Урок на тему " Пейзажна та інтимна лірика Лесі Українки"

Про матеріал

Пейзажна та інтимна лірика

(«Уста говорять: «Він навіки згинув!..». «Стояла я і слухала весну…», «Хвиля»).

Особливості поетичного стилю Лесі Українки.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 Конспект уроку з української літератури

у 10 класі на тему:

 

Пейзажна та інтимна лірика

 («Уста говорять: «Він навіки згинув!..»,

 «Стояла я і слухала весну…», «Хвиля»),

Особливості поетичного стилю Лесі Українки

 

 

 

 

 

                                                           Розробила та провела

                                                                          Сидоренко Наталія Борисівна,

                                                                  учитель української мови

                                                              та літератури КГ № 49

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Пейзажна та інтимна лірика

(«Уста говорять: «Він навіки згинув!..».  «Стояла я і слухала весну…», «Хвиля»).

Особливості поетичного стилю Лесі Українки

 

Мета: сприяти поглибленню відомостей про поетесу через призму цілісного аналізу поетичних програмових творів у трьох вимірах: мистецькому, літературознавчому, психологічному; удосконалювати практичні вміння та навички декламування, аналізу віршового тексту, використовуючи технологічні картки; підвести учнів до усвідомлення особливостей поетичного стилю митця;

розвивати логічне, критичне, образне та аналітичне мислення; зв’язне культурне та лексично багате мовлення; творчу уяву; пам'ять; сприяти збагаченню світосприйняття учнів;

виховувати емпатичну особистість, виховувати усвідомлення цінності неоромантичного світогляду, оптимістичне ставлення до життя, відповідальність  за доручену справу, за рівень власних навчальних досягнень.

Тип уроку:

*комбінований за В. І. Шуляром (урок вивчення та аналізу художнього твору + урок розвитку комунікативно-мовленнєвої діяльності);

*презентація дослідницьких міні-проектів.

Форма уроку:

 віртуальна екскурсія з Лесею Українкою за маршрутом: Ялта – Мінськ - Карпати- Євпаторія.  Учасники подорожі: біографи, критики, мистецтвознавці й психологи.

Обладнання: мультимедійна презентація, технологічні картки аналізу поетичного твору, «особливостей поетичного стилю Л. Українки», сюжетні ілюстрації до поезій, аудіозаписи до поезій,  аудіозапис для релаксаційної вправи; вислів Й. В. Гете, тести.

Міжпредметні зв’язки: (лінійна інтеграція: види мистецтв - музичне, образотворче мистецтво, мистецтво фотографії, ораторське мистецтво; науки - психологія, літературознавство; предмети – інформатика, українська та іноземна мови)

Зміст уроку

І. Організаційний момент

  /перевірка наявності на парті усього необхідного/

Емоційна готовність учнів до уроку

Посміхніться одне одному

ІІ. Оголошення теми уроку. Визначення мети, завдань

 

  1.   На сьогоднішньому уроці ми:
  • звернемо увагу на зразки пейзажної та інтимної лірики Лесі Українки;
  • будемо декламувати й аналізувати програмові твори цілісно у трьох вимірах: літературознавчому, мистецькому, психологічному;
  •  будемо з’ясовувати особливості поетичного стилю поетеси;                                        3 хв.
  • оцінюватимемо свою роботу.

Очікувані результати: 
- після уроку учні дізнаються про нову для них сторінку з життя Лесі Українки; 
- висловлять власне ставлення до цієї історії кохання; 
- проаналізують події та риси характеру цієї неодинарної особистості.

Епіграфом до  уроку є     слова Гете: «Wer den Dichter will verstehen, Muss in Dichters Lande gehen» (Хто хоче зрозуміти поета, повинен піти  в його країну)

  Урок проведемо у формі віртуальної екскурсії з Лесею Українкою за маршрутом:

 Ялта – Мінськ - Карпати- Євпаторія.  Учасниками подорожі є біографи, критики, мистецтвознавці й психологи. А оцінювати вашу активність в цьому круїзі будемо  за допомогою справжніх купюр 200грн.

