Урок на тему: "Поняття про фразеологізм, його лексичне значення"

Про матеріал
МЕТА УРОКУ: подати учням загальні відомості про фразеологізми; учити пояснювати значення фразеологізмів, правильно використовувати їх у мовленні; ознайомити із фразеологічним словником української мови; розвивати культуру мовлення, образне мислення.
Перегляд файлу

Поняття про фразеологізм, його лексичне значення

МЕТА УРОКУ:  подати учням загальні відомості про фразеологізми; учити пояснювати значення фразеологізмів, правильно використовувати їх у мовленні; ознайомити із фразеологічним словником української мови; розвивати культуру мовлення, образне мислення.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (фразеологічний калейдоскоп).

Обладнання: підручник, словник, флеш-картка, інтерактивна дошка SMART.

Методи, форми, прийоми роботи на уроці:  робота в групах,  метод «Мікрофон», «Обери сам», дослідження-спостереження,

Хід уроку

I. Організаційний момент

 

УЧ: Доброго дня, любі дітки. Сьогодні ми з вами пізнаємо світ якомога краще за допомогою флеш-карток. Давайте розглянемо і подумаємо, що зображено на даному малюнку і як ми можемо цю картинку сприйняти і пояснити своїми словами.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів

Метод      «Мікрофон»:

-    Що ви очікуєте від вивчення цієї теми?

  •      Навіщо нам потрібні знання з фразеології?
  •      Як ви думаєте, що допоможе нам у роботі?

Дослідження-спостереження:

- Порівняйте сполучення слів у правій і лівій колонках. Чим вони відрізняються? Чи однакове значення виділених слів у зіставлюваних словосполученнях?

- Ківш води                                      Ківш лиха

- Сіяти зерно                                    Сіяти грішми,як половою

- Свій зошит                                     Сам не свій

- Стерти речення з дошки            Стерти з лиця землі

- Врізати замок у двері                Врізати дуба

- Зламати олівець                         Зламати язик

- Народитися взимку                   Народитися в сорочці

III. Опрацювання навчального матеріалу

Пояснення вчителя

  • Фразеологізм - стійке, нероздільне сполучення слів

Пішов козак світ за очі

  • Фразеологізм можна замінити одним словом

Кусати лікті (жалкувати)

  • Фразеологізм виступає одним членом речення

Ви послухайте його і на вус намотайте (присудок)

  •      Значення фразеологізмів можна знайти у фразеологічному словнику

Пам'ятка «Як користуватися фразеологічним словником»

  1. Близькі за значенням фразеологізми зібрані в групи (або ряди).
  2. Синонімічний ряд утворює словникову статтю. На початку словникової статті з абзацу подається стрижневе слово, за ним іде повний перелік фразеологічних синонімів, а потім — ілюстрації з літературних джерел.
  3. У кінці статті — після ілюстрацій — з абзацу додається при потребі позначка Пор. (Порівняйте), яка встановлює зв'язок між синонімічними рядами фразеологізмів, близькими за значенням.
  4. Словникові статті розміщені за алфавітом .
  5. Якщо реєстрове слово служить головним для кількох синонімічних рядів, такі ряди розташовуються в одній словниковій статті як підгрупи.

Кожна підгрупа оформляється з абзацу, з поясненням відтінків значення, яке подається и круглих дужках після арабських цифр 1, 2, 3..., з переліком синонімів

ПОВНІСТЮ — 1. (без будь-яких залишків) без останку; до цурки (цурочки); до [останньої] крихти....

6. У круглих дужках після деяких фразеологізмів наводиться іноді інше слово або кілька слів, що можуть вживатися замість основного слова.

Наприклад:

ПОДОБАТИСЯ — бути (припадати, приходитися) до вподоби (до душі, до серця, по серцю, до смаку, по смаку) кому; [бути] під смак кому, чий; [бути] до любові (до мислі) кому. (Ілюстрації).

7. У квадратних дужках наводиться слово чи кілька слів, що можуть уживатися і не вживатися у складі фразеологічного звороту.

Наприклад:

МАЛО - (у невеликій кількості) не [дуже] густо; [як (мов і т. ін.)] кіт наплакав... (Ілюстрації.)

  1. Слова, взяті в круглі чи квадратні дужки, не впливають на алфавітне розміщення фразеологізму в покажчику, вміщеному в кінці словника.

Наприклад: фразеологізм [як] за водою піти в алфавітному покажчику слід шукати під літерою «З», вираз [аж] жижки затрусилися — під літерою «Ж».

  1. Дієслівні ряди фразеологічних синонімів подаються із формою того виду (доконаного чи недоконаного), з яким вони частіше вживаються.
  • Джерела фразеології

     Вправа № 1 «Фразеологічний відповідник»: дістати флеш-карту і спробувати пояснити, що за фразеологізм зашифровано у картці. Дати значення фразеологізму.

«Голодний, як вовк»

«Як кіт наплакав»

«Душа в душу»

«Вилами по воді»

 

«Бути під «туфелькою»

«Ґав ловити»

«Дістати з-під землі»

«Проливати крокодилячі сльози»

«Вставляти палки в колеса»

«Розвісити вуха»

Вправа № 2 «Хто швидше?»:Закінчити речення фразеологічними зворотами з довідки. Усно пояснити значення фразеологізмів та їх роль у реченні.

  1.   Від щастя молодята були на ...
  2.   Місто своє він знає як ...
  3.   Нові будинки в столиці ростуть як ...

Довідка. Як з гуски вода. Як білка в колесі. На сьомому небі. Як свої п'ять пальців. Як дві краплі води. Як гриби після дощу.

Вправа № 3 «А чи знаєте ви, що…»:До поданих слів підібрати фразеологізми - синоніми

Тісно -

Багато -

Близько -

Довідка:   Під самим носом. Як оселедців у бочці. Як зірок на небі.

Інтерактивна вправа

http://LearningApps.org/1708954

Вправа № 4 «Назвіть фразеологізм-антоніми за малюнком. Поясніть значення»

  • Повісити носа
  • Тримати язик за зубами
  • Кіт наплакав

Довідка: кури не клюють, розв’язати язика, задерти носа

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Вправа № 5 «Творча лабораторія»:  Написати невелике оповідання, використавши кілька фразеологізмів.

VI. Домашнє завдання

«Обери сам»

Достатні рівень: Cтворити  кросворд  «Фразеологізм одним  словом»

Високий рівень: Виписати з байок Леоніда Глібова фразеологізми. Пояснити їх значення.

  • Хомі й за вухом не свербить.

(“Мірошник”)

  • А Соловей аж горло надриває.

(“Осел і Соловей”)

  • Хоч сядь та й плач.

(“Вовк і Кіт”)

  • А тільки слави наробила.

(“Синиця”)

  • Нехай тобі і озеро, і риба.

(“Лев на облаві”)

  • Рука руку миє.

(“Зозуля й Півень”)

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 серпня 2019
Переглядів
3443
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку