На уроці формуватиметься мовна, громадянська, культурна компетентності.
Будуть застосовані парна, групова, фронтальна форми роботи.
Мета:
Тема уроку: Особливості будови елементарного роздуму (5 клас)
Мета:
Обладнання: роздавальний матеріал, презентація, підручник, модуль учня, стікери.
Тип уроку: розвиток мовлення.
ХІД УРОКУ
І. Повідомлення мети і завдань уроку.
Заходячи до класу, учні тягнуть листочок з позначкою групи (Вовкулака, Зірка, Традиції). Сідають за певний стіл групи. Відкритий 1 слайд.
Емоційне налаштування. Різні народи мають свої різні традиції, але у кожного народу є звичай вітатись. Давайте зараз всі привітаємось, передаймо одне одному руку, що обмінятись позитивними емоціями на весь урок.
Сьогодні ми поговоримо про новий тип мовлення – роздум.
Запишемо число, Кл/р, тема («Твір-роздум») в зошити. Відкриваємо 2 слайд.
Завдання.
Текст А.
Для українців, які належать до хліборобів, святий Юрій – особливо близький та рідний. З його іменем пов’язано багато легенд і переказів. Ім'я Юрій – слов'янська форма імені Георгій, що означає "хлібороб". У народі існує повір’я, що від тих батьків, які не знають та не дотримуються звичаїв, народжуються діти, що стають вовкулаками. У день Святого Юрія така дитина перекидається вовком та бігає разом з іншими звірами лісом.
Текст Б.
Зірка — традиційний атрибут різдвяного обряду колядування. Як правило, атрибут виготовлявся із звичайного решета, до якого прилагоджували «роги» та обклеювали різнокольоровим промасленим папером, прикрашали фольгою, стрічками й китицями. До бокових стінок могли бути прикріплені картинки на релігійні сюжети. Всередину Зірки вставляли свічку, утворюючи щось на зразок «чарівного ліхтаря». Інколи Зірка могла обертатися навколо своєї осі.
Текст В.
На мою думку, кожна людина має пам’ятати народні звичаї, традиції, тому що душа її буде спустошена. Адже, не перейнявши від дідів та батьків усе найкраще від її народу, не перейнявши мудрості предків, людина не зможе зберегти й передати їх у спадок своїм дітям та онукам. Ось чому знати, поважати і берегти народні традиції та звичаї зобов’язаний кожен з нас.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
Заповнення таблиці (на дошці за допомогою двосторонніх карток).
Добре, що ви так багато знаєте з початкової школи і пам’ятаєте з попередніх модулів.
Результатом нашої роботи буде вміння створювати твір-роздум.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
А) поділ тексту на логічні частини;
Б) зачитуємо і обговорюємо теоретичний блок з підручника на стор. 98 (слайд 9).
В) ознайомлення учнів з будовою розгорнутого елементарного роздуму (з опорою на схему (підручник стор. 98));
Г) ознайомлення п’ятикласників з будовою стягненого елементарного роздуму (з опорою на схему (підручник стор. 98));
Г) словникова робота (слайд 10).
РОЗДУМ – висловлювання, у якому автор передає свої міркування.
ТЕЗА – твердження, що потребує доведення.
ДОКАЗ (АРГУМЕНТ) – думка на підтвердження правильності висловленого твердження (тези).
ВИСНОВОК – логічний підсумок, остаточна думка.
ФІЗКУЛЬХВИЛИНКА
Танець машмелоу. Під час фізкультхвилинки говоримо про те, де вигадили машмелоу, в яких традиціях вона використовується зараз і в яких країнах.
По-друге, … Доведемо це... Я вважаю, … Тому що … . Це можна довести так (таким чином)… Узагальним сказане… Це пояснюється так… Отже, … По-перше, …Через те, що… . Я думаю, що… . На мою думку…. Я впевнений, що … .
Перевіряємо (слайди 12-13), оцінюю роботу в групах.
На мою думку, верба завжди була для людей позначкою води на землі. По-перше, верба росла біля річок, ставків, струмків. По-друге, її часто саджали біля криниць. Отже, правдивим є прислів’я: «Де сріблиться вербиця, там свіжа водиця».
Що вам відомо про вербу?
Чому вона є символом України? (В піснях, у фольклорі, багато де росте, є атрибутом свят).
Верба була священною для наших предків, священною вона повинна залишатись і для нас.
Верба - символ краси,безперервності життя. Вона живуча: встромиш у землю гілочку - і виросте дерево.
Перед Великоднем шостий тиждень посту називався «Вербним». На Вербному тижні,у неділю,святили вербу. У багатьох селах України садили гілочку свяченої верби. Вважалося, що така верба є особливо цілющою.
"Без верби і калини – нема України", "Де вода, там і верба" – говориться в народних приказках і прислів'ях.
Про тиху, скромну вербу народ склав багато пісень.
Незабутні слова В. Симоненка з вірша:
Виростеш ти сину, вирушиш в дорогу...
А якщо впадеш ти на чужому полі,
Прийдуть з України верби і тополі;
Стануть над тобою, листям затріпочуть,
Тугою прощання душу залоскочуть.
Мавка виходить з верби на початку п'єси та у вербу повертається у відомому творі Лесі Українки "Лісова пісня".
У багатьох творах згадує вербу Т.Г. Шевченко. Перебуваючи на засланні у пустелі біля Каспійського моря, Шевченко посадив вербову гілку. Він поливав, доглядав її і виросла вона йому на втіху. Росте верба Шевченкова і досі.
ІІІ. Рефлексія.
Завдання. Скласти твір-роздум за прислів’ям, щоб воно було висновком.
Отримують конверти, де є окремі речення всіх трьох текстів. Потрібно скласти твір-роздум на 5-6 речень.
Я вважаю, що найрідніша людина в світі – мати.
Через те, що матері завжди постійно піклуються про своїх дітей, чекають їх вдома, хвилюються за них.
Скільки б людині не було років, її мама завжди буде на її стороні.
Любов мами не порівнюється ні з чим в світі.
Отже, не даремно говорять, що «На сонці тепло, а біля матері добре».
Я завжди знав, що ніколи не слід обманювати.
Адже, на це є кілька важливих причин.
По-перше, обманувши когось, ти спричиняєш труднощі тій людині, які можуть призвести до найгірших наслідків.
По-друге, ти сам будеш почувати провину, яка не дасть тобі спокійно жити і насолоджуватись життям.
Ну і по-третє, правда завжди перемагає і викриває брехню. Про це теж варто пам’ятати.
Тому, люди справедливо кажуть: «Правди не сховаєш».
На мою думку, перш ніж щось комусь говорити, треба добре подумати.
Через те, що слово – це велика сила, яка може вразити людину як в позитивному, так і в негативному плані.
Слово може образити і відвернути від вас людину.
Також невдале слово може наштовхнути людину на непотрібні або небезпечні дії.
Узагальнимо сказане народною мудрістю: «Гостре словечко коле сердечко».
Підбиття підсумків уроку.
*Бесіда.
Традиції надзвичайно важливі в житті людини. Давайте їх пам’ятати, продовжувати і пам’ятати.
Домашнє завдання. Дібрати доказ до тези. Прислів'я має бути висновком, записати роздум. Дібрати влучний та образний заголовок.
Теза: Перш ніж до діла братися, треба поради спитатися.
Доказ: ?
Висновок: Одна голова добре, а дві краще.