тему:
«Прислів`я та приказки.
Краса і мудрість цього жанру.»
(5-клас)
Вчитель: Богославець Ю.М.
Тема. Прислів`я та приказки. Краса і мудрість цього жанру.
Мета. Дати уявлення про прислів`я та приказки,їх види. Розвивати навички виразного осмисленого читання прислів`їв та приказок ,пояснення їхнього змісту,точність думки. Формувати шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу. Виховувати повагу до усної народної творчості,розуміння її ролі в сучасному житті.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Плакати з прислів`ями,предмети для літературного аукціону,малюнок куща калини,збірник прислів`їв та приказок.
Епіграф: Яке це щастя – в радощах земних
Трудів і днів спивати кубок повний.
(М.Рильський)
Хід уроку.
І.Актуалізація опорних знань.
Якось прийшов до Сократа один чоловік,який був дуже схвильований.
- Гей,Сократе,чи ти чув,що витворив твій друг?Я повинен тобі це розповісти.
- Зачекай-но,- перебив його мудрець.-Чи те,що хочеш ти мені сказати,ти пересіяв через три сита?
- Три сита?- запитав той здивовано.
- Так,мій дорогий,три сита.
Давай подивимось,чи те,що ти маєш мені сказати,пройде через три сита. Перше сито – це правда. Чи ти впевнений,що все,що ти хочеш мені розповісти,є правдою?
- Ні,я чув,як про це говорили інші.
- Так!Але,напевне,ти перевірив це другим ситом. Це сито-добро. Чи те,що ти хочеш мені розповісти,є принаймні добром?
- Думаю,що ні,- відповів знайомий.
- То давай візьмемо ще й третє сито,і запитаємо,чи так вже й необхідно розповісти мені те,що тебе хвилює!
- Аж такої необхідності немає…
- Отже,- усміхнувся мудрець,- коли те,що ти хочеш мені розповісти ,не є ані правдивим,ані добрим,ані необхідним,то забудь про це не обтяжуй ні себе,ні мене!
- Любі дітки,все те,що ми робитимемо на уроці,буде необхідним,добрим,правдивим. І три сита,мені здається,нам не будуть потрібні. Проте ви повинні пам`ятати сократівську мудрість.
Літературна розминка.
-А зараз проведемо літературну розминку,експрес-опитування.
Що означає слово експрес?Експрес – це швидкий поїзд,що рухається без зупинок. Отже,відповідати ви повинні швидко,чітко,правильно.
1.Вгадай літературний твір.
За початком:
Аля грюкнула кімнатними дверима і притулила долоні до гарячих щік. Ой,як соромно!Як негарно все вийшло.(Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії »)
Кінцівкою:
«Чимчикуй куди попало
Як од втоми не впадеш -
В цю країну попадеш».
(В.Симоненко. «Цар Плаксій і Лоскотон»)
2.Вгадай письменника – автора літературного твору
«Фарбований Лис»,«Цар Плаксій і Лоскотон»,«Хуха – Моховинка»
3.Відгадай літературного героя:
а) «Голова його,як бочка очі,ніби кавуни»(Цар Плаксій…)
б) «Він приходить кожний вечір,- Хай чи дощ іде,чи сніг - До голодної малечі
І усім приносить сміх (Лоскотон)
4.Вгадай за римами:
«У палаці кожен скаче, та від щастя гірко плаче.» (Цар Плаксій…)
5.Згадай назви літературних творів:
1)що складаються з двох слів:(«Хуха - Моховинка»,«Фарбований Лис».
2)З трьох слів:(«Що за птиця» - акровірш Л.Глібов.
3)з 4 слів: («Цар Плаксій і Лоскотон» В.Симоненка)
II. Повідомлення теми,мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
- Діти,сьогодні ми з вами вирушаємо в далеку і привабливу подорож(на експрес-поїзді)у дві країни одразу - Прислів`я і Приказка.
Ще держави минулого,сьогодення і майбутнього А мешканці-люди,звичайні громадяни,як ми з вами;вони і створили ці могутні,вічно живі і мудрі країни.
