Урок на тему: "Повні і короткі форми прикметників"

Про матеріал
Розробка уроку української мови у 6 класі на тему: "Повні і короткі форми прикметників" може бути використана вчителями-словесниками..
Перегляд файлу

Тема: Повні і короткі форми прикметників

Соціокультурна тема:  «Ми – козацькі нащадки»

Мета: дати шестикласникам відомості про повні та короткі форми прикметників, особливості їх вживання, вчити доречно використовувати ці форми прикметників в усному та писемному мовленні; розвивати образне мислення, творчу уяву; формувати найкращі людські риси; виховувати в учнів зацікавлення усною народною творчістю, традиціями та звичаями нашого народу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Форма уроку: урок – мандрівка «У пошуках скарбів»

Обладнання: епіграф, підручник, тест, карта, скринька, фішки, костюм козака, мультимедійна дошка.

Епіграф:

Хто не знає свого минулого,

Той не вартий свого майбутнього.
М. Рильський

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. «Разом до успіху»

       - Доброго дня, дорогі діти! Приготуйтесь, будь ласка, до уроку. Перевірте, чи є у вас все необхідне. Усміхніться один одному, побажайте успіхів на уроці. А для того, щоб досягти гарних результатів, вам потрібно:

- Не просто слухати, а чути.

- Не просто дивитися, а бачити.

- Не просто відповідати, а міркувати.

- Дружно і плідно працювати.

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Слово вчителя

       - Запишіть у зошити сьогоднішнє число, «Класна робота», тему нашого уроку – «Повні і короткі форми прикметників.»

  • Чи знаєте ви хто такі козаки?
  • Розкажіть, що ви знаєте про Запорозьку Січ.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

«Мозковий штурм».

 

ІV. Мотивація навчання. Цілевизначення

Лінгвістичне спостереження

Потрібно записати речення, виділити закінчення у прикметниках, з’ясувати,  чим вони відрізняються.

Ой коли ж ти зріс, коли зелен став?

Закотилось сонечко за зелений гай.

Степи мої широкії, поля ж мої зеленії.

Спираючись на даний матеріал, учні визначають цілі уроку.

 

V.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

       - Ми з вами мандруємо і ось перед нами Храм Науки. Давайте завітаємо сюди і наберемося знань

 Робота в парах

Учні опрацьовують теоретичний матеріал підручника на с. 200-201 і виконують вправу 412.

Гра «Перевтілення» (клас ділиться на учнів і вчителів. Одні ставлять запитання за вивченим матеріалом, інші – відповідають. Учитель аналізує і виправляє).

 

VІ. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування умінь і навичок

Учитель

       - Щойно ми вийшли з храму, як перед нами постали великі Гори Труднощів. Вони міцні, але я сподіваюсь, що ваші знання міцніші. Ми легко їх здолаємо, виконавши завдання.

Учні записують речення під диктовку. Завдання: підкреслити прикметники, вжиті у  називному відмінку.  Визначити, в якій формі вони вжиті (повній чи короткій).

1. Запрягай, козаче, коні воронії, та й поїдем доганяти літа молодії. 2. Хмара вражая розтане, для козака ясен, красен день настане. 3. Я ще молод козак, вислужуся за два коні воронії, за дві шаблі золотії. 4. Ой зійди, зійди ясен місяцю, освіти козаку ти доріженьку. 5. У козака турбот повен рот. 6. Наймиліше козаку вольная воля та чистеє поле.

Учитель

       - Молодці! Ви гарно впорались із завданням. Мандруємо далі. Перед нами Дрімучий Ліс. Ми можемо в ньому заблукати. Для того, щоб знайти  дорогу, скористаємося підказкою.

Розподільний диктант

Розподіліть прикметники у два стовпчики. У І стовпчик - прикметники повної стягненої форми, у ІІ – повної нестягненої форми. Підкресливши першу літеру  у кожному слові отримаєте підказку.

Ласкавая, смілива, тактовна, ідеальная, веселая, ерудована, обережная, жвава, рум’яная, красива, усміхненая, активна, чарівная.

Підказка: стежка ліворуч.

Учитель.

       - За допомогою підказки ми вийшли з лісу. Гляньте на карту. Попереду будинок Мудреця. Давайте завітаємо до нього і поповнимо свої знання.

 Розповідь Мудреця ( підготовленого учня) про свято Покрови.

              14 жовтня за новим стилем християни відмічають свято Покрови Пресвятої Богородиці або, як кажуть в народі, Святої Покрови. Свято Покрови ознаменовує засинання Природи та вкривання Землі на зиму. Справді, в жовтні перші дерева втрачають листя, всі плоди уже дозріли. У народі кажуть: «Прийшла Покрова – на дереві голо».

       Покрова накриває траву листям, землю - снігом, воду – льодом, а дівчат – шлюбним вінцем. В українських селах і сьогодні дотримуються давньої народної традиції справляти весілля після Покрови. Від Покрови і до початку Пилипівки – пора наймасовіших шлюбів в Україні. Існувала традиція: дівчата, котрі бажали взяти шлюб саме цього року, мали побувати на святі Покрови у церкві і помолитися: «Свята мати, Покровонько, накрий мою головоньку, хоч ганчіркою, аби не зостатися дівкою». Існувала навіть прикмета: якщо на Покрову сніг – буде багато весіль.

       Від часів Хрещення Київської Русі і до наших днів це свято духовно об’єднувало наш народ, живило його вірою у повсякчасне заступництво Божої Матері за людській рід, за мир і добро на нашій землі.

       Існує легенда, яка розповідає про те, що саме в цей день військо давніх русів на чолі з Аскольдом взяло в облогу центр православ'я — Константинополь, намагаючись захопити місто. Мешканці столиці Візантії у гарячий молитві звернулись до Богородиці з проханням про порятунок. І Богородиця, за оповіданнями, з'явилася перед людьми та вкрила їх своєю покровою (омофором). Після цього вороги вже не могли побачити цих людей.

       Покрова Пресвятої Богородиці була одним з найголовніших свят запорозьких козаків. Історія зберігає багато свідчень того, як вищою волею Пресвята Богородиця боронила наш народ, наше козацьке військо, надавала воїнам сил у боротьбі з ворогом. Саме тому в Україні свято отримало другу назву – Козацька Покрова і відзначається ще й як день українського козацтва. Козаки будували багато однойменних храмів та шанували ікони Покрови. Деякі Покровські храми  18 століття збереглися до нашого часу.

Учитель.

       - Давайте подякуємо Мудрецю за цікаву розповідь про свято Покрови. А які християнські свята знаєте ви? Відповіді учнів. 

       -  Нам час розім’ятися, адже попереду спортивний майданчик. Пропоную

вам зіграти в футбол.

 Фізкультхвилинка  

Учні стають в коло і кидають одне одному м’ячик, при цьому один учень називає повну форму прикметника, другий – коротку, а третій – повну cтягнену форму.

Учитель.

  • Ну що готові продовжувати подорож?  Рушаймо... Діти,  на нашому

шляху виникла перешкода. В долині мешкає злий Чаклун. Він не згодиться нас пропустити просто так. Нам потрібно пристати на його умови: відгадати загадки та виконати завдання.

Використання мультимедійної дошки

1. Учні відгадують загадки, подані на мультимедійній дошці.

Завдання: виписати прикметники у дві колонки: у І – вжиті у короткій формі; у ІІ – вжиті в повній формі.

 

Слайд

Повен хлівець білих овець, а за ними баранець.

Зелен чуб, а сам червоний.

По синьому морю срібен човен пливе.

Сам чорен, та не ворон, є роги, та не бик, має шість ніг без копит.

Кабан сив усе поле вкрив.

 

 

Відгадки: язик і зуби; буряк; небо і місяць; жук-рогач; туман.

2. Учні мають відгадати назву півострова, яка складається з особового займенника та короткої форми прикметника малий. (Ямал)

Учитель.

       - Розумнички! Ви чудово впорались із завданнями чаклуна. Але скоро ми

підійдемо до Бурхливого Потоку. Щоб його перейти, потрібно збудувати

місток. Давайте збудуємо його з прислів’їв і приказок про слово, поєднавши

праву і ліву частини.

Гра « Збудуй місток»

Слово до слова –                                      й лід розмерзає.

Слово не горобець:                                  зложиться мова.            

Не кидай слова                                         слово.

Рана від меча заживає швидше,             крім лихого слова.

Від теплого слова                                    вилетить –  не впіймаєш.

Вода все змиє,                                          ніж від слова.

Наймогутніша зброя –                             на вітер

Учитель.

       - Ви успішно подолали всі перешкоди. Наша подорож завершується. Перед нами чотири дерева. Під одним з них закопаний скарб. Щоб дізнатись, яке дерево нам потрібне, маємо обрати правильну відповідь.

Завдання: виберіть рядок, у якому всі прикметники вжиті у повній формі.

Молодеє, зелена, золотії, славна.

Дрібний, милий, ясен, повний.

Сумна, весела, повен, добрая.

Срібний, зелен, мил, мудрая.

Учитель.

       - Ось і  закінчилась наша мандрівка. Перед нама скринька, в якій знаодиться скарб. Як ви гадаєте, який скарб там захований?

Учні роблять прогнози. Після чого дістають зі скриньки кольорову смужку з написом: «Знання - найбільший скарб».

 

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання

1. «Мікрофон»

       -    Як ви гадаєте, чому знання – це скарб?

  • Якими знаннями збагатив вас цей урок?
  • Що на уроці сподобалось (не сподобалось)?
  • Які форми роботи сподобались найбільше?

2. Виставлення й коментування оцінок

 

VІІ. Домашнє завдання

Обов’язкове: параграф 26; вправа 416.

За бажанням: скласти кросворд за вивченою темою.

Випереджувальне завдання: виписати поетичні рядки про народні символи-обереги.

doc
Додано
12 лютого 2021
Переглядів
1994
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку