Мета: засвоїти ідейно-художній зміст твору; розвивати навички аналізу прозового твору, вміння характеризувати образи, висловлювати власні думки про них; аналізувати порушені автором проблеми; виховувати любов до літератури, засуджувати антигуманну політику війни.
Очікувані результати: дотримуються синтаксичних норм, здійснюють редагування тексту.
Обладнання: підручник (11 клас Українська література. Підручник (рівень стандарту). Авраменко О.М.) , мультимедійні презентації.
Тип уроку: комбінований.
Епіграф уроку: Прийшла любов непрохана й неждана
- ну як мені за нею не піти?
В. Симоненко
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Кохання – одне з найглибших і найчарівніших людських почуттів. І приходить воно тоді, коли ми його навіть не очікуємо: чи в мирний світлий день, чи у грізну годину воєнного лихоліття, і залишає свій слід у душі на все життя.
Так і герой новели О. Гончара «Модри Камень» зустрів своє кохання тоді, коли найменше на нього чекав. Голодний, неймовірно стомлений, поранений боєць, переступивши поріг словацької оселі, побачив її, просту словацьку дівчину, і закохався на все життя. Яким було це почуття, зароджене на війні? Чому герою не давало воно спокою протягом життя? І чому ця печальна історія кохання хвилює нас і зараз?
Про це ми будемо говорити сьогодні на уроці.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Коли закохані прощалися, то дали так звану обітницю один одному: Тереза обіцяла чекати, а солдат-оповідач – повернутися. Кожен із них дотримався своєї обіцянки: хлопець повернувся, поспішаючи до двору дівчини, а Тереза…чекатиме тепер коханого вічно.
Сьогодні Україна переживає знову лихо війни, і, можливо, сучасний український солдат-розвідник, боронячи свою землю теж отримує силу та бажання повернутися від обіцянки якоїсь нинішньої Терези…
- «Для кохання не існує вчора, кохання не думає про завтра. Воно жадібно тягнеться до нинішнього дня…» (Генріх Гейне). Як ви розумієте вислів відомого письменника? А чи можливе кохання під час війни?
- Чому оповідач не зміг забути своєї Терези?
- Чому героєві так важливо «досказати все недосказане тоді, взимку»?
- Як ви вважаєте, чому кохання перемогло смерть?
V. Рубрика «Підготовка до ЗНО». Конспект до творчості Олеся Гончара.
VІ. Тестування.
А нарис Б оповідання
В новела Г усмішка
А 2 розділи Б 3 розділи
В 5 розділів Г 6 розділів
А автора Б оповідача
В дівчини Г матері дівчини
А зустріччю закоханих Б уявним діалогом хлопця та дівчини
В весіллям пари Г розмовою двох душ
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання.
Написати власне висловлення «Чи погоджуєтеся ви з думкою, що кохання може бути вічним?»
Додатки до уроку
Фрагмент із відеоролику «Чекай мене»
Опорний конспект для підготовки до ЗНО за новелою Олеся Гончара «Модри Камень»
Олесь Гончар (Олександр Біличенко)
- Художник світла;
- народився – с. Ломівка; помер – м. Київ;
Новела «Модри Камень» (1946)
- епос; психологічна новела-спогад;
- одна з новел, що «стікають кров’ю»;
- неоромантизм;
- автобіографічність;
- словацьке містечко Модри Камень «Синій Камінь»), солдати назвали як Мудрий Камінь; Рудні гори, Мікулов;
- Друга світова війна;
- монолог-сповідь;
- 5 частин; обрамлення ( початок і кінець – видіння оповідача);
- художня деталь: біла сукня, чорна пов’язка на рукаві, «баян»(рація), закривавлений бинт, кава, недотлілий мотлох;
- проблема любові і війни, гуманізму і жорстокості;
- розповідь про несподіване кохання солдата й словацької дівчини;
- утвердження невмирущості любові та життя;
- герої: солдат-розвідник, його напарник Ілля, словацька дівчина Тереза, Терезина мати; згадуються: Францішек (брат Терези) та ї батько Терези;
- 5-та частина – елементи драматичного твору.
Мініпрєкти учнів
Фрагменти буктрейлера до новели
Олеся Гончара «Модри Камень»