Найперше ми пролітаємо з вами над давньою державою Прислів` я. Що означає це слово Прислів`я – один з видів усної народної творчості. З давніх-давен прислів`ями люди виражали свої знання про різні явища життя суспільства і природи. Наприклад,вирощуючи зернові й городину,люди переконалися,що землю слід підживлювати,і цей досвід висловили так: «Хто землю удобрює,тому й земля повертає». Є багато прислів`їв про те,як берегти здоров`я,честь,рідну землю,ставитись до людей.
- Давайте розглянемо архітектуру держави Прислів`я. Прислів`я в стислій формі викладає одну якусь думку . Найчастіше воно становить всього одне речення.
Народні прислів`я мають такі особливості.(висвітлюю їх на мультимедійній дошці).
Тому,виходячи із особливостей прислів`їв,можна дати,таке визначення їх.
Прислів`я – короткий влучний образний народний вислів з повчальним висновком.(Запис у зошити)
- Давайте перепочинемо декілька хвилин,детальніше ознайомившись із цією країною - перлиною народної мудрості. Зверніть увагу ось на цей рекламний плакат.
За рідний край життя віддай.
- Як ви розумієте ці слова?Поясніть.
І ось ще один.
Навіть пташка має рідну землю.
- Поясніть значення цих слів.
- Погляньте сюди. У друкарні,напевне,припустились помилки. Щось тут не те,якась нісенітниця:
Не лихові смійся чужому.
- Давайте допоможемо мешканцям країни. Інакше ніколи вони не дізнаються,що тут написано.
І ось ще таке прислів`я,схоже на попереднє.
Не воду і холодну за береться.
- Дуже добре. Я думаю,мешканці прислів`я будуть вдячні за нашу роботу.
Рухаємось далі.
На горизонті країна Приказка.
Приказка – образний вислів,який стисло і влучно означає якесь явище. Приказка тільки натякає на висновок.(Запис у зошити)
- Погляньте,яка дивна назва міста:
Із вогню та в полум`я.
І ось ще одна :
Ганятися за двома зайцями.
Так, у країні Приказок багато цікавих міст. Прислів`я та приказки складалися на різноманітні теми : про природу,хліборобський календар, науку,розум,працю,досвід,мораль,вади,вдачі й поведінки та ін.. Особливо багато приказок і прислів`їв існує про особливості людського характеру, Прославляючипрацелюбність,сміливість,скромність,кмітливість,розсудливість,розум,прислів`я засуджують ледачих,пихатих,скупих,брехунів,базік.
2.Читання прислів`їв та приказок за підручником.
3. Пояснення змісту прислів`їв та приказок з кожного розділу підручника(або тих,які найбільше запам`яталися).
4. Робота групами.
Завдання для 1-ої групи.
- Опрацюйте дані речення так,щоб вони стали стислими,влучними,звучали,як прислів`я.
1)Рідна сторона завжди буде матір`ю,а ось чужа сторона завжди залишиться мачухою.
2.Ніколи не смійся зі старшої людини,тому що сам колись таким будеш.
3.Хто в школі добре вчиться,той і на полі буде корисним.
2-а група.
Викинути зайве.
Вік живи – вік учись.
Будьте здорові!
Вчитися ніколи не пізно.
Хай вам щастить!
Не кажи-не вмію,а кажи – навчусь.
Щоб тобі добре було!
Косо,криво,аби живо.
3-а група.
Дібрати заголовок до групи прислів`їв і приказок.
(Про рідний край,про науку,працю).
Книга вчить, як на світі жить.
Хто грамоти вміє,той краще сіє.
Без труда нема плода.
Праця чоловіка годує,а лінь – марнує.
Кожному мила своя сторона.
Кожний край має свій звичай.
5. Творча робота.
1 група.
На дошці врізнобій написані слова,їх треба скласти так,щоб отримати прислів`я.
Людьми людиною межи будь.
Руки чуже пече добро.
Жити зла так не чинити,щоб нікому треба.
2 група.
З`єднайти лініями правильні відповіді.
Згода будує, не доводить.
На дерево дивись, як родить, роком стає,
Сварка до добра так маєш.
Без роботи день а на людину-як робить.
Як дбаєш а незгода руйнує.
3 група.
Підготуватися до усного оповідання(6-7 речень)на тему прислів`я.
«Найбільше щастя в житті – здоров`я»
6.Літературний аукціон.
Учитель показує різноманітні предмети,а члени груп повинні дібрати до них прислів`я.
Книга.
Книга вчить,як на світі жить.
Книга- мудрий порадник.
Книга – джерело знань.
Хліб.
Хліб – усьому голова. Зима без снігу – літо без хліба.
Хліб та вода – бідного їда.
На чорній землі білий хліб родить.
Перо.
Не пером пишуть,а умом.
Страшне перо не в гусака,а в дурака.
Що написано пиром,не вивезем і волом.
Камінь.
Найшла коса на камінь.
Під лежачий камінь і вода не тече.
Лежачий камінь мохом обростає.
Ложка.
Ложкою моря не вичерпаєш.
Як мед,то ще й ложкою.
Нитка.
То шиє,то поре.
Шиє та поре,та все нитками горе.
З миру по нитці – голому сорочка.
Гроші.
Хоч у голові пусто,аби грошей густо.
Бідна душа без гроша.
Багатому і чорт гроші носить.
IV.Підсумок уроку.
1.Слово вчителя.
Отже,наша подорож підходить до завершення. Я надіюсь,що ці країни - Прислів`я і Приказка – зачарувала вас. Вони живі,процвітаючі,у них є майбутнє. Адже прислів`я,приказки виникають постійно,але поширюються в народі й передаються від покоління до покоління найзмістовніші й найвлучніші з них.
Народні прислів`я і приказки збагачують нашу мову, допомагають стисло й образно висловити нашу думку. Ось чому потрібно запам`ятовувати прислів`я та приказки та вживати їх у власній мові. Адже й справді,яке щастя,коли ми спиваємо повний кубок мудрості і досвіду народного,краси і влучності народного творіння,про що й говорить наш епіграф уроку.
На дошці прикріплений малюнок куща калини без ягід. Кожній групі даю завдання, відповіді учні записують на «ягодах» калини і прикріплюють до намальованого куща.
- Щоб наша калина запроменіла червоними ягодами.
1 група.
- Якими іншими словами називається усна народна творчість? (Фольклор)
- Який жанр народної творчості має такі види про тварин,побутові,героїко-фантастичні? (Казки)
2 група.
- Як називається невеликий твір,у якому в прихованій формі описується предмет,котрий слід відгадати (Загадка)
- На яку тему є загадки? (Про природу,про рослин,про тварин,про людину та її життя)
3 група
- Які жанри фольклору містять в собі красу і мудрість.? (Прислів`я,приказки)
-На які теми бувають прислів` і приказки?
(Про природу,науку,розум,працю,досвід,мораль…)
2.Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжіть речення:
«Мені було цікаво…»
«Найбільше на уроці мені сподобалось…»
«Сьогодні я дізнався(лась)…»
V.Домашнє завдання.
Вивчити 20 прислів`їв і приказок напам`ять(на вибір); написати твір-мініатюру на тему прислів`я «Стук,грюк – аби з рук».
Додаток до уроку.
Розминка для учнів(після роботи за підручником)
1.Яким прислів`ям оцінюють вашу працю,якщо ви швидко й добре відремонтуєте стілець,радіоприймач,тощо? (Діло майстра величає)
2.Яке прислів`я ви загадаєте,якщо довго не могли відгадати загадку,а разом з товаришем зробили це швидко? (Голова добре,а дві краще.)
3.Що скаже вчитель тому,хто перший здав самостійну роботу,виконану неправильно? (Поспішиш – людей насмішиш.)
4.Якщо з тобою трапиться біда і до тебе на допомогу прийдуть друзі,яке прислів`я ти згадаєш? (Друзі пізнаються в біді).
5.Яке прислів`я допоможе тобі відшукати дорогу в незнайомому місті? (Язик до Києва доведе.)
6.Якщо ти постійно усім цікавишся,втручаєшся з питаннями в розмову старших,що тобі можуть сказати? (Багато будеш знати – швидко постарієш).