  ІІІ. Мотивація навчальної діяльності - 1хв.

E:\Лена 2012\Презентация-урок пейзажна та інтимна лірика лесі українки последняя версия\Слайд1.GIFСьогоднішній урок переконає нас у цьому твердженні й допоможе краще пізнати  постать Л. П. Косач, усвідомити велич її таланту, найсокровенніші думки .

 

 

ІV. Актуалізація опорних знань -1-2  хв.

1. У чому ж геніальність Лесі Українки? (Перегляд презентації.)

2. Скласти портфоліо.

  1. Експрес-опитування(метод кубування):
  • Які жанри лірики вам відомі?
  • Назвати зразки громадянської та філософської лірики Лариси Петрівни?
  • Продовжити рядок «І все-таки до тебе думка лине…»
  •  В основі вірша «Contra spem spero» застосовано художній контраст…
  • Афористичний вислів поезії «Contra spem spero», у чому його суть.
  • Основні риси неоромантизму.

ІV. Основний зміст уроку. Презентація проекту

 У темі уроку зазначено, що працюватимемо ми на уроці із пейзажною та інтимною лірикою. Про що ж ітиметься у цих поезіях? (інтимна – переживання героя, пов’язані з його особистим життям.)

Пейзажна – роздуми і почуття поета, викликані картинами та явищами природи; Опрацьовуючи тему уроку, ви, я переконана, відкриєте для себе нову грань кохання, отримаєте певний життєвий досвід, який обов’язково стане вам у нагоді в майбутньому.

Наше життя — це не рівна, встелена трояндовими пелюстками дорога, на нашому життєвому шляху трапляються злети і падіння, часом буває дуже складно і здається, що виходу немає, що ти вже не в змозі йти далі. І як добре, коли поряд є людина, яка підтримає тебе у важку хвилину, подарує свою любов і ніжність, дасть мудру пораду і ніколи не зрадить. А це може зробити лише по-справжньому любляча людина.

Кохання - це почуття, яке живе вічно, яке долає нещастя, біль, горе, смерть... Воно таке сильне, і  водночас таке безсиле... Приносить людям щастя і горе... А безсиле тому, що життя не вічне, і коли гине та людина, яку ти кохаєш, то кохання не може допомогти.

Проблемне питання «Що ж краще: кохати чи бути коханим?»

Кожний із нас хоч раз, але замислювався над тим, що таке кохання?  Аналіз анкет психологами.

У Лесі Українки читаємо: “Любов – це чудова поема, що люди потім перечитують у спогадах, без болю, без прикрого почуття ”.

- Без названих вами понять, без кохання, життя перетворюється на темряву, бруд та вічні пошуки себе. Тому творчість будь-якого поета чи прозаїка – це, передусім, історія його кохання, Така історія була і в житті Лесі Українки.

- Небагато — всього лише кілька поезій — розповідають про її інтимні почуття. Найбільше значення в житті поетеси мали двоє чоловіків. Другий (виходячи із послідовності знайомств), Климентій Квітка, був її однодумцем, товаришем,порадником і — законним чоловіком. Перший, Сергій Мержинський, був її пристрасною любов’ю. Найкращі й нечисленні інтимні вірші Лесі Українки присвячені саме йому.А саме…

Поезії, присвячені С. Мержинському 
«… Порвалася нескінчена розмова…» [14.07.1898] 
«Дивилась я на тебе і в ту мить…» [ор. 1898..1899 рр.] 
«Твої листи завжди пахнуть зов’ялими трояндами…» [7.11.1900] 
«Все, все покинуть, до тебе полинуть…» [16.11.1900] 
«Хотіла б я тебе, мов плющ, обняти…» [16.11.1900] 
«Скажи мені, любий, куди мої сльози поділись?» [16.11.1900] 
«Я бачила, як ти хиливсь додолу…» [18.11.1900] 
«То, може, станеться і друге диво…» [18.11.1900] 
«Завжди терновий вінець…» [30.11.1900] 
«Одержима» [18.01.1901]

І. Подорож до Ялти. Знайомство Лесі Українки та Сергія Мержинського.

- Вони познайомилися в Ялті у 1897 році. Двоє самотніх людей надломлених важкою хворобою. Він - стриманий, скромний, делікатний молодий чоловік 27 років, синьоокий, красивий, з хворобливою матовою шкірою. Демократ, революціонер, засновник політичних гуртків у Києві та Мінську.

- Вона - на рік молодша, тендітна, худенька, сором'язлива, схожа на зовсім юну дівчину.

 (Сцена зустрічі Лесі й Мержинського)

Перегляд проекту «Стосунки Лесі Українки й Мержинського».

ІІ.  Мінськ. Три з половиною місяця триватиме боротьба Л. П. Косач за життя Сергія Костянтиновича Мержинського. Незважаючи на усі зусилля на порятунок, він помирає 3 березня 1901 року. Леся Українка в цей час не в змозі нікого бачити, навіть найрідніших – батьків.

Саме через місяць по смерті Мержинського й з’являється поезія «Уста говорять: «Він навіки згинув!..».

1. Ідейно-художній аналіз поезії «Уста говорять: «Він навіки згинув!..»»

1.1. Виразне читання напам’ять поезії на фоні інструментальної музики (Ауріка Ларіна, класична гітара, музика до фільму «Професіонал»).

G:\Презентация-урок пейзажна та інтимна лірика лесі українки последняя версия\Слайд11.GIF

 

 

1.Чи тільки ліричну героїню опановує почуття туги за коханим?

Чи кожен із нас, втрачаючи когось дуже близького, усвідомлює, що смерть – форма «переходу життя на інший рівень» - «рівень» людської пам’яті?  Про що це свідчить? (елементи філософської лірики)

2.Обгрунтуйте приналежність поезії саме до неоромантизму

*нашарування реального/нереального світів;

*використання символів;

*прагнення вмерти або боротися разом із коханим.

 

Примітки - строфа нерівнорядкова – особливість поетичного стилю

ІІІ. Карпати повернули Лесю до життя. Казкова природа українських гір, чарівні краєвиди Підгір’я подіяли на душу поетеси, як жива вода. І хоча перехожі Чернівців ще зустрічали її у чорному вбранні, поетеса вчиться знов радіти життю і знову пише, пише, пише…

Саме там, у казковому гірському краї, доля зводить і зближує зболену і стомлену Ларису Петрівну з чистим душею юнаком Климентом Квіткою – фольклористом, музикознавцем, за світовідчуттям романтиком. Квітка стає для поетеси найближчим другом, найвірнішим соратником і просто невимовно рідною людиною, з якою їй судилося пройти пліч-о-пліч ті 12, можливо, найважливіших і найзвитяжніших років життя, які залишилися у неї попереду. З ним Лесі було легко, просто, затишно і надійно. У липні 1907 року вони взяли шлюб і стали подружжям.

2. Ідейно-художній аналіз поезії «Стояла я і слухала весну…»

  1.          Емоційне налаштування до сприйняття поезії

Сьогодні п’ятий день весни за старим стилем. На вулиці ще лежить сніг… Хочеться весни: тепла, сонцю, нових вражень…

  1.          Декламування поезії напам’ять під супровід музики ( Ost ameli – Comptine dap…)
  2.          Виступ критика

G:\Презентация-урок пейзажна та інтимна лірика лесі українки последняя версия\Слайд2.GIF

 

ІV. Євпаторія

Релаксація.

*Яка асоціація виникає у вас, коли ви чуєте слово «море»?

*Згадайте, чим було море для поетеси? (море та ліс – дві найулюбленіші стихії)

Розслабтеся, прийміть зручну для вас позу. Насолодімося шумом моря. Дихаймо під ритм музики(звучить релаксаційна музика – шум моря)

3. Ідейно-художній аналіз поезії «Хвиля»

3.1. Виразне читання поезії (акцент на звуконаслідуванні).

3.2. Виступи психолога, критика, мистецтвознавця.

Інтеграція з образотворчим мистецтвом( Виступ Груздової А. С.).

 

G:\Презентация-урок пейзажна та інтимна лірика лесі українки последняя версия\Слайд16.GIF

 

1. «Хвиля»- вінець мариністичного пейзажу Лесі Українки.

Що ж таке «марина»?

  1. Словникова робота

Марина (фр. merine, італ. marina від лат. marinus — морський)  - картина, що зображує морський краєвид.

Відповідно, мариніст (фр. mariniste) — художник, що створює марини. Всесвітньо відомий мариніст — Іван Айвазовський (1817—1900). Нові технічні засоби дали можливість створювати марини в фотографії, цифровому вигляді тощо.

Примітки:  Елементи інших художні х методів

*колір, звуки – імпресіонізм;

* персоніфікований образ хвилі – неоромантизм;

*символ хвилі, моря - символізм

Модерна поетеса

Завдання групам: визначити віршовий розмір

VІ.  Закріплення навчального матеріалу

Підсумок.  Завдання: виконайте завдання на відповідність між назвою поезії та  висновком-твердженням 

  1. «Стояла я і слухала весну…»

 

  1. «Хвиля»

 

  1. «Все-все покинуть, до тебе полинуть…»

 

  1. «Уста говорять: «Він навіки згинув!..»

А. «Життя було попереду»

(Ю. Смолич)

Б. «Поклич мене. Я по тонкім  льоду до тебе знов дорогу віднайду» (С. Пушик)

В. «Тебе нема, але я все з тобою»

Г. «Стояв би тут і слухав дотемна невгамний вітру спів: весна, весна, весна…»

(В. Мисик)

 

 

 

 

 

 

 

 Підсумок вчителя:  Отже, індивідуальний стиль Лесі Українки неординарний, поезія її музикальна, той дар, яким вона володіла бездоганно:
*акцент зроблений на душевні переживання, що свідчить про  багатий внутрішній світ митця;

*майстерне використання поетесою різних сюжетів у пейзажній та інтимній ліриці та вміння синтезувати різні жанри в одному творі тощо.

використання  метафор ,антитез, символів, звукової інструментовку: асонанси, алітерацію, характерні для неоромантиків; різноманітні строфи: сонети, октави, секстини, катрени

VIІ. Рефлексія.  Оголошення результатів навчальної діяльності

  1. Робота у групах – 1 хв.
  2. Завдання: створити сенкан «Леся Українка», «Лірика Лесі Українки».

3. Завдання: Придумати слово, фразу, речення–асоціацію, яке б визначило, на вашу думку,  найголовніше твердження-висновок, підвело б підсумок усього опрацьованого на уроці, визначило б для вас певний життєвий орієнтир.

Наприклад: у житті слід завжди залишатися оптимістом. (20 сек. на роздуми групи, потім 40 сек. – презентація думки)

Це дало змогу ще раз поглянути на постать митця, усвідомити велич її таланту й підтвердило правильність вислову Гете про те, що той, хто хоче зрозуміти поета, повинен піти в його країну (поетичного слова).

2.Оцінювання вчителем. – 1хв.

Учитель узагальнено оцінює активність учнів на уроці, мовлення (за вимогами) та за видами робіт (декламатори, критики, психологи, мистецтвознавці -  визначає по одному найкращому у кожній групі, дозволяє додати по 1 балу для заохочення).

 

VIІІ. Домашнє завдання, інструктаж.

читати текст «Лісова пісня» - 2 дії (оригінал,хр. с. 115-148), законспектувати (історія написання /підр. Семенюк с.266-267/; повт.  І. Франко «Зів’яле листя».

1

 

doc
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
19 березня 2018
Переглядів
5017
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку