Поняття про фразеологізм, його лексичне значення
МЕТА УРОКУ: подати учням загальні відомості про фразеологізми; учити пояснювати значення фразеологізмів, правильно використовувати їх у мовленні; ознайомити із фразеологічним словником української мови; розвивати культуру мовлення, образне мислення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (фразеологічний калейдоскоп).
Обладнання: підручник, словник, флеш-картка, інтерактивна дошка SMART.
Методи, форми, прийоми роботи на уроці: робота в групах, метод «Мікрофон», «Обери сам», дослідження-спостереження,
Хід уроку
I. Організаційний момент
УЧ: Доброго дня, любі дітки. Сьогодні ми з вами пізнаємо світ якомога краще за допомогою флеш-карток. Давайте розглянемо і подумаємо, що зображено на даному малюнку і як ми можемо цю картинку сприйняти і пояснити своїми словами.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів
Метод «Мікрофон»:
- Що ви очікуєте від вивчення цієї теми?
Дослідження-спостереження:
- Порівняйте сполучення слів у правій і лівій колонках. Чим вони відрізняються? Чи однакове значення виділених слів у зіставлюваних словосполученнях?
- Ківш води Ківш лиха
- Сіяти зерно Сіяти грішми,як половою
- Свій зошит Сам не свій
- Стерти речення з дошки Стерти з лиця землі
- Врізати замок у двері Врізати дуба
- Зламати олівець Зламати язик
- Народитися взимку Народитися в сорочці
III. Опрацювання навчального матеріалу
Пояснення вчителя
Пішов козак світ за очі
Кусати лікті (жалкувати)
Ви послухайте його і на вус намотайте (присудок)
Пам'ятка «Як користуватися фразеологічним словником»
Кожна підгрупа оформляється з абзацу, з поясненням відтінків значення, яке подається и круглих дужках після арабських цифр 1, 2, 3..., з переліком синонімів
ПОВНІСТЮ — 1. (без будь-яких залишків) без останку; до цурки (цурочки); до [останньої] крихти....
6. У круглих дужках після деяких фразеологізмів наводиться іноді інше слово або кілька слів, що можуть вживатися замість основного слова.
Наприклад:
ПОДОБАТИСЯ — бути (припадати, приходитися) до вподоби (до душі, до серця, по серцю, до смаку, по смаку) кому; [бути] під смак кому, чий; [бути] до любові (до мислі) кому. (Ілюстрації).
7. У квадратних дужках наводиться слово чи кілька слів, що можуть уживатися і не вживатися у складі фразеологічного звороту.
Наприклад:
МАЛО - (у невеликій кількості) не [дуже] густо; [як (мов і т. ін.)] кіт наплакав... (Ілюстрації.)
Наприклад: фразеологізм [як] за водою піти в алфавітному покажчику слід шукати під літерою «З», вираз [аж] жижки затрусилися — під літерою «Ж».
Вправа № 1 «Фразеологічний відповідник»: дістати флеш-карту і спробувати пояснити, що за фразеологізм зашифровано у картці. Дати значення фразеологізму.
«Голодний, як вовк»
«Як кіт наплакав»
«Душа в душу»
«Вилами по воді»
«Бути під «туфелькою»
«Ґав ловити»
«Дістати з-під землі»
«Проливати крокодилячі сльози»
«Вставляти палки в колеса»
«Розвісити вуха»
Вправа № 2 «Хто швидше?»:Закінчити речення фразеологічними зворотами з довідки. Усно пояснити значення фразеологізмів та їх роль у реченні.
Довідка. Як з гуски вода. Як білка в колесі. На сьомому небі. Як свої п'ять пальців. Як дві краплі води. Як гриби після дощу.
Вправа № 3 «А чи знаєте ви, що…»:До поданих слів підібрати фразеологізми - синоніми
Тісно -
Багато -
Близько -
Довідка: Під самим носом. Як оселедців у бочці. Як зірок на небі.
Інтерактивна вправа
http://LearningApps.org/1708954
Вправа № 4 «Назвіть фразеологізм-антоніми за малюнком. Поясніть значення»
Довідка: кури не клюють, розв’язати язика, задерти носа
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Вправа № 5 «Творча лабораторія»: Написати невелике оповідання, використавши кілька фразеологізмів.
VI. Домашнє завдання
«Обери сам»
Достатні рівень: Cтворити кросворд «Фразеологізм одним словом»
Високий рівень: Виписати з байок Леоніда Глібова фразеологізми. Пояснити їх значення.
(“Мірошник”)
(“Осел і Соловей”)
(“Вовк і Кіт”)
(“Синиця”)
(“Лев на облаві”)
(“Зозуля й Півень”)