Урок «Прислів`я та приказки. Краса і мудрість цього жанру.»

Про матеріал
Тема. Прислів`я та приказки. Краса і мудрість цього жанру. Мета. Дати уявлення про прислів`я та приказки,їх види. Розвивати навички виразного осмисленого читання прислів`їв та приказок ,пояснення їхнього змісту,точність думки. Формувати шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу. Виховувати повагу до усної народної творчості,розуміння її ролі в сучасному житті.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з української літератури

на тему:

«Прислів`я та приказки.

Краса і мудрість цього жанру.»

(5-клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель: Богославець Ю.М.

 

 

 

Тема. Прислів`я та приказки. Краса і мудрість цього жанру.

Мета. Дати уявлення про прислів`я та приказки,їх види. Розвивати навички виразного осмисленого читання прислів`їв та приказок ,пояснення їхнього змісту,точність думки. Формувати шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу. Виховувати повагу до усної народної творчості,розуміння її ролі в сучасному житті.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання. Плакати з прислів`ями,предмети для літературного аукціону,малюнок куща калини,збірник прислів`їв та приказок.

Епіграф: Яке це щастя – в радощах земних

Трудів і днів спивати кубок повний.

(М.Рильський)

Хід уроку.

І.Актуалізація опорних знань.

Якось прийшов до Сократа один чоловік,який був дуже схвильований.

- Гей,Сократе,чи ти чув,що витворив твій друг?Я повинен тобі це розповісти.

- Зачекай-но,- перебив його мудрець.-Чи те,що хочеш ти мені сказати,ти пересіяв через три сита?

- Три сита?- запитав той здивовано.

- Так,мій дорогий,три сита.

Давай подивимось,чи те,що ти маєш мені сказати,пройде через три сита. Перше сито – це правда. Чи ти впевнений,що все,що ти хочеш мені розповісти,є правдою?

- Ні,я чув,як про це говорили інші.

- Так!Але,напевне,ти перевірив це другим ситом. Це сито-добро. Чи те,що ти хочеш мені розповісти,є принаймні добром?

- Думаю,що ні,- відповів знайомий.

- То давай візьмемо ще й третє сито,і запитаємо,чи так вже й необхідно розповісти мені те,що тебе хвилює!

- Аж такої необхідності немає…

- Отже,- усміхнувся мудрець,- коли те,що ти хочеш мені розповісти ,не є ані правдивим,ані добрим,ані необхідним,то забудь про це не обтяжуй ні себе,ні мене!

- Любі дітки,все те,що ми робитимемо на уроці,буде необхідним,добрим,правдивим. І три сита,мені здається,нам не будуть потрібні. Проте ви повинні пам`ятати сократівську мудрість.

Літературна розминка.

-А зараз проведемо літературну розминку,експрес-опитування.

Що означає слово експрес?Експрес – це швидкий поїзд,що рухається без зупинок. Отже,відповідати ви повинні швидко,чітко,правильно.

1.Вгадай літературний твір.

 За початком:

Аля грюкнула кімнатними дверима і притулила долоні до гарячих щік. Ой,як соромно!Як негарно все вийшло.(Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії »)

Кінцівкою:

«Чимчикуй куди попало

Як од втоми не впадеш -

В цю країну попадеш».

(В.Симоненко. «Цар Плаксій і Лоскотон»)

 

2.Вгадай письменника – автора літературного твору

«Фарбований Лис»,«Цар Плаксій і Лоскотон»,«Хуха – Моховинка»

3.Відгадай літературного героя:

а) «Голова його,як бочка очі,ніби кавуни»(Цар Плаксій…)

б) «Він приходить кожний вечір,- Хай чи дощ іде,чи сніг - До голодної малечі

І усім приносить сміх (Лоскотон) 

4.Вгадай за римами:

«У палаці кожен скаче, та від щастя гірко плаче.» (Цар Плаксій…)

5.Згадай назви літературних творів:

1)що складаються з двох слів:(«Хуха - Моховинка»,«Фарбований Лис».

2)З трьох слів:(«Що за птиця» - акровірш  Л.Глібов.

3)з 4 слів: («Цар Плаксій і Лоскотон» В.Симоненка)

 

II. Повідомлення теми,мети уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

      - Діти,сьогодні ми з вами вирушаємо в далеку і привабливу подорож(на експрес-поїзді)у дві країни одразу - Прислів`я і Приказка.

Ще держави минулого,сьогодення і майбутнього А мешканці-люди,звичайні громадяни,як ми з вами;вони і створили ці могутні,вічно живі і мудрі країни.

      Найперше ми пролітаємо з вами над давньою державою Прислів` я. Що означає це слово Прислів`я – один з видів усної народної творчості. З давніх-давен прислів`ями люди виражали свої знання про різні явища життя суспільства і природи. Наприклад,вирощуючи зернові й городину,люди переконалися,що землю слід підживлювати,і цей досвід висловили так: «Хто землю удобрює,тому й земля повертає». Є багато прислів`їв про те,як берегти здоров`я,честь,рідну землю,ставитись до людей.

      - Давайте розглянемо архітектуру держави Прислів`я. Прислів`я в стислій формі викладає одну якусь думку . Найчастіше воно становить всього одне речення.

Народні прислів`я мають такі особливості.(висвітлюю їх на мультимедійній дошці).

  1. Узагальнення народного досвіду.
  2. Повчальність.
  3. Стислість висловленої думки.
  4. Влучність і поетичність.
  5. Використання в прямому і переносному значенні.
  6. Малий обсяг.

Тому,виходячи із особливостей прислів`їв,можна дати,таке визначення їх.

Прислів`я – короткий влучний образний народний вислів з повчальним висновком.(Запис у зошити)

- Давайте перепочинемо декілька хвилин,детальніше ознайомившись із цією країною - перлиною народної мудрості. Зверніть увагу ось на цей рекламний плакат.

 

За рідний край життя віддай.

- Як ви розумієте ці слова?Поясніть.

І ось ще один.

Навіть пташка має рідну землю.

- Поясніть значення цих слів.

- Погляньте сюди. У друкарні,напевне,припустились помилки. Щось тут не те,якась нісенітниця:

 

Не лихові смійся чужому.

- Давайте допоможемо мешканцям країни. Інакше ніколи вони не дізнаються,що тут написано.

І ось ще таке прислів`я,схоже на попереднє.

 

Не воду і холодну за береться.

- Дуже добре. Я думаю,мешканці прислів`я будуть вдячні за нашу роботу.

 

Рухаємось далі.

На горизонті країна Приказка.

Приказка – образний вислів,який стисло і влучно означає якесь явище. Приказка тільки натякає на висновок.(Запис у зошити)

- Погляньте,яка дивна назва міста:

 

Із вогню та в полум`я.

І ось ще одна :

Ганятися за двома зайцями.

Так, у країні Приказок багато цікавих міст. Прислів`я та приказки складалися на різноманітні теми : про природу,хліборобський календар, науку,розум,працю,досвід,мораль,вади,вдачі й поведінки та ін.. Особливо багато приказок і прислів`їв існує про особливості людського характеру, Прославляючипрацелюбність,сміливість,скромність,кмітливість,розсудливість,розум,прислів`я засуджують ледачих,пихатих,скупих,брехунів,базік.

 

2.Читання прислів`їв та приказок за підручником.

3. Пояснення змісту прислів`їв та приказок з кожного розділу підручника(або тих,які найбільше запам`яталися).

4. Робота групами.

Завдання для 1-ої групи.

- Опрацюйте дані речення так,щоб вони стали стислими,влучними,звучали,як прислів`я.

1)Рідна сторона завжди буде матір`ю,а ось чужа сторона завжди залишиться мачухою.

2.Ніколи не смійся зі старшої людини,тому що сам колись таким будеш.

3.Хто в школі добре вчиться,той і на полі буде корисним.

2-а група.

Викинути зайве.

Вік живи – вік учись.

Будьте здорові!

Вчитися ніколи не пізно.

Хай вам щастить!

Не кажи-не вмію,а кажи – навчусь.

Щоб тобі добре було!

Косо,криво,аби живо.

3-а група.

Дібрати заголовок до групи прислів`їв і приказок.

(Про рідний край,про науку,працю).

Книга вчить, як на світі жить.

Хто грамоти вміє,той краще сіє.

Без труда нема плода.

Праця чоловіка годує,а лінь – марнує.

Кожному мила своя сторона.

Кожний край має свій звичай.

 

 

5. Творча робота.

1 група.

На дошці врізнобій написані слова,їх треба скласти так,щоб отримати прислів`я.

Людьми людиною межи будь.

Руки чуже пече добро.

Жити зла так не чинити,щоб нікому треба.

2 група.

З`єднайти лініями правильні відповіді.

Згода будує,                                                                     не доводить.

На дерево дивись, як родить,                                   роком стає,

Сварка до добра                                                            так маєш.

Без роботи день                                                           а на людину-як робить.

Як дбаєш                                                                          а незгода руйнує.

3 група.

Підготуватися до усного оповідання(6-7 речень)на тему прислів`я.

«Найбільше щастя в житті – здоров`я»

 

6.Літературний аукціон.

Учитель показує різноманітні предмети,а члени груп повинні дібрати до них прислів`я.

Книга.

Книга вчить,як на світі жить.

Книга- мудрий порадник.

Книга – джерело знань.

Хліб.

Хліб –  усьому голова. Зима без снігу – літо без хліба.

Хліб та вода – бідного їда.

На чорній землі білий хліб родить.

Перо.

Не пером пишуть,а умом.

Страшне перо не в гусака,а в дурака.

Що написано пиром,не вивезем і волом.

Камінь.

Найшла коса на камінь.

Під лежачий камінь і вода не тече.

Лежачий камінь мохом обростає.

Ложка.

Ложкою моря не вичерпаєш.

Як мед,то ще й ложкою.

Нитка.

То шиє,то поре.

Шиє та поре,та все нитками горе.

З миру по нитці – голому сорочка.

Гроші.

Хоч у голові пусто,аби грошей густо.

Бідна душа без гроша.

Багатому і чорт гроші носить.

 

IV.Підсумок уроку.

1.Слово вчителя.

Отже,наша подорож підходить до завершення. Я надіюсь,що ці країни - Прислів`я і Приказка – зачарувала вас. Вони живі,процвітаючі,у них є майбутнє. Адже прислів`я,приказки виникають постійно,але поширюються в народі й передаються від покоління до покоління найзмістовніші й найвлучніші з них.

      Народні прислів`я і приказки збагачують нашу мову, допомагають стисло й образно висловити нашу думку. Ось чому потрібно запам`ятовувати прислів`я та приказки та вживати їх у власній мові. Адже й справді,яке щастя,коли ми спиваємо повний кубок мудрості і досвіду народного,краси і влучності народного творіння,про що й говорить наш епіграф уроку.

 

      На дошці  прикріплений малюнок куща калини без ягід. Кожній групі даю завдання, відповіді учні записують на «ягодах» калини і прикріплюють до намальованого куща.

- Щоб наша калина запроменіла червоними ягодами.

1 група.

- Якими іншими словами називається усна народна творчість? (Фольклор)

- Який жанр народної творчості має такі види про тварин,побутові,героїко-фантастичні? (Казки)

2 група.

- Як називається невеликий твір,у якому в прихованій формі описується предмет,котрий слід відгадати (Загадка)

- На яку тему є загадки? (Про природу,про рослин,про тварин,про людину та її життя)

3 група

- Які жанри фольклору містять в собі красу і мудрість.? (Прислів`я,приказки)

-На які теми бувають прислів` і приказки?

(Про природу,науку,розум,працю,досвід,мораль…)

 

2.Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжіть речення:

«Мені було цікаво…»

«Найбільше на уроці мені сподобалось…»

«Сьогодні я дізнався(лась)…»

 

V.Домашнє завдання.

Вивчити 20 прислів`їв і приказок напам`ять(на вибір); написати твір-мініатюру на тему прислів`я «Стук,грюк – аби з рук».

 

Додаток до уроку.

 

Розминка для учнів(після роботи за підручником)

 

1.Яким прислів`ям оцінюють вашу працю,якщо ви швидко й добре відремонтуєте стілець,радіоприймач,тощо? (Діло майстра величає)

 

2.Яке прислів`я ви загадаєте,якщо довго не могли відгадати загадку,а разом з товаришем зробили це швидко? (Голова добре,а дві краще.)

 

3.Що скаже вчитель тому,хто перший здав самостійну роботу,виконану неправильно?    (Поспішиш – людей насмішиш.)

 

4.Якщо з тобою трапиться біда і до тебе на допомогу прийдуть друзі,яке прислів`я ти згадаєш?     (Друзі пізнаються в біді).

 

5.Яке прислів`я допоможе тобі відшукати дорогу в незнайомому місті?                      (Язик до Києва доведе.)

 

6.Якщо ти постійно усім цікавишся,втручаєшся з питаннями в розмову старших,що тобі можуть сказати?                                                      (Багато будеш знати – швидко постарієш).

 

 

 

docx
Додано
7 грудня 2023
Переглядів
647
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку