Урок на тему "Початок українського національного відродження. «Будителі» Закарпаття. Товариство галицьких греко-католицьких священників. «Руська трійця»"

Про матеріал
Урок на тему "Початок українського національного відродження. «Будителі» Закарпаття. Товариство галицьких греко-католицьких священників. «Руська трійця»" розроблений для учнів 9 класу, містить різноманітні методи і форми роботи на уроці.
Перегляд файлу

План-конспект уроку з історії України

Урок № 10                                       Дата:                                         Клас: 9                                                             

Тема уроку: Початок українського національного відродження. «Будителі» Закарпаття. Товариство галицьких греко-католицьких священників. «Руська трійця».

Мета уроку:

Загальноосвітня мета:

  • визначити особливості українського національного відродження на західноукраїнських землях;
  • аналізувати події, пов'язані з початком українського національного відродження в Закарпатті, Буковині та Східній Галичині;
  • визначити історичне значення діяльності греко-католицьких священиків та «Руської трійці» як вияву галицько-українського відродження;
  • вказати роль та значення альманаху «Русалка Дністровая».

Розвивальна мета:

  • розвивати  в  учнів  уміння  аналізувати  історичні  факти;
  • розвивати вміння критично мислити (пояснювати передумови та причини українського національного відродження);
  • розвивати вміння учнів отримувати знання з різних джерел (на основі роботи з історичним джерелом у підручнику);
  • розвивати вміння встановлювати хрологічну послідовність національного відродження на західноукраїнських землях;
  • розвивати вміння знаходити на карті території, пов’язані із зазначеними подіями та діяльністю людей;
  • розвивати вміння логічно і аргументовано висловлювати думки (на основі відповіді на поставлені питання).

Виховна мета:

  • виховувати любов до рідної землі (на основі того, що наша Україна протягом існування мала багато видатних людей. Ці люди стали відомі не тільки в Україні, але й за її межами, чим ми і маємо пишатися);
  • виховувати повагу до свого народу (на прикладах героїчної боротьби наших предків за свою незалежність і свободу);
  • виховувати повагу до культурної спадщини нашого народу (шляхом ознайомлення з літературними творами);
  • викликати почуття гордості та поваги (шляхом ознайомлення з біографією видатних діячів українського національного відродження);
  • виховувати толерантне ставлення до думки свої друзів (на основі роботи за допомогою методу «Мозковий штурм»);
  • виховувати в учнях засобами уроку впевненість у своїх силах (на основі відповідей на отримані запитання);
  • виховувати вміння керувати власними емоціями (на основі роботи за допомогою методу «Синтез думок»);
  • виховувати мовленнєві якості (на основі відповідей на отримані запитання).

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник з історії України для учнів 9 класу. О. Гісем, карта.

Основні дати: 1816 р. — створення в Перемишлі товариства греко-католицьких священиків; 1833—1837 рр. — діяльність у Львові «Руської трійці»; 1837 р. — опублікування в Будапешті альманаха «Русалка Дністровая».

Основні терміни: «будителі», «Руська трійця».

Основні постаті: А. Бачинський, О. Духнович, М. Лучкай, І. Базилович, М. Левицький, І. Могильницький, І. Велигорський, М. Шашкевич, Я. Головацький, І. Вагилевич.

 

План уроку

  1. Передумови українського національного відродження.
  2. «Будителі». Товариство галицьких греко-католицьких священиків.
  3. «Руська трійця».

Час

Етап уроку

Навчально-виховна діяльність вчителя

Навчально-виховна діяльність учнів

Примітки

2 хв

І. Організаційний момент

Привітання, перевірка присутніх

 

 

10 хв

ІІ. Перевірка

домашнього завдання

 

Фронтальне опитування

  1. Яку політику проводив австрійський уряд по відношенню до українських територій?
  2. Що доводить наявність централізованої системи управління в Австрійській імперії?
  3. Чому західноукраїнські землі були відсталими провінціями Австрійської імперії?
  4. Що було основою економіки західноукраїнських земель?
  5. Вкажіть головні галузі промисловості притаманні даному регіону.
  6. Які події увійшли в історію під назвою «холерні бунти»? Які результати вони мали?
  7. Коли і під чиїм проводом відбулося найбільше повстання селян Буковини?
  8. Традиційний рух українського Прикарпаття, що набув нового розмаху у 1810-1825 рр.

 

 

Логічна

 

 

 

 

Логічна

Інформаційна

 

 

 

Логічна

 

 

 

 

Логічна

Інформацінйа

 

Логічна

Просторова

 

Логічна

 

 

 

 

Хронологічна

Логічна

 

 

Логічна

 

 

2 хв

ІІІ. Етап мотивації

На початку ХІХ ст. серед українського населення, причому не тільки серед простого народу, а й серед заможних освічених людей, яким була небайдужа доля України, зростає невдоволення поневоленим становищем.  Починається  пошук  нових  шляхів  суспільного  розвитку. Саме на Наддніпрянській Україні розпочинається пробудження української нації.

  •                Пригадайте, чому саме на Наддніпрянській Україні?

 

 

 

Робота з візуальними джерелами:

  •                Хто ці особистості?
  •               Яке значення мала їхня діяльність?

Отже, нашим завданням сьогодні буде прослідкувати події національного відродження на території західноукраїнських земель, а також проаналізувати їх впливи на життя суспільства.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 хв

IV. Актуалізація опорних знань

 

Яку епоху ми зараз вивчаємо?

Які характерні риси цієї епохи?

Хронологічна

Логічна

 

15 хв

V. Вивчення нового матеріалу

1. Передумови українського національного відродження.

Утвердження української національної свідомості в Західній Україні було процесом важким і повільним. Західноукраїнське суспільство наприкінці XVIII — у першій половині XIX ст. було аграрним, традиційним і провінційним. У ньому, за винятком духівництва, не було соціальних верств, здатних сприйняти ідею народності, а потім національну ідею.

Реформи Марії Терезії та Йосифа ІІ носили позитивний характер:

  • Було створено фонд підтримки греко-католицьких священників;
  • Заснована греко-католицьку духовна семінарія у Відні;
  • Утворено Руський інститут (1787 р.) при Львівському університеті;
  • Поширювались ідеї просвітництва через розвиток освіти і науки.

Негативною стала діяльність наступних монархів:

  • Було скасовано обов’язкову початкову освіту;
  • Школи були переведені під контроль католицької церкви.

 

Робота з джерелом

Дослідник про західноукраїнську інтелігенцію. Орест Субтельний (українсько-канадський історик):

«...Говорити про західноукраїнську інтелігенцію початку XIX ст. — значить говорити про духовенство. І справді, оскільки духовенство було єдиною соціальною групою, яка могла користуватися перевагами вищої освіти в Австрійській імперії, вища освіта у Західній Україні практично стала синонімом освіти богословської. Так, на початку 1840-х років із майже 400 студентів Львівського університету та інших закладів 295 навчалися теології, в той час як майже всі решта займалися філософськими дисциплінами, котрі також входили до курсу богослов’я...»

 

2. «Будителі». Товариство галицьких греко-католицьких священиків.

«Будителі» — рух національно свідомої інтелігенції в болгарських, чеських, словацьких, словенських і західноукраїнських землях.

У 1816 році було утворено «Товариство галицьких греко-католицьких священиків» у Перемишлі І. Могильницьким, М. Левицьким.

Мета:

  • поширення релігійної літератури українською мовою;
  • поради щодо ведення господарства;
  • створення парафіяльних шкіл;
  • захист української мови, видання граматик української мови

 

3.«Руська трійця».

Причини утворення «Руської трійці»:

  • вплив національного відродження Наддніпрянщини;
  • розгортання польського визвольного руху у зв’язку з польським повстанням 1830-1831 років;
  • ігнорування поляками прав корінного населення Галичини;
  • поширення національної ідеї та романтизму;
  • переміщення центру національного пробудження із Перемишля у Львів.

Мета:

  • пропагувати національну ідею;
  • поширювати українські народні традиції, фольклор; ідею об’єднання українських земель;
  • популяризувати українську історію;
  • перетворити народну мову та літературну;

Діяльність:

  • проводили велику фольклористично-збиральницьку роботу;
  • підготували до друку: 1833 рік – збірку «Син Русі», 1834 рік – «Зоря»;
  • 1836 рік – М. Шашкевич виступив українською мовою перед вищим духовенством і гостями Львівської духовної семінарії.
  • 1836 рік – І. Вагилевич переклав українською мовою «Слово о полку Ігоревім»;
  • 1837 рік – «Русалка Дністровая».

 

Робота з джерелом

Дослідник про подальшу долю членів «Руської трійці». Олександр Донік (український історик):

 

«Маркіян Шашкевич після висвячення на священика був переведений в одну з дрібних парафій, де він, виснажений працею та постійними злиднями, помер 32-річним. Якову Головацькому тривалий час не надавали сану священика, а Іван Вагилевич, щоб уникнути переслідувань, вирішив перейти на протестантську віру (лютеранство). Після розправи над «Руською трійцею» подальший поступ національного відродження в Галичині відзначався дуже скромними масштабами».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хто став провідною верствою українського суспільства у Західній Україні?

 

 

Як це вплинуло на особливості національного руху в Західній Україні?

 

 

 

 

Яких рис набули ідеї Просвітництва на західноукраїнських землях?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Чому саме греко-католицькі священики виявилися тією силою на західноукраїнських землях, яка була здатна очолити національне відродження?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кого і чому називають «будителями» Закарпаття?

 

 

Хто та з якою метою створив Товариство греко-католицьких священиків у Перемишлі?

 

Якими фактами можна підтвердити провідну роль греко-католицької церкви в українському національному русі в Галичині та на Закарпатті?

 

 

Робота матеріалом підручника с. 64-67 та складання таблиці за зразком.

(Регіон-Представники-Результат діяльності)

 

 

 

 

Розробка сторінки І. Вагилевича, М. Шашкевича, Я. Головацького у соц-мережах:

https://www.classtools.net/FB/202211-bF73fZ

 

 

 

 

 

 

Коли і хто створив громадсько-культурне об’єднання «Руська трійця»?

 

 

 

 

 

 

 

Якою була мета членів «Руської трійці»?

 

 

 

 

Коли і де було надруковано альманах «Русалка Дністровая»?

 

 

 

 

Чому альманах «Русалка Дністровая» називають «політичним маніфестом українства»?

 

 

Поясніть, до чого закликали читачів слова, обрані девізом до «Русалки Дністрової».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мозковий штурм

Якою була б діяльність «Руської трійці», якби в 1837 р. австрійська цензура не заборонила альманах «Русалка Дністровая».

«Linoit» (http://en.linoit.com запис ідей мозкового штурму)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Логічна

 

 

 

 

 

Логічна

Аксіологічна

 

 

 

 

 

 

 

Логічна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Логічна

Аксіологічна

Інформаційна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Логічна

 

 

 

 

Логічна

Аксіологічна

 

 

 

Логічна

Аксіологічна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Логічна

Інформаційна

Хронологічна

 

 

 

 

 

 

 

 

Інформаційна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Логічна

Хронологічна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Логічна

Аксіологічна

 

 

 

 

 

 

Хронологічна

Просторова

 

 

 

 

 

 

Аксіологічна

 

 

 

 

 

 

 

Аксіологічна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Аксіологічна

Логічна

 

8 хв

VІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.

 

Метод «Синтез думок»

Які чинники сприяли, а які заважали українському національному руху на західноукраїнських землях?

 

Аксіологічна

Логічна

 

1 хв

VІІ. Висновки

Наприкінці XVIII ст. на Закарпатті русинські «будителі» першими розпочали досліджувати історичне походження, культуру й мову свого народу.

Протягом перших десятиліть XIX ст. ідеї українського національного відродження завдяки діяльності греко-католицького духовенства набули поширення у Східній Галичині.

Діяльність «Руської трійці» сприяла тому, що народна мова русинів стала поступово набувати рис літературної української мови та впроваджуватися в широкий вжиток.

 

 

1 хв

Домашнє

завдання

 

§9

Складіть порівняльну таблицю «Українське національне відродження в Наддніпрянській Україні та на західноукраїнських землях».

 

 

docx
Додано
20 березня 2023
Переглядів
699
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку