План-конспект уроку з історії України
Урок № 10 Дата: Клас: 9
Тема уроку: Початок українського національного відродження. «Будителі» Закарпаття. Товариство галицьких греко-католицьких священників. «Руська трійця».
Мета уроку:
Загальноосвітня мета:
Розвивальна мета:
Виховна мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник з історії України для учнів 9 класу. О. Гісем, карта.
Основні дати: 1816 р. — створення в Перемишлі товариства греко-католицьких священиків; 1833—1837 рр. — діяльність у Львові «Руської трійці»; 1837 р. — опублікування в Будапешті альманаха «Русалка Дністровая».
Основні терміни: «будителі», «Руська трійця».
Основні постаті: А. Бачинський, О. Духнович, М. Лучкай, І. Базилович, М. Левицький, І. Могильницький, І. Велигорський, М. Шашкевич, Я. Головацький, І. Вагилевич.
План уроку
Час |
Етап уроку |
Навчально-виховна діяльність вчителя |
Навчально-виховна діяльність учнів |
Примітки |
2 хв |
І. Організаційний момент |
Привітання, перевірка присутніх |
|
|
10 хв |
ІІ. Перевірка домашнього завдання |
|
Фронтальне опитування
|
Логічна
Логічна Інформаційна
Логічна
Логічна Інформацінйа
Логічна Просторова
Логічна
Хронологічна Логічна
Логічна
|
2 хв |
ІІІ. Етап мотивації |
На початку ХІХ ст. серед українського населення, причому не тільки серед простого народу, а й серед заможних освічених людей, яким була небайдужа доля України, зростає невдоволення поневоленим становищем. Починається пошук нових шляхів суспільного розвитку. Саме на Наддніпрянській Україні розпочинається пробудження української нації.
Робота з візуальними джерелами:
Отже, нашим завданням сьогодні буде прослідкувати події національного відродження на території західноукраїнських земель, а також проаналізувати їх впливи на життя суспільства. |
|
|
1 хв |
IV. Актуалізація опорних знань |
|
Яку епоху ми зараз вивчаємо? Які характерні риси цієї епохи? |
Хронологічна Логічна
|
15 хв |
V. Вивчення нового матеріалу |
1. Передумови українського національного відродження. Утвердження української національної свідомості в Західній Україні було процесом важким і повільним. Західноукраїнське суспільство наприкінці XVIII — у першій половині XIX ст. було аграрним, традиційним і провінційним. У ньому, за винятком духівництва, не було соціальних верств, здатних сприйняти ідею народності, а потім національну ідею. Реформи Марії Терезії та Йосифа ІІ носили позитивний характер:
Негативною стала діяльність наступних монархів:
Робота з джерелом Дослідник про західноукраїнську інтелігенцію. Орест Субтельний (українсько-канадський історик): «...Говорити про західноукраїнську інтелігенцію початку XIX ст. — значить говорити про духовенство. І справді, оскільки духовенство було єдиною соціальною групою, яка могла користуватися перевагами вищої освіти в Австрійській імперії, вища освіта у Західній Україні практично стала синонімом освіти богословської. Так, на початку 1840-х років із майже 400 студентів Львівського університету та інших закладів 295 навчалися теології, в той час як майже всі решта займалися філософськими дисциплінами, котрі також входили до курсу богослов’я...»
2. «Будителі». Товариство галицьких греко-католицьких священиків. «Будителі» — рух національно свідомої інтелігенції в болгарських, чеських, словацьких, словенських і західноукраїнських землях. У 1816 році було утворено «Товариство галицьких греко-католицьких священиків» у Перемишлі І. Могильницьким, М. Левицьким. Мета:
3.«Руська трійця». Причини утворення «Руської трійці»:
Мета:
Діяльність:
Робота з джерелом Дослідник про подальшу долю членів «Руської трійці». Олександр Донік (український історик):
«Маркіян Шашкевич після висвячення на священика був переведений в одну з дрібних парафій, де він, виснажений працею та постійними злиднями, помер 32-річним. Якову Головацькому тривалий час не надавали сану священика, а Іван Вагилевич, щоб уникнути переслідувань, вирішив перейти на протестантську віру (лютеранство). Після розправи над «Руською трійцею» подальший поступ національного відродження в Галичині відзначався дуже скромними масштабами». |
Хто став провідною верствою українського суспільства у Західній Україні?
Як це вплинуло на особливості національного руху в Західній Україні?
Яких рис набули ідеї Просвітництва на західноукраїнських землях?
Чому саме греко-католицькі священики виявилися тією силою на західноукраїнських землях, яка була здатна очолити національне відродження?
Кого і чому називають «будителями» Закарпаття?
Хто та з якою метою створив Товариство греко-католицьких священиків у Перемишлі?
Якими фактами можна підтвердити провідну роль греко-католицької церкви в українському національному русі в Галичині та на Закарпатті?
Робота матеріалом підручника с. 64-67 та складання таблиці за зразком. (Регіон-Представники-Результат діяльності)
Розробка сторінки І. Вагилевича, М. Шашкевича, Я. Головацького у соц-мережах: https://www.classtools.net/FB/202211-bF73fZ
Коли і хто створив громадсько-культурне об’єднання «Руська трійця»?
Якою була мета членів «Руської трійці»?
Коли і де було надруковано альманах «Русалка Дністровая»?
Чому альманах «Русалка Дністровая» називають «політичним маніфестом українства»?
Поясніть, до чого закликали читачів слова, обрані девізом до «Русалки Дністрової».
Мозковий штурм Якою була б діяльність «Руської трійці», якби в 1837 р. австрійська цензура не заборонила альманах «Русалка Дністровая». «Linoit» (http://en.linoit.com запис ідей мозкового штурму) |
Логічна
Логічна Аксіологічна
Логічна
Логічна Аксіологічна Інформаційна
Логічна
Логічна Аксіологічна
Логічна Аксіологічна
Логічна Інформаційна Хронологічна
Інформаційна
Логічна Хронологічна
Логічна Аксіологічна
Хронологічна Просторова
Аксіологічна
Аксіологічна
Аксіологічна Логічна
|
8 хв |
VІ. Узагальнення та систематизація знань учнів. |
|
Метод «Синтез думок» Які чинники сприяли, а які заважали українському національному руху на західноукраїнських землях? |
Аксіологічна Логічна
|
1 хв |
VІІ. Висновки |
Наприкінці XVIII ст. на Закарпатті русинські «будителі» першими розпочали досліджувати історичне походження, культуру й мову свого народу. Протягом перших десятиліть XIX ст. ідеї українського національного відродження завдяки діяльності греко-католицького духовенства набули поширення у Східній Галичині. Діяльність «Руської трійці» сприяла тому, що народна мова русинів стала поступово набувати рис літературної української мови та впроваджуватися в широкий вжиток. |
|
|
1 хв |
Домашнє завдання |
|
§9 Складіть порівняльну таблицю «Українське національне відродження в Наддніпрянській Україні та на західноукраїнських землях». |
|