Пейзажна та інтимна лірика
(«Уста говорять: «Він навіки згинув!..». «Стояла я і слухала весну…», «Хвиля»).
Особливості поетичного стилю Лесі Українки.
Конспект уроку з української літератури
у 10 класі на тему:
Пейзажна та інтимна лірика
(«Уста говорять: «Він навіки згинув!..»,
«Стояла я і слухала весну…», «Хвиля»),
Особливості поетичного стилю Лесі Українки
Розробила та провела
Сидоренко Наталія Борисівна,
учитель української мови
та літератури КГ № 49
Тема. Пейзажна та інтимна лірика
(«Уста говорять: «Він навіки згинув!..». «Стояла я і слухала весну…», «Хвиля»).
Особливості поетичного стилю Лесі Українки
Мета: сприяти поглибленню відомостей про поетесу через призму цілісного аналізу поетичних програмових творів у трьох вимірах: мистецькому, літературознавчому, психологічному; удосконалювати практичні вміння та навички декламування, аналізу віршового тексту, використовуючи технологічні картки; підвести учнів до усвідомлення особливостей поетичного стилю митця;
розвивати логічне, критичне, образне та аналітичне мислення; зв’язне культурне та лексично багате мовлення; творчу уяву; пам'ять; сприяти збагаченню світосприйняття учнів;
виховувати емпатичну особистість, виховувати усвідомлення цінності неоромантичного світогляду, оптимістичне ставлення до життя, відповідальність за доручену справу, за рівень власних навчальних досягнень.
Тип уроку:
*комбінований за В. І. Шуляром (урок вивчення та аналізу художнього твору + урок розвитку комунікативно-мовленнєвої діяльності);
*презентація дослідницьких міні-проектів.
Форма уроку:
віртуальна екскурсія з Лесею Українкою за маршрутом: Ялта – Мінськ - Карпати- Євпаторія. Учасники подорожі: біографи, критики, мистецтвознавці й психологи.
Обладнання: мультимедійна презентація, технологічні картки аналізу поетичного твору, «особливостей поетичного стилю Л. Українки», сюжетні ілюстрації до поезій, аудіозаписи до поезій, аудіозапис для релаксаційної вправи; вислів Й. В. Гете, тести.
Міжпредметні зв’язки: (лінійна інтеграція: види мистецтв - музичне, образотворче мистецтво, мистецтво фотографії, ораторське мистецтво; науки - психологія, літературознавство; предмети – інформатика, українська та іноземна мови)
Зміст уроку
І. Організаційний момент
/перевірка наявності на парті усього необхідного/
Емоційна готовність учнів до уроку
Посміхніться одне одному
ІІ. Оголошення теми уроку. Визначення мети, завдань
Очікувані результати:
- після уроку учні дізнаються про нову для них сторінку з життя Лесі Українки;
- висловлять власне ставлення до цієї історії кохання;
- проаналізують події та риси характеру цієї неодинарної особистості.
Епіграфом до уроку є слова Гете: «Wer den Dichter will verstehen, Muss in Dichters Lande gehen» (Хто хоче зрозуміти поета, повинен піти в його країну)
Урок проведемо у формі віртуальної екскурсії з Лесею Українкою за маршрутом:
Ялта – Мінськ - Карпати- Євпаторія. Учасниками подорожі є біографи, критики, мистецтвознавці й психологи. А оцінювати вашу активність в цьому круїзі будемо за допомогою справжніх купюр 200грн.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності - 1хв.
Сьогоднішній урок переконає нас у цьому твердженні й допоможе краще пізнати постать Л. П. Косач, усвідомити велич її таланту, найсокровенніші думки .
ІV. Актуалізація опорних знань -1-2 хв.
1. У чому ж геніальність Лесі Українки? (Перегляд презентації.)
2. Скласти портфоліо.
ІV. Основний зміст уроку. Презентація проекту
У темі уроку зазначено, що працюватимемо ми на уроці із пейзажною та інтимною лірикою. Про що ж ітиметься у цих поезіях? (інтимна – переживання героя, пов’язані з його особистим життям.)
Пейзажна – роздуми і почуття поета, викликані картинами та явищами природи; Опрацьовуючи тему уроку, ви, я переконана, відкриєте для себе нову грань кохання, отримаєте певний життєвий досвід, який обов’язково стане вам у нагоді в майбутньому.
