Урок з української мови "Фразеологія"

Про матеріал
Урок узагальнення та систематизації знань з теми "Фразеологія" для учнів 6 класу. Під час розробки уроку враховувався диференційований підхід.
Перегляд файлу

План-конспект уроку з української мови (6 клас)

Тема: Фразеологія.

Мета:

  • навчальна: узагальнити та систематизувати знання учнів із теми «Фразеологія», закріпити засвоєний мовний матеріал;
  • розвивальна: розвивати пам’ять, аналітичне та образне мислення, творчі здібності;
  • виховна: виховувати повагу до свого народу, впевненість у своїх силах, почуття колективізму.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Обладнання: підручник, картки, фразеологічний словник, ілюстрації.

Методи і прийоми: бесіда, метод вправ, метод «Незакінчені речення».

 

Хід уроку

 

І. Організація класу.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

«Найбільше і найдорожче добро кожного народу – це його мова, та жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування» (Панас Мирний).

Коментар учителя.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Що вивчає фразеологія?

Що являє собою фразеологізм?

Де можна знайти значення фразеологізмів?

Які є джерела походження фразеологізмів?

Яка роль фразеологізмів у мовленні?

 

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Робота з ілюстраціями (дод.2).

Доберіть до малюнків відповідні фразеологізми. Поясніть їх.

  1. Робота з картками.

На картках завдання відповідно до рівня розумового розвитку учнів.

 

Картка №1. До поданих фразеологізмів доберіть із довідки рівнозначні слова.

Байдики бити, бавитися з вогнем, брати бика за роги, вивести на чисту воду, вітер у голові, гнути спину, душа в душу, заговорювати зуби, ламати голову, п’яте колесо до воза.

 

Довідка: діяти рішуче, напружено думати, нічого не робити, легковажність, щось зайве,  викрити когось у нечесних діях, жити дружно, важко працювати, поводитися необережно, задурювати голову.

 

Картка №2.  Випишіть з тексту фразеологізми. Користуючись довідкою, написати, що вони означають.

Літо. Вранці встав ні світ ні зоря. Вирішив не бити байдики, а зайнятися корисною справою. Не можна витрачати даремно дорогоцінний час, це я зарубав собі на носі. Вирішив зранку піти на риболовлю. Треба хоча б взяти приятелів. Дмитро і я – друзі нерозлийвода. Ось з ними і поїхали. Але Дмитро любить загрібати жар чужими руками і не став готувати все необхідне. Сказав мені таке: «Ти таку кашу заварив, ось і роби все сам». Риболовля, звичайно, вийшла курям на сміх, але надовго запам’яталася.

 

Довідка: зробити щось безглузде, ніколи не розлучаються, дуже рано, користуватися чужою працею, затіяти копітку справу, запам’ятати, нічого не робити.

 

 

Картка №3. Розподіліть фразеологізми за джерелами походження.

Вислови з Біблії

Античні міфи і література

Спостереження людей

Вислови видатних людей

 

 

 

 

Пропаща сила; іти на Голгофу; терновий вінок; дамоклів меч; дістати гарбуза; сізіфів труд; герой нашого часу; вусом не моргнути; передати куті меду; золоте руно;  долина печалі; бути чи не бути; Ноїв ковчег; езопівська мова; де тонко там і рветься; розбити глека; позичити в сірка очей; водити за носа.

 

Картка №4. Напишіть твір-мініатюру на вільну тему, використовуючи фразеологізми (з різних джерел).

 

  1. Гра «Один, два, три – всі разом».

Відгадайте загадки.

А) Вони не зайці, а розбігаються, вони не курчата, а вилуплюються, у них пускають пил, створюючи хибне або краще враження про себе (ОЧІ).

Б) Він у голові у легковажної людини, його радять шукати у полі, на нього кидають слова, гроші і час ті, хто їх не цінує (ВІТЕР).

В) Її товчуть у ступі або носять у решеті ті, хто займається марною справою, її набирають у рот, коли мовчать, нею не можна розлучити нерозлучних друзів, іноді виходять з неї сухими (ВОДА).

 

  1. Робота в групах.

Доберіть і запишіть власні приклади фразеологізмів.

1 група – фразеологізми біблійного походження.

2 група – крилаті вислови видатних людей.

3 група – прислів’я і приказки про риси характеру людей.

4 група – фразеологізми з Античних міфів і літератури.

V. Підведення підсумків уроку. Метод «Незакінчені речення».

Ми сьогодні:

  • Повторили про…
  • Закріпили знання з теми…
  • Узагальнили знання про…

 

VІ. Рефлексія.

Що нового ви дізналися?

Що найбільше здивувало, зацікавило?

Що сподобалося, а що – ні?

Які враження від уроку?

Які форми роботи вам сподобалися?

 

VІІ. Пояснення домашнього завдання.

Повторити матеріал з теми «Фразеологія», підготуватися до контрольної роботи.

Виконати завдання на вибір.

А) виписати із словника фразеологізмів 7 стійких словосполучень, зазначивши у дужках їх значення. Скласти з ними речення.

Б) Скласти твір-мініатюра на тему «Моя остання пригода», використовуючи фразеологізми.

АБО

Скласти діалог-обмін враженнями про переглянутий фільм, використовуючи такі фразеологізми (тішить душу, пірнути з головою, зняти капелюха, узяло за душу, мурашки поповзли по спині, іскри з очей сиплються, ні холодно ні жарко, як горохом об стіну, виросли крила, кров грає).

 

 

 

 

Додаток 2

7-2724-2

images (1)images

slide_13завантаження%20(1)

 

 

 

 

завантаження (2)

 

завантаження%20(3)  завантаження

 

docx
Додано
20 серпня 2019
Переглядів
1738
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку