Тема: «Охорона природи»
Мета: розширити знання учнів про природу рідного краю; формувати уявлення про рослин і тварин рідного краю, які занесені до Червоної книги України; розвивати критичне мислення учнів; формувати навички роботи в групі, ціннісне ставлення до природи, бажання охороняти та примножувати її багатства і красу.
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку; дидактичний матеріал; розфарбовки, цеглинки.
Хід уроку
І. Організація класу
Слайд «Сонечко»
Гріє землю сонечко,
Ніжно примовляє:
– Прокидайтесь, діточки,
Як у полі квіточки
Починаєм працювати
Нову тему ми вивчати
Пізнавати рідний край
Ти за всіма спостерігай
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація діяльності.
-
«Мозковий штурм»
-
Що таке природа?
-
Що є природою на вашу думку?
-
Людина є частиною природи? (Обґрунтуйте)
-
Робота в групах:
-
Діти, у вас на парті лежать малюнки, на яких зображено тварини рідного краю. Вам потрібно відгадати загадки і прикріпити на дошці відповідний малюнок, що є відгадкою.
Загадки:
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться.
Як зовуть її?… (Лисиця)
Засвітились серед ночі
В темній хащі жовті очі.
Наче лісу грізний дух –
Гострі ікла, сірий смух.
Полювати йде хижак.
На весь ліс наводить жах. (Вовк)
Стрекотуха білобока,
Звуть усі її…(Сорока)
-
Робота з LEGO:
(Вчитель показує цеглинку, а учні називають колір і розповідають на що колір схожий у природі: жовтий – сонечко, синій – небо, блакитний – річка, зелений – травичка, червоний – мак, оранжевий – апельсин.
-
Гра «Злови м’ячика» (Вчитель кидає м’ячика по черзі учням називаючи живу і не живу природу. Жива – злови.)
ІІІ. Хвилинка спостережень
Слайд «Синоптик» на фоні мелодії «Прогноз погоди»
-
Яка сьогодні пора року на дворі?
-
Який зараз місяць?
-
Якою погодою зустріла нас природа?
-
Як колір неба?
-
Чи був дощ?
-
Як світить сонечко?
ІV. Повідомлення теми, мети уроку
-
Гра «Склади слово»
(На дошці прикріплено листочки, на яких написано склади, а під складами – малюнки.)
-
Вам необхідно, скласти слова. Це наша тема уроку.
-
Охо ро на при ро ди
-
Бесіда
Слайд «охорона природи»
-
Сьогодні ми поговоримо про охорону природи, як саме берегти і охороняти її.
-
До якою природи належать тварини і рослини?
-
Які ознаки свідчать про їхню приналежність до живої природи? (Дихають, ростуть, розмножуються, живляться, помирають.)
V.Засвоєння нових знань
Слайд «Чи потрібно охороняти природи»
-
Чому потрібно оберігати квіти, дерева і трави?
-
Чому потрібно оберігати тварин?
(Відповіді учнів.)
-
Що, на вашу думку, завдає болю на колишній природі? (Відповіді учнів.)
-
Якщо одна людина зламає гілку, чи зірве квітучу рослину, то це майже не помітно в природі, а коли це скоять багато людей, то це може призвести зникнення рослини і виду тварин.
-
Чи завдавали ви шкоди природі хоча б випадково? (Відповіді учнів.)
-
А ви знаєте, що без природи людина не виживе!
Слайд «як добре що є рослини і тварини»
-
Як добре що, є рослини! Без рослин не було би життя на планеті Земля.
-
Яке значення мають рослини для тварин?
Слайд «Рослини дають кисень, є притулком, є їжею, ліками.»
-
Яке значення мають рослини для людини?
Слайд «Людина отримує від рослин кисень, їжу, ліки, тканини – льон, бавовну; деревину;)
-
На жаль, господарське діяльність людей змінює умови життя рослин і тварин.
Слайд «Господарська діяльність людей.»
-
На місце лісу люди будують завод, на місце лугу ферму. Багато дикорослих гине. У кожній місцевості є тварини, яких залишилося дуже мало. Вони зникають, бо люди на них полюють, знищують місця їхнього мешкання – ліси, луки, озера. Тому потрібно берегти природу.
Слайд «Люди зривають квіти, забруднюють природу після пікніків.»
-
Дуже багато рослин стають рідкісними, що люди рвуть їх за ради гарних квіток. Такі росини не дадуть плодів і насіння. Зірвані рослини швидко в’януть, а в природі вони могли б радувати нас!
Слайд «Витоптування рослин.»
-
Люди навіть не зриваючи рослин гублять. Причина цього витоптування.
-
Природу потрібно охороняти і берегти.
-
Багатьох рослин і тварин залишилося мало. Їх занесено до Червоної книги України. (Мультимедіа - показ Червоної книги)
-
Ця книга називається так тому, що червоний колір – сигнал небезпеки, і має викликати у людей за долю природу. У Червоній книзі подано, назви рослин і тварин, які терміново потребують охорони.
-
Що можуть зробити люди для охорони рослин та тварин?
Висновок
Слайд «Причини зникнення рослин та тварин» (Міркування учнів.)
VІ. Фізкультхвилинка
«Ми лісочком йшли»
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу:
Слайд «Ліс»
1.Гра «Червоний-зелений» (На парті листочки з зелени та червоним кольором, вчитель ставитиме питання, якщо ви згодні піднімайте зелений листочок, якщо ні, то червоний.)
Коли заходжу в ліс, то:
-
Дбайливо ставлюся до кожної квітки і травинки;
-
Нариваю великі оберемки квітів;
-
Не галасую;
-
Не нищу природу;
-
Бігаю, роблю все що заманеться;
-
Усе, що залишається від пікніку, залишаю на галявині;
-
Розводжу багаття там, де є найкраще місце.
-
Молодці! Ви добре знаєте правила поведінки в лісі!
2.Гра «Скарги рослин і тварин»
-
На що скаржаться ці рослини (тварини)? Зазначте стрілками. Як людина може їм зарадити?
-
Запам'ятай!
-
— Запам’ятай! Ці тварини потребують охорони.
Слайд «Рослини Червоної книги»
-
Робота з підручником
-
Робота в групах. 1-ша розфарбовує рослини. 2-га розфарбовує тварин.
ІХ. Підсумкова бесіда. Рефлексія.
-
Що нового ви дізналися на уроці?
-
Чого навчилися?
-
Що сподобалося?
-
Чи були завдання складними?