Урок на тему «Особливості будови елементарного роздуму»

Про матеріал

На уроці формуватиметься мовна, громадянська, культурна компетентності.

Будуть застосовані парна, групова, фронтальна форми роботи.

Мета:

  • формувати вміння розрізняти тексти різних типів мовлення; формувати вміння будувати елементарний роздум; удосконалювати навички визначати тему й головну думку тексту, його типове значення;
  • розвивати вміння знаходити відмінності між різними типами мовлення, розвивати критичне мислення;
  • виховати повагу до своїх традицій, бажання їх продовжувати.
Перегляд файлу

Тема уроку: Особливості будови елементарного роздуму (5 клас)

Мета:

  • формувати вміння розрізняти тексти різних типів мовлення; формувати вміння будувати елементарний роздум; удосконалювати навички визначати тему й головну думку тексту, його типове значення;
  • розвивати вміння знаходити відмінності між різними типами мовлення, розвивати критичне мислення;
  • виховати повагу до своїх традицій, бажання їх продовжувати.

Обладнання: роздавальний матеріал, презентація, підручник, модуль учня, стікери.

Тип уроку: розвиток мовлення.

ХІД УРОКУ

І. Повідомлення мети і завдань уроку.

Заходячи до класу, учні тягнуть листочок з позначкою групи (Вовкулака, Зірка, Традиції). Сідають за певний стіл групи. Відкритий 1 слайд.

Емоційне налаштування. Різні народи мають свої різні традиції, але у кожного народу є звичай вітатись. Давайте зараз всі привітаємось, передаймо одне одному руку, що обмінятись позитивними емоціями на весь урок.

Сьогодні ми поговоримо про новий тип мовлення – роздум.

Запишемо число, Кл/р, тема («Твір-роздум») в зошити. Відкриваємо 2 слайд.

  • Робота в групах.

Завдання.

  • Прочитати подані на картках тексти.
  • Визначити тип мовлення кожного з них. Свою думку обґрунтувати.
  • Що на це вказує? Які слова?
  • Що об’єднує ці тексти?
  • Визначити тему й головну думку кожного.

Текст А.

Для українців, які належать до хліборобів, святий Юрій – особливо близький та рідний. З його іменем пов’язано багато легенд і переказів. Ім'я Юрій – слов'янська форма імені Георгій, що означає "хлібороб". У народі існує повір’я, що від тих батьків, які не знають та не дотримуються звичаїв, народжуються діти, що стають вовкулаками. У день Святого Юрія така дитина перекидається вовком та бігає разом з іншими звірами лісом.

  • Хто такий вовкулака?
  • Коли День Св. Юрія? 6 травня

Текст Б.

Зірка — традиційний атрибут різдвяного обряду колядування. Як правило, атрибут виготовлявся із звичайного решета, до якого прилагоджували «роги» та обклеювали різнокольоровим промасленим папером, прикрашали фольгою, стрічками й китицями. До бокових стінок могли бути прикріплені картинки на релігійні сюжети. Всередину Зірки вставляли свічку, утворюючи щось на зразок «чарівного ліхтаря». Інколи Зірка могла обертатися навколо своєї осі.

  • Ви колись бачили різдвяну зірку?
  • Для чого вона? Атрибут свята Різдва, супроводження коляди.

Текст В.

На мою думку, кожна людина має пам’ятати народні звичаї, традиції, тому що душа її буде спустошена. Адже, не перейнявши від дідів та батьків усе найкраще від її народу, не перейнявши мудрості предків, людина не зможе зберегти й передати  їх у спадок своїм дітям та онукам. Ось чому знати, поважати і берегти народні традиції та звичаї зобов’язаний кожен з нас.

  • Які ви любите традиції?
  • Яких дотримуєтесь ви і ваша родина?
  • Прослуховування відповідей, що їх підготували групи. Обговорення відповідей. Паралельно включаю тексти і зображення на слайдах 3-7. Питаю дітей, що вони знають про вовкулак, різдвяну зірку.
  • Оцінювання. Говорю про правила оцінювання (стікери по 1, 2, 3 бали).
  • Сідаємо за парти.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

  • Які типи мовлення вам відомі? (Після відповіді  - слайд 8)
  • Що таке опис?
  • Розповідь?
  • На які питання відповідає розповідь? опис? роздум?

Заповнення таблиці (на дошці за допомогою двосторонніх карток).

  • Що ми знаємо?
  • Про що маємо дізнатись?

Добре, що ви так багато знаєте  з початкової школи і пам’ятаєте з попередніх модулів.

Результатом нашої роботи буде вміння створювати твір-роздум.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  • Вивчення нового матеріалу на основі тексту В (повертаємось на слайд 7).

А) поділ тексту на логічні частини;

Б) зачитуємо і обговорюємо теоретичний блок з підручника на стор. 98 (слайд 9).

В) ознайомлення учнів з будовою розгорнутого елементарного роздуму (з опорою на схему (підручник стор. 98));

Г) ознайомлення п’ятикласників з будовою стягненого елементарного роздуму (з опорою на схему (підручник стор. 98));

Г) словникова робота (слайд 10).

РОЗДУМ – висловлювання, у якому автор передає свої міркування.

ТЕЗА – твердження, що потребує доведення.

ДОКАЗ (АРГУМЕНТ) – думка на підтвердження правильності висловленого твердження (тези).

ВИСНОВОК – логічний підсумок, остаточна думка.

ФІЗКУЛЬХВИЛИНКА

Танець машмелоу. Під час фізкультхвилинки говоримо про те, де вигадили машмелоу, в яких традиціях вона використовується зараз і в яких країнах.

  • Робота в парах (слайд 11). З-поміж записаних на дошці слів і виразів виписати ті, що можуть:
  1. розпочинати тезу
  2. поєднувати в тексті тезу й докази
  3. поєднувати докази та висновок.

По-друге, … Доведемо це... Я вважаю, … Тому що … . Це можна довести так (таким чином)… Узагальним сказане… Це пояснюється так… Отже, … По-перше, …Через те, що… . Я думаю, що… . На мою думку…. Я впевнений, що … .

Перевіряємо (слайди 12-13), оцінюю роботу в групах.

  • Колективна обота. У записаному на дошці тексті визначити складові частини (тезу, докази, висновок).

На мою думку, верба завжди була для людей позначкою води на землі. По-перше, верба росла біля річок, ставків, струмків. По-друге, її часто саджали біля криниць. Отже, правдивим є прислів’я: «Де сріблиться вербиця, там свіжа водиця».

Що вам відомо про вербу?

Чому вона є символом України? (В піснях, у фольклорі, багато де росте, є атрибутом свят).

  • Слово вчителя.

Верба була священною для наших предків, священною вона повинна залишатись і для нас.

Верба - символ краси,безперервності життя. Вона живуча: встромиш у землю гілочку - і виросте дерево.

Перед Великоднем шостий тиждень посту називався  «Вербним». На Вербному тижні,у неділю,святили вербу. У багатьох селах України садили гілочку свяченої верби. Вважалося, що така верба є особливо цілющою.

"Без верби і калини – нема України", "Де вода, там і верба" – говориться в народних приказках і прислів'ях.

Про тиху, скромну вербу народ склав багато пісень.

Незабутні слова В. Симоненка з вірша:

Виростеш ти сину, вирушиш в дорогу...

А якщо впадеш ти на чужому полі,

Прийдуть з України верби і тополі;

Стануть над тобою, листям затріпочуть,

Тугою прощання душу залоскочуть.

 

Мавка виходить з верби на початку п'єси та у вербу повертається у відомому творі Лесі Українки "Лісова пісня".

У багатьох творах згадує вербу  Т.Г. Шевченко. Перебуваючи на засланні у пустелі біля Каспійського моря, Шевченко посадив вербову гілку. Він поливав, доглядав її і виросла вона йому на втіху. Росте верба Шевченкова і досі.

ІІІ. Рефлексія.

  • Творче завдання (робота у групах знову).

Завдання. Скласти твір-роздум за прислів’ям, щоб воно було висновком.

Отримують конверти, де є окремі речення всіх трьох текстів. Потрібно скласти твір-роздум на 5-6 речень.

  1. На сонці тепло, а біля матері добре (зразок тези: найрідніша людина в світі – мати).

Я вважаю, що найрідніша людина в світі – мати.

Через те, що матері завжди постійно піклуються про своїх дітей, чекають їх вдома, хвилюються за них.

Скільки б людині не було років, її мама завжди буде на її стороні.

Любов мами не порівнюється ні з чим в світі.

Отже, не даремно говорять, що «На сонці тепло, а біля матері добре».

  1. Правди не сховаєш (зразок тези: ніколи не слід обманювати).

Я завжди знав, що ніколи не слід обманювати.

Адже, на це є кілька важливих причин.

По-перше, обманувши когось, ти спричиняєш труднощі тій людині, які можуть призвести до найгірших наслідків.

По-друге, ти сам будеш почувати провину, яка не дасть тобі спокійно жити і насолоджуватись життям.

Ну і по-третє, правда завжди перемагає і викриває брехню. Про це теж варто пам’ятати.

Тому, люди справедливо кажуть: «Правди не сховаєш».

  1. Гостре словечко коле сердечко (зразок тези: перш ніж говорити, треба добре подумати).

На мою думку, перш ніж щось комусь говорити, треба добре подумати.

Через те, що слово – це велика сила, яка може вразити людину як в позитивному, так і в негативному плані.

Слово може образити і відвернути від вас людину.

Також невдале слово може наштовхнути людину на непотрібні або небезпечні дії.

Узагальнимо сказане народною мудрістю: «Гостре словечко коле сердечко».

Підбиття підсумків уроку.

*Бесіда.

  • Що таке твір-роздум? На яке загальне питання він відповідає?
  • Чи досягнуто мети уроку?
  • Що нового дізнались?
  • Чого навчились? (Переносимо з графи «маємо дізнатись» в «дізнались»).
  • Де й навіщо можна застосувати здобуті знання й набуті вміння?

Традиції надзвичайно важливі в житті людини. Давайте їх пам’ятати, продовжувати і пам’ятати.

Домашнє завдання. Дібрати доказ до тези. Прислів'я має бути висновком, записати роздум. Дібрати влучний та образний заголовок.

Теза: Перш ніж до діла братися, треба поради спитатися.

Доказ: ?

Висновок: Одна голова добре, а дві краще.

 

docx
Додано
1 грудня 2021
Переглядів
7822
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку