Урок допоможе учням зрозуміти особливість розвитку сюжету та композиції роману. Урок розроблений у вигляді діалогу та співпраці між вчителем та учнем. Записи до зошитів робитимуться після колективного обговорення проблеми,що дає змогу дітям висловлювати свої думки та спостереження.
Конспект уроку із зарубіжної літератури у 9 класі.
Тема. Особливості розвитку сюжету й композиції в роману М. Лермонтова «Герой нашого часу» .Складність образу Печоріна, його духовна трагедія.
Мета:
-визначити особливості розвитку сюжету й композиції в романі М. Лермонтова «Герой нашого часу» , розкрити ідейно- тематичне спрямування роману ;
-розвивати в учнів навички аналізу епічного твору ,спостереження за образами;
-виховувати прагнення сповідувати загальнолюдські цінності, розрізняти добрі та злі вчинки.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Міжпредметні зв’язки : географія, історія.
Основні терміни та поняття ( теорія літератури ) : морально- психологічний роман, сюжет, композиція.
Обладнання : портрет письменника, ілюстрації до твору, видання роману.
Хід уроку
I.Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
-Згадайте основні моменти біографії М. Лермонтова?
-Коли створювався роман?
-Як ви розумієте назву роману?
III.Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
IV.Робота над темою уроку.
Робота із літературознавчим словником
Сюжет- система подій у художньому творі, у ході яких розкриваються характери персонажів і головна ідея.
Давайте пригадаємо послідовність подій у романі М. Лермонтова « Герой нашого часу» ,що розкриває перед нами автор.
Чи простежується хронологія викладу.
Учні записують таблицю у зошит.
Послідовність подій у Лермонтова |
Хронологічна послідовність |
Композиційна особливість полягає у нетиповій послідовності розташування розділів, а саме розвиток сюжету пов’ язаний не з історією життя героя, а історією знайомства автора з героєм. Так автор зміг ширше та глибше розкрити складну особистість Печоріна.
Композиція- побудова твору ,доцільне поєднання всіх його компонентів у художньо- естетичну цілісність , зумовлену логікою зображеного світу, естетичним ідеалом, задумом письменника.
Тепер попрацюємо над аналізом роману «Герой нашого часу».
Учні за допомогою вчителя визначають жанр, тему, ідею, проблематику, тощо.
Жанр-психологічний роман.
Жанрова специфіка-морально- психологічний роман, соціально- психологічний роман.
Тема-доля покоління Лермонтова (30- ті роки XIX ст. )
Основні події роману розгортаються на Кавказі.
Проблематика:
-герой і час;
-людина і епоха;
-людина і суспільство;
-добро і зло;
-кохання і зрада;
-життя і смерть тощо.
Композиція. Роман складається з 2 частин і 5 глав.
Головні герої. Григорій Олександрович Печорін, штабс- капітан Максим Максимович, Бела, Азамат, Казбич, Ундіна, юнкер Грушницький, лікар Вернер, княжна Мері, Віра.
V.Підбиття підсумків уроку.
Роман « Герой нашого часу « відповідає на запитання: хто винний у тому, що молоді люди 30-х років 19ст. ,сильні і розумні, стали моральними каліками, нікому не потрібними. Лермонтов стверджує: винне суспільство, соціальні умови, в яких виховувався і жив герой.
Трагічність долі особистості в тому, що гинуть кращі людські прагнення, спотворюються почуття, стосунки між людьми.
Проблемне запитання
Метод мікрофону
-Ваше ставлення до вчинків Печоріна? Назвіть його позитивні і негативні вчинки та риси характеру.
VI.Домашнє завдання.
Вміти переказувати роман.
Виписати найголовніші цитати, що характеризують персонажів роману.
Скласти тестові завдання до роману.
Автор: вчитель зарубіжної
літератури
Полтавського НВК
Рак О.О.