План-конспект уроку з української мови (6 клас)
Тема: Поділ іменників на відміни.
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, таблиця, комп’ютерна техніка.
Методи і прийоми: метод «Асоціативний кущ», бесіда, метод вправ, робота з підручником, метод «Мозковий штурм», прийом «Мікрофон».
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Метод «Асоціативний кущ».
Вже кілька уроків ми вивчаємо іменник. Зараз на дошці ми позначимо все, що нам відомо про нього. Але зробимо ми це не просто, а у вигляді куща, на гілках якого ми розмістимо листочки із відомою нам інформацією (самостійна частина мови, має рід, означає загальну або власну назву, змінюється за відмінками, змінюється за числами, називає предмет, може означати абстрактну або конкретну назву, вказує на істоту або неістоту).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми.
У реченнях знайдіть іменники, визначте рід і закінчення (у Н.в. одн.).
1) Не розгубися, сину, у дорозі.
2) Красить не краса, а розум.
3) Поспішай не язиком, а ділом.
4) Дешева рибка, та дорога з неї юшка.
Визначення роду і закінчень іменників необхідне для того, аби правильно змінювати їх. Тому, тема нашого уроку – Поділ іменників на відміни.
ІV. Сприйняття та засвоєння нових знань.
Розгляньте уважно таблицю і назвіть ознаки за якими іменники поділяються на 4 відміни. Обґрунтуйте свою думку.
На картках завдання відповідно до рівня розумових здібностей учнів.
Картка №1. Згрупуйте іменники у 4 колонки згідно з відмінами.
1 відміна |
2 відміна |
3 відміна |
4 відміна |
|
|
|
|
Яблуня, вікно, книга, каченя, рука, дід, батько, хлопець, серце, ручка, квітка, ім’я, курча, оцінка, біль, дерево, небо, кулька, автомобіль, сукня, мишеня.
Картка №2. Напишіть по 5 власних прикладів у кожну колонку.
1 відміна |
2 відміна |
3 відміна |
4 відміна |
|
|
|
|
Картка №3. Знайдіть у тексті іменники та визначте їх відміну.
Наш улюблений парк з усіх боків оточений водою. Він знаходиться на острові, який утворила річка, що протікає містом. Щоб потрапити на той острів, треба перейти через невеликий затишний міст. І ти опиняєшся у дивному парку, а точніше, гідропарку. Після будь-якої зливи в ньому не побачиш жодної калюжі: піщаний ґрунт швидко усмоктує вологу. Трава вже посохла, стирчать лише тверді стебла, вони вже не зелені. Теля, яке вивели пастися, уже не поласує смачною травою. Мати попросила мене, аби я нарвала жовтих квіточок, але де ж вони? Осінь перетворила їх на білі грудочки. Та ніч у цьому парку все ж таки неймовірно гарна. Чарує своєю загадковістю.
Картка №4. Напишіть твір-мініатюру на тему «Рідні краєвиди». Над кожним іменником позначте відміну.
V. Закріплення набутих знань.
Учні виконують завдання за допомогою комп’ютерної техніки. Після успішного виконання завдань, комп’ютер «оцінює» рівень засвоєння учнями нового матеріалу.
1.На що зважають при поділу іменників на відміни?
А) на відмінок і рід;
Б) на число і відмінок;
В) на рід і закінчення;
Г) на абстрактність чи конкретність.
2. До якої відміни належить слово ЗМІЙКА?
А) до 1 В) до 3
Б) до 2 Г) до 4
3. До якої відміни належить іменник САНЧАТА?
А) до 1 В) до 4
Б) до 2 Г) до жодної
4. Вкажіть відміну іменника МАТИ.
А) 4 В) 2
Б) 3 Г) 1
5. Вкажіть відміну іменника ІМ’Я.
А) 2 В) 1
Б) 4 Г) 3
6. Знайдіть зайве слово:
А) хвиля В) життя
Б) тополя Г) воля
7. До якої відміни належить іменник СТАРІСТЬ?
А) 1 В) 2
Б) 3 Г) 4
8. До якої відміни належить іменник НЕРОБА?
А) 1 В) 2
Б) 3 Г) 4
9. Знайдіть зайве слово:
А) теляти В) ім’я
Б) лоша Г) курча
10. Вкажіть відміну іменника МЕТРО.
А) 1 В) 4
Б) 2 Г) до жодної не належить
11. Установіть відповідність між відмінами та іменниками.
1. дівча, ім’я, каченя а) перша
2. честь, мати, любов б)друга
3. гордість, листя, толока в) третя
4. тополя, Ілля, плакса г) четверта
ґ) різні відміни
VІ. Підведення підсумків уроку. Прийом «Мікрофон».
Закінчіть речення (робить той, у кого у руках мікрофон):
На сьогоднішньому уроці ми вивчали…
Я зрозумів(-ла)…
Я навчився(-лась)…
VІІ. Пояснення домашнього завдання.
Повторити матеріал у підручнику (для усіх).
Виконати завдання за вибором.
А) Виконати вправу у підручнику.
Б) Виписати уривок (7-10 речень) із тексту публіцистичного стилю, знайти іменники і визначити відміну.
В) Написати твір-мініатюру «Люби і бережи свій рідний край». Над кожним іменником зазначити відміну.
Додаток 1
1 відміна |
2 відміна |
3 відміна |
4 відміна |
Верба круча Пісня Марія Миша земля Микола Ілля Суддя невдаха Нероба сирота |
Квадрат Лікар звір |
Ніжність Піч Совість Радість Повість |
Лоша (лошати) Теля (теляти) Каченя (каченяти) Курча (курчати) Ім’я (імені) |
Дніпро Петро |
|||
Коло Поле Життя Обличчя Знання Озерце |
|