Наше життя — це не рівна, встелена трояндовими пелюстками дорога, на нашому життєвому шляху трапляються злети і падіння, часом буває дуже складно і здається, що виходу немає, що ти вже не в змозі йти далі. І як добре, коли поряд є людина, яка підтримає тебе у важку хвилину, подарує свою любов і ніжність, дасть мудру пораду і ніколи не зрадить. А це може зробити лише по-справжньому любляча людина.
Кохання - це почуття, яке живе вічно, яке долає нещастя, біль, горе, смерть... Воно таке сильне, і водночас таке безсиле... Приносить людям щастя і горе... А безсиле тому, що життя не вічне, і коли гине та людина, яку ти кохаєш, то кохання не може допомогти.
Проблемне питання «Що ж краще: кохати чи бути коханим?»
Кожний із нас хоч раз, але замислювався над тим, що таке кохання? Аналіз анкет психологами.
У Лесі Українки читаємо: “Любов – це чудова поема, що люди потім перечитують у спогадах, без болю, без прикрого почуття ”.
- Без названих вами понять, без кохання, життя перетворюється на темряву, бруд та вічні пошуки себе. Тому творчість будь-якого поета чи прозаїка – це, передусім, історія його кохання, Така історія була і в житті Лесі Українки.
- Небагато — всього лише кілька поезій — розповідають про її інтимні почуття. Найбільше значення в житті поетеси мали двоє чоловіків. Другий (виходячи із послідовності знайомств), Климентій Квітка, був її однодумцем, товаришем,порадником і — законним чоловіком. Перший, Сергій Мержинський, був її пристрасною любов’ю. Найкращі й нечисленні інтимні вірші Лесі Українки присвячені саме йому.А саме…
Поезії, присвячені С. Мержинському
«… Порвалася нескінчена розмова…» [14.07.1898]
«Дивилась я на тебе і в ту мить…» [ор. 1898..1899 рр.]
«Твої листи завжди пахнуть зов’ялими трояндами…» [7.11.1900]
«Все, все покинуть, до тебе полинуть…» [16.11.1900]
«Хотіла б я тебе, мов плющ, обняти…» [16.11.1900]
«Скажи мені, любий, куди мої сльози поділись?» [16.11.1900]
«Я бачила, як ти хиливсь додолу…» [18.11.1900]
«То, може, станеться і друге диво…» [18.11.1900]
«Завжди терновий вінець…» [30.11.1900]
«Одержима» [18.01.1901]
І. Подорож до Ялти. Знайомство Лесі Українки та Сергія Мержинського.
- Вони познайомилися в Ялті у 1897 році. Двоє самотніх людей надломлених важкою хворобою. Він - стриманий, скромний, делікатний молодий чоловік 27 років, синьоокий, красивий, з хворобливою матовою шкірою. Демократ, революціонер, засновник політичних гуртків у Києві та Мінську.
- Вона - на рік молодша, тендітна, худенька, сором'язлива, схожа на зовсім юну дівчину.
(Сцена зустрічі Лесі й Мержинського)
Перегляд проекту «Стосунки Лесі Українки й Мержинського».
ІІ. Мінськ. Три з половиною місяця триватиме боротьба Л. П. Косач за життя Сергія Костянтиновича Мержинського. Незважаючи на усі зусилля на порятунок, він помирає 3 березня 1901 року. Леся Українка в цей час не в змозі нікого бачити, навіть найрідніших – батьків.
Саме через місяць по смерті Мержинського й з’являється поезія «Уста говорять: «Він навіки згинув!..».
1. Ідейно-художній аналіз поезії «Уста говорять: «Він навіки згинув!..»»
1.1. Виразне читання напам’ять поезії на фоні інструментальної музики (Ауріка Ларіна, класична гітара, музика до фільму «Професіонал»).
|
1.Чи тільки ліричну героїню опановує почуття туги за коханим? Чи кожен із нас, втрачаючи когось дуже близького, усвідомлює, що смерть – форма «переходу життя на інший рівень» - «рівень» людської пам’яті? Про що це свідчить? (елементи філософської лірики) 2.Обгрунтуйте приналежність поезії саме до неоромантизму *нашарування реального/нереального світів; *використання символів; *прагнення вмерти або боротися разом із коханим.
|
Примітки - строфа нерівнорядкова – особливість поетичного стилю
ІІІ. Карпати повернули Лесю до життя. Казкова природа українських гір, чарівні краєвиди Підгір’я подіяли на душу поетеси, як жива вода. І хоча перехожі Чернівців ще зустрічали її у чорному вбранні, поетеса вчиться знов радіти життю і знову пише, пише, пише…
Саме там, у казковому гірському краї, доля зводить і зближує зболену і стомлену Ларису Петрівну з чистим душею юнаком Климентом Квіткою – фольклористом, музикознавцем, за світовідчуттям романтиком. Квітка стає для поетеси найближчим другом, найвірнішим соратником і просто невимовно рідною людиною, з якою їй судилося пройти пліч-о-пліч ті 12, можливо, найважливіших і найзвитяжніших років життя, які залишилися у неї попереду. З ним Лесі було легко, просто, затишно і надійно. У липні 1907 року вони взяли шлюб і стали подружжям.
2. Ідейно-художній аналіз поезії «Стояла я і слухала весну…»
Сьогодні п’ятий день весни за старим стилем. На вулиці ще лежить сніг… Хочеться весни: тепла, сонцю, нових вражень…
ІV. Євпаторія
Релаксація.
*Яка асоціація виникає у вас, коли ви чуєте слово «море»?
*Згадайте, чим було море для поетеси? (море та ліс – дві найулюбленіші стихії)
Розслабтеся, прийміть зручну для вас позу. Насолодімося шумом моря. Дихаймо під ритм музики…(звучить релаксаційна музика – шум моря)
3. Ідейно-художній аналіз поезії «Хвиля»
3.1. Виразне читання поезії (акцент на звуконаслідуванні).
3.2. Виступи психолога, критика, мистецтвознавця.
Інтеграція з образотворчим мистецтвом( Виступ Груздової А. С.).
|
1. «Хвиля»- вінець мариністичного пейзажу Лесі Українки. Що ж таке «марина»?
Марина (фр. merine, італ. marina від лат. marinus — морський) - картина, що зображує морський краєвид. Відповідно, мариніст (фр. mariniste) — художник, що створює марини. Всесвітньо відомий мариніст — Іван Айвазовський (1817—1900). Нові технічні засоби дали можливість створювати марини в фотографії, цифровому вигляді тощо. Примітки: Елементи інших художні х методів *колір, звуки – імпресіонізм; * персоніфікований образ хвилі – неоромантизм; *символ хвилі, моря - символізм Модерна поетеса |
Завдання групам: визначити віршовий розмір
VІ. Закріплення навчального матеріалу
Підсумок. Завдання: виконайте завдання на відповідність між назвою поезії та висновком-твердженням
|
А. «Життя було попереду» (Ю. Смолич) Б. «Поклич мене. Я по тонкім льоду до тебе знов дорогу віднайду» (С. Пушик) В. «Тебе нема, але я все з тобою» Г. «Стояв би тут і слухав дотемна невгамний вітру спів: весна, весна, весна…» (В. Мисик) |
Підсумок вчителя: Отже, індивідуальний стиль Лесі Українки неординарний, поезія її музикальна, той дар, яким вона володіла бездоганно:
*акцент зроблений на душевні переживання, що свідчить про багатий внутрішній світ митця;
*майстерне використання поетесою різних сюжетів у пейзажній та інтимній ліриці та вміння синтезувати різні жанри в одному творі тощо.
використання метафор ,антитез, символів, звукової інструментовку: асонанси, алітерацію, характерні для неоромантиків; різноманітні строфи: сонети, октави, секстини, катрени
VIІ. Рефлексія. Оголошення результатів навчальної діяльності
3. Завдання: Придумати слово, фразу, речення–асоціацію, яке б визначило, на вашу думку, найголовніше твердження-висновок, підвело б підсумок усього опрацьованого на уроці, визначило б для вас певний життєвий орієнтир.
Наприклад: у житті слід завжди залишатися оптимістом. (20 сек. на роздуми групи, потім 40 сек. – презентація думки)
Це дало змогу ще раз поглянути на постать митця, усвідомити велич її таланту й підтвердило правильність вислову Гете про те, що той, хто хоче зрозуміти поета, повинен піти в його країну (поетичного слова).
2.Оцінювання вчителем. – 1хв.
Учитель узагальнено оцінює активність учнів на уроці, мовлення (за вимогами) та за видами робіт (декламатори, критики, психологи, мистецтвознавці - визначає по одному найкращому у кожній групі, дозволяє додати по 1 балу для заохочення).
VIІІ. Домашнє завдання, інструктаж.
читати текст «Лісова пісня» - 2 дії (оригінал,хр. с. 115-148), законспектувати (історія написання /підр. Семенюк с.266-267/; повт. І. Франко «Зів’яле листя».
1