Тема уроку: Повторення та узагальнення вивченого про мову та мовлення, текст та речення. (3 клас)
Очікувані результати:
Матеріали та обладнання: мультимедійний комплект, добірка слайдів, карта подорожі.
Тип уроку: урок-подорож.
Хід уроку
I.Організаційний момент
1. Привітання
- Як гарно сьогодні у класі у нас,
і сонечко лагідно світить для Вас.
Уважними, старанними, охайними ставайте,
фантазуйте, міркуйте, руки піднімайте.
Завдання усі ви сміливо долайте,
урок нам уже починайте.
2. Очікування. Створення «павутинки»
- Чого ви очікуєте від уроку?
- Якими ви будете на уроці?
Плідний Цікавий Веселий
УРОК БУДЕ
Чемні Розумні Уважні
МИ БУДЕМО
II.Оголошення теми та завдань уроку
-Сьогодні ми вирушимо у захоплюючу подорож, в пошуках нових пригод. Попереду нас чекають цікаві відкриття, незвичайні завдання і загадки. Ви зможете показати, чого навчилися на попередніх уроках.
III.Робота над темою уроку
(Учитель подає перелік слів – асоціацій, а учні встановлюють вихідне слово-поняття.)
-Відгадайте за допомогою переліку слів, на чому ми будемо мандрувати.
світ
-Так, правильно, ми вирушимо у нашу подорож на підводному човні. А що ви знаєте про цей вид транспорту?
1.1. Інформаційна хвилинка
(Розповідь учням про підводні човни, а саме, цікаві факти, які супроводжуються слайдами).
-Орієнтовний зміст слайдів:
Бл блис ка вка
На горизонті випірнув підводний човен «Блискавка».
-Про що вам говорить назва цього човна?
-Усі пасажири – швидкі, кмітливі та моторні.
3. Острів «Швидкий»
-Попереду нас чекає дуже цікавий острів., який називається Швидкий. Адже все на ньому роблять дуже швидко. Мешканці острова пропонують цікаве завдання. Потрібно швидко відповідати на запитання.
3.1 Розгляд проблеми рід різними кутами зору. «Кубування»
(Метод «Кубування» дає змогу розглянути запропоновану тему із 6 різних позицій).
(Орієнтовний зміст питань з теми «Мова і мовлення», Текст», «Речення»).
4.Зупинка «Речення»
4.1 Робота з деформованими реченнями (на картках)
- Прочитайте першу частину і знайдіть другу.
БРАТИ довести свою
СЕБЕ перевагу над
В РУКИ ким-небудь
ВТЕРТИ про людей, здатних
НОСА дотепно і влучно говорити
ГОСТРИЙ ставати зібраним,
НА ЯЗИК цілеспрямованим
-Як ці речення називаються? (Фразеологізмами).
-Давайте подивимося хто впорався із завданням?
-Всі фразеологізми відновлені, молодці.
5. Острів «Ланцюжок»
5.1 Вправа «Роз’єднай слова»
(Встановлення зв’язків між словами у реченні (2 учні біля дошки)
-Наш підводний човен прибуває до острова. Допоможіть прочитати речення мешканцям острова.
ВІДВІТРУЧОВЕНХИТАТЬСЯНАРІЧЦІ
(Від вітру човен хитається на річці.)
ЗАГОРИЗОНТОМВИДНІВСЯЧОВЕННАВОДІ
(За горизонтом виднівся човен на воді.)
-Запишіть отримані речення.
5.2 Виділення граматичної основи речення
-Виділіть граматичну основу.
5.3 Встановлення зв’язку слів у реченні
-Встановіть зв'язок між словами в реченні.
Човен (що робить?) ___________
__________ (де?) на_________
__________(від чого?)________
Човен (що зробив?) ___________
_________ (за чим?) ___________
__________ (де?) ___________
6. Бухта «Спортивна». Фізкультхвилинка.
(Капітан Краб «Танцювальна»)
7. Порт «Золота рибка»
7.1 Вправа «Кола на воді»
(Ця творча вправа спрямована на складання тексту певної форми. Слово записують вертикально, до кожної літери добирають ще одне слово, з яким далі складають речення, намагаючись створити цілісний текст.)
Ч – човен. Човен хитається серед води.
О – обережність. Він обережно пропливав повз берег.
В – вітер. Вітер підганяв його паруса.
Е – екватор. Скоро наш човен перетне екватор.
Н – ніч. Над човном була зоряна ніч.
7.2 Робота над текстом (на картках)
- Розташуйте так речення, щоб вийшов текст. Підберіть заголовок.
( Якось влітку ми всією сім’єю поїхали на рибалку. Батько насадив на гачок наживку і закинув у воду. Мама попросила у нього вудку. Раптом вона витягнула невеликого карася. На тата було боляче дивитися, бо він сидів похмурий на березі, і у нього не клювало. Тоді мама тихенько зашепотіла йому у вухо. Згодом батько повеселішав і почав варити вечерю. Після неї тата сказав, що більше без мами на рибалку не поїде.)
-Який заголовок можна дібрати до тексту?
-Визначте тип тексту (розповідь, опис, міркування).
8. Пристань «Морячок»
8.1 Складання сенкана «Як минула моя подорож»
(Неримований п’ятивірш дає змогу спонукати учнів до розмірковування над темою есе.)
Як минула моя подорож:
8.2 Вправа «Крісло автора»
- Створений текст можна презентувати за допомогою цієї вправи. Нагадую, що почуте не оцінюють щодо правильності міркування, грамотності, стилю – кожну думку слід сприймати доброзичливо.
IV. Підсумок уроку
-Ми впоралися з останнім завданням і досягнули кінцевого пункту нашої подорожі. Час нам дізнатися, як називається земля, де ми залишимося – Україна. (слайд з назвою. На карті відкрити назву.)
-Кожен з вас активно працював. Я хочу відзначити роботу всіх учнів.
-А тепер згадаймо, що цікавого було у нашій подорожі?
-Що найбільше сподобалося?
Домашнє завдання: Скласти розповідь про свою цікаву подорож.