План-конспект уроку з української мови (6 клас)
Тема: Фразеологія.
Мета:
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: підручник, картки, фразеологічний словник, ілюстрації.
Методи і прийоми: бесіда, метод вправ, метод «Незакінчені речення».
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
«Найбільше і найдорожче добро кожного народу – це його мова, та жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування» (Панас Мирний).
Коментар учителя.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Що вивчає фразеологія?
Що являє собою фразеологізм?
Де можна знайти значення фразеологізмів?
Які є джерела походження фразеологізмів?
Яка роль фразеологізмів у мовленні?
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Доберіть до малюнків відповідні фразеологізми. Поясніть їх.
На картках завдання відповідно до рівня розумового розвитку учнів.
Картка №1. До поданих фразеологізмів доберіть із довідки рівнозначні слова.
Байдики бити, бавитися з вогнем, брати бика за роги, вивести на чисту воду, вітер у голові, гнути спину, душа в душу, заговорювати зуби, ламати голову, п’яте колесо до воза.
Довідка: діяти рішуче, напружено думати, нічого не робити, легковажність, щось зайве, викрити когось у нечесних діях, жити дружно, важко працювати, поводитися необережно, задурювати голову.
Картка №2. Випишіть з тексту фразеологізми. Користуючись довідкою, написати, що вони означають.
Літо. Вранці встав ні світ ні зоря. Вирішив не бити байдики, а зайнятися корисною справою. Не можна витрачати даремно дорогоцінний час, це я зарубав собі на носі. Вирішив зранку піти на риболовлю. Треба хоча б взяти приятелів. Дмитро і я – друзі нерозлийвода. Ось з ними і поїхали. Але Дмитро любить загрібати жар чужими руками і не став готувати все необхідне. Сказав мені таке: «Ти таку кашу заварив, ось і роби все сам». Риболовля, звичайно, вийшла курям на сміх, але надовго запам’яталася.
Довідка: зробити щось безглузде, ніколи не розлучаються, дуже рано, користуватися чужою працею, затіяти копітку справу, запам’ятати, нічого не робити.
Картка №3. Розподіліть фразеологізми за джерелами походження.
Вислови з Біблії |
Античні міфи і література |
Спостереження людей |
Вислови видатних людей |
|
|
|
|
Пропаща сила; іти на Голгофу; терновий вінок; дамоклів меч; дістати гарбуза; сізіфів труд; герой нашого часу; вусом не моргнути; передати куті меду; золоте руно; долина печалі; бути чи не бути; Ноїв ковчег; езопівська мова; де тонко там і рветься; розбити глека; позичити в сірка очей; водити за носа.
Картка №4. Напишіть твір-мініатюру на вільну тему, використовуючи фразеологізми (з різних джерел).
Відгадайте загадки.
А) Вони не зайці, а розбігаються, вони не курчата, а вилуплюються, у них пускають пил, створюючи хибне або краще враження про себе (ОЧІ).
Б) Він у голові у легковажної людини, його радять шукати у полі, на нього кидають слова, гроші і час ті, хто їх не цінує (ВІТЕР).
В) Її товчуть у ступі або носять у решеті ті, хто займається марною справою, її набирають у рот, коли мовчать, нею не можна розлучити нерозлучних друзів, іноді виходять з неї сухими (ВОДА).
Доберіть і запишіть власні приклади фразеологізмів.
1 група – фразеологізми біблійного походження.
2 група – крилаті вислови видатних людей.
3 група – прислів’я і приказки про риси характеру людей.
4 група – фразеологізми з Античних міфів і літератури.
V. Підведення підсумків уроку. Метод «Незакінчені речення».
Ми сьогодні:
VІ. Рефлексія.
Що нового ви дізналися?
Що найбільше здивувало, зацікавило?
Що сподобалося, а що – ні?
Які враження від уроку?
Які форми роботи вам сподобалися?
VІІ. Пояснення домашнього завдання.
Повторити матеріал з теми «Фразеологія», підготуватися до контрольної роботи.
Виконати завдання на вибір.
А) виписати із словника фразеологізмів 7 стійких словосполучень, зазначивши у дужках їх значення. Скласти з ними речення.
Б) Скласти твір-мініатюра на тему «Моя остання пригода», використовуючи фразеологізми.
АБО
Скласти діалог-обмін враженнями про переглянутий фільм, використовуючи такі фразеологізми (тішить душу, пірнути з головою, зняти капелюха, узяло за душу, мурашки поповзли по спині, іскри з очей сиплються, ні холодно ні жарко, як горохом об стіну, виросли крила, кров грає).
Додаток 2