Урок на тему "Панас Мирний"

Про матеріал
матеріали для підготовки учителя за відповідною темою, матеріали для використання на уроках узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок учнів; для складання тестових завдань, проведення самостійних робіт, літературних диктантів, літературних вікторин, усної перевірки знань
Перегляд файлу

Панас Мирний « Хіба ревуть воли , як ясла повні ?»

( листопад 1872 року Панас Мирний та Іван Білик завершили роботу над романом)

1. Це перший роман « з народного життя» за визначенням Івана Франка  «показано майже столітню історію українського села».

2.Олександр Білецький назвав   строгим планом»

3.У романі  2 підходи: публіцистичний ( Іван Білик – перевага соціальному аспекту) ; суто художній ( Панас Мирний).

4. Доопрацювали : заглибились в історію ( що стало « прибудовами» - широкомасштабна , реалістична панорама).

5. Роман був надрукований у Женеві у 1880 році за підтримки М. Драгоманова ( в Україні на той час діяв Емський указ 1876 року ).

 

6. Ідейно – тематичний зміст :

- епопея монументального селянського життя ;

- змалювання життя українського села;

-« ідея віків» : народ жив би вільно , якби не нестерпне гноблення ( воли б не ревли , якби були повні ясла ) , але разом з тим за допомогою насильства світ не вдосконалити ; відповідаючи на зло злом , людина лише посилює його й замикає в коло , з якого немає виходу;

 

ТЕМА : зображення на широкому суспільному тлі життєпис злочинця Чіпки від народження до ув’язнення на каторгу; зображення так званої « пропащої сили» - сила велика , але пропаща.

 

ПЕРША ЧАСТИНА

  • дитинство Чіпки ;
  • початок роману ( знайомство з дорослим Чіпкою);
  • розповідь про батька Чіпки ;
  • тяжке життя матері Мотрі ;
  • зневага селян , однолітків ;
  • найбільша любов – бабуся ;
  • перша страшна втрата – смерть бабусі ;
  • був сумирним , але відлюдькуватим ;
  • найми , спалює двір Бородая ;
  • готовий до « боротьби» ;
  • любить діда Уласа ;
  • пасе вівці разом із Грицьком;
  • « розправа»  над горобцями ;
  • дорослішає ;
  • почув розповідь про свого батька від діда Уласа ;
  • дитяча ненависть до кривдників батька ;
  • знайомство з Галею ;
  • товариш дитинства Грицько заробив гроші  і став господарем ;

 

ЧЕТВЕРТА ЧАСТИНА

 

  • розповідь про родину москаля  Максима Гудзя;
  • у родині збираються злодії ;
  • закохується у Галю , просить Сидора відмовитися від Галі ;
  • одруження Чіпки ;
  • Мотря наче народилася на світ ;
  • Чіпка стає хазяїном , його поважають ;
  • закликає селян вибрати своїх людей у сенат ;
  • недовіра панства ;
  • на Чіпку знаходять компромат ;
  • зневіра у людях ;
  • йде «шукати» правди в управі ( не знаходить ) ;
  • батько Галі помирає ;
  • мати Галі переїздить до Чіпки;
  • свариться з Мотрею ;
  • повертається до старого  , починає пиячити з Лушнею , Матнею , Пацюком ;
  • Явдоха ( мати Галі ) помирає ;
  • Чіпка краде , грабує ; зимового ранку  , повертається із слідами крові на одежі ;
  • Мотря рятує дівчинку , яка розповідає про вбивство родини ( вирізано вісім душ ) ;
  • Мотря зрозуміла : Чіпка вбивця ;
  • мати йде до волості заявити на сина ;
  • Галя закінчує життя самогубством;
  • Чіпку заарештовують ;
  • наступного року через село проходили каторжники  , серед них піщани впізнали Чіпку та його товариство ;
  • Чіпка переказує через Грицька  , щоб його чекала мати ;
  • Грицько забрав матір Чіпки до себе додому ;
  • Мотря згодом померла ;
  • Хату Чіпки селяни обходили стороною;

 

 

ОБРАЗНА СИСТЕМА  РОМАНУ

 

ЧІПКА – правдошукач , все життя бореться і шукає правди ;красивий фізично , багатий душевний ;

 

ГРИЦЬКО – непоказний , полохливий , « стає хазяїном» , « тепла хата , жінка , мала дитина»;

 

МОТРЯ – змальовано правдиво , один із найтрагічніших образів жінки в українській літературі  , втілення совісті і людської моралі ;

docx
Додано
8 січня
Переглядів
34
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку