Розділ. Соціальна складова здоров’я
Тема.Поширення ВІЛ- інфікування серед молоді в Україні.
ВІЛ/ СНІД і права людини
Тип уроку. Комбінований
Підготувала: Поліщук Світлана Миколаївна
вчитель основ здоров’я
Завдання:
- з’ясувати стадії ВІЛ – інфекції;
- показати особливості поширення ВІЛ – інфекції в Україні;
- усвідомити поняття « стигма», « дискримінація»;
- удосконалити знання про шляхи передачі ВІЛ інфекції;
- формувати активну життєву позицію, толерантне
ставлення до хворих на СНІД;
Тема: Поширення ВІЛ – інфікування серед молоді в Україні.
ВІЛ/ СНІД і права людини
Мета:- актуалізувати і поповнити знання учнів про ВІЛ/ СНІД;
- з’ясувати стадії ВІЛ – інфекції;
- показати особливості поширення ВІЛ – інфекції в Україні;
- усвідомити поняття « стигма», « дискримінація»;
- удосконалити знання про шляхи передачі ВІЛ інфекції;
- формувати активну життєву позицію, толерантне
ставлення до хворих на СНІД.
Обладнання: пазли з правилами, презентація про ВІЛ/СНІД, картки для дітей з ООП, роздатковий матеріал
Зміст уроку
Доповнити речення
У майбутньому я хочу стати… .
- Що може завадити здійсненню вашої мрії? ( … хвороби.)
4. Повідомлення теми,мети
Життя людей – то наче свічки,
Які горять в нічній пітьмі.
Течуть неначе воску річки,
Кудись змарновані роки.
Думки – то полум’я вогню,
А вчинки – лише чорний дим.
Що зараз начебто важливе –
Все завтра відліта пустим.
Хвороби косять нам життя,
Мов у вогонь дме вітерець.
Сьогодні в щасті все буття!
А завтра? Все… Всьому кінець.
Та ми живем життям своїм,
Марнуючи за миттю мить
Ніхто не думає над тим,
Ще скільки свічечці горіть.
Наші уроки основ здоров’я націлені якраз на те, щоб ваше життя було якомога довшим, щоб ви отримали усі необхідні знання для повноцінного, тривалого «горіння вашої свічечки».
Сьогодні поведемо мову про те , чому існують соціальні хвороби, як вони можуть завадити здійсненню ваших мрій.
5.Актуалізація опорних знань.
Вправа « Інтерв’ю» ( Діти з ООП читають розшифровку по картці)
1) Розшифрувати абревіатуру:
В С
І Н
Л І
Д
Картка для дітей з ООП
Вірус Синдром
Імунодефіциту Набутого
Людини Імуно
Дефіциту
6.Робота над темою.
Під час пояснення матеріалу іде демонстрація слайдів
1) Гра « Наш організм».
2)Діагностика захворюваності на ВІЛ, СНІД в Україні.
До 1994року- 183 особи
1995 - 1490
1998 - 6212
2000 - 8575
2003 - 10009
2008 - 125000
2010 - 200 000
2020 - 300 000
3) Мозковий штурм.
ВІЛ, СНІД, наркоманія- соціальні хвороби. Чому соціальні?
А чи може ВІЛ загрожувати людям, що не ведуть аморальний спосіб життя?
4) Робота в групах ( по рядах) Робота з роздатковими картками
1 ряд- « Період вікна»
2- безсимптомний період
3-стадія СНІДу
5) Шляхи зараження ВІЛ. Поширення в Україні.
Завдання для класу
68% - Ін’єкційне вживання наркотиків;
21%- Статевий шлях.
8 % - Від матері до дитини при народженні;
3% - Інше
Завдання для дітей з ООП
Є сюжетні малюнки. Потрібно розподілити на дві групи:
6) Гра « Автограф» Руханка
Висновок: самі того не передбачаючи ми можемо заразитися різними хворобами.
Чому люди не бажають мати справу з ВІЛ- інфікованими? ( Вони
бояться).
7). Як здолати велетня
( давня притча)
У далекій країні жив велетень. Щороку в один і той самий день він спускався з гір, підходив до міських воріт і починав погрожувати мешканцям міста.
- Нехай найхоробріший із вас вийде зі мною на бій! – волав велетень громовим голосом. – Інакше я перетворю це місто на купу сміття.
Щороку міські ворота відчинялися, і один воїн виходив на бій з велетнем. Той, побачивши жертву, реготав і насміхався з людей:
- Оце і є найхоробріший з вас? Та я вб’ю його одним ударом.
Іще жодному воїну не вдавалося хоча б вихопити меча, усі вони стояли немов зачакловані, доки сокира велетня не зносила їм голову.
Одного разу напередодні чергової страшної події до міста завітав хоробрий лицар. Побачивши зажурені й налякані обличчя перехожих, він запитав у них, що сталося.
Того дня, коли велетень з’явився біля міських воріт, лицар уже чекав на нього з мечем у руках. Побачивши велетня, він був вражений його розмірами й страшним виглядом і мало не пожалкував про своє рішення. Та відступати було пізно, і лицар зібрав у кулак всю свою відвагу й рушив назустріч велетню.
Ступивши кілька кроків, він помітив, що велетень не лише не збільшився ( як це мало б бути при наближенні), а навпаки, навіть трохи зменшився. Лицар рушив далі, не відводячи очей від супротивника. Та що ближче він підходив, то меншим ставав велетень. Він зменшувався і зменшувався просто на очах. А коли лицар підійшов до нього впритул, то побачив, що на зріст він не більше як 30 сантиметрів.
Як можна побороти страх і підвищити рівень толерантності до хворих? (Йти назустріч страху – дізнатися більше про шляхи передачі та методи захисту від ВІЛ).
8) Робота з новими поняттями . ( підручник ст..183)
Поняття « стигма» - уявлення , що існує в суспільстві ( ВІЛ – це
погано, людина веде аморальний спосіб життя).
Дискримінація – приниження, несправедливе ставлення до людини.
7. Вправи на вироблення практичних навичок
1)Розгляньте запропоновані ситуації і визначте, чи було в них порушені права людини? Які саме?
( Усно)
У дітей з ООП ці ситуації на парті у малюнках. Є перелік прав людини. Потрібно з’єднати ситуацію з відповідним правом.
Ситуації
№1 Тяжкохворій дитині викликали « швидку допомогу», але коли батьки
сказали, що в неї ВІЛ , лікарі одразу ж поїхали.
№2 В одній із найбільш
уражених епідемією країн здійснюють політику
Право на інформацію
Право на отримання медичної допомоги
Право дітей на навчання
« Нічого не бачу, нічого не чую, нічого нікому не скажу.»
Право на роботу
Там досі не запроваджено
анонімне обстеження на ВІЛ – інфекцію, ВІЛ – позитивних не
Право на всебічний розвиток
лікують, а профілактичну освіту молоді вважають навчанням розпусти.
№3 Молодий учитель нещодавно дізнався, що в нього ВІЛ.Він нікому про це
Право на добровільне і конфіденційне тестування на ВІЛ – інфекцію
Право на збереження лікарської таємниці
не казав, однак через тиждень
директор викликав
його і запропонував
написати, заяву за власним бажанням, пояснивши
це тим, що не хоче наражати учнів на
небезпеку зараження ВІЛ
2) Прочитати ситуацію і стати у відповідну колонку.
Є ризик зараження Немає ризику зараження
1 |
Рукостискання |
2 |
Спільне з ВІЛ –інфікованим користування одягом. |
3 |
Обійми. |
4 |
Спільне користування фонтанчиком для питної води. |
5 |
Чхання та кашель. |
6 |
Плавання в басейні. |
7 |
Домашніх тварин. |
8 |
Посуд, їжу |
9 |
Статеві стосунки без використання презервативу. |
10 |
Монети та паперові гроші |
11 |
Переливання крові |
12 |
Поцілунки |
13 |
Комарів та інших комах. |
14 |
Годування немовляти груддю. |
15 |
Нестерильні медичні інструменти. |
16 |
Спортивні снаряди. |
17 |
Народження від ВІЛ-інфікованої матері. |
18 |
Спільне користування посудом. |
19 |
Татуювання. |
8. Підсумок
Переверніть свої ситуації. Що у вас утворилося?. Червона стрічка. Що вона означає? (Підручник ст. 186)
Для дітей з ООП: Чи небезпечні для нас люди з ВІЛ?
Як можна заразитися ВІЛ/ СНІДом?
Продовжіть речення « Своєму другові я можу розказати про ВІЛ/ СНІД те,
що …»