Тема: Повні і короткі форми прикметників
Соціокультурна тема: «Ми – козацькі нащадки»
Мета: дати шестикласникам відомості про повні та короткі форми прикметників, особливості їх вживання, вчити доречно використовувати ці форми прикметників в усному та писемному мовленні; розвивати образне мислення, творчу уяву; формувати найкращі людські риси; виховувати в учнів зацікавлення усною народною творчістю, традиціями та звичаями нашого народу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Форма уроку: урок – мандрівка «У пошуках скарбів»
Обладнання: епіграф, підручник, тест, карта, скринька, фішки, костюм козака, мультимедійна дошка.
Епіграф:
Хто не знає свого минулого,
Той не вартий свого майбутнього.
М. Рильський
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. «Разом до успіху»
- Доброго дня, дорогі діти! Приготуйтесь, будь ласка, до уроку. Перевірте, чи є у вас все необхідне. Усміхніться один одному, побажайте успіхів на уроці. А для того, щоб досягти гарних результатів, вам потрібно:
- Не просто слухати, а чути.
- Не просто дивитися, а бачити.
- Не просто відповідати, а міркувати.
- Дружно і плідно працювати.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Слово вчителя
- Запишіть у зошити сьогоднішнє число, «Класна робота», тему нашого уроку – «Повні і короткі форми прикметників.»
ІІІ. Актуалізація опорних знань
«Мозковий штурм».
ІV. Мотивація навчання. Цілевизначення
Лінгвістичне спостереження
Потрібно записати речення, виділити закінчення у прикметниках, з’ясувати, чим вони відрізняються.
Ой коли ж ти зріс, коли зелен став?
Закотилось сонечко за зелений гай.
Степи мої широкії, поля ж мої зеленії.
Спираючись на даний матеріал, учні визначають цілі уроку.
V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
- Ми з вами мандруємо і ось перед нами Храм Науки. Давайте завітаємо сюди і наберемося знань
Робота в парах
Учні опрацьовують теоретичний матеріал підручника на с. 200-201 і виконують вправу 412.
Гра «Перевтілення» (клас ділиться на учнів і вчителів. Одні ставлять запитання за вивченим матеріалом, інші – відповідають. Учитель аналізує і виправляє).
VІ. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування умінь і навичок
Учитель
- Щойно ми вийшли з храму, як перед нами постали великі Гори Труднощів. Вони міцні, але я сподіваюсь, що ваші знання міцніші. Ми легко їх здолаємо, виконавши завдання.
Учні записують речення під диктовку. Завдання: підкреслити прикметники, вжиті у називному відмінку. Визначити, в якій формі вони вжиті (повній чи короткій).
1. Запрягай, козаче, коні воронії, та й поїдем доганяти літа молодії. 2. Хмара вражая розтане, для козака ясен, красен день настане. 3. Я ще молод козак, вислужуся за два коні воронії, за дві шаблі золотії. 4. Ой зійди, зійди ясен місяцю, освіти козаку ти доріженьку. 5. У козака турбот повен рот. 6. Наймиліше козаку вольная воля та чистеє поле.
Учитель
- Молодці! Ви гарно впорались із завданням. Мандруємо далі. Перед нами Дрімучий Ліс. Ми можемо в ньому заблукати. Для того, щоб знайти дорогу, скористаємося підказкою.
Розподільний диктант
Розподіліть прикметники у два стовпчики. У І стовпчик - прикметники повної стягненої форми, у ІІ – повної нестягненої форми. Підкресливши першу літеру у кожному слові отримаєте підказку.
Ласкавая, смілива, тактовна, ідеальная, веселая, ерудована, обережная, жвава, рум’яная, красива, усміхненая, активна, чарівная.
Підказка: стежка ліворуч.
Учитель.
- За допомогою підказки ми вийшли з лісу. Гляньте на карту. Попереду будинок Мудреця. Давайте завітаємо до нього і поповнимо свої знання.
Розповідь Мудреця ( підготовленого учня) про свято Покрови.
14 жовтня за новим стилем християни відмічають свято Покрови Пресвятої Богородиці або, як кажуть в народі, Святої Покрови. Свято Покрови ознаменовує засинання Природи та вкривання Землі на зиму. Справді, в жовтні перші дерева втрачають листя, всі плоди уже дозріли. У народі кажуть: «Прийшла Покрова – на дереві голо».
Покрова накриває траву листям, землю - снігом, воду – льодом, а дівчат – шлюбним вінцем. В українських селах і сьогодні дотримуються давньої народної традиції справляти весілля після Покрови. Від Покрови і до початку Пилипівки – пора наймасовіших шлюбів в Україні. Існувала традиція: дівчата, котрі бажали взяти шлюб саме цього року, мали побувати на святі Покрови у церкві і помолитися: «Свята мати, Покровонько, накрий мою головоньку, хоч ганчіркою, аби не зостатися дівкою». Існувала навіть прикмета: якщо на Покрову сніг – буде багато весіль.
Від часів Хрещення Київської Русі і до наших днів це свято духовно об’єднувало наш народ, живило його вірою у повсякчасне заступництво Божої Матері за людській рід, за мир і добро на нашій землі.
Існує легенда, яка розповідає про те, що саме в цей день військо давніх русів на чолі з Аскольдом взяло в облогу центр православ'я — Константинополь, намагаючись захопити місто. Мешканці столиці Візантії у гарячий молитві звернулись до Богородиці з проханням про порятунок. І Богородиця, за оповіданнями, з'явилася перед людьми та вкрила їх своєю покровою (омофором). Після цього вороги вже не могли побачити цих людей.
Покрова Пресвятої Богородиці була одним з найголовніших свят запорозьких козаків. Історія зберігає багато свідчень того, як вищою волею Пресвята Богородиця боронила наш народ, наше козацьке військо, надавала воїнам сил у боротьбі з ворогом. Саме тому в Україні свято отримало другу назву – Козацька Покрова і відзначається ще й як день українського козацтва. Козаки будували багато однойменних храмів та шанували ікони Покрови. Деякі Покровські храми 18 століття збереглися до нашого часу.
Учитель.
- Давайте подякуємо Мудрецю за цікаву розповідь про свято Покрови. А які християнські свята знаєте ви? Відповіді учнів.
- Нам час розім’ятися, адже попереду спортивний майданчик. Пропоную
вам зіграти в футбол.
Фізкультхвилинка
Учні стають в коло і кидають одне одному м’ячик, при цьому один учень називає повну форму прикметника, другий – коротку, а третій – повну cтягнену форму.
Учитель.
шляху виникла перешкода. В долині мешкає злий Чаклун. Він не згодиться нас пропустити просто так. Нам потрібно пристати на його умови: відгадати загадки та виконати завдання.
Використання мультимедійної дошки
1. Учні відгадують загадки, подані на мультимедійній дошці.
Завдання: виписати прикметники у дві колонки: у І – вжиті у короткій формі; у ІІ – вжиті в повній формі.
Слайд Повен хлівець білих овець, а за ними баранець. Зелен чуб, а сам червоний. По синьому морю срібен човен пливе. Сам чорен, та не ворон, є роги, та не бик, має шість ніг без копит. Кабан сив усе поле вкрив.
|
Відгадки: язик і зуби; буряк; небо і місяць; жук-рогач; туман.
2. Учні мають відгадати назву півострова, яка складається з особового займенника та короткої форми прикметника малий. (Ямал)
Учитель.
- Розумнички! Ви чудово впорались із завданнями чаклуна. Але скоро ми
підійдемо до Бурхливого Потоку. Щоб його перейти, потрібно збудувати
місток. Давайте збудуємо його з прислів’їв і приказок про слово, поєднавши
праву і ліву частини.
Гра « Збудуй місток»
Слово до слова – й лід розмерзає.
Слово не горобець: зложиться мова.
Не кидай слова слово.
Рана від меча заживає швидше, крім лихого слова.
Від теплого слова вилетить – не впіймаєш.
Вода все змиє, ніж від слова.
Наймогутніша зброя – на вітер
Учитель.
- Ви успішно подолали всі перешкоди. Наша подорож завершується. Перед нами чотири дерева. Під одним з них закопаний скарб. Щоб дізнатись, яке дерево нам потрібне, маємо обрати правильну відповідь.
Завдання: виберіть рядок, у якому всі прикметники вжиті у повній формі.
Молодеє, зелена, золотії, славна.
Дрібний, милий, ясен, повний.
Сумна, весела, повен, добрая.
Срібний, зелен, мил, мудрая.
Учитель.
- Ось і закінчилась наша мандрівка. Перед нама скринька, в якій знаодиться скарб. Як ви гадаєте, який скарб там захований?
Учні роблять прогнози. Після чого дістають зі скриньки кольорову смужку з написом: «Знання - найбільший скарб».
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання
1. «Мікрофон»
- Як ви гадаєте, чому знання – це скарб?
2. Виставлення й коментування оцінок
VІІ. Домашнє завдання
Обов’язкове: параграф 26; вправа 416.
За бажанням: скласти кросворд за вивченою темою.
Випереджувальне завдання: виписати поетичні рядки про народні символи-обереги.